Rivian má po nepříjemných soudních tahanicích konečně volnou ruku. Může v Georgii začít stavět továrnu za $5 mld. na výrobu 400 000 aut ročně.
Hlavní výrobní závod automobilky Rivian je aktuálně ve městě Normal ve státě Illinois. Ten má ale roční kapacitu pouze 150 000 vozů – což prozatím stačí, výroba elektromobilů Rivian R1T a Rivian R1S se stále teprve škáluje.
Pokud chce ale Rivian v budoucnosti uspět, musí rychle dál rozšiřovat výrobu a přejít k menším modelům jako chystaná série R2. K tomu má sloužit i první velká továrna, kterou ohlásil už v prosinci 2021. Má stát $5 mld. a vyrůst ve státě Georgia.
Jenže tam se proti ní zvedla vlna občanského odporu. Hlavně proti štědrým státním pobídkám, díky kterým mělo být Rivianu odpuštěno $700 mil. v místních daních z nemovitostí. Plus dalších $800 mil. na dalších úlevách.
Podobné benefity v celkové hodnotě $5,5 mld. ale už dříve získal tamtéž Hyundai pro svou novou EV továrnu v okresu Bryan. Zdálo se, že Rivianu nestojí nic v cestě. Nejnižší soudní instance ale překvapivě nejprve rozhodly v jeho neprospěch. Až po právních tahanicích se podařilo rozhodnutí změnit.
Původně se měla továrna začít stavět už minulé léto. To se nestalo, s prvními pracemi se začíná teprve letos. Začátek výroby je tam plánován na rok 2026. Zaměstná až 7500 lidí. Pro letošek má Rivian cíl vyrobit 50 000 aut.
zdroj: Electrek
Automobilová výroba se proměňuje. Zatím je logistická křivka na vzestupu. Až se začne trh s EV saturovat, někteří to pravděpodobně neustojí.
tomu se říká konkurenční boj a ten v plné síle teprve začne. zvítězí ten, kdo bude mít v dané chvíli nejsilnější pozici nebo ochranu státu
A je to dobře. Třeba Čínský trh s elektromobily zatím roste a to dává vzniku mnoha nových výrobců, logicky po saturaci přežijí jen ti nejsilnější, stejně jako tomu bylo u mobilních telefonů. Svého času existovaly na rychle rostoucím čínském trhu skoro stovky často velice obskurních výrobců (kdo si dnes vzpomene na iOcean, nebo Le Ecco?), dnes jich je stěží desítky a nejsilnější trojka Xiaomi, BBK Electronics (Vivo + Oppo) a Huawei všechny naprosto válcuje. Za dalších X let tu zbyde jen tahle trojka.