Rivian vyrobí pro Amazon 100 000 elektrických dodávek

Když Amazon investoval $700 mil. do společnosti Rivian, bylo hned jasné, že je v tom nějaký záměr.

Elektrická dodávka Rivian pro Amazon.
foto: Rivian/Amazon

Šéf Amazonu Jeff Bezos dnes oznámil, že rychle rostoucí start-up Rivian pro Amazon vyrobí 100 000 plně elektrických dodávek. Do služby budou nasazeny mezi lety 2021 až 2024.

Rivian přitom až dosud plánoval vyrábět dva vesměs totožné modely, a to pickup truck Rivian R1T a z něj odvozené SUV Rivian R1S. Nyní k nim přibyl třetí model.

Zakázka v hodnotě $4 mld. pomůže Rivianu zcela zásadně s dalším rozvojem firmy. K futuristicky vyhlížející elektrické dodávce zatím nejsou žádné podrobnější informace ani specifikace.

Rivian v současné době vybavuje továrnu ve městě Normal ve státě Illinois. Výroba dvou původních modelů by tam měla začít už příští rok.

Někteří anaytici prorokují Rivianu velkou budoucnost a považují ho za „druhou Teslu“. Zejména proto, že právě pickup trucky a velká SUV jsou v klíčovým a nejprodávanějším segmentem.

Samotná Tesla sice svůj pick-up truck už dlouho slibuje, ale zatím jej stále nepředstavila a jeho výrobu stále jen odkládá. Místo středně velkých dodávek se navíc zaměřila na tahače v podobě modelu Tesla Semi.

tisková zpráva

76 Comments on “Rivian vyrobí pro Amazon 100 000 elektrických dodávek”

  1. Nejdřív si tyto velké společnosti objednávaly EV po
    Nejdřív si tyto velké společnosti objednávaly EV po stovkách, pak po tisících a teď nazrála doba na to, že už i po statisících. A pořád se najdou tací, kteří tvrdí, že de o překonanou a proto slepou vývojovou větev v silniční dopravě 🙂

    1. Když se začaly rozšiřovat automobily, tak taky určitě
      Když se začaly rozšiřovat automobily, tak taky určitě existovali takoví, co tvrdili že je to nepoužitelné do doby než jim chcípnul poslední valach.

      Když se začaly objevovat dotykové mobily, tak taky většina lidí tvrdila, že si nechce matlat po telefonu a bez fyzických tlačítek nebudou moci psát zprávy.

      Já věřím, že Runner bude používat spalovák, ikdyby byl jediný ve městě a pro benzín musel zase do drogérie.

  2. „These vehicles leverage much of the technology developed for
    „These vehicles leverage much of the technology developed for the R1T and R1S, including battery, powertrain, thermal, controls, electrical network and connectivity platform. This commonality will drive meaningful scale benefits across all Rivian-manufactured vehicles. The vehicle body and interior design, application software and suspension have been developed specifically for Amazon’s last-mile delivery operations, ensuring these vehicles fit seamlessly into the Amazon logistics network.“

    Základ dodávky vychází z jejich pickupů. Dodávkou budou vyrábět na další lince co postavěj vedle stávajících a tím pádem neovlivní výrobu pickupů.

    1. Bezos chce plnit Pařížskou úmluvu a tyto dodávky pro
      Bezos chce plnit Pařížskou úmluvu a tyto dodávky pro poslední míli mu mají pomoct dosáhnout využívání 80 % OZE pro Amazon do roku 2024 a 100 % do 2030.

      „Bezos said Amazon has committed to meet the goals of the United Nations Paris Agreement 10 years early, which will involve regularly measuring and reporting the company’s emissions, implementing decarbonization strategies and altering its business strategies to eventually eliminate carbon usage altogether. He added that his goal is for 80% of Amazon’s energy use to be renewable by 2024, before transitioning to 100% renewable energy by 2030.“

      Zdroj Jalopnik

  3. Docela zajímavý krok od Amazonu. Dát zakázku někomu, kdo
    Docela zajímavý krok od Amazonu. Dát zakázku někomu, kdo postavil jen prototyp a se sériovou výrobou nemá žádné zkušenosti podobně jako Tesla v začátku…. jak dlouho trvalo Tesle vyrobit 100.000ks vozidel?! Osobně tipuju že ten 100.000ks dodají nejdříve v roce 2027-2030. Než to všechno odladí. Ale třeba překvapí.
    Pravda je, že peníze nejsou všechno – viz Blue Origin vs. SpaceX.

          1. Počítat by se to mělo od roku 2009 kdy Tesla předvedla ve
            Počítat by se to mělo od roku 2009 kdy Tesla předvedla ve Frankfurtu svůj prototyp Model S. Podobně jako to má teď Rocian. Pak by těch prvních 100.000ks trvalo 7let! A to ještě by nemohly dodat žádné auto nikomu jinému než Amazonu.

            1. Pro Marfy:
              100 tisíc vyrobených od založení
              Tesla: 12 let

              Pro Marfy:
              100 tisíc vyrobených od založení
              Tesla: 12 let (2003 – 2015); Rivian 15 let (2009 – 2024)

              Pro V.:
              100 tisíc od prvního prototypu
              Tesla: 6 let (2009 – 2015); Rivian 6 let (2018 – 2024)

              Pro další šťouraly:
              100 tisíc od vlastnění první továrny:
              Tesla: 5 let (2010 – 2015); Rivian 7 let (2017 – 2024)

              Ať to vezmete z jakéhokoli pohledu, tak vyrobit 100 tisíc EV do roku 2024 je s tímto kapitálem pro Rivian splnitelný úkol. Mají ještě přes rok na přípravu pro výrobu v průměru 70 konstrukčně jednoduchých vozidel denně.

                1. No spíš naopak, kdyby byl Elon teď v Rivianu, tak ty
                  No spíš naopak, kdyby byl Elon teď v Rivianu, tak ty dodávky musí umět řídit samy, mít 300kWh baterii, 1MW nabíjení a k tomu postavit nabíječky po celém světě, zrychlení 0-100 pod 3s, vymyslí tomu nějaký strašně cool dveře co se budou vyvíjet 2 roky a pak si řekne, že by bylo fajn, aby uměly i roboticky nakládat zboží ze skladu Amazonu, samy rozvážet a pak předávat zákazníkům za hraní jejich oblíbené skladby s ohledem na náladu rozpoznanou umělou inteligencí :-D.
                  Byla by to jistě nejlepší dodávka na světě s náskokem 20 let před konkurencí, ale těch 100 tisíc by rozhodně nestihl 🙂

                2. Jo někdy je lepší dělat věci jednoduše, účelně a
                  Jo někdy je lepší dělat věci jednoduše, účelně a levně.

        1. Ano, jsou ekologická. Mají přesně 0 emisí. To jak se ta
          Ano, jsou ekologická. Mají přesně 0 emisí. To jak se ta elektřina vyrábí už není problém elektromobilu. U spalováku se taky nezajímáš jak ekologicky byl vyrobený a přepravený benzín, který čepuješ, ale emise se počítají až od spotřeby auta.

          Je pak na státu, aby si zajistil co možná nejčistší mix elektrické energie.

          1. Nejsou ekologická. Vyrobit je, provozovat je, likvidovat je,
            Nejsou ekologická. Vyrobit je, provozovat je, likvidovat je, stále stojí přírodní zdroje.
            A tvrdit, že emise jsou u EV nula je naprosto směšný argument. Emise tam samozřejmě jsou, ale oproti spalovákům mají tu výhodu, že je můžeme lépe kontrolovat a na jiných místech než kde dojde k přeměně na mechanickou energii.
            Když vyleju olej do záchoda, tak se taky chovám ekologicky, když u mého baráku se nic neobjeví a olej se ocitne v řece až na konci potrubí, kam jsem ho vylil?

                1. Samozřejmě že mi je jasné, že elektřina se musí vyrobit
                  Samozřejmě že mi je jasné, že elektřina se musí vyrobit a přepravit na místo spotřeby, ale taky mi je jasné, že to samé platí o benzínu.

                  Takže buď to započítáváme u obou typů pohonu anebo ani u jednoho. A pokud vím, tak aktuálně se emise měří až u auta.

                2. Nevím, proč se teď zaměřuješ jen na emise, když od
                  Nevím, proč se teď zaměřuješ jen na emise, když od začátku je diskuze o tom, zda EV jsou ekologická či nikoliv.
                  A pořád nechápu, proč sem taháš ten benzín, když jsem nenapsal ani slovo o tom, že bych nechtěl započítávat druhotné emise při výrobě benzínu.

            1. Jsou ekologická. Spalováky taky musíš vyrobit. Ikdyž jsou
              Jsou ekologická. Spalováky taky musíš vyrobit. Ikdyž jsou na výrobu méně náročné. O provozu není ani moc co srovnávat. Spalovák je provozně značně ekologicky náročný. Kolik svíček a olejových náplní jsi už musel za dobu provozu svého auta vyměnit? A likvidace taky není žádný problém. Baterie mají druhotné použití. Samotná životnost baterek se zvyšuje a následně se recyklují.

              Elektromobily mají nulové emise. Jakmile začneš započítávat emise elektrické soustavy, pak nutně musíš ke spalovákům připočíst emise vzniklé při výrobě a transportu benzínu. A ty rozhodně nejsou nízké. Pokud si selektivně vybíráš co jednomu typu pohonu započteš a tomu druhému ne, pak je takové srovnání k ničemu.

              1. Nejsou ekologická. Asi si nerozumíme v pojmech. Tvůj
                Nejsou ekologická. Asi si nerozumíme v pojmech. Tvůj problém je v tom, že nechápeš, že když je něco horké a něco studenější, tak i to studenější může být stále horké.
                Nevím z čeho čerpáš, že bych snad tvrdil, že spalovák není ekologicky náročný nebo že bych do emisí spalováků nechtěl připočítávat druhotné emise, které vznikají při těžbě a výroby benzínu.
                Takže to zkusím po lopatě, abys to pochopil. Tvrdím, že EV nejsou ekologická, neboť stále generují emise a spotřebovávají se přírodní zdroje na jejich výrobu, provoz a likvidaci, ale jsou ekologičtější než spalováky.
                Už si rozumíme?

                1. Ano, jsou ekologická. Ale to ještě neznamená, že
                  Ano, jsou ekologická. Ale to ještě neznamená, že nevytváří v průběhu výroby a provozu žádné emise. Je to v tom, že si opravdu nerozumíme v pojmech. Když tvrdím, že jsou ekologická, tak tím samozřejmě myslím ve srovnání se spalovacím vozem a ne koloběžkou.

                  Ekologický se NEROVNÁ nulové emise, ale znamená to být ohleduplný vůči životnímu prostředí. A elektromobily jsou ekologické, protože jsou čistší než běžné spalováky.

                  Já doufám, že už jsme si to vyjasnili. Vlastně si nijak neodporujeme.

                2. Vzdávám to. Když si myslíš, že EV jsou ekologická, tak
                  Vzdávám to. Když si myslíš, že EV jsou ekologická, tak budiž ti přáno. Předpokládám, že až si budeš vybírat dovolenou v přírodě, tak místo hezké přírody si vybereš důl na lithium nebo montovnu, kde se EV vyrábí, protože to je přímo synonymum pro slovo ekologický.
                  Přeji hezký víkend.

                3. Důl na lithium nebo ropnou plošinu. Vždyť to máš jedno.
                  Důl na lithium nebo ropnou plošinu. Vždyť to máš jedno.

                4. Čili si zajeď do Bolívie na solný jezero nebo do Tesla
                  Čili si zajeď do Bolívie na solný jezero nebo do Tesla továrny do Fremontu,… eeee ale počkat tam přece jezdí spousta lidí na dovolenou :))))

                  Turistická destinace Bolívijská solná jezera = největší zdroj Lithia na světě
                  https://youtu.be/ww5B6A_ca3Q
                  Bali tam i naši trabanťáci
                  https://www.idnes.cz/cestovani/kolem-sveta/trabantem-pres-jizni-ameriku.A121220_181615_kolem-sveta_tom

                  Ve Fremontu v Kalifornii si kromě velmi žádané exkurze Tesla továrny můžeš užít i těchto 10 průměrných turistických atrakcí.
                  https://youtu.be/P0557v4M0PQ

                5. Na Tenerife jsou taky ekologická BEV, akorát nabíjí z
                  Na Tenerife jsou taky ekologická BEV, akorát nabíjí z diesel agregátu, ať žije ekologogie 🙂

                6. A podle tebe za to můžou elektromobily?
                  A podle tebe za to můžou elektromobily?

                7. Naopak můžou za to lidi, kteří je nechtějí….
                  Naopak můžou za to lidi, kteří je nechtějí….

                8. A tys jim to určitě vysvětlil.
                  A tys jim to určitě vysvětlil.

                9. Hospodaření jižních národů je vůbec ujeté. Přestože
                  Hospodaření jižních národů je vůbec ujeté. Přestože na všechno jim tam bohatě stačí slunce, spalují, jak diví. I když nemají co, tak si to nakupují ve velkém. A ostrované jsou úplně zblblí, když si ještě ty věci ke spalování vozí nonstop loděmi z pevniny. Třeba tu naftu do agregátů, kterými dělají elektřinu (nejen) pro elektromobily. Ostatně stačí navštívit egyptská letoviska, kam kolony cisteren vozí spalovat ropný sajrajt, aby letovisko mělo elektřinu na vaření, svícení, klimatizaci a třeba i vodní atrakce, protože moře je málo, každé druhé má i aquapark. Je to takové trochu pošahané. Slunce mají jen k tomu, aby nahřáli vodu do koupelen na zcela prázdných střechách.

                10. Tak je jasný že chůze je ekologičtější, a ze dvou
                  Tak je jasný že chůze je ekologičtější, a ze dvou chodců bude ekologičtější ten co bude méně prdet…. A pro matku přírodu by bylo nejlepší kdyby na planetě žili místo lidí dinosauři ale ona se s tím vypořádá sama…

                11. Co je jasný pro mě nebo tebe, není jasný pro jiný. 🙂
                  Co je jasný pro mě nebo tebe, není jasný pro jiný. 🙂

                12. No abychom byli úplně fér, tak přeci jen máme teď o
                  No abychom byli úplně fér, tak přeci jen máme teď o něco větší šanci se vypořádat s nějakým tím šutrákem z vesmíru, na který byla příroda krátká v době dinosaurů a krátká by byla i teď. Pak bychom na tom bilančně s emisemi tak dobře, že bychom mohli spalovat ropu bez jakýchkoliv filtrů dalších několik tisíc let, takže to není úplně tak jednoznačné, co je pro přírodu nejlepší.

                13. Já vím jen jedno, že matka příroda má rozhodně víc
                  Já vím jen jedno, že matka příroda má rozhodně víc rozumu než lidé… Přeci jen má pár milionů let náskok…

                14. Tak s tím prděním je to sporné. Protože ten prdící měl
                  Tak s tím prděním je to sporné. Protože ten prdící měl jistě rostlinnou stravu, kde nahradil maso luštěninou, jejíž ekologická stopa je daleko menší, než zvířat, z nichž bylo maso toho druhého, neprdícího. Bohužel z luštěniny se prdí více než z masa. Optal bych se asi Grety, jako autority, koho by poslala na smrt a koho nechala žít 🙂

Napsat komentář