Rivian R1T: elektromobil pro každé dobrodružství s neuvěřitelnými specifikacemi

Elon Musk a jeho Tesla slibují elektrický pick-up už nějakou tu dobu. Teď to ale vypadá, že je předběhne jiná americká konkurence.

Start-up Rivian má díky elektrickému pick-upu Rivian R1T stát se další Teslou. První dodávky pick-upu mají začít koncem roku 2020. Je jasné, že Tesla teď bude chtít uvedení svého vlastního pick-upu urychlit a stihnout zhruba ve stejné době.
foto: Rivian

Společně Rivian založil už v roce 2009 pod názvem Avera Motors jistý RJ Scaringe, inženýr z . Dlouhá léta pracoval v utajení na svém vysněném projektu, elektrickém pick-upu Rivian R1T. Vymyslel pro něj dokonce vlastní kategorii „Electric Adventure Vehicles“.

Vůz byl aktuálně představen na začínajícím autosalonu v Los Angeles. A všechny překvapil svými dechberoucími specifikacemi. Pětimístný pick-up truck je postaven, podobně jako moderní elektromobily značky Tesla, na skateboardovém podvozku.

Rivian R1T

Rivian R1T
foto: Rivian

V podvozku je integrována nejen baterie, ale také celkem čtyři elektromotory, každý o max. výkonu 147 kW. Celkový výkon vozidla může být konfigurován od 300 kW do 562 kW. Podle výkonu je pak dodávána také 105kWh, 135kWh nebo 180kWh baterie.

Rivian R1T

Rivian R1T
foto: Rivian

Dojezd jednotlivých verzí je 370+ km, 480+ km a 640+ km. Max. rychlost je omezena na 200 km/h. Zrychlení 0-100 km/h zvládne auto v prostřední konfiguraci za přibližně 3 sekundy. Hmotnost auta je 2670 kg, uveze přitom až 800kg náklad a může táhnout až pětitunový přívěs.

Celková délka vozidla je 5475 mm, rozvor 3450 mm. Může projíždět v až 1 m vysoké vodě, světlá výška činí 360 mm. Přední kufr má objem 330 l, zadní koš 200 litrů, středový tunel 350 litrů. Korba má rozměry 1400 mm x 1385 mm.

Rivian R1T

Rivian R1T
foto: Rivian

Auto bude od začátku vybaveno velmi robustním hardwarem, včetně několika kamer, LIDARu, radaru, ultrazvukových senzorů a vysoce přesného GPS. Tento hardware by měl umožnit autonomní řízení 3. úrovně na dálnicích. Stejně jako elektromobily Tesla, i Rivian slibuje over-the-air updaty softwaru.

Rivian R1T

Rivian R1T
foto: Rivian

Společnost Rivian vystoupila ze skrytu teprve začátkem roku 2017, když koupila odstavenou továrnu Mitsubishi ve městě Normal ve státě Illinois. Dnes má firma stále jen zhruba 100 zaměstnanců, ale pokud bude chtít výrobu svého elektromobilu pořádně rozjet, bude nepochybně muset začít nabírat.

Rivian R1T

Rivian R1T
foto: Rivian

V plánu je investovat během následujících sedmi let do továrny asi $175 mil. a nabrat 1000 lidí. Rivian jde podobnou cestou, jako před 10 lety Tesla, když koupila starou odstavenou továrnu NUMMI ve Fremontu od GM/Toyota.

Rivian R1T

Rivian R1T
foto: Rivian

Bývalá továrna Mitsubishi ve městě Normal je zhruba poloviční velikosti jako ta NUMMI. I tak by mohla vyrábět ročně až kolem 240 000 aut. Sluší se dodat, že na vývoji elektrického trucku/pick-upu se podíleli zkušení veteráni automobilového průmyslu, jako třeba Larry Erickson, bývalý šéfdesignér GM a Ford.

Rivian R1T

Rivian R1T
foto: Rivian

Tesla a Rivian nicméně nejsou ani zdaleka jediní, kdo v současné době pracuje v USA na elektrickém pick-upu. Podobné projekty připravují také Bollinger či Workhorse. Není divu, vždyť v USA jde o nejprodávanější kategorii vozů. V roce 2017 si ukously 16,5 % celého americké trhu s novými auty.

Rivian R1T

Rivian R1T
foto: Rivian

Po uvedení elektrického pick-upu Rivian R1T má následovat začátkem roku 2021 také plně elektrické SUV R1S. Věříte, že se nakonec Rivianu podaří dostat svá auta na trh a udržet se alespoň pár let?

tisková zpráva

28 Comments on “Rivian R1T: elektromobil pro každé dobrodružství s neuvěřitelnými specifikacemi”

  1. off
    GM prohlásilo, že příštích 20 let neplánuje

    off

    GM prohlásilo, že příštích 20 let neplánuje vyrábět žádné elektrické pickupy.
    Pohoda džéz. To je fakt povedená taškařice, ropy dóst. :-)))))))))

    GM Not Planning All-Electric Truck For At Least 20 Years
    https://carbuzz.com/news/gm-not-planning-all-electric-truck-for-at-least-20-years

    Ale Electrek si myslí, že svoje rozhodnutí změněj do půl roku :)))))
    https://electrek.co/2018/11/12/electric-pickup-truck-gm/

    A Ford nezahálí a pro přístí rok přichází se 7 litrovým požíračem ropy F150 Raptorem, dokonce se sníženou spotřebou :))))
    2019 Ford F150 Raptor With 7.0 DOHC V8 Engine
    https://www.fordtips.com/2019-ford-f150-raptor-v8/

  2. Parametre super, ešte k tomu treba malý detail-baterky. A
    Parametre super, ešte k tomu treba malý detail-baterky. A keďže nemajú výrobu baterii, tak na cene a množstve vyrobených kusov to bude, sakra, poznať. Takže ak vydržia ešte 10 rokov a budú sa snažiť, tak potom budú na urovni Tesly súčasnosti.
    Žiadna konkurencia pre tsla pickup sa nekoná ale želám im nech sa im darí. Každé EV sa ráta.

  3. Z tohodle se amíci počůraj radostí. Bude to stát
    Z tohodle se amíci počůraj radostí. Bude to stát strašný prachy, ale lidi jim stejně utrhaj ruce jak to budou chtít. Amíci jsou s těma pickupama úplně pošahaný. Čím větší tím lepší. Náklaďák v kterým nic nevozej co je lapač deště, listí a aerodynamická brzda v jednom, to je jejich sen.

    GM řeklo že elektrickej pickup neudělá a teď čuměj na drát. :))

    Nevíte někdo za kolik koupili tu starou továrnu po Mitsubishi?

    1. Teď dává USA 2,5 % a Evropa 10 %. Myslím, že by bohatě
      Teď dává USA 2,5 % a Evropa 10 %. Myslím, že by bohatě stačilo to vyrovnat, stejně se v USA prodá hrozně málo evropských aut. Třeba VW Group pouhých 570 tisíc za 2017. No uvidíme, se 25 % by se ve VW mohli plácat po ramenou, že maj podobné auto jak Tesla jen o něco levnější.

          1. Ale Tesla už v Německu továrnu má a právě tím se clům
            Ale Tesla už v Německu továrnu má a právě tím se clům snad vyhýbá, protože přiveze díly na S a X a tam se to zkompletuje, takže může prohlásit made in EU 🙂

            Nicméně cla jako taková jsou blbost a cenové války nemají vítěze, jen poražené. Maximálně odsaje státní pokladna nějaké prachy navíc, ale určitě to nepřidá plat zaměstnancům, ani nezvedne výrobu. Však samotná GM už plánuje rušit továrny a spekuluje se že je to kvůli vysokým tarifům na ocel. Chytří politici dojednávají mezinárodní dohody s nízkým až nulovým clem (viz EU a Japonsko), využívají tak lokální specializaci jednotlivých výrobců. Kvůli clům už nové ocelárny v USA otvírat fakt nebudou.

  4. Za cenu začínající cca od 70 000 USD to asi běžný
    Za cenu začínající cca od 70 000 USD to asi běžný řemeslník nekoupí, ale kdyby náhodou jo, tak celkem by se hodila jedna vychytávka : Při dané kapacitě baterií by neměl být problém do auta zabudovat měnič na 230V aspoň 10A a k tomu 2-3 zásuvky na nářadí . Montéři by pak nemuseli sebou tahat eklektrocentrálu a kanystr s benzínem…:-)))

  5. OT
    Německá firma Sono Motors zvyšuje celkové náklady

    OT

    Německá firma Sono Motors

    zvyšuje celkové náklady svého vozu Sion EV.
    Z článku:
    „Tento nárůst ceny akumulátoru znamená, že nákup vozidla zcela stojí nyní v oblasti 25 500 EUR (asi 29 000 USD).“

    Dle mne nijak nepřekvapivé, znělo to moc jako pohádka.
    Pohádkově též vyznívá jejich zbožné přání že na voze nalepené soláry poskytnou cca 30 km dojezdu. Možná někde na Sahaře.

    1. Ani ne, když si člověk vezme, že vyrábět se to začne
      Ani ne, když si člověk vezme, že vyrábět se to začne nejdřív za dva roky, kdy už reálně budou dostupné baterie se 400 Wh/kg… Rozumně se to poskládá a i když to bude pořád vážit u té 180 kWh baterie minimálně 600 kg, tak to není nic, co by nešlo u takového auta zvládnout, dokonce to auto bude mít lepší vlastnosti, protože třeba dnešní nezatížené hiluxy jsou uskákané kozy.

      1. Na reálně dostupných 400Wh/kg v 2020 bych osobně nevsadil
        Na reálně dostupných 400Wh/kg v 2020 bych osobně nevsadil ani zlámanou grešli..

        Nicméně podle prvních informací je ta jejich baterie postavena na současných článcích 21700, zřejmě s kapacitou 5000mAh jako nyní používá Tesla. Akorát zřejmě tolik „neplýtvají“ prostorem ve prospěch TMS jako u TM3 a dále mají dost pravděpodobně uloženy vždy dva moduly nad sebou, čemuž právě nahrává koncept pickupu. Jinými slovy dostat 180kWh do takovéto krávy se současnou technologií je celkem snadné. To pravé mistrovství je, jak takovou baterii, potažmo celý vůz vyrábět co nejlevněji.

Napsat komentář