Prodej elektromobilů v Evropě vyskočil za první pololetí o 34 %

Za prvních šest měsíců roku 2019 se v a EFTA prodalo 259 000 aut do zásuvky. Podíl na celkovém trhu s novými auty činil 2,7 %.

Hyundai Kona Electric patří společně s Kia e-Niro a novým Hyundai Ioniq Electric k zásadním letošním přírůstkům v evropské nabídce elektromobilů.
foto: Hyundai

Stejně jako na dalších trzích, i v Evropě je patrný posun směrem k čistým elektromobilům namísto plug-in hybridů. Jejich podíl činil v letošním pololetí už 68 % v porovnání s 51 % minulý rok.

Největším prodejcem elektromobilů/aut do zásuvky v Evropě byla za první letošní půlrok Tesla díky více než 38 000 prodaných kusů Tesla Model 3. Celkově dodala přes 45 000 vozů a meziročně vyrostla o 244 %.

Prodeje elektrických aut do zásuvky v jednotlivých evropských zemích

Prodeje elektrických aut do zásuvky v jednotlivých evropských zemích
foto: EV Volumes

Druhé je BMW s meziročním růstem 9 % na zhruba 38 000 vozů. Třetí je Kia-Hyundai s úctyhodným meziročním růstem 95 % na asi 36 000 kusů. Komu naopak prodeje klesly, to byl Daimler (-37 %), PSA (-30 %) a Volkswagen (-26 %).

Největším trhem s elektromobily se stalo Německo (téměř 50 000 prodaných aut), druhé je Norsko (asi 44 000) a třetí Francie (32 000). Dalšími významnými trhy zůstávají Británie, Nizozemsko a na něj dotahuje Švédsko.

EV Volumes

76 Comments on “Prodej elektromobilů v Evropě vyskočil za první pololetí o 34 %”

  1. OT
    Rád bych připomněl:
    VW boss Herbert Diess made the

    OT
    Rád bych připomněl:
    VW boss Herbert Diess made the comment on the ZDF program “Maybrit Illner” when talking about the automaker’s electrification effort (translated from German):

    “Here we come very strong now. We have invested 30 billion in electromobility, we have already rededicated a plant in Zwickau, and we are building an electric vehicle plant in Shanghai. We will come in 2020 with vehicles that can do anything like Tesla and are cheaper by half.”
    —————————-
    Realita:
    TM3 SR+ vs. ID.3 1st edition
    Dostupnost: do měsíce vs. za rok nejdřív
    Základní cena: 367 700 NOK vs. 330 000 NOK (-10 %)
    WLTP: 409 km vs. 420 km
    Nabíjení: 250 kW vs. 100 kW
    0-100 km: 5,6 s vs. 7,5 s
    Rozvor: 287,5 cm vs. 275 cm

    zdroj

    1. Tak uvidíme. VW je moloch a jede minimálně na pětiletky,
      Tak uvidíme. VW je moloch a jede minimálně na pětiletky, takže jim to trvá z našeho pohledu věčnost. Základní otázka je jiná, opravdu chtějí prodávat elektriku a věří ji? A nebo je to pořád ještě natahovágen a podobně jako Škoda, budeme to prodávat ale jenom tolik, kolik musíme, abychom splnili emisní limity v EU?

      1. Nechtějí a nevěří. Ostatně proč by měli? Když budete
        Nechtějí a nevěří. Ostatně proč by měli? Když budete mít úspěšnou firmu se zavedenou výrobou, taky se budete chtít dobrovolně přeorientovat na něco na čem zatím neumí nikdo slušně vydělat? To by udělal jen blázen.

      2. To je jednoduché… Budou prodávat přesně to, o co bude
        To je jednoduché… Budou prodávat přesně to, o co bude zájem, tak aby plnili emise a nemuseli platit pokuty a zároveň aby z toho měli zisk 🙂 A z toho mixu požadavků jim vyjde, kolik z jejich produkce bude spalováků, hybridů, PHEV a čistých EV.

              1. To sice není, ale mají největší prodejní růst (třetí
                To sice není, ale mají největší prodejní růst (třetí nejúspěšnější značka na trhu), včetně dalších malých aut jako např. Citygo apod. Mainstreem bude někde kolem 500 tis. s dojezdem 800-900 km, takže to taky nenahradíme BEV.

                Mimochodem takhle to může časem vypadat všude, viz 19 minuta videa.

                https://www.youtube.com/watch?v=_EfKlY61yw8&feature=youtu.be

                1. já to píšu od začátku že pro tyhle mastodonty ještě
                  já to píšu od začátku že pro tyhle mastodonty ještě není doba resp. infrastruktura a to ani na západě, ale všichni mě přesvědčují že to jde nabít doma přes noc…a nebo se Nyland vydal špatným směrem, kde musel počítat (zvláště v Norsku) že pouhé 4 nabíječky budou plné…navíc jedna ještě broken

                2. Mastodonty si lidé kupují pro delší cesty a jako rodinné
                  Mastodonty si lidé kupují pro delší cesty a jako rodinné auto, což obnáší nabíjení na cestách, což je největší opruz. Dohadovat se s někým na nabíječkách, aby tam neparkoval apod. nikoho nebaví a navíc v zimě ty auta žerou klidne 30 kWh/100km, za to by člověk doma napájel rodiiný dům celý týden.

                3. no právě že na delší cesty…bych se s tím bál jet dál
                  no právě že na delší cesty…bych se s tím bál jet dál než 150 km…abych pak nemusel říkat „milé děti, teď budeme na tomhle parkovišti bivakovat skoro 2h protože našemu autíčku došla sťávička“

                  EV se spotřebou 30kWh/100 je v současné době nesmysl protože hodinu jedu a 40 min nabijim nebo 2h jedu a 1:20 nabijim

              2. Tak s tím se nedá souhlasit – už je to mainstream – všude
                Tak s tím se nedá souhlasit – už je to mainstream – všude kam přijedu, jakmile opustím větší města a dostanu se trochu mezi normální lid země, tak jsou obě auta jako místní přibližovadla velmi zastoupena – tedy se stávají rozměrovým, užitkovým a především cenovým etalonem.

                1. Pravda v chudších zemích, což je jih Evropy se jim daří
                  Pravda v chudších zemích, což je jih Evropy se jim daří neskonale dobře, kupují to i firmy nebo taxi služby apod.. Když cestuje někdo Evropou musí si všimnout, že nejbohatší zemi Německo brázdí drahé „koráby“, ale jinde ve většině rozumných zemí (tedy nás nepočítám) už přišli na to, že auta za 2-3 mil. je zbytečné vyhazování peněz. Ale je to klasika, čím dále na východ, tím více je auto bráno jako status, nikoliv jako dopravní prostředek.

                2. No vidíte, já nejvíce Dacií potkal v Německu a ve
                  No vidíte, já nejvíce Dacií potkal v Německu a ve Francii. Mají to jako x té auto do rodiny, se kterým jezdí fakt krátké pojížďky. Co jsem četl, tak objemy prodejů je v EU Sandero přímá konkurence Fábii. Po zkušenostech s oběma, tak mohu konstatovat Sandero je, co do užitných vlastností lepší než Fabie – větší vnitřní prostor, větší odolnost, větší komfort jízdy (Fabie je na městského hupcuka moc tvrdá).

                3. Tak stačí si dát do Google „prodeje dacia v eu“ a je to
                  Tak stačí si dát do Google „prodeje dacia v eu“ a je to všem jasné.

                  Když se vrátíme k EV, tak zatím to co produkuje svět mimo Tesly je pořád mizerie. Jak všichni vědí, jediná Tesla dokáže nahradit rozumně spalovák na dlouhých trasách, vše ostatní je opravdu náhražka. Když si zadáme do https://abetterrouteplanner.com následující auta, zvolíme trasu Praha-Dubrovnik tak zjistíme, že vyjma Tesly je všechno zoufalost 🙂 Dokonce si nepomůžeme ani větší baterií u Mastodontů, protože to žere i trávu u silnice.

                  Model/čas cesty

                  Iqoniq 38 kWh – 18:27
                  eTron 50Q – 19:09
                  MB EQC – 18:21
                  iPace – 18:30
                  Tesla X 100D – 15:13
                  Tesla 3 LR – 14:01
                  Standardní spalovák – 14:01 (dvě 30 minutové přestávky)

                4. Po Tesle vychádza najlepšie Kia e-Niro (64kWh) 17:49 (4:46
                  Po Tesle vychádza najlepšie Kia e-Niro (64kWh) 17:49 (4:46 nabíjanie)
                  a Hyundai Kona (64kWh) 17:34 (4:32 nabíjanie)

                5. Jak muze mit M3 stejny cas jako spalovak? To me hlava nebere
                  Jak muze mit M3 stejny cas jako spalovak? To me hlava nebere to ujede jako bez nabijeni po ceste?

                6. Spalovák má čistý čas 13:01 je k tomu připočtena hodina
                  Spalovák má čistý čas 13:01 je k tomu připočtena hodina na přestávky. Předpokládám, že každých 400 km normální člověk zastaví, ne-li častěji. Berme to jako orientační +/- 30 minut.

                7. Tak to jo, tedy v pripade ze bude nabijecka fungovat, nebude
                  Tak to jo, tedy v pripade ze bude nabijecka fungovat, nebude nikdo nabijet prede mnou a budu potrebovat curat presne na nabijeci stanici. V realu to jiste pojedu o 2-3 hodiny dele. Me by to treba nevadilo, jen aby si nekdo nemyslel ze to da za stejno a pak se divil kdyz bude treba nahanet trajekt.

                8. Můj kamarád má Ford Mustang GT 5.0, sice to jezdí rychle,
                  Můj kamarád má Ford Mustang GT 5.0, sice to jezdí rychle, ale tankuje každých 200 km, takže těžko odhadovat, jak to kdo rychle zajede 🙂

                9. Hlavne cesta na dovolenou neni zavod a take tu mame radary.
                  Hlavne cesta na dovolenou neni zavod a take tu mame radary. Ale podle testu co je na idnes jeli konou po nemecku kvuli dojezdu 130 tkou. Coz je uchylarna. Ja to s Nirem phev bral normalne 170 tkou protze jsem mel box na strese.

                10. Nojo, ideální na EV je Norsko, tam mají max 110 km/h a
                  Nojo, ideální na EV je Norsko, tam mají max 110 km/h a většinou 70 km/h 🙂

                11. Tak ať si ten známý zalepí díru po tenisáku v
                  Tak ať si ten známý zalepí díru po tenisáku v nádrži.
                  Protože 30 litrů bere když ho drtíš na okruhu, při supersvižné jízdě bere maximálně 15.

                12. Třeba je to prostatik a tankuje jenom proto, že u každého
                  Třeba je to prostatik a tankuje jenom proto, že u každého WC u silnice je také shodou okolností pumpa 😉

                13. Má tam tuning na 550k, vyměněná spousta věcí, jak na
                  Má tam tuning na 550k, vyměněná spousta věcí, jak na podvozku a nápravách, tak na motoru, prý to stálo pár set tisíc a mluvil i o zmenšené nádrži už nevím z jakého důvodu. Jel se dalšíma 2 autama do Chorvatska, prý z něj byli na mrtvici, asi 5x tankoval, pokud si dobře pamatuju spotřeba kolem 20l.

                14. Ok, pak to chápu, taky jsem zmenšil nádrž v Miatě z
                  Ok, pak to chápu, taky jsem zmenšil nádrž v Miatě z necelé padesátky na 15 litrů kvůli snížení vlivu pohybů kapaliny při bočním přetížení, ale je to okruhový speciál a do Chorvatska bych s tím fakt nejel. 🙂

                  Jinak pokud by měl někdo zájem o zánovního Mustanga, najeto 30 tisíc, tak nabízím 😀

                15. Také jsem zmenšil velikost a váhu baterky z důvodu
                  Také jsem zmenšil velikost a váhu baterky z důvodu bočního přetížení a vlivu na akceleraci abych se dostal pod 3vteriny. Fakt tahle diskuse mě baví. V USA zakázali elektroautum závodění na čtvrt míle sprint protože deklasovali takto upravené spalovaky a jejich majitelé neunesli tak výrazně porážky a plnili houfně psychiatrické léčebny, navzdory všem těmto úpravám. Musí to být hrozný pocit když odtucnujete spalovak, ladite motor, cpete do toho statisíce a pak s holou károu se díváte na záda Tesle. Nojo, jsou to ale frajeři že se pořád zuby nehty drží těch spalovaku. Obdivuju je.

                16. Mohu vás uklidnit, na našich menších okruzích, pro které
                  Mohu vás uklidnit, na našich menších okruzích, pro které je moje Miata za pár šupů přestavěna, proti ní nemá žádný elektromobilní otesánek šanci.

                17. Psal jsem o sprintu. Koukám že nějak ty fosily prodáváte,
                  Psal jsem o sprintu. Koukám že nějak ty fosily prodáváte, až se to povede hoďte sem informací kolik se na každém provarilo penez

                18. Ty krátké sprinty Tesly zvládnou, to je tak vše….
                  Ty krátké sprinty Tesly zvládnou, to je tak vše….

                19. Na okruhu už šanci nemají, to bylo několikrát vyzkoušeno.
                  Na okruhu už šanci nemají, to bylo několikrát vyzkoušeno.

                20. https://autobible.euro.cz/si-vede-zavodni-tesla-model-nijak-por
                  https://autobible.euro.cz/si-vede-zavodni-tesla-model-nijak-porouchala-se-hned-pri-prvni-testovaci-jizde/

                  😀 😀 😀

                  „auto se už na konci druhého rychlého kola porouchalo. Baterie se přehřály a řídící elektronika přepnula hnací soustavu do nouzového režimu. Vůz musel pomalu zpátky do boxů. A tím celé vystoupení elektrického závodního auta vlastně skončilo.

                  Není to poprvé, kdy se něco takového přihodilo. Například americký magazín Car&Driver nemohl kvůli přehřívání baterií zajet rychlá kola, když před časem zařadil Model S do svého každoročního výběru „Lightning Lap“. Tesla se možná chlubí oslnivou akcelerací z místa, ale i pár kilometrů v ostrém závodním tempu je nad její síly.“

                  Takovej směšnej šrot…

                21. Ono jde nejen o to, že to ujede, ale i o spoustu dalších
                  Ono jde nejen o to, že to ujede, ale i o spoustu dalších věcí, co dělá závodní auto.

                22. Tak i Veyron má problémy se ochladit a na nádrž toho v
                  Tak i Veyron má problémy se ochladit a na nádrž toho v ostrém provozu moc nejede. Elektro v tomhle teprve začíná tak je šance že se to vychytá. Tesla je holt rodinný sedan, spíš má šanci lehčí že než model S

                23. To ty jsi psal něco o špatných pocitech majitelů
                  To ty jsi psal něco o špatných pocitech majitelů spalováků. Tak tady teď neomlouvej ty pomalé elektrické popelnice, sám sis naběhl.

                24. My jsme si potykali? Že o t nic nevím. Chování hulvata.
                  My jsme si potykali? Že o t nic nevím. Chování hulvata.

                25. A jéje, takže osobní útok v poslední křeči. A přitom
                  A jéje, takže osobní útok v poslední křeči. A přitom vás tyto diskuze tak baví, že? 😀

                26. A proto od ní dostali na prdel skoro všechny sériový i
                  A proto od ní dostali na prdel skoro všechny sériový i upravený spalováky na okruhu. Jseš pozadu Pepo, doplň si látku naž zase něco kvákneš. :)))

                27. Plave, ale ta upravená M2 se nechytá.
                  Plave, ale ta upravená M2 se nechytá.

                28. On neměl úkol ho předjet, ale natáčet 😉
                  On neměl úkol ho předjet, ale natáčet 😉

                29. Ta skákající zadní náprava, to jsem ještě fakt neviděl.
                  Ta skákající zadní náprava, to jsem ještě fakt neviděl.

                30. Nikdy jsem nepochopil proč bych měl s někým závodit ve
                  Nikdy jsem nepochopil proč bych měl s někým závodit ve sprintu. Jaký je v tom smysl? Kdysi mě kamarád přemluvil ať jdu závodit ve sprintu s motorkou. Byla to neuvěřitelná nuda.

                31. Američani to tak holt mají. Jsou nějak jednodušší,
                  Američani to tak holt mají. Jsou nějak jednodušší, chodí na sprinty a na závody kde se jezdí na jednom oválu.

                32. Teď jsem zkoušel to samé s Konou 64kW. Nemůžete to brát
                  Teď jsem zkoušel to samé s Konou 64kW. Nemůžete to brát to co, abetterrouteplanner vyplivne jako měřítko. Abetterrouteplanner nefunguje dobře. Kona ujede v pohodě 350-400km a zastavovat na nabíječce po 190 km je naprosto zbytečné. Je potřeba si s tím plánovačem pohrát. Doporučuji jet přes sít ionity, a jste rázem jinde. Mimo konu ev a niro ev je to ale zoufalost, jak říkáte.

                33. Jde hlavně o rychlost nabíjení a o spotřebu…
                  Když

                  Jde hlavně o rychlost nabíjení a o spotřebu…
                  Když pojedou dvě EV se stejnou spotřebou a jedno bude nabíjet co 200km půl hodiny a druhé co 400km hodinu, tak doba cesty bude stejná.

                34. No to práve nebude, kona nabíjí od úplného vybití do 50%
                  No to práve nebude, kona nabíjí od úplného vybití do 50% nejrychleji, pak to velmi klesá

                35. Takže IONIQem_28 bych byl v cíli dříve :))
                  Takže IONIQem_28 bych byl v cíli dříve :))

                36. IONIQem uřčitě ne. Píši s Konou a nabíjecí síti
                  IONIQem uřčitě ne. Píši s Konou a nabíjecí síti Ionity. Kona nabíjí od3% rychlostí 37kW/h, od 30% do 50% rychlostí 77kW/h a pak to klesá do cca 80% kde je už jen 37kW/h. V 85% jen 22kW/h- nemá cenu.

                37. Jsem přesvědčen, že právě IONIQem ANO…, nabíjí
                  Jsem přesvědčen, že právě IONIQem ANO…, nabíjí rychleji (0-82% 45-77 kW/h) a spotřebuje méně (min. o 3-5 kWh/100km).
                  Na IONITY nabiji 0-80% za 20min.

                38. Tak si zkuste jet do Amsterdamu ze Slaného. Problém je ze
                  Tak si zkuste jet do Amsterdamu ze Slaného. Problém je ze nedojedete na první nabijecku ionity v Německu, a pak na další také ne, atd. Možná některé po cestě dáte ale já jel klidně i 150-160km/h abych baterii hezky vybil.

                39. Myslel jsem to teoreticky (nabíječky v dojezdové
                  Myslel jsem to teoreticky (nabíječky v dojezdové vzdálenosti).

                40. Rozumím, ioniq je skvěle auto. Má ho kamarád. Pointa je
                  Rozumím, ioniq je skvěle auto. Má ho kamarád. Pointa je že zatím se přes nabijecky ionity jinými elektromobily než Konou, (etronem) jet nedá. Niro se ještě neprodává.

                41. Jde o to, že ten plánovač umí pracovat se skutečnými
                  Jde o to, že ten plánovač umí pracovat se skutečnými daty, takže hodně záleží na nastavení. Spotřeba auta je závislá na profilu trasy, tedy Praha-Vystrkov je o 15% vyšší spotřeba než Vystrkov-Praha a abetterrouteplanner to správně pozná. Někdy plánovač zastaví na nabíječce dříve, protože další je zase dál a dokonce dříve zastavit nemusí znamenat časovou ztrátu, protože pokud se nabíjí z 0-70% je to nejrychlejší nabíjení a pokud bych potřeboval na dojezd k další nabíječce 90% pak je to daleko větší časová ztráta díky nabíjení, tedy lepší nabíjet 2x 20-70%, než 1x 0-100%.

                42. Přesně tak. Abetterrouteplanner již nepouzivam,
                  Přesně tak. Abetterrouteplanner již nepouzivam, neosvědčil se. Dnes už jezdím podle citu. Nabijet na rychlonabiječce na více jak 80% je opruz. Kona má větší buferr dole. Baterii vyplatí se ji co nejvíce vybít.

                43. Tak s Konou to nedává smysl, pokud nejede člověk 2000 km,
                  Tak s Konou to nedává smysl, pokud nejede člověk 2000 km, ale s autem, které dá max 140 km na dálnici má smysl řešit každý kopeček.

      1. Kuk Kuku, vylezl jsem z doury. 🙂
        Vy si opravdu myslite ze VW

        Kuk Kuku, vylezl jsem z doury. 🙂
        Vy si opravdu myslite ze VW nezacne vyrabet to co slibil? Kdyz do toho investovali takovy prachy? Jiste podvadeli ale za to je prece nejde odepsat na veky ne?
        Posledni dobou se nejak mnozi problemy s Teslou. Poruchy a dlouhotrvajici opravy. Porad si myslim ze je Tesla asi nejlepsi auto hlavne na dalkove prejezdy ale predstava ze bych cekal x-tydnu na opravu…..tohle vsechno bude mit vliv. Vetsina lidi chce bezporuchovy auto a to bude ovlivnovat prodeje. Jak to uvidime.
        Ja nerikam ze smetou Teslu, to si ani nepreju, ale ze by VW porad jen kreslil prezentace, to uz taky neni pravda. I Toyota se chyta za nos.

        1. Cena prvních 30 tisíc kusů pro 2. pololetí 2020 je
          Cena prvních 30 tisíc kusů pro 2. pololetí 2020 je známá, viz zdroj výše. Slib dodržen nebude, tak nevím, o čem tady chcete spekulovat.
          Schválně to napíšu pro vás: Základní cena o třídu menšího ID.3 je téměř přesně o 10% nižší, tedy ¥4,599,000. Je toto podle vás ta slibovaná masová elektromobilita od VW za polovinu ceny Tesly?
          A vy víte, jaká bude cena TM3 za rok? Jaká bude jejich kvalita a poruchovost? O kolik větší bude servisní síť?
          A víte také jistě, že bude malá poruchovost ID.3? Že při vyrobených stovkách tisíc kusů se jim nestanou nějaké průsery? Že všechny baterie budou bezporuchové a nestane se, že třeba pár aut shoří? I pro VW jsou to zcela nové, neozkoušené technologie navíc silně závisející na kvalitě nejdůležitější součásti elektrického auta, kterou nemohou ovlivnit, protože ji nakupují z Číny a na nějaké robustní kapalinové chlazení jako má Taycan jaksi v ID.3 není ani zdaleka rozpočet.
          A k tomu všemu, pokud nechcete kupovat zajíce v pytli, tzn. objednat ID.3 po svezení v reálném autě, pak není šance, že jej obdržíte dříve, než v polovině roku 2021, tedy za 2 roky. Takže za mě jsou stále ve fázi „jenom kreslí prezentace“ a můžeme se o něčem bavit, až něco reálně předvedou a vsadím se o co chcete, že těch slibovaných 500 tisíc BEV od koncernu pro příští rok a z toho 300 tisíc pro Evropu to rozhodně nebude.

Napsat komentář