Mercedes-Benz skládací kolo

Skládačka značky Mercedes-Benz

Automobilová značka Mercedes-Benz uvedla na trh v Británii svůj zatím nejekologičtější stroj. Jde o skládací jízdní kolo Mercedes-Benz Folding Bike. Jedná se o moderní kolo se vším všudy – přehazovačka s osmi převody, kotoučové brzy a nezávislé přední i zadní odpružení. Luxusní skládačka je ideální do města, složit a rozložit kolo trvá pouhých pár sekund. Pokud jej složíte kompletně, zabere pouze 80x80x35 cm – snadno se pak vejde třeba do kufru auta.

Cena kola není právě nízká, stojí 1099 liber (v přepočtu asi 33 000 Kč). Například pro obyvatele Londýna se však jedná o ideální volbu – zaparkují své auto před částí, kde platí poplatky za vjezd, nasednou na kolo a nemusí platit poplatek 8 liber za vjezd. Pokud to tak budou dělat každý den pět dní v týdnu po šest měsíců, na kolo si rychle „vydělají“ a ještě třeba zhubnou :). Faktem nicméně je, že jiné firmy nabízejí podobné skládačky mnohem levněji, a to i u nás – například Brompton. Ta lze navíc složit až na rozměry 56x55x25 cm při hmotnosti 11 kg.
Mercedes-Benz skládací kolo

elektromobil Citroen C1 EV ie

Zkušenosti s elektromobilem Citroen C1 Ev’ie

Během dubna se na britský trh dostal čtyřmístný městský osobní elektromobil Citroen C1 EV’ie společnosti ECC. Jde o kompletně předělaný Citroen C1, kde namísto spalovacího motoru a nádrže tiše vrní elektromotor a hoví si těžké lithium-iontové baterie Thundersky. Ty jsou umístěny v přední a zadní části automobilu, takže obsah kufru zůstává stejných 139 l jako v případě benzinové verze. Elektromobil aktuálně otestoval britský motoristický magazín Autocar a udělil mu hodnocení 3,5/5. „ se v mnoha ohledech chová stejně jako jeho benzinový protějšek,“ píše se v recenzi. Stejný názor pak má i známá britská fanynka Nikki Bloomfield, „Narozdíl od G-Wiz se v Ev’ie cítíte jako v normálním autě,“ píše ve své obsáhlé recenzi.

Ačkoliv cena 14 000 liber (asi 420 000 Kč) je zhruba dvakrát vyšší než u benzinové verze, odhadované roční úspory na parkovném, silniční dani, spotřebovaném palivu a poplatcích za vjezd činí 6500 liber (asi 195 000 Kč). Zhruba za jeden rok jsou tedy zvýšené náklady zpět. Pak je ovšem třeba počítat také s životností baterií, která v případě elektromobilu Citroen C1 Ev’ie činí 3000 nabíjecích cyklů, tedy asi sedm let. Pak je nutné baterii nahradit – současná cena je 2800 liber (asi 84 000 Kč). Dojezd elektromobilu je 90 km a plné nabití zabere šest hodin.
elektromobil Citroen C1 EV ie
Celkově magazín Autocar ohodnitl elektromobil velmi dobře a nenašel závažnější chyby. To Nikki byla ve svém hodnocení mnohem kritičtější. Stěžovala si na problémový start, kdy elektromobil nereagoval okamžitě. Navíc měl problémy nabrat v kopci rychlost vyšší než 20 km/h při obsazení třemi lidmi. Dolů z kopce už se pak elektromobil řítil rychlostí 80 km/h, kdy podle Nikki posktytoval pocit stability a bezpečí. Brzy se však tenhle pocit měl při testovací jízdě zcela vytratit, když auto najednou nechtělo jet dál. Nechali ho tedy „vychladit“ s tím, že se nejspíš přehřálo, jenže pak elektrický Citroen znovu kleknul uprostřed rušné křižovatky. Když auto kleklo potřetí, přesedla osádka do Toyoty Prius, shodla se, že má mnohem lepší zrychlení v elektrickém módu než celý Citroen C1 Ev’ie a vydala se nazpět do sídla ECC.

San Francisco - dálnice

San Francisko chce zavést poplatky za vjezd do města

Auty přeplněné San Francisko znovu přemýšlí nad tím, že zavede poplatky za vjezd do města, podobně jako je tomu třeba v případě Londýna, Stockholmu nebo Milána. Motoristé jedoucí do města přes mosty Golden Gate nebo Bay Bridge by nejspíš byli první na ráně, což by je mělo přinutit k zamyšlení se nad ekologičtějšími způsoby dopravy – ať už je to automobil s nižšími emisemi a na alternativní typ paliva, nebo hromadná doprava. Nový systém poplatků by měl pak podpořit právě rozvoj projektů hromadné dopravy, pěší zóny, cyklostezky, snížit intenzitu dopravy a také snížit emise. „Smysluplný plán na zavedení poplatk je jedním obrovským krokem, který můžeme učinit směrem k ochraně našeho životního prostředí a zlepšení kvality našeho života,“ řekl k tomu starosta San Franciska Gavin Newsom. Pokud se v San Francisku podaří poplatky prosadit, stane se první americkou metropolí, která je zavede – a zřejmě ne poslední.