PRE otevřelo v pražských Holešovicích rychlonabíjecí stanici s akumulací

Jan Horčík - 01 Únor 2018

Skupina PRE dnes otevřela pro veřejnost novou rychlonabíjecí stanici pro elektromobily s výrobou elektřiny ze solárních panelů a s ukládáním elektřiny do akumulátorů.Rychlonabíjecí stanice pro elektromobily PRE v Praze Holešovicích

Rychlonabíjecí stanice pro elektromobily PRE v Praze Holešovicích. PRE v současné době disponuje sítí 63 nabíjecích stojanů a sama využívá asi 50 elektromobilů. Ty se jí v praxi údajně dobře osvědčily. Nejvíce využívá elektromobily Volkswagen e-Up!
foto: Hybrid.cz

V rámci pilotního projektu PRE ověří, zda mohou akumulační zařízení přispět k bezproblémovému rozvoji infrastruktury pro elektromobilitu a ke stabilitě energetické sítě v Praze.

„Pražská energetika, a. s., dlouhodobě sleduje nové trendy v energetice a pilotními projekty ověřuje inovativní řešení,“ uvedl na tiskové konferenci předseda představenstva Pražské energetiky, a. s., Pavel Elis a pokračoval:

„Jedním z aktuálních témat je rozvoj elektromobility, a to především v městských aglomeracích, který pomůže k výraznému zlepšení kvality ovzduší ve městě. V nejbližších letech očekáváme masivní rozvoj elektromobility na území hlavního města Prahy a s ním související významný nárůst zatížení distribuční soustavy. Z celospolečenského hlediska je také vhodné, aby při nabíjení elektromobilů byla v maximálně možné míře využita elektřina z bezemisních obnovitelných zdrojů.“

Parametry nabíjecí stanice PREpoint v Holešovicích:

Fotovoltaická elektrárna (výkon): 7,35 kWp, 30 solárních panelů
Rychlonabíjecí stejnosměrná stanice (CHAdeMO, CCS, Mennekes Typ 2): až 50 kW
Standardní duální nabíjecí stanice 2 x 22 kW
Akumulační zařízení (výkon): 60 kW
Li-Ion baterie LiFePo4 (kapacita): 87 kWh využitelných (108 kWh celkově)
Umístění: roh ulic U Výstaviště a Za Elektrárnou, Praha 7 – Holešovice
V provozu pro veřejnost: od února 2018

To vše za situace, kdy je na spolehlivost dodávky elektrické energie kladen čím dál tím větší důraz. Aby byla na tyto nové výzvy Skupina PRE připravena, rozhodla se realizovat pilotní projekt, který kombinuje rychlonabíjecí stanici elektromobilů, obnovitelný zdroj energie v podobě fotovoltaické elektrárny a akumulační zařízení využívající bateriové úložiště.

Tři nabíjecí konektory na rychlonabíječce PRE Holešovice

Tři nabíjecí konektory na rychlonabíječce PRE v Holešovicích
foto: Hybrid.cz

Stanice umožní současné nabíjení dvěma elektromobilů – jednoho v režimu rychlonabíjení a druhého středně rychle. Navíc může být připojen na nabíječku třeba i elektroskútr.

Elektřina vyrobená celkem 30 fotovoltaickými panely na střeše objektu může proudit nejen do nabíjecích stanic, ale i do baterií. Právě akumulátory slouží k eliminaci vlivu rychlonabíjecí stanice na síť tím, že pokud je potřeba, tak jen část energie pochází ze sítě a zbytek z baterií.

Zároveň řídicí jednotka akumulačního zařízení hlídá stav napětí v síti a v případě překročení nastavených limitů umí při hrozícím přepětí odebírat energii ze sítě, a naopak při hrozícím podpětí energii do sítě dodávat.

Pohled dovnitř rychlonabíjecí stanice PRE v Holešovicích. Baterie v černém racku vlevo vzadu. Místo je i na další rozšíření.

Pohled dovnitř rychlonabíjecí stanice PRE v Holešovicích. Baterie v černém racku vlevo vzadu. Místo je i na další rozšíření.
foto: Hybrid.cz

Realizace během čtyř měsíců Partnerem pilotního projektu se stala společnost Energon AdvancedEnergetics, která unikátní stanici kompletně projektovala a následně během čtyř měsíců postavila.

„Použitý bateriový systém snižuje nároky na připojení rychlonabíjecích stanic k distribuční síti, a má tak potenciál urychlit rozvoj elektromobility ve městech. Na rozdíl od tradičních dobíjecích stanic lze systém napojit na současnou infrastrukturu, není nutné kvůli němu posilovat kabeláž přípojky. Tím odpadá velká část stavebních prací i zdlouhavé povolovací procesy. Výsledkem je rychlejší a jednodušší realizace,“ vysvětluje Tomáš Pastrňák, generální ředitel společnosti Energon Advanced Energetics.

Společná práce na projektu byla zahájena v červenci 2017. Na konci října byl spuštěn testovací provoz a začátkem ledna byla stavba zkolaudována. Od února bude stanice otevřena veřejnosti.

Cílem projektu je ověřit, zda takové řešení zlepší možnosti připojení rychlonabíjecí stanice nebo decentralizované výroby i při omezené kapacitě distribuční sítě a bez negativního dopadu na spolehlivost a kvalitu dodávky elektrické energie.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář

Za jak dlouho se těch 87 kWh v baterii nabije těma 7,35 kWp, 30 solárníma panelema v zimě a v létě?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Keď neprší, aspoň kvapká. Chcel by som mať tých 7,35 kWp na streche domu.

Já spíš tu baterii :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Radovan

Můžeme zatím jen odvodit z dlouhodobých zkušeností. Ideálně na jih pod dobrým sklonem 3,6 kWp udělá v létě v průměru max. 24 kWh denně, v zimě 2,5 kWh. PRE tam má dvojnásobek výkonu, takže 87 kWh baterií nabije v létě za 2 dny, v zimě za 17 dní. Takže strategie je jasná - v létě levným nočním proudem nabíjet baterie na 50% každou noc, v zimě pak na 90%. 87 kWh pak dokáže kromě vyrovnávání zátěže sítě při rychlonabíjení nabít třeba 5 Peugeotů Ion nebo 3 Nissany Leaf s menší baterií nebo 4 Renaulty Zoe s tímtéž atp.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Super díky, konečně nějaký čísla k porovnání!

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Správná otázka. Ještě bych to doplnil o variantu když tam přijede nabíjet něco většího. Ale smyslem této testovací stanice je malinko něco jiného.

Řekl bych, že to nenabije nikdy, protože v létě tam běží klimatizace a v zimě mají panely výkon 10% a to by musely být nakloněné. Tím myslím, že celkový příkon stanice bude možná vyšší než elektřina z panelů.

Obrázek uživatele M.Krupka

Z čeho vychází informace, že nejsou nakloněné? Proč si myslíte, že tam bude nutno v létě klimatizovat??

Z fotografie není vidět, že by tam byly panely se standardním sklonem, vyčuhuje pouze chladící jednotka klimatizace, která má odhadem 15kW. Uvnitř je celá řada technologických skříní a baterie, které se i nabíjením budou zahřívat. Klimatizace asi poběží ze sítě, aby měla zaručený příkon.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zvláštní, z čeho vycházíte, že daná klimatizace má výkon 15kW? Nedovedu si představit jak dle vašeho popisu, musí zákonitě tato stanice shořet. Naštěstí vašemu žvástu dávám palec dolů.

Tento typ klimatizací je v datových centrech, dělá se 10, 15 i 20 kW, záleží na potřebách. Ještě doplním, že se bavíme o chladícím výkonu, uvádí se i jednotky BTU. Příkon bývá zpravidla třetinový, než uváděný chl. výkon.

Těžko říct, jedině kdyby byla ve střeše vana tak by mohli bejt se sklonem. Ale to nebude asi moc chytré řešení. Leda to odfotit s hodně dlouhou selfie tyčí :). Otázka nakolik to bude stínit navečer ten protější barák.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele M.Krupka

A ona tam ta "vana" asi je. Proč by projektant řešil střechu zrovna
takhle ??

Na druhou stranu mám pocit, že se vůbec nešetřilo betonem v porovnání se zahraničím.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přesně tohle mne napadlo, nehledě toho vnitřního prostoru navíc k ničemu. Opravdu ty 4 měsíce vydím za váš odkaz ze zahraničí. Tohle trvalo déle i na prkně :)
Je dobře že to stojí, je škoda že tomu chybí rozum... je to velice dobré místo, tak sakra proč jen tři nabíječky???

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Designovka? Podle mne je ta stanice celkem podařená proti benzinkám a i proti tomu amerikoidnímu přístřešku. Myslím že je v tom trocha inspirace první republikou
1gr.cz/fotky/idnes/14/053/org/BUR53825b_140137_6326423.jpg Toto je ruina benzinky z 30. let.
vysehradskej.cz/nejkrasnejsi-benzinky-stavel-gocar/

Todle je spíš takový PRE píár než něco užitnýho.
Ten americkej přístřešek je jen ostrovní mobilní udělátko, přesunutelné dle libosti a hlavně to není žádna rychlodobíječka, jen taková sofistikovanější toi-toika :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Vypadá to že ten barák bude stínit max v zimě ráno, ta silnice mezi tím má spíše jihozápadní směr (na fotce směrem doprava).

Ale chvíli jsem si myslel podle toho baráku že to je někde u Alzy :)

---

Leaf mi stojí na parkovišti, zatím... Boo
Najeto: Londýn-Praha (cca 1000km?)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bohužel není, je to mezi činžákama v parku, opravdu nepochopitelný výběr místa. právě ta tržnice má spousta otevřených ploch a hlavně blízko výpadovky tedy nájezd na hlavní by byl logický.
Kéž by to bylo u Alzy, když už prodává electro vehicle...

Není to v parku maximálně tak vedle Juldy Fuldy čili starém PKOJF. Je to velkém asfatovém parkovišti před velkou sportovní halou hokejové Sparty. Na gůglmapách ve street view přesně tam jak je ten sloup od trolejí a před tím ten bílej Fordík a za ním černá Audina. Činžáčky naproti přes koleje maj jen 2 patra a dál pak i 3. Větší činžáky jsou až za železničným náspem.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak už jsem psal, ten barák co tam je na fotce vidět je sice na jih od nabíječky ale je přes ulici s tramvajovým pásem a chodníky. Navíc ten dům má jihozápadní sklon.

---

Leaf mi stojí na parkovišti, zatím... Boo
Najeto: Londýn-Praha (cca 1000km?)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dotaci na vybudování dobíjecí stanice může získat jen omezený okruh uchazečů:

autonaelektrinu.cz/aktuality/51-dotaci-na-vybudovani-dobijeci-stanice-muze-ziskat-jen-omezeny-okruh-uchazecu

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dotací máme dost, peníze firmy berou, ale rychlodobíjecí stanice nestaví.
Na konci roku 2017 skončil projekt Fast-E, v rámci kterého plánoval E.ON vybudovat 15 rychlodobíječek. Ve skutečnosti má ve Vystrkově 3 rychlodobíječky a 4 další lokality po jedné. I když k tomu připočtu 6 Superchargerů a 1 rychlodobíječku EVmapa ve Vystrkově, pořád je to jen 14 kusů. Ale hlavně asi všichni čekali poněkud více lokalit... resp. více universálních stojanů.
Jediné co se musí E.ONu nechat, je zapojení do systému EVmapa, to rozhodně lepší než zakládat další systém RFID karet.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano a v rámci EVmapy má nejhorší tarifikaci...

Mně se to líbí i když při dnešní ceně elektřiny je to jen reklama na PRE. Ale snad ji zdraží a tohle dostane větší smysl. :-)

Obrázek uživatele Radovan

Nějak se to množí. Právě nám na Ostravsku otevřeli Frýdek Místek OC Frýda podzemní parkoviště ČEZ rychlonabíječka třísystémová ABB (Mennekes, CHAdeMO, CCS Combo) + 2 pomalé stojany á 2x Mennekes, prozatím bez čipů zdarma. Já jsem otestoval s pány instalatéry před hodinou rychlonabíječku třísystémová ABB (Mennekes, CHAdeMO, CCS Combo) na LIDL parkovišti ulice Sjízdná Ostrava-Třebovice (Poruba, Svinov, ono je to na hranici), ale už je vypnutá, nějaké potíže s rozvaděčem, měla by se rojet koncem února 2018.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Ten Lidl v Trebovicich je ( bude
) zdarma, nebo tam chteji (budou chtit) nejakou kartu ?

---

heros

Obrázek uživatele spetak

Lidl má své nabíječky alespoň co vím ve Francii bezplatné. První vlašťovka Lidl v Praze na Barrandově je také bezplatná. Měla by sloužit hlavně nakupujícím. Jediné omezení je závorou na příjezdu na parkoviště. To by mělo být po uzavření prodejny nepřístupné. Zatím ji alespoň na Barrandově nezavírají.
Takže jistě bude bezplatná.

Obrázek uživatele Cayman

a když je závora v noci na Barrandově u Lidlu otevřená, je stanice v noci aktivní? :)

---

EV nováček - huráá už máme několik tisíc e-km za sebou
2009 Fiat Fiorino (Micro-Vett) 31 kWh www.evalbum.com/5247

Obrázek uživatele spetak

Ano, nabíječku nevypínají. Pokud se k ní dostanete, nabijete.

Má LIDL v zahraničí nějakou mapu se svými prodejnami s nabíječkami? Nebo IKEA?

---

2x Kia Soul EV
BMW i3

Obrázek uživatele M.Krupka

V Německu se dá zdarma nabíjet u obchodní sítě Aldi.

A mají někde mapku nebo seznam míst?

---

2x Kia Soul EV
BMW i3

Obrázek uživatele Radovan

Je to lepší, než jsem si myslel, fakt ty mapy mají, byť docela chudé, respektive to vypadá jen na velká města. Jinde jsou zásuvky pro elektrokola:
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/Verbund/ALDI-Sued/
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/Verbund/Lidl/
ALDI je plánovalo už v červnu 2015, hned 50 rychlonabíječek https://www.focus.de/auto/news/stromtankstelle-am-discounter-aldi-plant-50-kostenlose-ladestationen_id_4741656.html.
Já bych ovšem - pokud se bavíme o nabíjení zdarma - s důvěrou použil https://e-tankstellen-finder.com/de/de a zadal filtr Kosten Nur kostenfreie. To množství nabídek je brutální.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

A ty Trebovice ?

---

heros

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Stejně jako u Lidlu v Praze či v Brně, tak i v Ově bude nabíjení zdarma.

Jak dlouho to bude zdarma nikdo netuší

Obrázek uživatele Radovan

Budou v evmapa.cz po schválení administrátorem, tedy až pojedou. Ulice Sjízdná naproti Tesco vedle autosalonu.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Diky. Az budou funkcni, budu rad, date-li mi laskave vedet. Jezdim Teslou za matkou (91)do Poruby. Cestou z Phy pouzivam SuC v Olomouci, ale tohle by se mi hodilo na ev. popojizdeni v Ove. Dekuji*jansyrovy@mujmail.cz

---

heros

Obrázek uživatele Radovan

Zkusím pane Syrový, nicméně při tom popojíždění je zatím možné třeba v rámci nákupu v Tesco naproti Lidlu zajet do tamních podzemních garáží a Teslu dát zdarma na velký červený 5kolík, je tam 10 zásuvkových rozvaděčů, zhruba 4 v dobrém místě na parkování. Tolerují to. Podobně v centru OC Nová Karolina, kde je 8 vyhrazených míst pro elektromobily s nabíjením zdarma v podzemí, v pracovní dny 2 hodiny stání zdarma, víkendy a svátky zcela zdarma. Další místo je Libros Ostrava-Přívoz. Placeně jsou v Porubě - ale jen kvůli poplatku za vjezd do areálu VŠB na parkování - červené 5kolíky na nabíječce VŠB za budovou CPIT. Snažíme se, aby Poruba dala k dispozici 2 nabíjecí místa na Alšově náměstí, sloupek s rozvaděčem se všemi zásuvkami tam je na stánky a trhy hned vedle parkovacích hodin. Asi to bude chtít kvůli bezpečnosti zapínání přes evmapa.cz.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Vrele diky *

---

heros

Obrázek uživatele M.Krupka

Třeba plugshare.com

Obrázek uživatele Radovan

To jsem sice nedohledal, ale podle včerejšího rozhovoru s panem Tinkou na evmapa.cz přibyly rychlonabíjecí stanice LIDL v Rakousku hned za hranicemi, vše zdarma, třeba u Lince https://www.evmapa.cz/lidl-engerwitzdorf. Strom tanken, i na vnitřních parkovištích obvykle 1 hodina stání zdarma, čili komplet zdarma parkování i nabíjení. Pozor je třeba dávat na otvírací hodiny, hlavně u těch podzemních a nadzemních parkovišť.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Tise zavidim. V mem okoli zatim jen ropny monopol. Nejblizsi nabijecka je pres hranice v Nemecku :-(
A ja to CEZu porad dotuju mym chipem a nenabijim. Takovy blbce jako ja potrebujou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Že by Šumava?

Sama voda. Severni vitr je kruty. Severneji to uz nejde.

Tak jak je to napsáno, tak by to mělo nabíjet 4 auta, tedy 3x22 kW a 1x 50kW.

Rychlonabíjecí stejnosměrná stanice (CHAdeMO, CCS, Mennekes Typ 2): až 50 kW
Standardní duální nabíjecí stanice 2 x 22 kW

Jak se plati? Je potreba smlouva chip nebo znamost s nejakou celebritou? Takove udaje tam chybi. Zato marketingove kecy od zhora az dolu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Škoda, že pro smlouvu a čip se musí jak za krále klacka do Prahy. Přitom by stačil formulář na internetu s volbou zaslat na adresu, nebo vyzvednout na poště kdekoliv v ČR. Mobilní síť Oskar to umělá před mnoha roky se sim kartou. Ale prý jdou s dobou a používají nové technologie.

Obrázek uživatele ozana

Žádná Praha! Já si čip vyzvedával na kontaktním centru ČEZu v Ostravě.

---

Jezdím na proud, najeto 75 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.

Obrázek uživatele M.Krupka

I čip PRE?

Obrázek uživatele ozana

RFID karta PRE mi přišla poštou.

---

Jezdím na proud, najeto 75 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zde se platí čipovou kartou od PRE - zatím testovací režim bez zpoplatnění doby pobytu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Platí se jednou za tři měsíce na fakturu, stačí registrace a dostanete čip. Paušál je asi 10 Kč za měsíc, to neřeším a tiše platím :-). PRE je na svou velikost velice dobrým poskytovatelem nabíjení.

PRE je vetsi frajer nez CEZ. 10 Kc oproti 550 kc je safra rozdil. Diky za info.

Obrázek uživatele Josef

10 Kč je paušál za čip. Pak se platí ještě za vyčerpanou elektřinu.

Obrázek uživatele ozana

Leda v Praze, jinde má prd.

---

Jezdím na proud, najeto 75 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tento typ konektoru Mennekes,zdá se mi býti poněkud nešťastný. Včera jsem nabíjel BMW i3 přes tento konektor a kabel na něm,je tak těžký,že se konektor vlastní vahou kabelu vylamoval ze zásuvky v autě. Auto hlasilo chybu při nabíjení. Musel jsem ten kabel v půlce podepřít,aby konektor v autě držel připojený na všechny potřebné komunikační piny. Bylo by dobré,aby se výrobce zamyslel nad vhodností použití u všech stávajících typů elektromobilů.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Fakt nabíječka?
A já podle obrázku myslel, že to je sběrač dešťové vody s čističkou.
Pro Prahu jsou nejlepší patrové parkovací domy s nabíjením i servisem, a nejspíš ještě z poloviny vlastněné a zaplněné autopůjčovnami.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC GroupProdej pneu 100% online

Newsletter