Pětina nově prodaných aut v Norsku jsou elektromobily

Norsko je jedním z hlavních trhů pro elektromobily v Evropě. A to díky tedrým dotacím, vyspělé infrastruktuře i bohaté nabídce. V lednu 2015 dosáhl podíl nově prodaných elektromobilů 18 %.

Elektromobil Volkswagen e-Golf je v Norsku nejprodávanějším plně elektrickým vozem
foto: Volkswagen

V lednu 2015 se v Norsku prodalo 1895 elektromobilů. To představovalo 18 % všech nově zaregistrovaných aut. Pokud započítáme i , stoupne toto číslo na 21 %.

Není započítáno ani 266 dovozových nákupů aut a 38 nových elektrických dodávek. Za druhý nejvyšší počet prodaných elektromobilů v Norsku (rekordní byl březen 2014 s 2813 prodanými kusy a 28% podílem) může zejména .

Německá automobilka konečně začala dodávat do Norska elektromobily Volkswagen e-Golf vybavené . Celkem se jich prodalo 879 (tzn. 66,9 % všech elektromobilů) a jde o nejprodávanější elektromobil v Norsku.

Pro srovnání, prodal 309 kusů, Volkswagen e-up! pak 171 kusů, celkem 101, Kia Soul EV 92, 79, 71, elektrická dodávka Nissan e-NV200 33 a novinka Mercedes Benz třídy B ED první dva kusy. Kupodivu se v Norsku stále dobře prodává i Mitsubishi i-MiEV se skóre 98.

Pozadu nezůstávají ani plug-in hybridy: Mitsubishi Outlander PHEV 234 registrací, Audi A3 e-tron 54, Volvo V60 Plug-in Hybrid 30 a celkem 6 kusů.

Celkový počet elektromobilů jezdících v Norsku by měl už letos dosáhnout 50 000 kusů. Právě tato hranice je limitem, po kterém by mohly být zrušeny některé dotace na jejich nákup.

19 komentářů u “Pětina nově prodaných aut v Norsku jsou elektromobily”

  1. Zajímavá čísla. Uvidíme
    Zajímavá čísla. Uvidíme pokud se ukončí dotace, jak klesne počet nových registrací. Nejsem zastánce jakýchkoli dotací, ale „malé“ postrčení v oblasti elektromobility bych nezatracoval. Norsko je dost specifický trh, protože daně na ropné produkty jsou vysoké a cena elektřiny celkem nízká. Ale zase tam mají větší zimu což většina elektromobilů dosti nelibě nese.

      1. Disel je výrazně
        Disel je výrazně zvýhodněn v emisích. Normy EURO jsou benevolentnější k nekterým splodinám u diselu více, než u benzinu. Pro zlepšení ovzduší by vlastně stačilo určité narovnání trhu. Elektromobil by mohl dostat alespoň symbolickou podporu jako odpuštění poplatků za dálnice a za parkovné na městských parkovištích.

        1. To nic neřeší. Neřeší
          To nic neřeší. Neřeší to stav, kdy si soused ráno „zahřívá“ na místě svůj stoletý P605 SRdT. A na měření emisí určitě projde, protože to prostě uplatí. To by se muselo zvednout třeba mýtné jako v Německu, aby to byl dvojnásobek za benzín. Odpuštění známky za 1500,- asi nikoho nepřinutí vyhodit svou plečku.

            1. Souhlas a také to, že se
              Souhlas a také to, že se spotřeba měří jakousi NEDC metodikou, dle které vychází výrazně nižší, než je realita a tím pádem auta nají papírově menší emise, než ve skutečnosti. Já bych byl třeba spokojen, pokud by auta s vymlácenými DPF neprošli technickou.

      1. Pokud platí to druhé, pak
        Pokud platí to druhé, pak je to v článku špatně. Píše se tam o dotaci, ale to je jedno. Něco podobného bych bral i u nás. Škoda že ti co o tom rozhodují většinou ani nevědí co to vlastně ten elektromobil je a že se to nevyrábí pouze na ČVUT. 🙂

        1. Ano, v Norsku se EV
          Ano, v Norsku se EV nedotuji, ale maji odpustenou DPH a jelikoz necadi tak i dan odvozenou z emisi automobilu, coz u auta velikosti a vykonu Modelu S muze udelat mozna i 50% z ceny. Hmm, +-, nechcu prehanet, presne cisla vam z hlavy nereknu…
          „dotuje“ se ale provoz dobijecich stanic, prepravy elektromobilu lodni dopravou na ty jejich male ostruvky, muzou jezdit v pruzich pro autobusy, atp.
          Takze je to vlastne kombinace dotace + odpusteni dane.

Napsat komentář