První česká města začínají využívat elektrické autobusy. Po Praze si nedávno svůj elektrobus pořídila také Ostrava. Už v lednu se chystá koupit druhý a posléze elektrický vozový park dále rozšiřovat.
Městská hromadná doprava v Ostravě se tak od ledna bude moct chlubit hned dvěma elektrickými autobusy. Půjde o modely SOR EBN 105. Podle dosavadních výsledků provozu jednoho kusu se ukazuje, že reálný dojezd je dokonce vyšší, než udávaných 120 km, a to až o 30 km.
Elektrický pohon autobusu navíc poskytuje velkou výhodu v zimě, kdy se hromadný dopravní prostředek dokáže snáze a plynuleji rozjíždět.
Výroba elektrických autobusů SOR EBN 105 prozatím probíhá v omezeném množství. Cena jednoho kusu je 11 milionů korun. Pokud se zavede sériová výroba, mohla by cena klesnout až o 2 miliony korun.
Městský nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 10,5 je dvounápravový třídveřový elektrobus délky 10 370 mm, určený pro hromadnou přepravu osob na kratší vzdálenosti v městském provozu.
Karoserie elektrobusu vychází z městského autobusu SOR BN 10,5. Je vybaven akumulátorovou baterií složenou ze 180 článků, 300 Ah. Elektrická výzbroj umožňující rekuperaci a výbava elektrobusu je navržena tak, aby maximálně spořila energii.
Dojezd elektrobusu je dle obsazenosti a náročnosti provozu přibližně od 110 do 160 km. AKU baterii lze dobít za 8 hodin případně rychlonabíjením již za 4 hodiny.
Během 1. čtvrtletí 2011 pořídí Ostrava ještě další dva kusy. Celkem tak budou ve městě jezdit čtyři elektrobusy. Zájem projevila také další města – Brno, České Budějovice, i další municipality např. ze Slovenska.
Ostrava si podle webu Finanční noviny klade za cíl, aby v budoucnosti jezdilo ve městě celkem 50 elektrických autobusů. Celkový počet autobusů, které ve městě zajišťují veřejnou dopravu, je 310.
Ak by mestá využívali na
Ak by mestá využívali na výrobu tepla a elektrickej energie pre troleje a E busy Geotermálnu energiu tak by ekonomická situácia v jednotlivých regiónoch pri výkonoch vo verejnom záujme vyzerala omnoho lepšie 🙂
Ne všude je geotermální
Ne všude je geotermální zdrojová možnost reálně využitelná z ekonomického hlediska.Levnější a prakticky všude dostupnější jsou solární a bioplynové stanice.
Perfektne by bolo, keby to
Perfektne by bolo, keby to vedelo vyuzivat troleje na dobijanie baterii. Vo velkych mestach, ako je Praha, alebo Ostrava, by stacilo mat len zopar trolejovych tras so zastavkami, po ktorych by autobus pri vybitych bateriach jazdil (s cestujucimi) a po dobiti by zase uvolnil miesto dalsiemu elektrobusu.
Trolejové vedení je už
Trolejové vedení je už překonáno,v Německu se toto pokusně děje prostou výměnnou bateriových vozíků na konečných stanicích.V dnešní dopravě je trolejové vedení nejen ekonomicky drahé,ale i z provozních důvodů dopravně omezující.
Jen tak dale…. cim vice se
Jen tak dale…. cim vice se to bude nasazovat tim vice se to bude stavat seriovou vyrobou a dostupnejsi i jinym lidem, nez jen bohatym. A casem se v Ostrave ani mozna nebudou muset bat smogu.
az na to ze primarnim
az na to ze primarnim zdrojem ostravskeho smogu neni doprava…
To jistě není, ale
To jistě není, ale určitě k situaci ani nepřispívá.
hmm, ale uvažme zase, že z
hmm, ale uvažme zase, že z těch autobusů není tolik zplodin, jako z těch obrovských firem, které mají odlučovače jen pro okrasu… ale i tak stojím při vás, je to super krok k modernizaci mobility… Jen tak dál 😉
Nu co se týká odlučovčů
Nu co se týká odlučovčů velkých firem,je to o údržbě a kontrole revizí,a to ať z pohledu MŽP nebo občanů a zastupitelstev.Je ale též pravdou,že nejednodušší by bylo prostě tyto provozy zavřít a firmy zrušit.Ale myslím si,že zrovna na Ostravsku by náhradní pracovní místa a rekvalifikace byl problém.Nemýlím-li se tak v USA je 40% el.energie stále vyráběno v tepelných elektrárnách s převahou spalování uhlí,ale je pravdou,že tam není taková hustota osídlení jako v Českomoravsku.
Je to o tom zda je
Je to o tom zda je požadavek od budoucích provozovatelů,Autobusy SOR z Dolní Radechové jsou prověřeným busem pro provoz nejen v městském ale i příměstském provozu.Instalace elektropohonů je otázkou zástavby do motorových prostor.Iveco-Karosa i SOR vyrábějí jak busy na CNG tak tedy výhledově na el.- V městském provozu jsou výhodnou alternatívou k návratu těchto vozů na linky kde naši dědové pamatují trolejbusy.Přejme si,že lidé na magistrátech budou zvažovat alternativní pohony při stále zvyšujících se cenách ropných produktů a plynu,které asi nikdy nebudou levnější,v závyslosti na s vyčerpáváním ložisek těchto zdrojů,el.energie je perspektivou a to nejen z ekologického ale i ekonomického hlediska.