Jen pár dní poté, co se mohli Pražané svézt elektrobusem Siemens-Rampini dostal Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nabídku také od českého výrobce. Do dnešního dne se na lince 216 testoval elektrický autobus SOR EBN 8.
foto: Dopravní podnik hl. města Praha
Libchavský výrobce SOR vidí právě v autobusech na elektřinu budoucnost městské hromadné dopravy, a tak se po letech opět domluvil na zapůjčení své techniky do hlavního města.
Předchozí test tohoto modelu trval však pouze jeden den, ten letošní by měl dát daleko více dat z provozu. „Současné testování tak lépe ukáže, jak naše vozidlo dokáže obstát v porovnání s konkurencí,“ očekává obchodní ředitel společnosti SOR Jindřich Chudý.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Nizozemský ostrov vyměnil všechny autobusy za elektrobusy z Číny
Elektrobus s nabíjením z trolejí bude na zkoušku v Českých Budějovicích
SOR Libchavy se připravuje k přechodu na emisní normu Euro 6
Elektrobus SOR EBN 8 není žádná novinka, konstrukčně vychází z delšího modelu EBN 10,5 a byl poprvé představen v létě 2012. Loni přišel facelift a poté následovalo testování v německých městech. Například v Kasselu již jeden elektrobus z Libchav vozí cestující pravidelně.
Celkem SOR do dnešního dne prodal devět elektrobusů do zahraničních i českých měst. Doma zatím mají pevné místo v jízdním řádu jen elektrobusy SOR EBN 10,5 v Ostravě.
Spotřeba? Necelá kWh na 1 km
Elektrický pohon elektrobusu SOR EBN 8 tvoří vodou chlazený asynchronní šestipólový trakční motor o výkonu 120–180 kW/400 VAC a trakční polovodičový měnič Cegelec. Oba jsou spolu s Lithium/Iontovými akumulátory o kapacitě 300 Ah umístěny v zadní části vozidla. Nabíjení se provádí prostřednictvím třífázové zásuvky ze zdroje napětí 3 x 400 VAC.
Spotřeba elektrické energie na 1 km je 0,7 až 0,9 kWh. Při ceně 1 kWh okolo pěti korun se jedná o pohádkově nízké provozní náklady.
Elektrobus SOR EBN 8 lze dobíjet pomocí běžné zásuvky 400 V. Nabíjení akumulátorů trvá přibližně jednu až osm hodin, podle zvoleného způsobu dobíjení. Při nabíjení přes noc lze navolit i vyhřívání interiéru, což by mohlo být v zimě velmi příjemné.
Výrobcem udávaný standardní dojezd by měl v městském provozu být cca 150 až 180 kilometrů. Pokud bude autobus využíván jen v úzkých uličkách v centru, mělo by to být dostačující.
DPP má bohatý výběr
„Závislost na ropných palivech je třeba trvale snižovat a elektřina se dá získat i z obnovitelných zdrojů. Po zkouškách celo-elektrického vozidla s průběžným dobíjením nyní rádi vyzkoušíme další odlišný typ,“ uvádí k novému testování technický ředitel DPP Jan Šurovský. Cíl je jednoznačný – odlehčit městu a na vybraných linkách postupně zavádět ekologický způsob dopravy.
V podobném duchu hovoří i obchodní ředitel společnosti Cegelec Praha Zdeněk Vytouš: „Elektrobusy jednoznačně přispívají ke snížení emisí ve městě a jsou vhodné na linky, které jsou méně kapacitně vytížené. Cílem zkušebního provozu bude ověřit jízdní vlastnosti v pražském kopcovitém terénu.“
Je to fajn, mě jen vždy
Je to fajn, mě jen vždy mrzí, že SOR nedává trochu víc do vzhledu, ty jejich autobusy nejsou vůbec žádný designový skvosty….
Sakra kdy se konečně
Sakra kdy se konečně naučí uvádět celkovou kapacitu akumulátorů?
K čemu mi je tahle hodnota:
„… akumulátory o kapacitě 300 Ah…“
Když nevím kolik má bateriový box celkové napětí nebo kolik je tam celkem článků, jak jsou zapojené a kolik má jeden článek napětí?
300 Ah je mi fakt k ničemu. TO je nic neříkající údaj.
Na stránkách http://www.sor.cz mají alespon počet článků, tedy 180. A technické specifikaci konečně to co je správně:
trakční akumulátory: Litium – iontové ( LiFeYPO4),
Cegelec, 2,5÷4,25 V/300Ah – 180 ks, Winston Battery
Proč to neumíte uvádět vše tedy 2,4-4,25 V/300Ah, 180 ks? Nebo spočítat vše dohromady u napsat jedno číslo tedy 180 kWh?
To je číslo ze kterého se dá zjistit co tam skutečně je. 300 Ah je k ničemu.
No a ted proč jsem to chtěl?
Tesla S má 85 kWh (všimněte si udává kWh 🙂 ) a ujede 400km s váhou 2 tun.
Tenhle elektrobus má 180 kWh a ujede 140 km s váhou 12 tun.
To není vůbec špatné? Má 6x větší váhu, ale jen více než 2x větší bateriea ujede 3x méně. No budiš :-).
V každém případě pokud se správně propočítá trasa autobusu a jeho nabíjení, tak dojezd není problém.
Zde vidim spis budoucnost ve
Zde vidim spis budoucnost ve vodiku…co se tyce autobusu…