Malá revoluce: další elektrobus v ulicích Prahy

Jen pár dní poté, co se mohli Pražané svézt elektrobusem Siemens-Rampini dostal Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nabídku také od českého výrobce. Do dnešního dne se na lince 216 testoval elektrický autobus SOR EBN 8.

Elektrobus SOR EBN 8 na testování v Praze
foto: Dopravní podnik hl. města Praha

Libchavský výrobce SOR vidí právě v autobusech na elektřinu budoucnost městské hromadné dopravy, a tak se po letech opět domluvil na zapůjčení své techniky do hlavního města.

Předchozí test tohoto modelu trval však pouze jeden den, ten letošní by měl dát daleko více dat z provozu. „Současné testování tak lépe ukáže, jak naše vozidlo dokáže obstát v porovnání s konkurencí,“ očekává obchodní ředitel společnosti SOR Jindřich Chudý.

Elektrobus SOR EBN 8 není žádná novinka, konstrukčně vychází z delšího modelu EBN 10,5 a byl poprvé představen v létě 2012. Loni přišel facelift a poté následovalo testování v německých městech. Například v Kasselu již jeden elektrobus z Libchav vozí cestující pravidelně.

auto elektrobus SOR EBN 8

foto: Dopravní podnik hl. města Prahy

Celkem SOR do dnešního dne prodal devět elektrobusů do zahraničních i českých měst. Doma zatím mají pevné místo v jízdním řádu jen elektrobusy SOR EBN 10,5 v Ostravě.

Spotřeba? Necelá kWh na 1 km

Elektrický pohon elektrobusu SOR EBN 8 tvoří vodou chlazený asynchronní šestipólový trakční motor o výkonu 120–180 kW/400 VAC a trakční polovodičový měnič Cegelec. Oba jsou spolu s Lithium/Iontovými akumulátory o kapacitě 300 Ah umístěny v zadní části vozidla. Nabíjení se provádí prostřednictvím třífázové zásuvky ze zdroje napětí 3 x 400 VAC.

Spotřeba elektrické energie na 1 km je 0,7 až 0,9 kWh. Při ceně 1 kWh okolo pěti korun se jedná o pohádkově nízké provozní náklady.

auto elektrobus SOR EBN 8

foto: Dopravní podnik hl. města Prahy

Elektrobus SOR EBN 8 lze dobíjet pomocí běžné zásuvky 400 V. Nabíjení akumulátorů trvá přibližně jednu až osm hodin, podle zvoleného způsobu dobíjení. Při nabíjení přes noc lze navolit i vyhřívání interiéru, což by mohlo být v zimě velmi příjemné.

Výrobcem udávaný standardní dojezd by měl v městském provozu být cca 150 až 180 kilometrů. Pokud bude autobus využíván jen v úzkých uličkách v centru, mělo by to být dostačující.

DPP má bohatý výběr

„Závislost na ropných palivech je třeba trvale snižovat a elektřina se dá získat i z obnovitelných zdrojů. Po zkouškách celo-elektrického vozidla s průběžným dobíjením nyní rádi vyzkoušíme další odlišný typ,“ uvádí k novému testování technický ředitel DPP Jan Šurovský. Cíl je jednoznačný – odlehčit městu a na vybraných linkách postupně zavádět ekologický způsob dopravy.

V podobném duchu hovoří i obchodní ředitel společnosti Cegelec Praha Zdeněk Vytouš: „Elektrobusy jednoznačně přispívají ke snížení emisí ve městě a jsou vhodné na linky, které jsou méně kapacitně vytížené. Cílem zkušebního provozu bude ověřit jízdní vlastnosti v pražském kopcovitém terénu.“

vlastní

3 Comments on “Malá revoluce: další elektrobus v ulicích Prahy”

  1. Sakra kdy se konečně
    Sakra kdy se konečně naučí uvádět celkovou kapacitu akumulátorů?

    K čemu mi je tahle hodnota:
    „… akumulátory o kapacitě 300 Ah…“

    Když nevím kolik má bateriový box celkové napětí nebo kolik je tam celkem článků, jak jsou zapojené a kolik má jeden článek napětí?

    300 Ah je mi fakt k ničemu. TO je nic neříkající údaj.

    Na stránkách http://www.sor.cz mají alespon počet článků, tedy 180. A technické specifikaci konečně to co je správně:
    trakční akumulátory: Litium – iontové ( LiFeYPO4),
    Cegelec, 2,5÷4,25 V/300Ah – 180 ks, Winston Battery

    Proč to neumíte uvádět vše tedy 2,4-4,25 V/300Ah, 180 ks? Nebo spočítat vše dohromady u napsat jedno číslo tedy 180 kWh?

    To je číslo ze kterého se dá zjistit co tam skutečně je. 300 Ah je k ničemu.

    No a ted proč jsem to chtěl?
    Tesla S má 85 kWh (všimněte si udává kWh 🙂 ) a ujede 400km s váhou 2 tun.
    Tenhle elektrobus má 180 kWh a ujede 140 km s váhou 12 tun.

    To není vůbec špatné? Má 6x větší váhu, ale jen více než 2x větší bateriea ujede 3x méně. No budiš :-).

    V každém případě pokud se správně propočítá trasa autobusu a jeho nabíjení, tak dojezd není problém.

Napsat komentář