Nissan ohlašuje další elektromobily a novou gigatovárnu

Nissan oznamuje druhý a třetí nový elektromobil, které se budou vyrábět ve Velké Británii. Vyžádá si to také třetí giga factory.

Nissan pokračuje ve své vizi budoucnosti bez emisí a potvrdil, že všechny tři modely vyráběné v jeho britském závodě budou 100% elektrické. Dnešní oznámení znamená, že centrum EV36Zero v Sunderlandu, která reprezentuje vizi budoucnosti společnosti Nissan, se bude skládat ze tří elektromobilů, tří gigafactory a investic ve výši až 3 miliard liber – skvělá zpráva pro 7 000 britských zaměstnanců společnosti Nissan a 30 000 pracovních míst podporovaných v britském dodavatelském řetězci.

Tento transformační projekt zahrnuje nejen budoucí plně elektrické verze vlajkových crossoverů Nissan Qashqai a Nissan Juke, ale Nissan dnes také potvrzuje, že třetím vozem plánovaným pro výrobu ve Velké Británii bude nová generace Nissan Leaf, elektromobilu, který se odvážil odstartovat elektrifikaci automobilového průmyslu.

A group of cars parked in a garage

Description automatically generated

Výroba vozidel i baterií bude napájena z mikrosítě EV36Zero, která bude zahrnovat udržitelné zdroje energie jako jsou vlastní větrné a solární elektrárny a bude schopna dodávat 100 % elektřiny z těchto obnovitelných zdrojů společnosti Nissan i jejím sousedním dodavatelům.

Prezident a generální ředitel společnosti Nissan Makoto Uchida dnes oznámil tyto plány kolegům v závodě v Sunderlandu: 

Dnešní oznámení navazuje na potvrzení společnosti Nissan, že všechny její nové vozy v Evropě budou od nynějška plně elektrické a že očekává, že do roku 2030 bude její řada osobních vozů v Evropě 100% elektrická. Vychází také z vize Nissan Ambition 2030, stát se skutečně udržitelnou společností směřující k čistšímu, bezpečnějšímu a inkluzivnějšímu světu.

Předseda vlády Spojeného království Rishi Sunak řekl: 

„Investice Nissanu je obrovským vyjádřením důvěry v britský automobilový průmysl, který již nyní přispívá naší ekonomice obrovskou částkou 71 miliard liber ročně. Tento podnik nepochybně zajistí Sunderlandu budoucnost britského Silicon Valley pro inovace a výrobu elektromobilů.

„Základem našeho hospodářského plánu je vytvořit ze Spojeného království nejlepší místo pro podnikání. Budeme i nadále podporovat podniky, jako je Nissan, aby se rozšiřovaly a zakořenily ve Spojeném království na každém kroku, protože přijímáme správná dlouhodobá rozhodnutí pro lepší budoucnost.“

A car assembly line in a factory

Description automatically generated

Tři nová elektrická vozidla

Nejnovější investice společnosti Nissan zahrnují až 1,12 miliardy liber do britských provozů a širšího dodavatelského řetězce na výzkum a vývoj a výrobu dvou nových modelů, které byly dnes oznámeny, včetně vylepšení zařízení a výrobních procesů, školení dovedností a nástrojů pro dodavatele.

Navazuje tak na investice ve výši 423 milionů liber, které Nissan oznámil do první fáze projektu EV36Zero pro první připravovaný elektromobil.

Tyto tři nové elektromobily představují budoucnost všech tří modelů, které se v současnosti vyrábějí v závodě Nissan Sunderland:

  • Nissan QASHQAI – originální crossover, nejprodávanější vůz ve Velké Británii v roce 2022, který představuje každý pátý vůz vyrobený ve Velké Británii.
  • Nissan JUKE – kompaktní crossover, který boří pravidla a kterého se prodalo více než milion kusů.
  • Nissan LEAF – první sériově vyráběný a masově prodávaný elektromobil na světě, kterého se v Sunderlandu vyrobilo více než čtvrt miliónu.
A person standing next to a car

Description automatically generated

Tři budoucí modely budou inspirovány třemi zajímavými plně elektrickými koncepčními modely, z nichž dva byly nedávno představeny na Japan Mobility Show:

  • Nissan Hyper Urban Concept, EV crossover, který se vyznačuje elegantní a moderní estetikou.
  • Nissan Hyper Punk Concept, plně elektrický kompaktní crossover s vnější estetikou definovanou mnohotvárnými a mnohoúhelníkovými plochami.
  • Koncept Nissan Chill-Out, který byl představen v roce 2021 a již dříve byl potvrzen jako inspirace pro budoucí elektromobil, který se bude vyrábět v Sunderlandu.

Další informace o těchto třech modelech, včetně názvů, specifikací a dat uvedení na trh, budou zveřejněny později.  

A silver car on a reflective surface

Description automatically generated

EV36ZERO

Dnešní novinka navazuje na počáteční investici společnosti Nissan a jejích partnerů ve výši 1 miliardy liber do vytvoření EV36Zero, transformace výrobního závodu v Sunderlandu a vytvoření prvního světového ekosystému pro výrobu elektromobilů.

Výrobu vozidel a baterií doplňuje projekt mikrosítě iniciovaný městskou radou Sunderlandu, který bude schopen dodávat společnosti Nissan a jejím sousedním dodavatelům 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů a bude zahrnovat stávající větrné a solární elektrárny společnosti Nissan včetně zcela nové 20MW solární farmy společnosti Nissan.

Další dva modely spolu s další gigafactory a dalšími investicemi do infrastrukturních projektů přinesou investice ve výši až 2 miliard liber. To znamená, že plány společnosti Nissan na budoucí elektrické verze modelů Qashqai, Juke a náhradu modelu Leaf umožní ve Spojeném království investovat až 3 miliardy liber.

Kromě toho vláda Spojeného království poskytla 15 milionů liber na společný projekt v hodnotě 30 milionů liber, který vede společnost Nissan. Ten posílí technické znalosti a výzkumné a vývojové kapacity Technického centra Nissan (NTCE) v Cranfieldu v hrabství Bedfordshire, čímž se zvýší možnosti pro zajištění dalších britských investic do výzkumu a vývoje budoucích modelů vozidel.

Dnešní oznámení přichází v době, kdy byla potvrzena nová investiční zóna (IZ) v severovýchodní Anglii. Severovýchodní investiční zóna se zaměří na pokročilou výrobu a ekologická odvětví a bude vycházet z inovačního oblouku, který se táhne od Northumberlandu až po Sunderland a Durham, přičemž příležitosti se budou nabízet podél Tyne Corridor a přínosy se projeví v celém regionu.

Britský kancléř státní pokladny Jeremy Hunt řekl: 

„Nissan má hrdou historii výroby automobilů v Sunderlandu a jeho pokračující závazek vůči Spojenému království ukazuje, jak naše podpora podnikání přináší výsledky – pomáhá vytvářet tisíce pracovních míst a upevňuje pozici Británie jako osmého největšího výrobce na světě.“

EV36Zero je klíčovou součástí dlouhodobé vize společnosti Nissan Ambition 2030, jejímž cílem je stát se skutečně udržitelnou společností, která směřuje k čistšímu, bezpečnějšímu a inkluzivnějšímu světu. V tomto období bude Nissan dodávat vzrušující elektrifikovaná vozidla a technologické inovace a zároveň rozšiřovat a transformovat své aktivity po celém světě. Tato vize podporuje cíl společnosti Nissan být do fiskálního roku 2050 uhlíkově neutrální v celém životním cyklu svých výrobků.

zdroj: tisková zpráva

21 Comments on “Nissan ohlašuje další elektromobily a novou gigatovárnu”

      1. nejlepsi past jsou ted u Japoncu kodovane olovene baterky, jako doba kdys si na aute nevymenis ani olovenou baterku je fakt smutna a kdys ti pak v servisu reknou ze je skladem az v Japonsku a ze budes cekat dalsi 3-5 tydnu, to je taky mazec, cena taky ne-potesujici, i trakcni packy pro elektromobily by mohly zavidet…… nechapu kterej exot to vymyslel 😀

        1. Tak to je teda K.O. kriterium pro Japonce. U akuvrtacek me to uz stve, ze s cizim akupack to nefunguje. Tam se da aspon trochu brat, ze u Li-ion je nutny funkcni BMS. Ale u olova?
          EU se zamerila na USB nabijecky k mobilum. Uplna prkotina proti akumulatorum a nabijeckam k naradi a zahradni technice. Aktualne mam z historickeho hlediska Aku naradi Bosch, 2x Stihl, nekolik Parkside a jeste nejake noname nuzky, sroubovak a mozna neco vic. Ke kazdemu je nutny jiny akupack a nabijecka. Dokonce u Stihl ma kazdy svuj aku a nabijecku, kazda jina. Tam by se meli zamerit a prikazat jeden standard aby se nemuselo udrzovat vse x-krat. Ne vzdy se da poridit vse na jeden system. Treba Parkside vyzinac je na houwno, proto mam Stiehl. Stiehl zase nema aku rozbrusovacku aj.

          1. jako ja na to ziral s pusou dokoran, za vesmes obycejnou 68Ah (asi 810Wh nebo tak nejak) olovo chtej skoro 20 tisic, ceka se na to 3-5 tydnu a musi se to kodovat , proste uzasnakovina Mazdy pro nove tisicileti 😀 a kdys to prijde je to obycejna Varta, takze to plulo z Evropy do Japonska kde to naskladni, pak to pluje zpet do Evropy a tady ti to prodaj jako spesl baterku pro Mazdu za 20k 😀

            1. Tak jsem koukal na web a ctu, ze nova auta to maji snad vsechny, nebo hodne. U nekterych musi byt origo baterka. Ale udajne se to da obejit. Nasel jsem nemecky clanek. Jeste jsem nedocetl, musim neco zaridit. Tak zkuste prelousknout o co go.
              autobild.de/artikel/autobatterie-wechseln-und-anlernen-8667519.html

              1. Pry se na aute nic nepokazi kdyz ji jen vymenite za obycejnou a neudelate nejaky reset BMS, ale baterka pry odejde drive. Pisu umyslne „pry“, protoze jsem to jen cetl a nemam s tim zkusenosti. Udajne je pak nova dobijena jen na hodnotu, kterou byla schopna ulozit ta stara pred exitem a kdyz neni dostatecne dobijena, tak se tim pokazi. BMS se musi resetovat aby si nameril nove parametry nove baterky. Asi podobny servisni zasah jako resetovani palubniho controleru po vymene oleje v servisu.

                1. Je to normální dvanactivoltová baterka, nabít ji správně zvládne každé prastaré auto. Čipuje se to, protože pětiletá záruka přesahuje životnost baterií a když tam majitel pak narve něco co dává malý proud a kolísá, například při startování, mohlo by to vést k poškození a chtějí mít o tom záznam v logu.

                2. Jenomze tady se bavime o novych autech a ty uz kazdou baterku nenabijou uplne spravne. BMS pro olovene 12V baterky pouzivaji hlavne auta se Start-Stop automatikou. Boardcomputer musi mit prehled o kapacite baterky. Mereni napeti baterky vubec nic neresi. Baterka ktera ma sve za sebou muze mit napeti jako nova, ale kdyz ji zatizi starter, tak klekne. Dovedete si predstavit to lamentovani, kdyz start-stop chcipne motor v zacpe a pak uz nenastartuje? BMS eviduje nabijeci a vybijeci proudy a prubeh napeti. Z toho vypocita kapacitu baterie v danou chvili. Zaznamy uklada do registru a s temi daty pracuje. Kdyz tam fouknete novou baterku, tak se musi cela historie vymazat a nahrat factory default, aby bylo z ceho vychazet. Kdyz to neudelate, tak BMS pracuje s daty, ktere nemaji vypovidajici hodnotu. BMS bude nabijet jen tolik Ah, kolik mela ta stara pred vymenou.
                  Ze nektere firmy objevily zlaty dul a pozaduji jen baterky s komunikacni autorizaci, to je druha vec. Takove auto vam cizi baterku pravdepodobne ani nenabije.

                3. Že je start-stop jen další položka na seznamu neekologických EU kokotin a že to doslova žere baterie, prodražuje pořízení a servis auta a zabíjí lidi je pravda, problémy se start-stop systémem ale s čipováním baterie nesouvisí, není rozdíl v čipované a nečipované baterce. Stav baterie se resetuje při jejím odpojení VŽDY a nejen stav baterie.

                4. Kdyby se to resetovalo samo, tak by se nemuselo jezdit do servisu. Ale ono se musi.
                  Start-Stop je dobry v urcitych situacich. Treba v zacpe kde se muze cekat treba 30 minut. Spousta lidi necha motor celou pulhodinu cvakat a kdo to ma cuchat. Lidi jsou dobytek a neberou na nic a nikoho ohled. To same kolikrat slapou celou dobu na brzdu a ve tme z brzdneho svetla boli oci. Oni asi neznaji funkci rucni brzdy. Takovy pitomci by nemeli vubec dostat ridicak, nebo dostat pres hubu.
                  Jen at se vam ty spalovaci krapy brzy rozpadnou.

                5. můžeš být konkrétní, se kterým autem se musí do servisu, protože v něm nelze použít generickou 12V baterií?
                  co vím když tam je baterka bez čipu normálně to funguje. problém může být pouze v případě, že tam je baterka s čipem, která ale v tom autě ještě nebyla, to se to musí zresetovat na správnou kapacitu. Ale i tak to bez resetu podle mě funguje, byť neoptimálně.

                6. Zadal jsem dotaz do google „vymena olovene baterie skoda superb 2023“ a posilam 1. clanek ktery vyskocil. Problem je popsany az ca. v pulce clanku. Tak cti az do konce. Me se to netyka, tak jsem to jen zevrubne prelitnul. Ale podstata je, ze bez servisniho zasahu baterka odejde drive. Pisou to i jinde. A prispevek o Mazde s baterkou za 20.000 kc jsi cetl?

                7. Článek jsem dohledal a nevím co k tomu říct. Snad jen že pokud to je opravdu reálný stav produktu Škoda Auto a Volkswagenu obecně, a já věřím že ano, protože jejich auta která jsme pořídili jako poslední jsou úplně zkriplená, tak jsou vyřízení.
                  Stupidita jako rakovina se rozlézá a doslova požírá funkční řešení zatímco jsou plně zaměstnáni opravami rovnáků na vohejbáky.

                  To je předzvěst konce.

Napsat komentář