Nedaleko Kolína nad Rýnem začal obří elektrolyzér vyrábět zelený vodík

Toyota Mirai

Největší evropský elektrolyzér s polymerní elektrolytovou membránou (PEM) zahájil na počátku července provoz nedaleko Kolína nad Rýnem.

Toyota Mirai je jedním z nemnoha aut na vodík, která se dnes na trhu relativně běžně prodávají – už i v České republice.
foto: Toyota

V energetickém a chemickém parku společnosti Shell vyrábí s podporou EU vodík v zelené variantě. K pomyslnému stupni klimatické neutrality je tak Země zase o kousek blíže. Elektrolyzér je součástí evropského projektu Refhyne a díky financování z prostřednictvím společného podniku jde o první zařízení, které tuto technologii v tak velkém měřítku využívá v rafinérii.

Elektrolyzér bude využívat obnovitelnou elektřinu k výrobě až 1 300 tun ekologického vodíku ročně. Očekává se, že zpočátku bude sloužit k výrobě paliv s nízkou uhlíkovou náročností. Postupně by se zelený vodík mohl využívat rovněž v průmyslu, k vytápění domácností a pohonu nákladních automobilů.

Vodík by podle některých odborníků mohl hrát jednu z klíčových rolí ve snaze dosahování klimatických cílů evropské Zelené dohody. A to tím, že pomůže dekarbonizovat obtížněji ovlivnitelná odvětví v dopravě a průmyslu, a tím i spoluvytvoří nízkouhlíkový energetický systém.

Konsorcium, které projekt podporuje, tvoří společnosti SINTEF, Shell, Sphera, Element Energy a ITM Power. Poslední zmíněná firma elektrolyzér vyrobila v závodě v Sheffieldu na britských ostrovech a obsahuje díly vyrobené v Itálii, Švédsku, Španělsku a Německu.

Klimatická neutralita v roce 2050

„Abychom do roku 2050 dosáhli klimatické neutrality, musíme zásadně změnit náš energetický systém,“ řekl Bart Biebuyck, výkonný ředitel společného podniku pro palivové články a vodík.

Dodal, že čistý vodík bude hrát klíčovou roli v e-mobilitě i průmyslu díky potenciálu pro dekarbonizaci odvětví, kde není možné přímé využití obnovitelné energie.

„V souladu s tím chceme urychlit uvedení palivových článků a vodíkové technologie na trh a využít jejich výhod v Evropě,“ nastiňuje Biebuyck plány do budoucna.

Vodíková Mirai přijela do Česka

V Evropě už se prodávají elektromobily na vodíkové palivové články. Jedním z průkopníků je Toyota Mirai, která byla již i v Česku uvedená ve své druhé generaci, a kterou si dosud od roku 2015 pořídilo více než 10 000 zákazníků z celého světa.

Automobilka Toyota nezůstala jen u osobních vozidel, vyvíjí jak nákladní vozy na vodík, tak vodíková plavidla. Ruku v ruce s trendem vodíkových článků půjde potřeba výstavby čerpacích stanic na vodík.

tisková zpráva

20 komentářů u “Nedaleko Kolína nad Rýnem začal obří elektrolyzér vyrábět zelený vodík”

  1. čarovné slovíčko ZELENÝ … napríklad bratislavská
    čarovné slovíčko ZELENÝ … napríklad bratislavská vodárenská na odkalisku „vyrába“ metán (alebo niečo podobné). používa ho k zníženiu spotreby zemného plynu.
    a ak k sloviu METÁN pridá to čarovné slovíčko (zelený), stane sa z produktu obchodovateľný produkt (emisie) bez toho, aby čo jeden gram plynu niekam „odišiel“. všetoknsa minie tak ako doteraz!
    ps – pozrite si https://ec.europa.eu/slovakia/news/komisia_navrhuje_zosuladit_hospodarstvo_a_spolocnost_eu_s_klimatickymi_cielmi_sk

    ak je tento jazyk niektorým nesympatický, text v rodnej reči je na stránke zastúpenia EU v aktualitách (14.07.2021)

  2. No tiskové zprávy mě nechávají chladným, jen si z nich
    No tiskové zprávy mě nechávají chladným, jen si z nich dělám orientační výpočty.
    1) cena – na 1kg vodíku spotřebuje elektrolyzér 44-60kWh, poslední aukce na zelenou elektřinu v německu byla za cenu 50.4Eur/MWh, takže 2.5-3 Eura za kg pouze elektřina. K tomu amortizace, opravy….
    2) výroba – necelé 4 tuny denně – to je na natankování 800 osobních aut za den
    3) spotřeba – vodíková auta mají reálné spotřeby 0.8-1.3kg/100

    Jak to tak počítám, tak i při nejoptimističtějším scénáři mě vychází podstatné zdražení dopravy pokud přejdeme na vodík. (benzín stojí 2kč/km se zdaněním 50%, nafta 1.8kč/km, LPG 0.9kč/km, EV 0.3kč/km, vodík 2.5kč/km)

        1. Celou tuhle anabázi dokážeme vyřešit metanolem.
          – je

          Celou tuhle anabázi dokážeme vyřešit metanolem.

          – je kapalný
          – má vysokou hustotu energie na litr
          – dá se přímo použít v palivovém článku
          – dá se vyrábět přímo ze vzduchu (voda i CO2 tam jsou)
          – lze ho přepravovat za použití existující infrastruktury (nádrž na benzín může fungovat na metanol)

          Tak mi řekněte, proč se všichni tak idiotsky soustředí na vodík, místo investice do vytváření metanolu za vzduchu

  3. uplne stacilo mnapsat jen tohle „V energetickém a chemickém
    uplne stacilo mnapsat jen tohle „V energetickém a chemickém parku společnosti Shell vyrábí s podporou EU“ , ten zbytek textu je jen zbytecne PR a uveri mu jen malokdo 😀

    za dotaci pouhopouhych cca 23,72 milionu eur budou vyrabet az 1300 tun vodiku rocne, vau 😀 pri rekneme 5 letech to mame 6500000kg vodiku za smesnych 610000000 kacek a tedy asi 90 kacek za kilicko jen z dotaci a bez zapocteni dalsich vyrobnich nakladu ktere budou z energie z OZE jiste strasne „male a zanedbatelne“ 😀

      1. Nejsem přímo pražák, ale na Barrandově má být postavena
        Nejsem přímo pražák, ale na Barrandově má být postavena plnící stanice pro vodíkové elektromobily.
        Co se týká ostatních příspěvků okolo cyklistiky, tak byste měl zažít to co se děje v Praze, kdy rok co rok ubývají jízdní pruhy, staví se do silnic betonové bloky, různé gumové sloupky, které zmenšují schválně radiál oblouku, retardéry, ostré betonové ostrůvky, cyklistické pruhy se rozšiřují tak, že i na širokánké ulici pruh pro auta má šířku 2m. Potkat ale v kopcovité Praze cyklistu je skoro zázrak. Je to opravdu horor a málokdo, kdo do Prahy nemusí autem jezdit si to neumí představit. Opravdu tam člověk nejede autem z pohodlnosti.

          1. Ale to je obecný cyklistický jev, že jezdí všude a
            Ale to je obecný cyklistický jev, že jezdí všude a všechno je jejich. Jede po silnici, po chodníku, po cyklostezce, pak zahne před vámi na přechod, serpentinu, kde ho nemůžete předjet se valí rychlostí chůze a nezastaví, asi proto že by se už nerozjel. Nedivím se vůbec ničemu, protože to neučí ani ty děti, aby dodržovali nějaké rozumné meze co se smí a co ne.

            K tomu vodíku 1300 tun ročně, 3,56 tun denně, 60 kWh na 1kg je 213600 kWh denně.
            Pro elektromobil jedoucí po dálnici cca na 1 000 000 km
            Pro vodíkový elektromobil na 360 000 km
            To je jen základ bez ztrát, stlačováním na 700 bar, rozvozem a další
            Aby toto množství denně mohli načerpat do aut, je potřeba minimálně 100 plnicích stanic, spíš více.
            Jedna za bratru 70 000 000,- Kč
            1kg H2 cca 250 Kč

        1. Být cyklistou, tak v některých místech v Praze se jezdit
          Být cyklistou, tak v některých místech v Praze se jezdit bojím. Hlavně se jedná o nově vzniklé cyklostezky např. v Holešovicích, které vymýšlí Čižinský a jeho parta. Absolutně bez přemýšlení, jestli se tam hodí, jak se tam bude jezdit a pod., hlavně, že stezky vznikly, plán byl splněn a někdo dostal zakázku. Taky jsem tak za léta nepotkal jediného cyklistu, ani teď v létě. Jo, dnes jednoho člověka na elektrokoloběžce, ale ten s ní frčel tak 30-40, skoro jako auta.

Napsat komentář