Daimler nedávno v USA ve spolupráci s tamním ministerstvem energetiky představil SuperTruck. Kamion se spotřebou dvakrát nižší, než je dnes běžný průměr. Teď truck vylepšili také o robotické řízení a aktivně jej testují na silnicích Nevady.
foto: Daimler
Stát Nevada je jedním z pouze čtyř amerických států (+ Washington D.C.), které umožňují na svých silnicích testovací provoz robotických aut. Projekt Daimler SuperTruck vznikal posledních pět let.
Hlavní výhodou nového typu kamionu/trucku je spotřeba, která činí 1 galon nafty na 12,2 mil. V přepočtu na evropské hodnoty to dělá 19,3 l/100 km. To může vypadat jako hodně, ale je to polovina toho co dnes běžně (americké) kamiony spotřebují. Hodnota byla naměřená při 502 km dlouhé cestě, celkové hmotnosti 29 484 kg a průměrné rychlosti 104 km/h.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Renault Maxity Elektro – náklaďák na vodík
Kamionová doprava zaujímá mezi všemi typy přepravy zboží v USA většinu (asi 40 %). Daimler se rozhodl skrze své dceřinné společnosti Freightliner, Detroit Engines, Mercedes-Benz a Fuso projektem SuperTruck ukázat, že i spotřeba obřích trucků může být mnohem lepší, než je dnes.
Hlavní vylepšení se týkají aerodynamiky, využití lehkých materiálů a snížení tření. Celkem tak bylo možné na tahači ušetřit 318 kg hmotnosti. Pochopitelně, že pohonný systém je hybridní. Truck pohání speciálně navržený naftový motor o objemu 10,7 litru.
Speciálně upravený návěs SuperTrucku je pokryt solárními panely. Malá solární elektrárna pohání nezávislé chladící systém nákladního prostoru. To samozřejmě dále šetří palivo, stejně jako rekuperace tepelné a brzdné energie a další opatření.
Robotická verze SuperTrucku (pojmenovaná „Freightliner Inspiration Truck“) byla odhalena před několika dny v Las Vegas. Díky novým senzorům (kamery, radary, apod.) a dalšímu hardwaru tak kamion dokáže nově udržovat sám od sebe rychlost, zůstat v jízdním pruhu, udržovat si bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel a brzdit, případně úplně zastavit v závislosti na stavu dopravy a podmínkách na silnici.
Jde tedy spíš o takový chytřejší adaptivní tempomat, ale i to je pro řidiče kamionů obrovská úleva. Na dlouhých rovných úsecích (který je v USA nemálo) totiž mohou využít volný čas k jiné práci, např. plánování cesty, apod.
Osobně jsem zvědav na
Osobně jsem zvědav na robotického Mercedesa Truck 2025. To co představila firma na svých stránkách vypovídá o tom, že po roce 2025, v EU skončí u profesionálních řidiču rozdělování na C,E,D. Robotizovaný kamion a podobná vozidla budou moci obsluhovat i vlastníci skupiny M. Po roce 2025 proto asi nebudou potřeba UP, pro nezaměstnané bude stačit jízda v robotizovaném vozidle. Jen je otázkou, zda do té doby dokáže vyškolit dostatečný počet mechaniků- elektroniků pro opravy seřízení a udržbu těchto robotů.
„Kamionová doprava je
„Kamionová doprava je přitom v USA prakticky všudypřítomná a naprostá většina zboží je přepravována právě obřími trucky.“
Nesmysl. Paradoxně v USA je nákladní železniční doprava mnohem silnější než v Evropě a zaujímá přes 26 % veškeré nákladní dopravy včetně produktovodů. Bez nich by to bylo přes 30 %. Poslední dobou se dokonce i ropa začala přepravovat cisternami po železnici.
viz: http://en.wikipedia.org/wiki/Transportation_in_the_United_States
Pane Hyperloope,
dovolil
Pane Hyperloope,
dovolil bych si krapet oponovat. Z vámi poskytnutého odkazu jsem vydoloval (pro rok 2011) toto:
(včetně toporného gůglova překladu)
(jedná se o miliardy tun na míli)
Nákladní auto – 2.337 • 40,24%
Kolejnice – 1.518 • 26,13%
Voda – 434 • 7,47%
Air & Air / Truck – 11 • 0,19%
Potrubí – 1.018 • 17,53%
To, že narostl
objem žel. dopravy ropy
rozhodně neznamená umenšení významu dopravy silniční.
Ale debata o tomto by byla pouze ‚bouří ve sklenici vody‘ – jde to naprosto mimo náš pidistáteček.
Za ten „americký“ odkaz díky – obrovská studnice poučení.
Pane Mykanec, já silniční
Pane Mykanec, já silniční dopravu neumenšuji, jen poukazuji na to, že není pravda, že by měla naprostou většinu (což znamená v mém chápání přes 90 %).
Díky za upozornění,
Díky za upozornění, tvrzení jsme opravili.
Chyba v texte (nemalo by tam
Chyba v texte (nemalo by tam byť: „se spotřebou dvakrát vyšší“, ale asi se spotřebou dvakrát nižší):
„Daimler nedávno v USA ve spolupráci s tamním ministerstvem energetiky představil SuperTruck. Kamion se spotřebou dvakrát vyšší, než je dnes běžný průměr.“
Pekný deň.
Jistě, opraveno, díky!
Jistě, opraveno, díky! Chyba vznikla následkem pomotání amerických a evropských jednotek určování spotřeby :).
Má-li to být Česky a ne
Má-li to být Česky a ne Tatarsky, tak „spotřebou poloviční“.
V Americe se udává spotřeba jako převrácená hodnota k té naší, tak to nelze jen mechanicky přeložit.
Průměrná spotřeba 104 km/h ? Není to také šotek? Jakou mají kamiony v USA maximální povolenou rychlost?
Rychlost, samozřejmě,
Rychlost, samozřejmě, omlouvám se.