Renault Maxity Elektro – náklaďák na vodík

Společnost Renault Trucks a francouzská pošta testují 4,5tunový náklaďák Renault Maxity Elektro. Jde o výjímečné auto, které jako range-extender využívá vodíkové palivové články.

Vodíkový experimentální náklaďák Renault Maxity Elektro
foto: Renault

Dojezd 4,5t elektrického nákladního auta Renault Maxity Elektro se díky vodíkovému palivovému článku zvýšil na 200 km. Palivový článek vyvinula firma Symbio FCell a pomohl zdvojnásobit původní dojezdovou vzdálenost.

Roční testování auta francouzskou poštou by mělo dát společnosti Renault Trucks možnost prozkoumat naplno potenciál vodíkových palivových článků. Zástupci Renault Trucks potvrdili, že auto neprodukuje žádné emise, pouze vodní páru, je bezhlučné, a proto ideální pro městské a příměstské prostředí.

Podle Renault-Trucks je takové auto určeno primárně pro velká evropská města, která si budou auto plné nových technologií dovolit. Francouzská pošta dnes provozuje jednu z největších flotil elektrických aut v Evropě.

Frédéric Delaval, technický vedoucí oddělení Služeb, dopisů a balíků francouzské pošty, řekl, že vodíkový pohon je dnes efektivním řešením nedostatečného dojezdu některých elektromobilů.

Maximální výkon palivového článku v experimentálním vodíkovém náklaďáku Renault Maxity Elektro je 20 kW. Když auto zastaví, může se z vodíkového článku dobíjet baterie. Případně je možné ji dobíjet z běžné zásuvky či dobíjecí stanice. Teplo z baterie je využíváno pro vyhřívání auta.

10 Comments on “Renault Maxity Elektro – náklaďák na vodík”

  1. Názor. Vodík má v
    Názor. Vodík má v nákladní dopravě větší smysl, než v dopravě osobní . Umožní vyšší denní a roční nájezd kilometrů. Pro nákladní elektromobil, by byly nutné velkokapacitní akumulátory (vysoká cena) a nabíjecí stanice s vysokým výkonem. To u vodíku odpadá .

    1. To by stálo za seriózní
      To by stálo za seriózní rozbor. Náklaďáky a dodávky jsou zrovna segment, kde se počítá skutečná návratnost a naopak se nepředpokládá, že s tím člověk pojede na dovolenou do Chorvatska. Vyšší pořizovací cena se může zaplatit vzhledem ke zlomkovým nákladům na km velmi rychle. U kamionů jsou zase povinné přestávky na odpočinek, což je ideální doba pro dobíjení. Schválně se zeptám kamaráda kamioňáka, kolik tak ujede na jeden zátah a jak dlouhé má pauzy a prostoje.

      Jakou cenu bude nabízet vodík za 1km v tuto chvíli nikdo neví, ale je 100% jisté, že to bude výrazně víc než elektřina.

      1. Tak obecně vzato,
        Tak obecně vzato, teoretická možnost dobít si je nyní na každé čerpací stanici.. Každá má svou přípojku na elektřinu a nevěřím, že tam vede pouze 220V. Pokud by tedy měly zájem, tak dobíjecí místa mohou vybudovat relativně snadno.

        Navíc, pokud budou lidi podnikaví, tak se zanedlouho objeví plno soukromých dobíjecích stanic při dálnicích, u penzionů, restaurací apod.

        Kdežto vodík, tam je potřeba nová infrastruktura, nádrže, plničky, plno bezpečnostních opatření apod… To se jen tak rychle nevybuduje..

        1. Osobně se začínám čím
          Osobně se začínám čím dál víc přiklánět k Muskové výroku, že vodík je bullshit.
          Hlavně těch energetických a materiálových ztrát od výroby až po pohon kol.
          I kdyby se vodík vyráběl vysokoteplotním rozkladem v reaktorech 4. generace, což dle mě je jediný způsob, který dává smysl, tak se hned potom buď musí stlačit na obrovské tlaky, nebo zkapalnit a hned je ztráta skoro 30 %, další zbytečná ztráta energie samotným rozvozem v cisternách (vodíkovody jsou utopie), další ztráta při přetankování do zásobníků na čerpačkách, velké ztráty v samotném palivovém článku (účinnost max 50 %).
          Nemluvě o tom, že když rozložím litr vody na vodík a kyslík, tak nikdy nezískám zpět v palivovém článku litr vody, ale relativně o dost méně díky ztrátám vlivem odpařováním a pod. Neboli díky vodíkovému hospodářství bude na zemi pomalu ale jistě ubývat vody.
          Jedině, že by to sloužilo jako opatření proti zvyšování hladiny oceánů 😉

Napsat komentář