Most testuje vodíkový autobus Toyota v plném provozu

Město Most testuje v plném provozu vodíkový autobus značky CaetanoBus, který byl zkonstruován ve spolupráci s automobilkou Toyota. Najet má 600 kilometrů a je nasazen na náročnou trasu s řadou převýšení. Z výfuku mu vychází pouze vodní pára. Mostu má přinést data o tom, zda je vodík perspektivním palivem pro vozidla městské hromadné dopravy.

Testování autobusu se v Mostě uskuteční díky zapojení České vodíkové technologické platformy (HYTEP) do celoevropského projektu JIVE 2, který má za cíl dostat do ulic evropských měst až 310 ekologických, bezemisních vodíkových autobusů.

Místo motoru malá elektrárna, z výfuku jde vodní pára 

Pohon vodíkového autobusu CaetanoBus funguje na principu palivových článků. „V oblasti motoru se nachází palivový článek, zjednodušeně malá mobilní elektrárna, která kombinuje vodík z nádrže se vzduchem z okolí, a při této chemické reakci vzniká elektrická energie pohánějící vozidlo. Autobus má zároveň pro potřeby okamžitého výkonu nainstalován malou baterii, která výkon palivového článku dorovnává. Jedná se tak o jistý hybrid mezi vodíkovým a bateriovým vozidlem,“ popisuje princip fungování pohonu autobusu Jan Sochor, analytik České vodíkové technologické platformy (HYTEP). 

Vodíkový autobus Caetano interiér
Vodíkový autobus Caetano – interiér. foto: Toyota

Vodíkový autobus je přitom stejně bezpečný jako jeho naftový ekvivalent. Vodíkové nádrže se nacházejí na střeše vozidla, autobus je bezemisní a vypouští pouze vodní páru. Standardní dojezd CaetanoBusu je přes 350 km, a to za použití technologie plnění na 350 barů. „Při testech bude využito plnění jen na 200 barů, což by mělo znamenat, že se v nádržích uskladní 21 kg vodíku. Výrobce udává, že průměrná spotřeba jeho autobusu se pohybuje okolo 6 kilogramů na 100 kilometrů. Jsme zvědaví, zda testování tento údaj vyvrátí, nebo potvrdí. O to zajímavější je, že se bude autobus testovat v zimě, kdy je většinou spotřeba kvůli vytápění o něco vyšší, přesto by vodík výrazným zvýšením spotřeby trpět neměl. I to ale musí ještě naše testování potvrdit,“ říká Jan Sochor, analytik České vodíkové technologické platformy (HYTEP).

Vodíkový autobus byl odborné veřejnosti představen v pondělí 5. prosince, do běžného provozu bude nasazen na lince číslo 17 od úterý 6. do čtvrtka 8. prosince od 8 do 17 hodin. 

Bezemisní autobusy testují po celé Evropě 

Evropský projekt JIVE 2, v rámci kterého se testování dělá, má za cíl dopomoci lokálním autoritám k rozhodnutí ohledně pořízení vodíkových autobusů. 

„Vodíkovou ekonomiku je potřeba nastartovat co nejrychleji. Pomocí naší podpory v rámci projektu JIVE se daří rozšiřovat autobusy s palivovým článkem na vodík po celé Evropě a smysluplně tak snižovat cenu celého navazujícího hodnotového řetězce vodíkových technologií, včetně rozšiřování povědomí o jejich fungování,“ vysvětluje význam projektu JIVE Bart Biebuyck, výkonný ředitel Clean Hydrogen Partnership.

Vodíkový autobus Caetano postavený na základě technologií Toyota. foto: Toyota
Vodíkový autobus Caetano postavený na základě technologií Toyota. foto: Toyota

„Díky projektu bude městům Mostu a později i Ostravě poskytnut k vyzkoušení na veřejných linkách jedinečný autobus na bezemisní, ekologický vodíkový pohon,“ podotýká Aleš Doucek, předseda České vodíkové technologické platformy (HYTEP), která testování zajišťuje. 

„Most byl pro testování vodíkového autobusu vybrán na základě doporučení Hospodářské a sociální komory Ústeckého kraje, která nám pomáhá akci ve městě zorganizovat. Most projevil zájem autobus vyzkoušet v reálných podmínkách, a těší mě, že si autobus bude moci vyzkoušet i široká veřejnost,“ doplňuje Doucek s tím, že vodíkový autobus od Toyoty CaetanoBus v listopadu již testovalo Slovinsko a Chorvatsko a v roce 2023 zamíří i na Slovensko a do Maďarska.

zdroj: tisková zpráva

11 komentářů u “Most testuje vodíkový autobus Toyota v plném provozu”

  1. V Německu už na to taky přišli, že vodíkový vlaky jsou naprostá píchovina, neboť by byly o 80 % draží je provozovat po dobu 30 let než elektrifikace tratí nebo baterkový hybrido vlaky. Takže čus.

    ‚Will no longer be considered‘ | Hydrogen trains up to 80% more expensive than electric options, German state finds
    Study commissioned by Baden-Württemberg concludes that line electrification or battery hybrid trains would be far cheaper over 30 years

    https://www.hydrogeninsight.com/transport/will-no-longer-be-considered-hydrogen-trains-up-to-80-more-expensive-than-electric-options-german-state-finds/2-1-1338438

  2. Ve francouzském Montpellieru maj rozum, tam už tydle vodíkový šašky prokoukli a odmítají vodík! Objednané vodíkové autobusy změní na elektřinu
    https://elektrickevozy.cz/clanky/francouzsky-montpellier-odmita-vodik-objednane-autobusy-zmeni-na-elektrinu

    “Primátor města Montpellier, Michaël Delafosse, vysvětlil odklon od vodíkových autobusu snadno. Náklady na provoz by byly 6x vyšší než u bateriových elektrických autobusů.”
    Je to klasickej tunel na státní dotace a ekonomickej nesmysl.

    V Německu už na to taky přišli a na vodíkový vlaky kašlou.

  3. Opět mi chybí informace o tom, kde ten vodík budou brát.
    Tj. z čeho se vyrábí. Jaké budou energetické náklady na jeho uchování a tankování.

    Ono je hezdé, že z vejfuku jde pára. Ale ve výsledk se může stát, že když započteme vše okolo, tak by možná v rámci ekologie bylo lepší dál provozovat autobus na naftu.

    Taky mě zajímá, proč u MHD není už běžně používaný hybridní pohon. Vždť tam autobus neustále brzdí a rozjíždí se.

    1. Nejpravděpodobnější varianta je, že se vyrobí zelený vodík na místech, která jsou k tomu vhodná(sluníčko, vítr, voda). Tento vodík se přemění na zelený čpavek a ten se dopraví na určené místo, kde se opět přemění na zelený vodík. Dost aktivní jsou v tom Australani, ti už podepsali smlouvy s Brity a s Eonem( do pár let se má takto nahradit třetina ruského zemního plynu v Německu a Nizozemsku). Další, kdo investuje do tohoto průmyslu jsou Afričani a Arabové: https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/air-products-se-podili-na-dalsi-obri-vyrobne-zeleneho-vodiku

      1. Vlhký sny na voblbování naivních hlupáku. Tím by se ropák Unipetrol, kterej bude vodík dodávat nezabejval. Vodík pěkně budou vyrábět v Litvínoský rafinérii. Proto to tam celý je tadle šaškárna. Vodík nám tlačej fosiláci a ropáci a ne lidé od zelené energie a enviromentalisti. Vodík se vyrábí hlavně z ropy, zemního plynu a uhlí. A čerpaj se na to nesmyslný dotace. 👎

        1. Přesně na to narážím. Že většina vodíku je vyráběna z fosilů.
          Navíc když započteme energii nutnou na výrobu vodíku zelenou cestou, tak snad vyjde 2x lépe tu energii rovnou poslat do baterek, než se jí snažit konvertovat přes vodík.
          Zelenej vodík by měl smysl pouze v případě, že jde o hmotnost, či rychlost tankování. Takže napřd letectví, sanitky atd..

Napsat komentář