Most a Litvínov spouští pilotní provoz vodíkového autobusu

Rafinérská a petrochemická skupina ORLEN Unipetrol zahajuje ve spolupráci s městy Most a Litvínov pilotní provoz vodíkového autobusu, který vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production s.r.o.

„Vodíkový autobus bude zařazen do provozu na vybraných linkách ve městech Most a Litvínov od čtvrtka 29. června do neděle 9. července,“ přiblížil Daniel Dunovský, ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova, a dodal: „První dny bude autobus v provozu v Mostě, následně se přesune do Litvínova a poslední den testování bude opět v Mostě.“

Součástí pilotního provozu bude představení vodíkového autobusu veřejnosti ve středu 28. června od 13:00 do 14:30 před městským úřadem v Litvínově a od 15:00 do 16:30 před magistrátem v Mostě.

Most a Litvínov se stanou jedněmi z prvních měst v České republice, kde byl nasazen vodíkový autobus do běžného provozu na pravidelných linkách. „Vodík vnímáme jako jeden ze zásadních nástrojů pro splnění dekarbonizačních cílů. ORLEN Unipetrol nám zprovozněním vodíkové stanice otevřel ideální příležitost pro testování vodíkového autobusu na Mostecku. Bude-li zkušební provoz úspěšný, začneme činit konkrétní kroky k tomu, abychom do konce roku 2024 získali takový autobus do vozového parku našeho dopravního podniku,“ řekl Marek Hrvol, primátor statutárního města Most.

„Také pro naše město je to vítaná příležitost jak se reálně posunout vpřed na cestě za rozvojem nízkoemisní a bezemisní mobility ve veřejné dopravě,“ doplnila Kamila Bláhová, starostka města Litvínov, a dodala: Testování vodíkového autobusu je rozděleno do dvou fází. Po nynějším, letním, testování, zrealizujeme zkušební provoz také v zimních měsících.“

Na testovacím provozu vodíkového autobusu spolupracují obě města se skupinou ORLEN Unipetrol, která tento vodíkový autobus pro tento pilotní projekt zprostředkovala a finančně podpořila.

„Zodpovědně se podílíme na rozvoji nové technologie, která bude brzy hrát důležitou roli v energetickém mixu pro plnění cílů čisté mobility a dekarbonizace, které jsou součástí bezemisního rozvoje Evropské unie i České republiky,“ vysvětlil Tomáš Herink, člen představenstva společnosti ORLEN Unipetrol, a dodal: „Vodíková technologie je ideálním doplněním bateriové elektromobility pro rozvoj nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy jak na silnici, tak na železnici.“ 

Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production s.r.o. Má celkovou délku 7 982 cm, šířku 2 550 cm a výšku 2 940 cm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z toho 20 míst je k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík až 350 km a dalších 100 km na baterii.

O pohon autobusu se stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým momentem 1 019 Nm. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.

Harmonogram testovacího provozu vodíkového autobusu:

Čtvrtek 29. 6. 2023: Linka 17 (DOPRAVNÍ PODNIK-ZAHRAŽANY-DOPRAVNÍ PODNIK)

Pátek 30. 6. 2023: Linka 17 (DOPRAVNÍ PODNIK-ZAHRAŽANY-DOPRAVNÍ PODNIK)

Sobota 1. 7. 2023: Linka 30 (JEZERO-NÁDRAŽÍ-NEMOCNICE-NÁDRAŽÍ-JEZERO)

Neděle 2. 7. 2023: Linka 30 (JEZERO-NÁDRAŽÍ-NEMOCNICE-NÁDRAŽÍ-JEZERO)

Pondělí 3. 7. 2023: Linka 25 (HALASOVA-KAHAN-HALASOVA A ZPĚT)

Úterý 4. 7. 2023: Linka 13 (JANOV-KOLDŮM A ZPĚT)

Středa 5. 7. 2023: Linka 23 (LITVÍNOV,POLIKLNIKA-MEZIBOŘÍ-LITVÍNOV,POLIKLINIKA)

Čtvrtek 6. 7. 2023: Linka 13 (JANOV-KOLDŮM A ZPĚT)

Pátek 7. 7. 2023: Linky 8, 27 a 28 (VNITROPODNIKOVÁ DOPRAVA V CHEMPARKU),

Sobota 8. 7. 2023: Linka 13 (JANOV-KOLDŮM A ZPĚT)

Neděle 9. 7. 2023: Linka 30 (JEZERO-NÁDRAŽÍ-NEMOCNICE-NÁDRAŽÍ-JEZERO)

zdroj: tisková zpráva

8 Comments on “Most a Litvínov spouští pilotní provoz vodíkového autobusu”

  1. Náhrada baterií vodíkem?
    Existuje hodně lidí, kteří stávající elektromobilitu s bateriemi považují za slepou větev a prosazují jako pohon vodík​.
    Vodíkový automobil je rovněž elektromobil a také obsahuje baterii. Jen menší. Reakcí ​vodíku se vzdušným kyslíkem vzniká elektřina. Ukládá se do baterie. Ta pokrývá zvýšenou spotřebu elektromotoru při rozjezdu. Při brzdění se naopak do baterie ukládá rekuperovaná elektřina. Vždy však vodíkové auto pohání elektromotor. Musí mít baterii nebo jiné úložiště elektřiny, třeba superkapacitory..
    V čem je tedy dnes problém s vodíkovými elektromobily? Proces výroby vodíku, jeho skladování, přečerpávání, přepravy, skladování, přečerpávání a spotřeby v autě je energeticky nesmírně náročný a technologicky složitý. Příliš se neliší od ropných paliv. Asi nejvýstižnější porovnání bateriové a vodíkové technologie obsahuje obrázek. Na něm je výroba vodíku z vody. Ale dnes se drtivá většina vodíku vyrábí energeticky ještě náročněji ze zemního plynu. CO2 se prostě vypustí do atmosféry ještě před spálením.
    https://www.asep.cz/proc

  2. ten autobus vypada opravdu velkej, tech 68 cestujicich jim neverim ani nahodou, to by bylo jak sardinky ve vlastni stave, vzdyt to ma rozmery vetsi dodavky, a jedine co je trosku lepsi je sirka oproti ten dodavkam

    „Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.“
    jo kdys tam prijede tankovat v dobe kdy nikdo jinej netankuje

    priznejme si tom cele tohle vzniklo jen diky obrim dotacim, predpokladam ze cena vsechno na obrazku je takova, ze by za to po cele CR mohlo vzniknout tak 500-1000 nabijecich mist

    1. Zatim to je jen vypujcka na par dni a vse plati Orlen. Kecaji o zavazku a udrzitelnosti a pritom si rafinerie chce vybudovat dalsi zavislost dopravcu na jejich PHM.
      Cely ten vodik je jen o udrzeni kseftu pro petrochemickou mafii.
      Kdy lidi procitnou a zbavi se te zavislosti na dealerech ropne drogy?

Napsat komentář