Baterie notebooků, mobilů, tabletů a dalších elektronických zařízení jsou nezbytnou součástí našeho každodenního života.
V průměrné domácnosti bychom napočítali až několik desítek baterií. Ať již v podobě malých knoflíkových baterií, které napájejí elektronické obvody přístrojů v době, kdy jsou tyto přístroje odpojeny z elektrické sítě, přes baterie v hodinách a hodinkách, dálkových ovladačích, hračkách, telefonech, tabletech a laptopech, až po baterie pro solární elektrárny, nebo startovací baterie automobilů, případně baterie pro elektromobily, hybridy a plug-in hybridy . Při příležitosti Mezinárodního dne baterií, který připadá na 18. února, shrnujeme nejdůležitější informace o těchto nepostradatelných zdrojích energie.
Baterie nám umožňují cestovat, pracovat, komunikovat, bavit se a učit. Bohužel, ani ty nejlepší a nejdražší baterie nejsou věčné a postupně ztrácejí svou kapacitu a výdrž. Proto je důležité vědět, jak se o baterie správně starat, aby sloužily co nejdéle.
„Baterie je v podstatě obal, uvnitř nějž je uzavřená sestava chemikálií, které mezi sebou reagují, a touto reakci vzniká elektrická energie, jde o elektrochemický jev,“ popisuje Tomáš Pešek, jednatel společnosti REMA Battery, která je jedním ze dvou kolektivních systémů pro přenosné baterie a akumulátory působících v České republice.
Baterie můžeme rozdělit na takzvané primární, které se nedají opětovně nabít a jsou na jedno použití, a sekundární, tedy dobíjecí a opakovaně použitelné.
Právě podle elektrochemického článku můžeme baterie rozdělit na několik typů:
- Zinko-uhlíkové (ZnC) baterie jsou vhodné především pro méně náročné použití, například do dálkových ovladačů nebo nástěnných hodin. Tyto baterie se už téměř neprodávají a jsou nahrazovány alkalickými bateriemi. Nevýhodou zinko-uhlíkových baterií je jejich malá kapacita a možnost úniku elektrolytu (vytečení).
- Alkalicko-manganové (AlMn) baterie nebo jen alkalické baterie, mají vysoký výkon a dlouhou životnost. Nejčastěji se používají v rádiích, dálkových ovládáních, hračkách či hodinách. Na rozdíl od ZnC baterií jsou vhodné i pro náročné použití.
- Lithiové (Li) baterie mají dlouhou životnost a konstantní celkové napětí článků. Lithiové baterie je vhodné použít zejména v zařízeních s vyššími požadavky na výkon, jako jsou fotoaparáty, digitální fotoaparáty, videokamery, notebooky, ale i detektory kouře a venkovní senzory. Výhodou lithiových baterií je vysoká kapacita, možnost dlouhodobého skladování a široký rozsah pracovních teplot. Nevýhodou lithiových baterií, riziko samovznícení při jejich poškození.
- Nikl-kadmiové (NiCd) baterie se v dnešní době téměř nepoužívají. Mají nízkou kapacitu, trpí paměťovým efektem i samovybíjením a dlouho se nabíjí. Kadmium je navíc silně toxické. Výhodou NiCd článků je schopnost práce za velmi nízkých teplot.
- Nikl-metal hydridové (NiMH) články nahradily starší nikl-kadmiové z důvodu absence toxického kadmia. NiMH články mají také vyšší kapacitu. Projevuje se u nich takzvaný paměťový efekt. Proto se doporučuje nabíjet jen plně vybitou baterii, aby se nesnižovala její kapacita. Významným nedostatkem NiMH baterií je jejich samovybíjení, které dosahuje 15 až 30 % maximální kapacity za měsíc.
- Lithium iontové (Li-ion) baterie řeší některé nedostatky NiMH baterií. Samovybíjecí efekt je u nich řádově menší, dosahuje 2 až 3 % měsíčně. Li-ion články zároveň netrpí paměťovým efektem. Nevýhodou je však stárnutí baterie způsobené vysokou reaktivností lithia. Li-ion baterie nemají rády extrémy, ať už teplotní nebo nadměrné vybíjení či naopak skladování na 100 % nabitých akumulátorů.
- Lithium polymerové (Li-pol) články jsou velmi podobné typu Li-ion. Stárnou o něco rychleji, ale jsou lehčí a lépe se tvarují. Li-pol akumulátory jsou také objemnější než Li-ion.
- Olověné akumulátory jsou schopny poskytnout rázové vysoké proudy, typickým příkladem je start automobilu. Ve srovnání s ostatními typy akumulátorů dokáží sloužit déle, dokonce déle než 5 let, a to i v nepříznivých podmínkách jako například při nízkých teplotách. Nevýhodou olověných akumulátorů je především jejich vysoká hmotnost a toxicita olova.
Aby baterie v přístrojích dobře sloužily, je třeba dodržovat základní pravidla při používání a dobíjení. „Bateriím nebo akumulátorům obecně nesvědčí extrémní teploty a vlhké prostředí. Navíc jakkoliv poškozené nebo deformované baterie nebo akumulátory nejsou vhodné k používání a mohou být nebezpečné,“ zdůrazňuje Tomáš Pešek z REMA Battery.
„Je důležité si uvědomit, že baterie nesmí být vyhazovány do běžného komunálního odpadu kvůli obsahu chemikálií, které mohou znečistit životní prostředí. Odevzdáním baterií k recyklaci umožníte jejich zpracování a získání cenných materiálů, které mohou být použity pro výrobu nových baterií,“ doplňuje Pešek.
Recyklace baterií má velký význam tím, že šetří cenné přírodní zdroje. Například REMA Battery v loňském roce zajistila recyklaci více než 700 tun odpadních baterií.
5 pravidel pro používání baterií:
- Správné nabíjení: Dodržujte pokyny výrobce pro nabíjení. Přebytečné nabíjení nebo nabíjení přes noc může baterie poškodit.
- Optimální teplota: Udržujte baterie a zařízení v prostředí s pokojovou teplotou. Extrémní teploty mohou zkrátit jejich životnost.
- Vyvarujte se úplnému vybití: Lithium-iontové baterie mají raději časté, ale ne úplné vybití. Pokud je to možné, snažte se baterii udržovat mezi 20 % a 80 % kapacity.
- Údržba: U starších typů baterií, jako jsou nikl-kadmiové, provádějte pravidelnou kalibraci tím, že je jednou za čas úplně vybíjíte a znovu nabíjíte.
- Skladování: Pokud nebudete baterii používat delší dobu, uchovávejte ji v chladu a suchu s nabitím okolo 50 %.
Kdy je čas baterie vyřadit:
- Snížená kapacita: Pokud si všimnete, že doba provozu na jedno nabití je výrazně kratší než dříve, je čas na výměnu.
- Nafouknutí: Pokud baterie vykazuje známky nafouknutí nebo deformace, měla by být okamžitě vyřazena, protože může představovat riziko.
- Poškození: Viditelné poškození nebo úniky chemikálií jsou jasným indikátorem, že baterie je čas vyřadit.
Kam baterie odevzdat:
- Speciální sběrná místa: V mnoha obcích, obchodech a institucích jsou k dispozici speciální nádoby pro sběr odpadních baterií. Mapu sběrných míst REMA Battery naleznete zde.
- Sběrné dvory: Vyřazené baterie lze odevzdat na sběrných dvorech, které se postarají o jejich bezpečné zpracování.
- Prodejny: Celá řada prodejen (a nejen ty s elektronikou) nabízí zpětný odběr odpadních baterií, aniž byste museli cokoliv nakupovat.
Rozdělení baterií podle typů:
Přenosné bateriebaterie nebo akumulátor, knoflíkový článek či napájecí sada, které jsou hermeticky uzavřeny, mají hmotnost 5 kg nebo nižší, nejsou určeny specificky pro průmyslové použití a nejsou ani bateriemi elektrických vozidel, bateriemi lehkých dopravních prostředků ani startovacími bateriemi. | |
Startovací bateriebaterie, která je specificky určena k dodávání elektrické energie pro startování, osvětlení nebo zapalování a která může být rovněž použita pro doplňkové nebo záložní účely ve vozidlech, dalších dopravních prostředcích nebo strojních zařízeních. | |
Baterie elektrických vozidelbaterie, která je specificky určena k poskytování elektrické energie pro pohon hybridních nebo elektrických vozidel kategorie L, která má hmotnost vyšší než 25 kg, nebo baterie, která je specificky určena k poskytování elektrické energie pro pohon hybridních nebo elektrických vozidel kategorií M, N, O. | |
Baterie lehkých dopravních prostředkůbaterie, která je hermeticky uzavřena, má hmotnost 25 kg nebo nižší a je specificky určena k poskytování elektrické energie pro pohon kolových vozidel, jež mohou být poháněna pouze elektrickým motorem nebo kombinací motoru a lidské síly, včetně vozidel kategorie L. | |
Stacionární bateriové systémy pro ukládání energieprůmyslová baterie s vnitřní akumulací, která je specificky určena k ukládání elektrické energie z elektrické rozvodné sítě a jejímu dodávání do této sítě nebo k ukládání elektrické energie pro konečné uživatele a jejímu dodávání těmto uživatelům, bez ohledu na to, kde a kým je tato baterie používána. | |
Průmyslové bateriebaterie, která je specificky určena pro průmyslové použití, zamýšlena pro průmyslové použití poté, co byla předmětem přípravy pro nové využití nebo nového využití, nebo jakákoli jiná baterie o hmotnosti vyšší než 5 kg a která nespadá do jiné kategorie baterií. |
zdroj: tisková zpráva
V celý Jižní Americe se prodá míň aut než v Japonsku. Té jen pro představu jakej je tam hovno trh. Ono se řekne kontinet, ale obchodně to je jen trafika. 🤷♂️
Je to zhruba stejně. 2022 Japonsko necelých 5 milionů, latinská Amerika něco přes 5 milionů… V EU 2022 se prodalo 9 milionů a kousek…
V latinské Americe se prodávaj hlavně ojetiny právě z Japonska a severní Ameriky. Okolo 75% starších dovozů, proti 25% funglovek….
Jak by asi fungovalo ukladani energie do olovene baterie v lete pro zimu, kdyby se po nabiti elektrody vyjmuly z elektrolytu a suche a ciste ulozily az do doby vybijeni. Takova baterie by byla schopna energii ukladat treba i nekolik let. Prodavaji se prece prednabite suche olovene baterky do kterych se naleje kyselina a pak hned funguji. Pak je jeste otazka, zda se olovene elektrody daji lepe upravit jinak nez nabijenim aby mohly davat proud. Je tam Pb a PbO2. Jak by se dalo PbSO4 premenit na PbO2 jinak nez elektrickym proudem a take by bylo nutne zvysit koncentraci H2SO4. Domnivam se, ze nejaky takovy externi kolobeh by mohl byt pro sezonni ukladani energie perspektivni.
Naivní představa , jak se budou prodávat spalováky ještě dlouhá léta v Africe nebo Jižní Americe atd. se rozplývá. BYD Saegull dorazil do Jižní Ameriky. V Brazílii se prodává pod názvem Dolphin Mini a stojí zatím docela dost 20 100 USD s 30 kWh bat. a 23 200 USD s 39 kWh LFP baterií.
Auto dlouhé 3,78 m s papírovým dojezdem 300 km. To určitě vytlačí z trhu všechny spalováky 😀 . To je menší než Fabia, nebo aktuální Toyota Yaris. Je to cca jako Toyota Aygo.
To auto stojí v Číně 10 200 $ a 12 500 $. Lze předpokládat , že v chudších zemích bude nakonec za 12 500 a 15 500 a BYD Dolphin tak za 20 000 atd. celá řada BYD nahoru. A ano domnívám se , že to vytlačí z trhu drtivou většinu spalováků.
Jiricku, Ty nablblicku, ty eKramy jsou prodejne za tu cenu, kdyz tech 10 papiru v dolarech dostane na ruku zakaznik. Proste eKramy jsou na Konecne s velkym K.
pro Dlaždicy… Uvědomuješ si, že nejsi ani chytrej, ani vtipnej?? 🤡💩
Pokud to bude tvrdit jeden z te Konecne rady nablbliku tak jsem uplne v klidu, chitrousi.
pro Jirka…. Jojo …BYD je v latinské Americe hodně aktivní….
Starý bílý evropský páprdové si myslej, že budou vždy pro Čínu nejdůležitější trh (společně s USA)… A už teď to není pravda. 😁
V latinske Americe prodaji tak leda trakac, na kterem si prevezou svych pet svestek k hranici Mexiko-USA.
pro Dlaždicy…. Přesně o tom píšu Sáhibe 😃😁
Dokonce to vypadá , že budou stavět v Brazílii továrnu.
Prave v Africe a Jizni Americe by mohla byt elektromobilita hodne uspesna. Misto dovazeni ropy/benzinu/nafty by jim stacilo par panelu na slamene strese a jezdili by zadarmo. Prece jenom tam nejsou rafinerie na kazdem rohu a PHM se musi prevazet stovky km. Cina je dost aktivni v Africe a tak si dovedu predstavit, ze prave tam budou tlacit elektromobilitu aby meli odbyt jak panelu, tak EV.
Zajímavé, že tam dávno nejsou. V čem asi tak bude zakopaný pes…? 😀
pro Po.lyn …A kdo ti řekl ,,že tam nejsou“??
Afrika zatím asi nic moc (spíše nic), ale argument solárních panelů je jasný. Nejprve tam začnou jezdit různé čínské vehikly s krátkým dojezdem, nulovou bezpečnostní a výbavou…
Modely s masážní sedačkou a klimatizovaným volantem přijdou později 😃
Afrika nic moc , ale Etiopie teď zakazuje prodej a dovoz spalovacích aut. Už jen a pouze elektrická. Důvodem jsou sice vysoké náklady na dovoz ropy, ale proč vozit ropu , když mohou jezdit na slunce.
Afrika by mohla byt zasvecena kde cemu. Faktem ale je, ze je zasvecena jen a jen bor.delu. Takze hodne stesti, sroubovaci.
Tohle může vytlačit jen někdo, kdo v Brazílii nikdy nebyl a naprosto neví nic o reáliích jižní Ameriky.
Dolphin Mini je naprosto mimo. Typem, cenou i náklady na provoz a společenským statusem bohatší třídy, který je tam velmi silný.
Trhu zcela dominují pickupy, nejprodávanější je Strada v cenové hladině 15 tisíc USD. A zamilovaní jsou do pick-upů od Toyoty, RAM a Forda. Kdo má prachy, koupí si ten nejdražší pickup a s ním pojede na večeři do drahé restaurace. Elektromobily jsou podle nich auta pro buzeranty. V tomto se podobají Rusům. A to neberte jako invektivu, ale jako společenský fakt.
pro Runnču…. Tvá dojmologie je super, realita je taková, že v latinské Americe má BYD svoje prodejce a elektromobily prodává 😉
Jolanda42 opět blábolí a je mimo. Moje zkušenost, v Brazílii jsem byl a ne jednou, je to pro ně ideální auto.
Ale my Ti Gecko fakt verime, ze tam jezdis rad na buzerantsky karneval….