Mezi alternativami vedou v Česku plug-in hybridy a elektromobily, prodalo se jich přes 3500

Za období 1-6/2021 bylo v České republice registrováno téměř 3,5 tisíce nových osobních aut do zásuvky – elektromobilů a plug-in hybridů.

Dacia patří mezi několik málo značek, které nabízejí tovární vozy s pohonem na LPG.
foto: Dacia

Registrace nových osobních automobilů s alternativním pohonem v období 1-6/2021:

2 192 PHEV vozidel (plug-in hybrid), 1,94% podíl,
1262 BEV vozidel (bateriové elektrické), 1,12% podíl,
996 LPG vozidel (zkapalněný ropný plyn), 0,88% podíl,
413 CNG vozidel (stlačený zemní plyn), 0,37% podíl,
1 FCEV vozidlo (elektrické s palivovými články).

V průběhu ledna až června 2021 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 112 805 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 17 775 registrací více, tj. +18,7 %.

Z uvedeného grafu, který zobrazuje registrace čistých vozidel, lze v letošním roce pozorovat rekordní počet registrací PHEV a LPG vozidel, počet registrací vozidel BEV prakticky stagnoval, významné snížení pak lze pozorovat u registrací CNG vozidel.

Z uvedeného grafu, který zobrazuje registrace čistých vozidel, lze v letošním roce pozorovat rekordní počet registrací PHEV a LPG vozidel, počet registrací vozidel BEV prakticky stagnoval, významné snížení pak lze pozorovat u registrací CNG vozidel.
foto: Centrum dopravního výzkumu

Registrace elektromobilů a plug-in hybridů podle značky. Jednoznačně vede Škoda Auto.

Registrace elektromobilů a plug-in hybridů podle značky. Jednoznačně vede Škoda Auto.
foto: CDV

„Elektrická a plynová vozidla si v součtu připsala 4 864 registrací, meziročně o téměř 65 % více. Z nových osobních elektrických a plynových vozidel si nejvíce registrací připsala Škoda díky 774 PHEV, 461 BEV a 341 vozidlům. Se 864 LPG vozidly a 3 BEV pak následovala Dacia před Mercedes-Benz, který evidoval 280 PHEV a 75 BEV. Celkem 30 značek registrovalo v průběhu uplynulých 6 měsíců elektrická a plynová vozidla, která se v letošním roce v součtu na všech registracích podílela 4,3 %,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV.

Centrum dopravního výzkumu

16 Comments on “Mezi alternativami vedou v Česku plug-in hybridy a elektromobily, prodalo se jich přes 3500”

  1. Pochvalu zaslouží
    PRE Pražská energetika Napříč ČR

    Pochvalu zaslouží
    PRE Pražská energetika Napříč ČR Skokově navyšuje počet nabijecich stanic 50 kW v mém okoli zprovoznili 2
    Pražská energetika se aktivně účastní rozvoje elektromobility. Nabízí jak soukromé, tak veřejné dobíjení.

    Pro soukromé dobíjení je schopni navrhnout řešení dle potřeb klienta, ať už se jedná o firmu či domácnost. Od roku 2010 pak PRE provozuje veřejnou dobíjecí síť PREpoint, která se každým Dnem (rokem) rozrůstá.
    Třeti největši prodejce pohonných hmot v ČR Euro oil
    přistup přez Čip PRE nebo kartu CCS
    PRE instaluje nabijeci stojany také u Benzina ORLEN a OMV
    MAPA Rychonabíjecí stojany u čerpacich stanic
    https://chargepre.smatrics.com/cs/

    SLUŽBA PRE Nevyhazujte starou baterii, nechte ji repasovat.
    https://www.premobilita.cz/cs/baterie/

  2. Takže to máme 1200 BEV do vozového parku firem mínus cca
    Takže to máme 1200 BEV do vozového parku firem mínus cca 300 vyřazených tříletých a čtyřletých, to dělá nějakých cca 2000 za rok, za podpory dotací a daňových úlev.

    Asi je něco špatně. Prodeje měly růst mnohem rychleji, malou část firemních vozidel opravdu nahradit elektromobily lze jednoduše. Zaseknout se to mělo až potom. Jako že prodeje BEV nerostou, to je dost divné.

  3. Hybrid a plugin hybrid si dnes koupí člověk, který
    Hybrid a plugin hybrid si dnes koupí člověk, který uvěří lži, že BEV nikam nedojede. Dává někomu smysl vozit v autě dvě pohoné soustavy kdy jedna je bezudržby a druhá má klasickou údržbu jako spalovák? Nějaký rozumný argument pro?

    Jediné co mě napadá je tažné.
    (Prosím nepište dojezd. To je dnes už argument uplně mimo)

    1. Akční rádius BEV na baterku už je ok.
      Ale disponibilita a

      Akční rádius BEV na baterku už je ok.
      Ale disponibilita a operativnost dobíjení stále není argument mimo – podívejte se na výsek udělaný silnicí Praha – Budějovice podél Šumava, Krušné hory, Praha – Teplice a řada dalších míst v čr. To, že je pokrytá Praha, Brno, Ostrava a hlavní tahy, to neznamená, že je to zcela funkční systém.
      Argument pro hybrid je jednoduchý – cena – BEV jsou stále cenově naprosto mimo jakmile je to nové auto, nebo trochu perspektivní ojetina. PHEV by se mi osobně líbil víc než BEV, ale taktéž ho zabíjí cena.

    2. Jezdím poměrně pravidelně krátké trasy, takže by mi BEV
      Jezdím poměrně pravidelně krátké trasy, takže by mi BEV stačil. Já vidím problém zatím v pořizovací ceně. Přece jenom jsou PHEV výrazně levnější. Pokud najedu ze svých 15-20tkm 80% na elektřinu, tak se rozdíl v ceně v servisu a pohonných hmotách nikdy nevrátí. Druhá věc je nabídka EV. Zatím jsou k dispozici buď zbytečně velké SUV, nebo malá auta typu ID3. O Octavii může kolovat hromada posměšků, ale pro mě je to praktické auto, které mi vyhovuje – do kufru dám bez nějakého velkého skládání všechno od kol pro děti až po velkou zahradní sekačku. Protože používám často vozík a zadní nosič na kole, tak absence tažného absolutní nogo. Tyhle modely ještě u čistých BEV chybí. Samozřejmě je PHEV určitý přechodový můstek, ale zatím je minimálně pro mě výhodnější.

        1. No je to auto velikosti Golfu. Ten má pro mé potřeby malý
          No je to auto velikosti Golfu. Ten má pro mé potřeby malý kufr. ID3 má 385l, Octavia kolem 600l. Golfa znám velice dobře, takže vím, že do klasického Golfa se s rodinou na dovolenou nevejdeme. Pro mě je auto dopravní prostředek a okolo baráku prostě potřebuji často převážet objemné věci – zahradní sekačka, 50l barely, dtská kola v kufru, stavební materiál…Na to je opravu kombík ideální a BEV jsou zatím spíše krátké hatchbacky, nebo SUV.

      1. Jsem zvědav, kdy s kombíkem jako my přejdete i na hagusy –
        Jsem zvědav, kdy s kombíkem jako my přejdete i na hagusy – jelikož se to letos drobně zamotalo, tak jezdíme na víkendy v pěti (z toho 2x dětská sedačka, 1x podsedák) = kombík střední třídy – kufr větší než octavia (do toho jsme se nevešli), oddělovací roletka, naloženo po strop, vzadu na nosiči čtyři kola, pátý na střeše, vedle kola rakev.
        Ono stan, 5x spacák, 5x karimatka, 5x camping židle, stůl, vařič a výbava na kole něco zabírají…

        1. Tak období, kdy jsem dával do kufru kromě všech věcí
          Tak období, kdy jsem dával do kufru kromě všech věcí ještě dva kočárky, je už pryč, tak se teď celkem vejdeme. Každopádně i ty BEV v téhle kategorii taky přijdou, akorát to bude ještě chvíli trvat. Než kupovat SUV, které mi osobně příliš nesedí, tak raději pár let počkám, nebo vystačím s PHEV. Je trošku škoda, že se neustále mluví o problémech s nabíjením na cestách, nedostatkem infrastruktury apod. když tohle všechno PHEv celkem elegatně řeší. Většinu km se dá jezdit výhradně elektricky a na těch pár delších cest se holt natankuje benzín. Pořád lepší, než trápit popojížděním diesel. Třeba v době covidu, kdy jsem jezdil málo se ukázaly naplno nevýhody moderních dieslů. Ty sice zahřáté na dálnici jedou výborně za pár litrů, ale na popojíždění zejména v zimě jde spotřeba strmě vzhůru a DPF se pak sem tam ozve o regeneraci.

          1. Jo já vím, taky jsem o PHEV uvažoval a pak jsem pragmaticky
            Jo já vím, taky jsem o PHEV uvažoval a pak jsem pragmaticky vyhodnotil, že pro můj soukromý nájezd je mnohem důležitější v jakém to auto je stavu, aby nedělalo větší bordel než je nezbytně nutné, než jaký to má pohon – taky je fakt, že se snažím minimalizovat krátké cesty autem. Loni jsem myslel, že jsem najezdil 5 000 km a podle počítače výměny oleje to byly 4 000km a letos mám zatím něco kolem 3 000 km – finál čekám někde kolem 6 000 km, takže je pro mě BEV či PHEV nesmysl…ten rozdíl v ceně by se nikdy nevrátil

    3. PHEV je výrazně levnějši jak BEV a dnešní PHEV mají už
      PHEV je výrazně levnějši jak BEV a dnešní PHEV mají už dostatečný dojezd na denní pravidelné jízdy. Na delší trase nemusíte řešit dobíjení a sdražším servisem to už taky není pravda. Prodejní vysledky PHEv tomu odpovídají. Lidi nejsou hloupý a umí si to propočítat.

      1. Ano, já to vidím úplně stejně. Běžný uživatel s autem
        Ano, já to vidím úplně stejně. Běžný uživatel s autem najezdí pouze nižší desítky km denně. Podle statistik CDV je průměrná střední vzdálenost cest 22km. Na popojíždění do práce, na nákup a kratší výlety to stačí. To potvrzují i statistiky. Více, než 100km denně najede jenom 3,9% automobilů. Z pohledu dnešních cen baterií nemá moc smysl investovat do velké a těžké baterie. Problém tak zůstávají občasné delší cesty, typicky delší dovolená u moře. Ne, že by cesta s BEV do Chorvatska nebyla možná, ale zde je nutné uznat argumenty odpůrců EV, protože nabíjení bez konkrétního čipu je poměrně drahé a pořizovat si na cestu několik čipů od různých provozovatelů nabíjecích stanic je přinejmenším otravné. Proto mi zatím přijde rozumnější nakoupit mnohem levnější PHEV a jezdit s ním naprostou většinu cest elektricky z domácí zásuvky a na delší cesty prostě dolít benzín. Pokud vyjde kWh u rychlonabíječky na 10-20Kč, tak už můžu jet rovnou bez starostí na benzín. Jakmile bude cena baterií klesat, zahustí se síť rychlonabíječek a provozovatelé se domluví na platbě kartou za normální ceny, tak postupně výhody BEV převládnout. Ale minimálně pro mě je zatím výhodnější PHEV.

    4. Asi tomu nebudete verit ale soucasne BEV krome ceny porad
      Asi tomu nebudete verit ale soucasne BEV krome ceny porad jeste omezuji. Kdyz mam zalozni motor, nic z techto omezenich se mi netyka. Vlastnim Prius PHV r.v. 2012 na elektriku najeto 31000 km, v hybridnim modu o neco mene. I pri jizde v hybridnim rezimu jedu za asi 4l/100km. Jestli jsem uveril lzi nevim, ale s autem maximalni spokojenost.

        1. Jenomže ono je to celé o tom, jak kdo jezdí. Pokud někdo
          Jenomže ono je to celé o tom, jak kdo jezdí. Pokud někdo jezdí do práce 50-100km jednu cestu, tak pro něj ten PHEV opravdu moc smysl nedává, protože by jezdil relativně často na benzín a ten BEV je ideální, protože se díky vysokým nájezdům rychle vrátí. Jakmile bude klesat cena baterií, tak se BEV vyplatí většímu množství lidí, ale jako mezistupeň budou ještě PHEV hrát významnou roli. Však je to konec konců vidět i na prodejích.

Napsat komentář