Daimler sází na vybudování celosvětové sítě specializovaných podniků na akumulátory, a investuje za tím účelem více než 1 miliardu eur.
foto: Daimler
Lokální výroba akumulátorů je důležitým faktorem úspěchu elektrické ofenzivy společnosti Mercedes-Benz AG a rozhodujícím předpokladem pro schopnost flexibilně a efektivně uspokojovat globální poptávku po elektrifikovaných vozidlech.
NEPŘEHLÉDNĚTE Na Slovensku se začne stavět 10GW továrna na baterie
Globální síť bude zahrnovat devět závodů pro výrobu akumulátorů v sedmi lokalitách v Evropě, Severní Americe a Asii. Mimořádnou roli v celém procesu hraje Accumotive v saském Kamenci, stoprocentní dceřiná firma společnosti Mercedes-Benz.
Jako kompetenční centrum globální sítě vyrábějící akumulátory produkuje od roku 2012 akumulátory pro napájení poháněcích ústrojí elektrických a elektrifikovaných vozidel Mercedes-Benz a smart, včetně lehkých užitkových vozů.
Po zprovoznění druhého výrobního závodu, koncipovaného od začátku s neutrální bilancí emisí CO2, v roce 2018 zvyšuje dceřiná firma společnosti Mercedes-Benz postupně své výrobní kapacity i objemy výroby.
Roční výroba zanedlouho překoná hranici půl milionu akumulátorových systémů pro hybridní, externě nabíjitelná hybridní a výhradně elektrická vozidla. Výrobní závod se navíc připravuje na příští milník produktové a technologické značky EQ, která nabídne elektrické varianty také v kompaktním segmentu.
Elektrická ofenziva společnosti Mercedes-Benz je v plném proudu. Již dnes nabízí společnost ve všech segmentech různé elektrifikované modely – od 48V elektrické sítě (EQ Boost) přes hybridní vozy s možností vnějšího nabíjení (EQ Power) až po výhradně elektricky poháněná vozidla (EQ).
Pozornost je přitom zcela jasně zaměřena na postupné zvyšování podílu elektromobilů v portfoliu divize Mercedes-Benz Cars. Od konce letošního roku bude značka Mercedes-Benz nabízet pět modelů s elektrickým pohonem a 20 externě nabíjitelných hybridních modelů.
Za několik let se bude sériově vyrábět více než deset zcela elektricky poháněných modelů EQ. Za necelých 20 let bude mít flotila nových vozů Mercedes-Benz Cars neutrální bilanci emisí CO2 a již v roce 2030 chce společnost dosáhnout více než 50 % prodeje osobních vozů v segmentech vozidel s externě nabíjitelnými hybridními pohony a elektromobilů.
Lokální výroba akumulátorů je tedy důležitým faktorem úspěchu elektrické ofenzivy značky Mercedes-Benz a je rozhodujícím předpokladem pro schopnost flexibilního a efektivního uspokojování globální poptávky po elektrifikovaných vozidlech.
Deutsche Accumotive GmbH & Co. KG je 100% dceřinou firmou společnosti Mercedes-Benz AG a od roku 2012 vyrábí akumulátory pro napájení elektrických a elektrifikovaných poháněcích ústrojí vozidel značek Mercedes-Benz a smart, jakož i lehkých užitkových vozidel koncernu Daimler.
V Kamenci, vzdáleném 50 kilometrů od Drážďan, vyrábí společnost ve dvou závodech akumulátory nejen pro elektromobily a externě nabíjitelná hybridní vozidla, ale i pro 48V systémy.
Accumotive, dceřiná firma společnosti Mercedes- Benz, funguje v rámci globální sítě divize Mercedes-Benz Cars vyrábějící akumulátory jako kompetenční centrum s devíti výrobními závody v sedmi lokalitách na třech kontinentech.
Accumotive disponuje již více než 10 roky zkušeností s efektivní výrobou velmi komplexních akumulátorových systémů. Tato kompetence je díky úzkému propojení a důsledné digitalizaci výrobních procesů přínosem pro všechny závody vyrábějící akumulátory v rámci globální sítě Mercedes-Benz.
Zanedlouho budou zprovozněny další výrobní závody v Evropě a USA, aby byly na celém světě zajištěny potřebné kapacity výroby akumulátorů pro stále rostoucí produkci elektrifikovaných vozidel.
„Závod Kamenec hraje jako kompetenční centrum v naší globální síti vyrábějící akumulátory rozhodující roli pro realizaci naší elektrické ofenzivy Electric First díky svému širokému produktovému portfoliu. Flexibilita je naprosto zásadním atributem naší globální sítě závodů produkujících vozidla a pohony. Naším cílem je pulzující globální síť, v níž lze výrobní kapacity flexibilně přizpůsobovat mezi závody na celém světě. S více než deseti výhradně elektrickými modely EQ a velkým počtem hybridních a externě nabíjitelných hybridních vozidel, jejichž akumulátorové systémy vyrábíme zde v Kamenci a v rámci naší globální sítě, budeme postupně zvyšovat elektrický podíl v našem portfoliu vozidel a flexibilně a efektivně uspokojovat celosvětovou poptávku po elektromobilech a hybridních automobilech,“ říká Jörg Burzer, člen představenstva společnosti Mercedes-Benz AG, odpovědný za výrobu a řízení dodavatelského řetězce.
Připravenost na budoucnost: Postupné zvyšování objemu výroby
Společnost Accumotive vyrobila od spuštění produkce v Kamenci výrazně více než půl milionu akumulátorů na základě lithium-iontové technologie pro elektromobily, externě nabíjitelná hybridní vozidla a 48V systémy. V roce 2018 byl areál rozšířen o druhý výrobní závod na akumulátory.
Jeho zprovozněním učinila společnost důležitý krok v realizaci své elektrické ofenzivy a k uspokojení rostoucí poptávky po velmi účinných akumulátorech pro elektrifikované a elektrické pohony. Společnost postupně zvyšuje své výrobní kapacity.
Ve druhém výrobním závodě v Kamenci jsou vyráběny mimo jiné akumulátorové systémy pro model Mercedes-Benz EQC. Výroba velmi komplexních lithium-iontových akumulátorů zahrnuje několik montážních linek o délce 170 metrů. Na každé montážní lince je více než 30 montážních stanic, na nichž probíhá velký počet výrobních kroků.
Při výrobě akumulátorových systémů, složených z 384 akumulátorových článků a mnoha dalších komponentů, je zapotřebí nejvyšší preciznost. Například laserové sváření akumulátorových článků probíhá s tolerancí pouhé 2 mikrometry pomocí moderní automatizační techniky.
„S rozšířením výrobního závodu a postupným zvyšováním výroby jsme již v Kamenci rozšířili výrobu natolik, že zanedlouho překročíme roční objem výroby více než půl milionu lithium-iontových akumulátorů – a tento ukazatel dále poroste. Společně s našimi kolegy z výzkumu a vývoje a mnoha partnery a dodavateli z celého světa zde v Kamenci dbáme na to, aby akumulátory pro naše elektrická a elektrifikovaná vozidla splňovaly vysoké standardy kvality značky Mercedes-Benz. Přitom se v Kamenci připravujeme již na příští generaci modelů EQ. Do startovních bloků se totiž již připravují i elektrické varianty vozidel v kompaktním segmentu,“ říká Jörg Burzer.
Velmi moderní výroba, 1300 zaměstnanců a technologie Průmyslu 4.0
Závod Kamenec je tvořen dvěma provozy pro výrobu akumulátorů. Výrobní a logistické činnosti probíhají na ploše 80 000 m2. Druhý výrobní provoz zahájil činnost v roce 2018 a jeho velmi moderní výrobní zařízení sázejí na rozmanité technologie Průmyslu 4.0. Navíc je od začátku koncipován s neutrální bilancí emisí CO2, a tím v rámci cílů společnosti Mercedes-Benz AG v oblasti trvalé udržitelnosti plní roli průkopníka.
Modulární závod pro kogenerační výrobu elektrické energie a tepla plus fotovoltaická elektrárna s výkonem 2 MW zásobují výrobní provozy energií ve spojení s využíváním geotermálních zdrojů. Architektura budov je podřízena běhu výroby a vychází z uspořádání montážních linek.
Speciální montážní zařízení usnadňují zaměstnancům manipulaci s některými těžkými komponenty při zohlednění požadavků na ergonomii. Výrobní závod využívá velký počet technologií Průmyslu 4.0, mezi něž patří například digitální řízení a údržba výrobních systémů. Tím je zaručena mimo jiné kompletní zpětná dohledatelnost všech expedovaných akumulátorů a jejich komponentů včetně veškerých dat o jejich výrobě. Závod Kamenec má v současnosti cca 1300 zaměstnanců.
Globální síť pro výrobu akumulátorů
Mercedes-Benz investuje více než jednu miliardu eur do vybudování globální sítě závodů pro výrobu akumulátorů v rámci celosvětové výrobní sítě divize Mercedes-Benz Cars. Tato síť bude tvořena devíti výrobními závody v sedmi lokalitách na třech kontinentech.
„Výrobní závod Kamenec je jedním z průkopníků výroby akumulátorů v celosvětovém měřítku a ve funkci kompetenčního centra slouží jako vzor pro ostatní závody v naší globální síti produkující akumulátory. Po Kamenci následuje právě probíhající spuštění výroby také v Bangkoku a Pekingu, zanedlouho se přidá Jawor v Polsku, a po něm závody v okolí Stuttgartu a Tuscaloosy v USA. Každý nový výrobní závod bude těžit ze zkušeností ostatních výrobních závodů. Naše síť pro výrobu akumulátorů je skvěle připravena na mobilitu budoucnosti,“ říká Jörg Burzer.
Akumulátory jsou v Kamenci vyráběny již od roku 2012. Druhý závod pro výrobu akumulátorů v této lokalitě byl zprovozněn v roce 2018 a vyrábí mimo jiné akumulátorové systémy pro model Mercedes-Benz EQC.
Společně s lokálním partnerem Thonburi Automotive Assembly Plant (TAAP) vybudovala divize Mercedes-Benz Cars závod na výrobu akumulátorů v Bangkoku (Thajsko), jehož provoz byl zahájen v roce 2019. Společnosti Mercedes-Benz a BAIC vystavěly lokální výrobu akumulátorů ve stávajícím závodě v průmyslovém parku Yizhuang v Pekingu (Čína). Již v roce 2020 bude zahájena výroba akumulátorů v polském Jaworu.
V závodě Mercedes-Benz Untertürkheim se nacházejí ve výstavbě rovněž provozy pro výrobu akumulátorů, a to v částech areálu Brühl a Hedelfingen. V blízkosti stávajícího závodu Mercedes-Benz Tuscaloosa (USA) vyrůstá v současnosti další závod na výrobu akumulátorů. Nové provozy na produkci akumulátorů vyrostou rovněž v závodě Mercedes-Benz Sindelfingen.
Jaká to rajská hudba pro mé staré uši a oči. Si ještě
Jaká to rajská hudba pro mé staré uši a oči. Si ještě pamatuju, jak za socíku jezdili veksláci meďákama a za nima se válela kouřová clona jako kdyby měli místo výfuku zapálenou dýmovnici.
Ta hra, kterou tady eOslíčci hrajete se jmenuje jak? „Mega
Ta hra, kterou tady eOslíčci hrajete se jmenuje jak? „Mega soutěž o největšího naivu“? 🙂 První cena bude něco hogo fogo, že vám stojí za to se stále více a více zhovaďovat….
Stará ti zas nedala, to už je na pováženou.
Stará ti zas nedala, to už je na pováženou.
Zvasty, zvasty a vytahovani ala Mercedes. Na propadak EQC jim
Zvasty, zvasty a vytahovani ala Mercedes. Na propadak EQC jim staci mala garaz.
Proc vytahování? Z toho bysme vsichni tady měli mít spis
Proc vytahování? Z toho bysme vsichni tady měli mít spis radost ne? Když má Elon sliboprezentacky, přijde mi to podobné. Navíc Německo za humny, USA daleko. Ale když myslíte.
Propadaků EQC a eTron se prodává možná víc než velkého
Propadaků EQC a eTron se prodává možná víc než velkého hitu Škoda Citigo-e.
Tak ono ale těch CitiGo iV je třeba jen pro ČR limit
Tak ono ale těch CitiGo iV je třeba jen pro ČR limit 2000ks. Víc se prostě nevyrobí – stačí to na pokrytí flotilových emisí… 🙁
Věřím že to stejně vyrábí s prodělkem, ale k dispozici
Věřím že to stejně vyrábí s prodělkem, ale k dispozici jsou i stejná auta eUP nebo Seat Mii.
Tak s prodělkem vyráběj leta letoucí i Bugatti nebo
Tak s prodělkem vyráběj leta letoucí i Bugatti nebo Bentley a nikdo kvůli tomu nebrečí. Spálili miliardy a ještě na to byli hrdý. :))))