Mall.cz úspěšně otestoval doručení zásilky pomocí dronu

Mall.cz dnes v 11 hodin poprvé otestoval doručení zásilky pomocí dronu. Trasa byla dlouhá přibližně 1,7 km a vedla z distribučního centra Mall.cz v Jirnech do Zelenče.

Doručení trvalo cca 3 minuty letového času. Pokud se započítá i čas na přípravu startu, tak dron doručil zboží k zákazníkovi za cca 5 minut. Mall.cz dnes v 11 hodin poprvé otestoval doručení zásilky pomocí dronu.

Trasa byla dlouhá přibližně 1,7 km a vedla z distribučního centra Mall.cz v Jirnech do Zelenče. Doručení trvalo cca 3 minuty letového času. Pokud se započítá i čas na přípravu startu, tak dron doručil zboží k zákazníkovi za cca 5 minut.

K testu byl použit čtyřvrtulový dron Matrice 100 od společnosti DJI výrazně upravený pro potřeby testu. Jednalo se například o instalaci zařízení pro nesení boxu se zbožím, které současně umožnuje na dálku box odpojit, a tedy realizovat doručení.

„Díky úspěšnému testu jsme lépe připraveni na diskuzi ohledně možných legislativních změn. Vydařený test vnímáme také jako povzbuzení k práci na dalších inovacích a službách ve všech oblastech, které se dotýkají našich zákazníků,“ říká Jakub Havrlant, CEO Mall Group.

Dron použitý při testu je připraven i na zcela automatizovaný provoz, nicméně ten je limitován platnou legislativou, nad jejíchž úpravou se teprve začalo diskutovat:

mall.cz doručování zboží dron

foto: Mall.cz

„Doručování zásilek pomocí dronů je zařazeno do kategorie provozu bezpilotních prostředků v nízkých letových hladinách a jde o velmi komplexní problematiku. To, že se firmy pouštějí do testování automatizovaného doručování je velmi vítanou aktivitou, protože nám přinese cenné informace o provozních nárocích dronů i přímé zkušenosti z reálného provozu,“ říká Ing. Milan Rollo, Ph.D., který je výzkumným pracovníkem v Centru umělé inteligence na Katedře počítačů, FEL, ČVUT v Praze a specializuje se na problematiku bezpilotních technologií.

Marek Tajbl ze společnosti Dronservices, která s Mall.cz spolupracovala na realizaci testu, odhaduje vývoj změny legislativy na pět let:

„Jsem přesvědčen, že otázkou je pouze, kdy přesně ke změně dojde. Nicméně přehnaný optimismus není na místě a časový rámec bych si troufl odhadnout na dobu pěti let. Připravovaná jednotná evropská legislativa změnu zatím neuvažuje, ale je třeba si uvědomit, že tlak na regulátory provozu, jimiž jsou příslušné úřady civilního letectví, se bude stupňovat. K výraznému posunu v této věci dojde při splnění dvou zásadních podmínek. První je identifikace dronů ve společném letovém prostoru a druhou podmínkou bude certifikace těchto zařízení z hlediska kvality a bezpečnosti provozu.“

V jakém stavu je legislativa?

Aby Mall.cz nebo další e-shopy mohly začít doručovat zboží pomocí dronů, potřebují, aby se změnila legislativa. Dnes je to složité: dron nesmí létat sám bez dozoru pilota, nesmí se pohybovat nad celou řadou míst, nesmí se pohybovat nad lidmi, v podstatě nesmí ani přes cestu.

mall.cz dron

foto: Mall.cz

V zahraničí je nicméně situace podobná. Úřady u nás, v Evropě i ve zbytku světa rychle zjišťují, že pravidla pro provoz dronů je potřeba redefinovat. Ten proces může být dlouhý a složitý, ale pro Mall.cz je důležité, že chce být jeho součástí. Firma věří, že ve výsledku to může být přínosné pro všechny.

Mall.cz slibuje, že z dnů a hodin zkrátí doručovací dobu na hodiny a minuty. Reálná doba doručení od okamžiku objednávky by se měla pohybovat kolem 20-30 minut. Navíc prudce klesne cena za dopravu – při dostatečném počtu dronů se lze dostat až na 20 Kč za doručení.

tisková zpráva

25 Comments on “Mall.cz úspěšně otestoval doručení zásilky pomocí dronu”

  1. Lidi, berte to realisticky.
    Lidi, berte to realisticky. Sice pekna hracka, ale tady predvedli let nad „liduprazdnou“ krajinou, dron byl nejspis rizeny z auta, ktere jelo za nim – legislativa pozaduje (aby se to povazovalo za HOBBY model) mit model pod primou vizualni kontrolou (FPV videoprenos se nepocita). Jinak, pokud je rizeno vzdalene, tak operator musi mit pilotak, letovy plan nahlaseny ridici vezi… Vpodstate totez plati, pokud nejde o hobby, ale o komercni let (treba foceni).

    Proste jak se zlepsuji technicke moznosti, tak letecke instituce utahuji srouby, aby nebyl ve vzduchu bordel. I kdyby nakrasne autonomii nekdo povolil, ta pravidla zustanou (spis pribydou). A i kdyby diky (semi)autonomite jeden operator hlidal treba 10 dronu, porad pro 1000 dronovou flotilu potrebuju 100 lidi s pilotakem.

    A ted si predstavte nad mestem stovky nebo tisice takovyhle veci, ktere se musi vyhnout sobe navzajem, domum, stromum, dratum (ktere na senzorech nejsou skoro videt)… Navic do auta je „snadne“ dat superpocitac, dron z principu (zasoba energie, hmotnost) moc inteligence vezt nemuze, takze palubni inteligence je relativne omezena (ano, jdou najit videa ruznych univerzit o pruletu lesem s necim jako raspi).

    Je mi jasne, ze me zase nekdo sprca za pesimimus, ale ona ta autonomie (na zemi i ve vzduchu) fakt neni takova prdel, jak to vypada po precteni nejakeho clanku.

  2. MALL zamerte se spis na neco
    MALL zamerte se spis na neco co nebude lidi otravovat, bzucici hejno dronu na obleze neni neco co vam dobudoucna udela dobrou reklamu, spise naopak tim naserete spousty lidi, ostatne dnes si lidi stezuji i na hluk sekacky u souseda, tak jak budou asi nadseny kdys nad nima bude neustale neco bzucet 😉 umite si predstavit jakej bzucici maglas by na obloze byl kdyby se i jen treba desetina dnesnich zasilek prepravovala drony? tudy cesta dobudoucna fakt nevede a vnimam to jen jako snahu par lidi co si chtej v praci hrat s drony a sefstvo na to proste kejvlo s tim ze to zni zajimave anis by se nekdo poradne zamyslel

    kdybyste radsi sve kurirni sluzby zamerili na elektrifikaci na zemi, treba porizenim flotily elektrickych dodavek na rozvoz objenavek, treba Nissany eNV200

    1. Taky si myslím, že je to
      Taky si myslím, že je to blbost. Možná by se to chytlo lokálně, jako poslední článek doručení. Budoucnost je v potrubní poště v podzemí. Položit roury cca 60cm v průměru a posílat poštu podobně, jako se datové pakety pohybujou internetem. Samozřejmě by se to využilo ne jenom na poštu, ale na dodávku zboží atd. Ze silnic by zmizelo 70% náklaďáků.

    2. Třeba e-NV 200? Jaká je
      Třeba e-NV 200? Jaká je ještě prosím elektrická dodávka pro kterou když půjdu do autosalonu, tak na mě nebude přítomný personál koukat jako, když jsem spadl z Marsu? Myslim, že pár firem by i elektro dodávky rády pořídily, ale výběr je fakt značně omezený, bohužel 🙁

      1. e-NV200 je asi optimálním
        e-NV200 je asi optimálním řešení. Jsou i jiné a dobré, ale za jiné peníze. I sám Nissan říká, že je problém ten, že toto auto hodně lidí firem a organizací nezná. Na tom je třeba pracovat, aby se to dověděli. Běží čas dotací pro organizace a CNG si brousí zuby. Pojďme se pokusit udělat vše pro to, aby to šlo na elektro a ne jinam!

    3. přesně tak, vrčící
      přesně tak, vrčící viklající nestabilní drony má dneska už kdejaký vopíčák. Zaměřte se na drony s antigravitačním pohonem!! ;))
      PS: Jen co se dokončí system GALILEO s 10x lepší zaměřovací schopností než 30 let stará americká GPS, nebudou už zásilny vykládat na obecním pozemku přes silnici, ale rovnou před hlavní dveře domu. Věřím že do roku 2020 budou mít lidé v mobilu standartně aplikaci dronmall.cz s možností zaškrtnout „povolení pro narušení domovního vzdušnýho prostoru“ :))))

      1. ve meste s tim stejne nesmis
        ve meste s tim stejne nesmis pristat, a nikdo soudnej litani ve meste nejakymu hejnu dronu ani nepovoli

        par lidem taky nedochazi ze dron je ve meste potencialni zbran, no tak si namaskuju drona aby vypadal jako od nejakeho prepravce , supnu pod nej par kilicek neceho bouchaveho a huraaa mezi lidi, proto rikam ze tohle nikdy neprojde na takove urovni aby se dal dron pouzivat pro zasilkove sluzby 🙂

Napsat komentář