Město Kansas se vydalo na cestu ke kompletní proměně vozového parku MHD. Tamní dopravce KCAT uvedl 10. července do pravidelného provozu první autobusy s pohonem na stlačený plyn (CNG).
foto: Fan Railer, licence public domain
Úředníci z kansaského odboru dopravy přišli s ambiciózním plánem. Podle něj město plynovými autobusy nahradí v období příštích 12 až 14 let všech 300 dieselových autobusů, které se k dnešnímu dni ve vozovém parku dopravce z největšího města státu Missouri nachází. Nahrazeno bude ale i např. 5 hybridních elektrických autobusů.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Québec i Los Angeles otestují čínské elektrobusy BYD
Město s téměř půlmilionem obyvatel se může těšit na to, že k současným dvěma plynovým autobusům přibude v nejbližší době dalších 23, které jsou již objednány.
Dopravce očekává, že zemní plyn bude nakupovat o polovinu levněji než naftu. Pořizovací cena CNG autobusu je sice o 40 tisíc dolarů větší, ale v konečném důsledku The Kasnas City Area Transportation očekává, že do doby vyřazení přinese jeden CNG autobus úsporu 100 tisíc dolarů.
Naopak v New Yorku se budou pomalu ale jistě loučit s některými hybridními autobusy. Ty první do nejlidnatějšího města USA dorazily již před patnácti lety, a tak dnes, tři roky poté, co město koupilo poslední hybridní autobusy, se budou nejstarší hybridy vyřazovat.
Zhruba čtvrtina z nynějšího stavu 1667 diesel-elektrických hybridních autobusů bude vyměněna za nové, kupodivu dieselové. Je standardem, že autobus přibližně po patnácti letech provozu obvykle končí svou provozní pouť. „Elektrické trakční motory u našich nejstarších hybridů už jsou doslova na vyhoření,“ uvedl zdroj z městské divize údržby pro New York Post.
Méně pochopitelné je už to, že i dnes, kdy města po celém světě přijala ekologičtější technologie pro vozidla veřejné dopravy ke snížení emisí škodlivin, se New York rozhodl část ze svých celkem 5700 autobusů obnovit naftovými.
Argumentuje tím, že dosluhující hybridy by bylo velmi nákladné nahradit a že levnější bude provozovat autobusy na naftu. To, proč New York nesáhl třeba po moderních hybridech, už jsme se nedozvěděli. A nejen v Kansasu už vědí, že o polovinu levnější než nafta je např. i CNG…
V nejhustěji obydleném městě USA je také potřeba optimalizovat využívání hybridních autobusů na vhodné trasy s častými zastávkami. Zástupce newyorského provozovatele veřejné dopravy MTA řekl pro IBTimes, že dopravce bude udržovat hybridní autobusy především na Manhattanu, kde se zastavuje častěji než ve vnějších čtvrtích, odkud tedy hybridy budou mizet.
Nu ČR a Evropa má co
Nu ČR a Evropa má co kopírovat. Asi ještě dlouho bude v ČR trvat než se objeví nějaký místní provozovatel MHD podobný Novotnému nebo Jančurovi a bude místní dopravu v malém (do 50km) provozovat ecodopravou Sorkami na CNG nebo elektro nebo problematickými Iveco Daily. Je škoda, že v mediích nikoli na Hybridu. Není k dispozici návod z těchto úspěšných městských firem o rentabilitě, zisku, ztrátách a problémech s provozováním. On ani v ČR „úspěšní“ Jančurové a Novotní se veřejnosti nechlubí jak jim provozní podnikání fakticky vynáší,a jak se na tom podílejí finanční toky od jinud a z vlastní praktické činnosti.Přitom právě Jančura a ČESMAD by v tomto mohli být praktickými rádci a ověřovateli CNG dopravy v podmínkách ČR.