Kamiony budoucnosti: roboticky řízené, aerodynamické a šetrné

Jan Horčík - 25 Září 2014

Mercedes-Benz (Daimler) představil v Hannoveru na Mezinárodním veletrhu užitkových vozů koncept nazvaný Future Truck 2025 v němž představuje kamiony budoucnosti. Hlavní oč tu běží je robotické řízení. auto Mercedes-Benz Future Truck 2025 robotické kamiony trucky

Robotický kamion Future Truck 2025 v představách Daimler/Mercedes-Benz
foto: Mercedes-Benz

Studie Mercedes-Benz Future Truck 2025 představuej vizi budoucnosti kamionové dopravy podle německého Daimleru. V ní jezdí kamiony po dálnicích zcela autonomně, samostatně, tedy roboticky řízeny. Zvýší se tím efektivita dopravy, a to jak co se týká spotřeby, tak i času, bezpečnosti a vlastně všech dalších hledisek.

Aby něčeho takového mohl Mercedes-Benz dosáhnout, vytvořil "autopilota" nazvaného "Highway Pilot". Daimler vyvíjí podobné autonomní systémy také pro svá osobní auta, primárně luxusní limuzíny, ve kterých chce systémy robotického řízení nabídnout už od příštího roku.

Aby se velký truck (stejně jako menší osobní auto) mohl pohybovat po silnici samostatně, musí být vybaven dvojicí kamer, radary a pěknou řádkou všemožných dalších senzorů. Ty "čtou" situaci na silnici, sypou data do centrální jednotky a ta pak rozhoduje o dílčích úkonech řízení.

Velmi zajímavé je vidět na přiloženém videu například jak gigantický truck uhýbá požárnímu vozidlu. Auto jinak dokáže identifikovat také chodce, pohybující se i stacionární objekty na vozovce, stejně jako například značky nebo semafory.

Kromě toho se ale robotické auto také pomocí V2V a V2I dokáže spojit s dalšími okolními vozy vybavenými touto technologií, stejně jako s chytrou infrastrukturou podél silnic. Technologie je založena na WLAN technologii pracující na frekvenci G5 G,9 GHz. Auta se navzájem informují v rádiusu 500 metrů.

Po technické stránce už prakticky nic nebrání nasazení autonomních trucků do provozu během následujících pěti let. Problémy jsou především legislativní. Zatímco některé americké státy jako Arizona, Nevada nebo nově i Kalifornie umožňují provoz robotických aut na silnicích, v Evropě zatím nic takového možné není.

Dále bude třeba standardizovat protokoly pro komunikaci mezi vozidly (V2V) a mezi vozidly a infrastrukturou (V2I). I to nějakou dobu potrvá. Podle zástupců Daimleru je tak teoreticky možné očekávat nasazení robotických nákladních aut na silnicích kolem roku 2025.

Z řidičů se tak stanou "dopravní manažeři", kteří budou většinu času v kabině trávit úkony, které dříve museli zvládnout mimo dobu kdy řídí. To podle představ Daimleru výrazně promění profesionální profil řidičů a zároveň to tuto profesi zatraktivní.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Aas

Od januara mozu testovat v UK.
http://www.zive.cz/bleskovky/britanie-povoli-auta-bez-ridicu-rozvoj-ale-ocekava-az-kolem-roku-2040/sc-4-a-169753

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Cele spatne jedine co by bylo prinosne je celou tranzitni dopravu zrusit a to uplne vlak v ekonomice neprekona ani auto co bude jezdit za palivo zadara a to nemluvim o tom devastovani cest atd a uz v tuto doby kdyby tam navrchu nesedel jeden zlodejvedle druheho by melo bejt zavedeno za kazdej kamion co chce jet pres cr musi na vlak a zdar a na kazdem nadrazi proste pripadne sjede vylozi naklad ktery rozvezou mensi dodavky do obchodu nebo konecnemu zakaznikovy ktere mohou bejt elektro a ten kamion at si zase na vlaku jede dal a nedela tu smrad, zacpy, nehody a nenici silnice.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ak im nejde o to predat co zatial nikto nepotrebuje, prva vec ktora ma napadne su nakladne vlaky a polsky vodic kamionu ktoreho len tak nejaky robot cenou a vykonom netromfne.

Obrázek uživatele Aas

Ako moze byt polsky vodic vykonnejsi ako robot?


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-Salon