Hybridní auta pomalu pronikají do dalších segmentů automobilového trhu. Horkou novinkou na tom českém i světovém je Toyota Auris HSD. Příjemné malé auto jsme během začínající zimy podrobili intenzivnímu testu.
Toyota Auris HSD je „masovka“ určená co nejširšímu okruhu zákazníků. Tedy hybridní auto, které ani trochu jako hybridní auto nevypadá. Zvenku ani zevnitř nijak nedává najevo výjimečnost svého pohonného systému.
Hybridní Auris není pro geeky
Hybridní pohon je postaven na ověřeném základu už druhé desetiletí vyvíjeného systému Hybrid Synergy Drive. Stejný je využit také ve vozech Toyota Prius a dalších.
Malý hatchback se prodává nejen v hybridní, ale také klasické verzi. Tím Toyota postupně naplňuje svůj plán, který zní: do roku 2020 mít hybridní verzi každého modelu. Prius byl skvělý začátek určený pro „geeky“ a zelené nadšence. Další cesta ale vede jedině skrze mainstream.
A přesně tam cílí Auris HSD. Hned jak usednete za volant, budete se cítit jako v kterémkoliv jiném autě. Vesmírná kabina s desítkami tlačítek a údajů po vzoru Priusu nebo Insightu se nekoná. Dva hlavní budíky vás informují o rychlosti a otáčkách.
Nejlevnější automat
Stejně jako u jiných automobilů vybavených pohonem HSD, je také Auris automat. Řadící páka se nachází v přední části vyvýšeného středového tunelu. Pod ním je ve „výřezu“ ještě malý úložný prostor např. pro mobil.
Z Aurisu se tak stává jedno z nejlevnějších aut na trhu s automatickou převodovkou. Klíčky, jako u všech hybridních aut Toyota, není třeba nikam strkat, stačí zmáčknout tlačítko Power, zařadit D (jako Drive) a elektromotor Aurisu se pomalu a tiše rozjede.
Pod pákou opět najdeme tři tlačítka pro volbu tří různých módů jízdy, totiž čistě na elektřinu, ECO módu a PWR (power) módu. Čistě na elektřinu umí Auris jet zhruba do rychlosti 40 km/h (na rychloměru). Opět je vybaven NiMH baterií, která vystačí zhruba na 2 km čistě elektrické jízdy.
Základní technické specifikace | |
Název: | Toyota Auris HSD |
Typ: | benzin/hybrid |
Výrobce: | Toyota |
Max. rychlost: | 180 km/h |
Hmotnost (kg, provozní): | 1370 |
Objem palivové nádrže (l, benzin/plyn): | 45 |
Výkon: | 136 koní |
Motor: | 1.8 l VVT-i |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 11,4 s |
Spotřeba (l/100 km): | 3,8 (oficiálně), 5,1 (test) |
Emise (g/km): | 89 |
Karoserie: | hatchback, pětidveřový |
Zavazadlový prostor (l): | 279 |
Cena: | od 549 900 Kč |
Plný hybrid
Auris HSD je tedy plný hybrid, jehož hlavní pohonnou jednotkou je 1,8l čtyřválec VVT-i. Doplňuje ho 60kW elektromotor a celkový výkon 136 koní. Ani v režimu Power se ale Auris nechová jako běžná benzinová/dieselová auta s takovým výkonem.
Ačkoliv byl pohonný systém Hybrid Synergy Drive ve své poslední verzi pro Prius upraven tak, aby nabídnul lepší spotřebu i na dálnici, pořád je nejlépe vyladěn pro provoz především v nižších rychlostech při pohybu ve městě.
Stejný přístup se odráží i v hybridním Aurisu. Řízení je velmi lehké, volant je méně citlivý než bývá zvykem, což dává celému autu pohodový a klidný dojem z jízdy. Pro hybrid je to přesně to pravé, jak uvidíme dále.
Takové normální auto
Jízda Aurisem je nesmírně pohodlná. Volant příjemně padne do ruky, palubní deska i celý interiér jsou vyrobeny z kvalitních a oku lahodících materiálů. Do sedaček se zaboříte stejně pohodlně jako do křesla v obývacím pokoji.
Hluk motoru ani aerodynamický hluk v kabině Aurisu není výrazný a zejména v nízkých otáčkách (zelená část budíku otáček) je auto překvapivě tiché. Na dálnici a vyšších otáčkách už je ale zřejmé, že jde o nižší třídu a hluk je poměrně výrazný, i když ne nepříjemný.
Toyota propaguje Auris HSD jako kompaktní malé auto s nejnižší spotřebou ve své kategorii. Udávaná papírová spotřeba pohonných hmot dosahuje k hranici 3,8 l/100 km. Zní to hodně odvážně, ale nemožné to podle našich zkušeností není.
Naučte se jezdit
V každém případě je třeba mít na paměti, že s hybridním Aurisem je třeba jezdit jinak než s běžným „benzinem/dieselem“. Kritické je zejména rozjíždění a brzdění. Chcete-li dosáhnout opravdu nízké spotřeby, musíte dbát na plynulé pomalé rozjídění a zároveň velmi dobře ovládat brzdu – „vyhrát si“ s ní.
Brzda totiž díky rekuperaci energie vrací část pohybové energie zpět do baterie ve formě energie elektrické. Podle toho jak moc je baterie nabitá pak se pak auto samo rozhoduje jak často využije čistě elektrický pohon nebo doplní svou silou benzinový motor. Samozřejmě, že čím více se naučíte jezdit na elektřinu (ve městě to není těžké), tím lépe pro vás a vaši peněženku.
Při intenzivním zimním testování nám Auris HSD předvedl, že se ve spotřebě umí držet velmi nízko. Celkově jsme s autem najeli 1479 km při průměrné spotřebě 5,14 l/100 km. Z 95% jsme jezdili Eco módem, v zimě při teplotách od -8 °C do 0 °C. Zhruba 75% ujeté vzdálenosti připadá na dálnice, přesto se průměrná rychlost v jednotlivých úsecích pohybovala od 52 do 58 km/h. Prakticky po celou dobu testování jsme jezdili se zapnutou klimatizací a obsazeností dvou lidí.
Spotřeba v praktickém testu
Nijak zvlášť jsme se nesnažili o „hypermiling“, tedy vytřískat z auta co největší dojezd na úkor rychlosti. Naopak, zacházeli jsme s Toyotou Auris HSD jako s kterýmkoliv jiným kompaktním autem. Jak jsme uvedli výše, stačí se zaměřit na rozjíždění a brzdění a už tam je možné výrazně ušetřit.
Např. při 204km výletu z něhož 80% se jelo po dálnici s dodržováním rychlostních limitů dosáhlo auto spotřeby 5,9 l/100 km při vnější teplotě -6 °C. Při další měřené cestě z Prahy do Vídně a zpět dlouhé 780 km dosáhl Auris hybrid průměrné spotřeby 6,7 l/100 km.
Jak je vidět, dálniční rychlosti Aurisu a obecně pohonnému systému Hybrid Synergy Drive stále příliš nesvědčí. Enormní odpor vzduchu v rychlostech kolem 130 km/h je sice mírně snížen aerodynamickým koeficientem sraženým na 0,283, přesto se spotřeba paliva šplhá do výšek srovnatelných s běžnými benzinovými auty.
Ve městě za nulu
Co ztrácí na dálnici, získává Auris HSD ve městě. Tam je možné dlouhodobě udržovat spotřebu dokonce na 0 l/100 km, pokud se naučíte pracovat s plynulým rozjížděním a rekuperací. Tu můžete umocnit přepnutím „šaltpáky“ na pozici B (Battery), např. při jízdě z kopce. Jakmile jedete „ekologicky“, tedy s co nejnižší spotřebou, rozsvítí se na palubce zelené světélko indikující váš úspěch.
V zimě jsme si ověřili, že auto si dobře poradí i s kluzkou vozovkou, kterou taktéž ihned signalizuje ikonkou na palubní desce. Podvozek si dokáže bez problémů poradit s menšími nerovnostmi, ale větší nárazy/nerovnosti/ďuzny mohou být docela nepříjemně cítit.
Už tak malý kufr v klasickém Aurisu je ve verzi HSD ještě okleštěn o dalších 75 litrů na celkový objem 279 l. Na nějaké velké nákupy to tedy doopravdy není a pro nový (ani malý) nábytek s Aurisem HSD rozhodně jezdit nedoporučujeme.
Pro koho je Auris HSD?
Jak nám potvrdila Kateřina Jouglíčková z české Toyoty, hlavním konkurentem Aurisu HSD je Honda Insight. Aurisu HSD hraje do karet hned několik věcí. Především pohodlí a komfort řidiče i spolujezdců, ať už vpředu nebo vzadu. V Insightu se (viz. náš test) budete nepříjemně mačkat. Navíc je Auris HSD mnohem uživatelsky přívětivější, řízení je lehké a celkově působí auto prostě „normálně“.
Právě to může být, ve spojení s tím, že jde o jedno z nejlevnějších aut vybavených automatickou převodovkou na trhu, hlavním tahákem Aurisu HSD. Navíc, pokud by mělo auto sloužit především k pohybu po městě a okolí, hraje mu do karet i velmi nízká spotřeba. V době, kdy benzín stojí kolem 33 Kč/litr hraje roli každá desetinka.
Škoda, že cena Aurisu HSD je o téměř 200 000 Kč vyšší proti jeho srovnatelné benzinové verzi – začíná na 549 900 Kč (vs. 359 900 Kč za 1.6l ve výbavě Luna). Jestliže u nás pořízení tohoto auta stále ještě nedává ekonomicky smysl, například v Británii, kde se mimochodem Toyota Auris HSD vyrábí, už smysl dává. A tenhle trend se nejspíš z ostrovů bude šířit dál.
Hodnotící tabulka | |
ničím nevybočující vzhled | hlučnost ve vysokých otáčkách |
nízká průměrná spotřeba | malý kufr |
tichý interiér v nízkých otáčkách | vysoká cena proti ostatním motorizacím |
příjemné materiály a design interiéru | podvozek citlivý na větší nerovnosti |
jeden z nejlevnějších plných hybridů | |
Hodnocení: |
Jen by mě zajímalo, na
Jen by mě zajímalo, na kolik přijdou servisní prohlídky a výměna oleje. A co baterie, není ji třeba měnit hned po záruce ?
Dovezl jsem si ho před
Dovezl jsem si ho před týdnem a vyšel mě na 485000,-Kč. Je třeba kouknout na mobile.de a cena se nechá dohodnout. Česká Toyota mi dala metalízu zadarmo. K smíchu.
136 koní? Nebude to spíš
136 koní? Nebude to spíš 136kW vzhledem k tomu, že jen elektromotor má 60kW?
Jinak auto je to pěkné. Pokud časem udělají i plug-in s čistě elektrickým dojezdem kolem 50km s nějakou ještě přijatelnější cenou, budu mít konečně důvod upgradovat svojí Corollu 🙂
Nikoliv, celkový výkon
Nikoliv, celkový výkon hybridního systému je 100 kW neboli 136 koní (viz. např. PDF brožura).
V Německu se to samé auto
V Německu se to samé auto nechá sehnat za 485000,-. Takže česká toyota zase nastavila špatně cenu.
Ať počítám jak
Ať počítám jak počítám, vychází mi ceníková cena 22 950 euro krát 25 Kč na cenu kolem 573 750 Kč.
Auto celkem dobré, ale ta
Auto celkem dobré, ale ta cena podle mě moc vysoká… prostě lidový vůz to asi jen tak nebude, pokud nebudou dotace…
Hned bych do něj šel,
Hned bych do něj šel, uvidíme za rok za dva, cena spadne o 100 tisíc.
Jděte někam s dotacema.
Jděte někam s dotacema. Nechci se nikomu skládat na jeho auto ani nechci, aby se někdo jiný skládal na moje. Kromě toho nejvíc na tom vydělá někdo třetí, komu z toho zůstane nejvíc za prsty. Podporovat ano, ale dotovat ne.