Toyota dodala a nainstalovala první sadu palivových článků do nového městského autobusu H2.City Gold firmy CaetanoBus SA. Dopravní prostředek se představil ve světové premiéře na výstavě Busworld 2019 v Bruselu.
foto: Toyota
Byl tak završen první konkrétní krok v rámci spolupráce, kterou v září 2018 oznámily Toyota Motor Europe a CaetanoBus SA (významná konstrukční a výrobní společnost z Portugalska) s cílem vyrábět městské autobusy na vodíkové palivové články.
NEPŘEHLÉDNĚTE Toyota představila druhou generaci vodíkového auta Mirai: má čumák dlouhý jako Šinkanzen
„Vzhledem k dlouhodobým vztahům firmy CaetanoBus s Toyotou, jejím vynikajícím znalostem požadavků trhu i technickým schopnostem se jedná o ideálního evropského partnera k nastartování rozvoje obchodních aktivit v této oblasti pohonů,“ uvedl Dr Johan van Zyl, prezident a generální ředitel TME.
„Těším se, až získáme z trhu první zpětnou vazbu k této iniciativě a rozšíříme naše dodávky technologií vodíkových palivových článků,“ doplnil.
Týmy firem TME a CaetanoBus v rámci spolupráce trvající od roku 2018 vyvinuly nový autobus poháněný vodíkovými palivovými články, který je dalším krokem na cestě k vodíkové společnosti; k úspěchu přispělo intenzivní úsilí a technické schopnosti konstruktérů.
Výsledek je současně důkazem dobré adaptability technologie palivových článků od Toyoty i nad rámec osobního vozidla Toyota Mirai. Sada článků je umístěna na střeše autobusu a je spojena s pěti vodíkovými nádržemi o celkové kapacitě 37,5 kg, což vozidlu zajišťuje dojezd až 400 km.
Autobus do devíti minut natankuje vodíkové palivo natlakované na 350 barů; za jízdy pak vypouští pouze vodní páru. Autobusoví dopravci tímto získávají bezemisní řešení bez obvyklých negativ, kam patří dlouhá doba nabíjení nebo podmínky vysokého zatížení.
Zkušební verze autobusu se již v příštích měsících objeví v praktickém provozu různých evropských měst před komerčním nasazením naplánovaným na polovinu roku 2020.
„S Toyotou máme dlouhodobé vztahy. Úspěšné rozšíření naší partnerské spolupráce na palivové články pro náš nový městský autobus v Evropě umožňuje oběma stranám ukázat doplňující se technologie a technické schopnosti na úrovni světové třídy. Díky tomuto projektu budou moci městské samosprávy přehodnotit budoucí možnosti mobility a přispět ke zvýšení kvality života,“ komentoval José Ramos, prezident společnosti Salvador Caetano Indústria.
off
Další zázračný
off
Další zázračný baterky
https://techcrunch.com/2019/07/12/naval-veteran-aluminum-air-metalectrique/
Už vo tom píše i bulvár
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7592485/Father-eight-invents-electric-car-battery-drivers-1-500-miles-without-charging-it.html
Myslím, že hliník budúcnosť má. Otázne je, či sa ho
Myslím, že hliník budúcnosť má. Otázne je, či sa ho podarí dostať do stavu aby sa začal používať. Reálne sa z takej istej hmotnosti oproti Li-Ion dá získať až 5 násobné množstvo energie.
Ovšem jeho „nabíjení“ následně probíhá za poněkud
Ovšem jeho „nabíjení“ následně probíhá za poněkud nevýhodných podmínek.
Stále lepšie ako ropa. Myslím, že sa už riešia aj
Stále lepšie ako ropa. Myslím, že sa už riešia aj klasicky nabíjateľné ale neviem v akom je to štádiu.
Tohle věděl už Cimrman, že „budoucnost patří alumíniu“.
Tohle věděl už Cimrman, že „budoucnost patří alumíniu“. 🙂
Aluminium air battery – hledejte na Wiki… Není to vůbec
Aluminium air battery – hledejte na Wiki… Není to vůbec nic nového.
off
jak udělat baterii z
off
jak udělat baterii z konopí
https://www.youtube.com/watch?v=XZh7d-mVlBQ
Yamaha pojme Tokio
Yamaha pojme Tokio elektricky
https://www.motorkari.cz/clanky/elektro/yamaha-pojme-tokio-elektricky-42622.html
Myslím, že ja načase říci jasně, že pokud autobus
Myslím, že ja načase říci jasně, že pokud autobus vypouští vodní páru, pak takové řešení není bezemisní. Pára jsou také emise. V zimě, při vyšším počtu vozidel by to mohl být dost vážný problém – zhoršená viditelnost, hlavně pokud je inverze, mámraza, led. To nikdo na silnici nechce. Nebo to ty autobusy budou za sebou i přisolovat? Lepší řešení by bylo páru kondenzovat a uchovat až na nějaké místo, kde se dá voda vypustit. Ale musí se počítat s dost velkou nádrží. O má atomovou hmotnost 16 H 1. Z toho plyne, že reakcí H2 na H2O budou mít emise hmotnost 36kg H2 + 36/2*16 O. Tj. asi 324 kg/ 400km. Řekněme litr na kilometr?
1* navíc si myslím že z vejfuku natuti neteče čistá voda
1* navíc si myslím že z vejfuku natuti neteče čistá voda ale kontaminovaná minimálně železem, antikoroz ochranou spíš těžkými kovy takže celý to je :
RKNx3 = Ropácký Korupční Nesmysl na 3tí
1) ekonom nesmysl výroba vodíků
2) bezpečnost nesmysl výbušnost
3) ekolog těžký kovy do okolí
https://kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/
Představte si, že bude 20 vodíkových tiráků
Představte si, že bude 20 vodíkových tiráků roztažených na 1 kilometru. To je jako 20 papiňáků na kolečkách. Při rychlosti 60 km/h vypustí každou minutu na jednom kilometru 20 l vody. Není to déšť, je to spíš mrholení, ale i tak nic moc.
Chemii vůbec nerozumí. Tak bych se chtěl zeptat opravdu je
Chemii vůbec nerozumí. Tak bych se chtěl zeptat opravdu je to takhle správně a vodákový auto vypustí na 1 kilometr zhruba 1 litr vody?
Jestli ano, tak je to teda fakt mazec.
Místo plynných jedů tu bude vodní pára, která sama o sobě taký není pro ovzduší moc dobrá. Takže jedno zlo nahradíme jiným. Super. 🙁
Tak ono i při spálení litru benzínu vznikne zhruba litr
Tak ono i při spálení litru benzínu vznikne zhruba litr vody.
off: rejžácký vostrovy sou fkřeči tak reinkarnují
off: rejžácký vostrovy sou fkřeči tak reinkarnují evropě dízl-magdu ;))
https://www.novinky.cz/auto/clanek/ukazeme-vam-jak-efektivni-a-cisty-umi-diesel-byt-tvrdi-mazda-40300458
PS: hele Tomáš co žiješ u japlek, jak moc tam na vostrovech frčí dízl ??????????????????
Na dizlblejt jezdej autobusy a nakladaky. Starsi obcas smrdej
Na dizlblejt jezdej autobusy a nakladaky. Starsi obcas smrdej ale jinak to jde (v ramzi dyzlblejtu, samozrejme).
Co se osobaku tyce tak vetsinou Mazda, Volvo? A nejaky importovany spalovaky. Poznam to spis podle zvuku nez podle smradu. Obecne je tu dyzlu osobaku proti Evrope nastesti docela malo.
Jako presny data ale bohuzel nevim. Zkusim zaguglit…
Tak: 国内の保有台数もガソリン車の3060万6520台に対し、ディーゼル車は107万247台に留まっている(2018年4月現在)
Coz znamena ze k dubnu 2018 bylo v Japonsku zaregistrovano
30 606 520 aut na benzin a jen
1 070 247 aut na naftu.
Ano. 30 mil. benzin vuci 1 mil. nafta. Podle webu predpokladam ze se jedna jen o osobaky. (https://bestcarweb.jp/feature/column/2983)
Myslim ze neni treba nic moc dodavat.
Zato hybridy jsou tady uplna tsunami. Nekdy se stane ze polovina vsech aut na parkovisti jsou hybridy. Vim ze je moc nekteri EV-sti nemusi jenze kdyz se prodavaji v takovyhle poctech, tak to proste ovzdusi ve mese zlepsi vic nez par EV-cek. O Toyotu strach nemam. Zkusenosti maj a nemyslim si ze si to nechaji utect. Pokud ano, bude to predevsim jejich prusvih. 🙂
paráda dík za perfektně zpracovaný data to mi stačí k
paráda dík za perfektně zpracovaný data to mi stačí k rozšíření obzorů. takže osobáky čr:
55% dízl
44% benzin
1% elektromobily
3% hybrid ??
japonsko:
3% dízl
87% benzin
10% elektromobily ??
50% hybrid
slušný, dík, ve větrným japonsku si dízl neškrtne, raka čuchaj fakt jen blázni evropani díky přičinění frantíků a konzervágn 😉
Neni zac. Fakt je ze v centru Prahy je cejtit dyzlsmrad.
Neni zac. Fakt je ze v centru Prahy je cejtit dyzlsmrad.
Kdyby jen v Praze. U nás na vesnici je dyzlsmrad rovněž
Kdyby jen v Praze. U nás na vesnici je dyzlsmrad rovněž cítit. Ráno soused nastartuje a nechá ho 10minut klapat, aby se ohřál. A tenhle nešvar nastartovaného vozu se celkem často objevuje i u vietnamské večerky, kdy si prostě jen majitel nechá auto před obchodem nastartované a jde nakupovat. Na vesnicích se tak nějak neočekává, že by mu s tím autem nějaký soused odjel, zvlášt když má ten vietnamský prodejce kamerový systém jak v obchodě, tak i před obchodem. Pachatel by byl rychle dohledán obzvlášť, když se na vesnicích všichni tak nějak známe. Jak to řešit?? Hybridní technologií vozu, neb nevypínatelný systém stop-start?
Zkus si někdy umít nohy, určitě to pomůže.
Zkus si někdy umít nohy, určitě to pomůže.
Heh…. O hygieně mluví ten nejpovolanejsi…
Smrdutý troll
Heh…. O hygieně mluví ten nejpovolanejsi…
Smrdutý troll který páchne žumpou na sto honů…
Jedine tak ropou
🙂
Jedine tak ropou
🙂
„Genialita je jedno procento inspirace a devadesát devět
„Genialita je jedno procento inspirace a devadesát devět procent potu.”
Runnere hodně jsi se u toho nápadu potil??
na te vesnici bude problem spise s nedostatecnou penetraci
na te vesnici bude problem spise s nedostatecnou penetraci policie, za nastartovane stojici auto jsou az 2 tisice
Policie tu samozřejmě není. Ups o pokutě jsem nevěděl.
Policie tu samozřejmě není. Ups o pokutě jsem nevěděl. Že bych si jako nastartované vozidlo půjčil, zaparkoval ho před oddělením místní policie a klíč od vozu jim hodil do schránky?
🙂
no pokud jim hodis klic do schrany, nebude moct bet
no pokud jim hodis klic do schrany, nebude moct bet nastartovane, nebo ne?
resi to Zákon č. 361/2000, §7, „Řidič nesmí, obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu“
dost casto se takto pokutuji ridici autobusu, ti jsou na tohle experti
Nesmysl. Žádné pokuty se nedávají.
Nesmysl. Žádné pokuty se nedávají.
Já jim ho tam přece nemůžu nechat nastartované. Dopustil
Já jim ho tam přece nemůžu nechat nastartované. Dopustil bych se stejného přestupku. O krádeži se mluvit nedá. Nalezenou věc jsem odevzdal na oddělení policie. Snažil jsem se jim předat věc osobně, ale dveře nikdo neotvíral a zrovna telefón jak na potvoru jsem nechal doma. Zavolat jsem jim tudíž nemohl. Telefonní budky už u nás nejsou. 🙂 Spíš by bylo zajímavé jak jim bude majitel vysvětlovat, kde a jak auto nechal bez dozoru i s klíčkem.
Samozřejmě, že se nejedná o krádež.
Jednalo by se o
Samozřejmě, že se nejedná o krádež.
Jednalo by se o neoprávněné užívání cizí věci, které přesně na tento případ užití motorového vozidla pamatuje.
To udělej, půl roku vězení tě srovná.
To udělej, půl roku vězení tě srovná.
Blbost. Nalezenou věc jsem odevzdal.
Blbost. Nalezenou věc jsem odevzdal.
Nezbývá, než aby sis to tedy vyzkoušel. S chutí do toho.
Nezbývá, než aby sis to tedy vyzkoušel. S chutí do toho.
Jen v tvojí hlavě.
Ve vyhlášce je totiž podmínka
Jen v tvojí hlavě.
Ve vyhlášce je totiž podmínka zbytečnosti. Pokud topíš nebo chladíš, může tě policie maximálně slušně pozdravit.
Nevypínatelný stop start? Minulý týden jsem jel v Praze na
Nevypínatelný stop start? Minulý týden jsem jel v Praze na Kulaťáku s automaterm a to kurvítko nechal zapnuté – během 3 minut, co jsem to objížděl 50 startů motoru – 50x obohacená směs….
nevypnout motor před krámem není o start stopu, ale o kreténismu…stačilo by za to pokutovat…
off
Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy,
off
Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/akumulator-baterie-volkswagen-clanek-salzgitter.A191008_191711_motorky_fdv
No nekecej? :))) To je ale zvláštní a co tak najednou? Že by konečně těm dinosaurům co dokážou plánovat desetiletí dopředu a maj plnou hubu slov fjůčr a lídr docvaklo to o čem se tu my laici už leta bavíme, že bez vlastních gigatováren na baterky jsou prostě nahraný? :)))))
„Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily.
„Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky potřebují rozjet výrobu elektromobilů v Evropě co nejdříve. Jediný, kdo je schopen dodat bateriové články, ze kterých se akumulátory seskládají, jsou asijské firmy. Německý deník Handelsblatt proto varuje před závislostí na Číně.
„Němečtí výrobci automobilů se dostali do nebezpečné závislosti,“ píše německý Handelsblatt. Bateriové články pro jejich elektromobily pocházejí převážně z Asie. Více než osmdesát procent baterií montovaných do elektromobilů pochází z Číny, Koreje a Japonska. Důvod: výroba bateriových článků v Německu a Evropě byla dlouho považována za příliš drahou. Stále více koncernů ovšem sází do budoucna na elektromobilitu a bateriový článek je jedním z nejdůležitějších komponent alternativního způsobu pohonu. Tím stoupá moc producentů ovládajících trhy, jako je CATL, Samsung SDI a LG Chem. To se má nyní změnit.“
Ja jim porad verim, (Kuk)um nemeckejm. (Pokus o ftip) 🙁
Ja jim porad verim, (Kuk)um nemeckejm. (Pokus o ftip) 🙁
S vírou di do kostela.
S vírou di do kostela.
Tak oni to samozrejme vedeli ale spoliehali sa na to, že
Tak oni to samozrejme vedeli ale spoliehali sa na to, že Tesla skončí a na tých pár kusov pre piár žvásty budú stačiť aj čínsky výrobcovia, aj keby každý rok zdražovali o 50%. Som si istý, že nikdy nemali skutočné plány vyrábať EV vo významných množstvách.
400km asi dobry, ale tak max 77km/h bo ten Cx musi byt dost
400km asi dobry, ale tak max 77km/h bo ten Cx musi byt dost velke cislo.
KLasický autobus má spotrebu zhruba 40L/100km, čo je asi
KLasický autobus má spotrebu zhruba 40L/100km, čo je asi 7násobok spotreby osobáku. Takže toho vodíku to spotrebuje tiež asi 8L/100km.
Otázne je, že či tých 39L je v tých nádržiach pod tlakom 350Bar alebo až 700Bar? A ďalej ma zaujíma prečo len na 350Bar, keď v miraji je 700 a nádrže sú vraj testované na 1000Bar.?
Ono uz z nazvu vyplyva wocogo. Takze ten Cx nevadi bo to
Ono uz z nazvu vyplyva wocogo. Takze ten Cx nevadi bo to stejne furt bude jezdit pomalu.
A co se tlaku 350 tyka, tak dle mne je to prave o bezpecnosti. Vemte si miray, kde pro 5kg jsou ty nadrze obrovske kvuli vysokemu tlaku; jde o prostor v aute. V busu tedy volili tlak nizsi na ukor vetsiho pouziteho prostoru, ktereho je tam dost.