H2.City Gold: první vodíkový autobus s technologií palivových článků od Toyoty

Toyota dodala a nainstalovala první sadu palivových článků do nového městského autobusu H2.City Gold firmy CaetanoBus SA. Dopravní prostředek se představil ve světové premiéře na výstavě Busworld 2019 v Bruselu.

Toyota v souladu se svojí vizí bezuhlíkové společnosti – definované ve strategickém plánu Toyota 2050 Environmental Challenge – prosazuje využití technologie vodíkových palivových článků i mimo oblast osobních automobilů, tedy např. v těžkých nákladních vozidlech, menších dodávkových automobilech, vysokozdvižných vozících a autobusech.
foto: Toyota

Byl tak završen první konkrétní krok v rámci spolupráce, kterou v září 2018 oznámily Toyota Motor Europe a CaetanoBus SA (významná konstrukční a výrobní společnost z Portugalska) s cílem vyrábět městské autobusy na vodíkové palivové články.

„Vzhledem k dlouhodobým vztahům firmy CaetanoBus s Toyotou, jejím vynikajícím znalostem požadavků trhu i technickým schopnostem se jedná o ideálního evropského partnera k nastartování rozvoje obchodních aktivit v této oblasti pohonů,“ uvedl Dr Johan van Zyl, prezident a generální ředitel TME.

„Těším se, až získáme z trhu první zpětnou vazbu k této iniciativě a rozšíříme naše dodávky technologií vodíkových palivových článků,“ doplnil.

Týmy firem TME a CaetanoBus v rámci spolupráce trvající od roku 2018 vyvinuly nový autobus poháněný vodíkovými palivovými články, který je dalším krokem na cestě k vodíkové společnosti; k úspěchu přispělo intenzivní úsilí a technické schopnosti konstruktérů.

Výsledek je současně důkazem dobré adaptability technologie palivových článků od Toyoty i nad rámec osobního vozidla Toyota Mirai. Sada článků je umístěna na střeše autobusu a je spojena s pěti vodíkovými nádržemi o celkové kapacitě 37,5 kg, což vozidlu zajišťuje dojezd až 400 km.

Autobus do devíti minut natankuje vodíkové palivo natlakované na 350 barů; za jízdy pak vypouští pouze vodní páru. Autobusoví dopravci tímto získávají bezemisní řešení bez obvyklých negativ, kam patří dlouhá doba nabíjení nebo podmínky vysokého zatížení.

Zkušební verze autobusu se již v příštích měsících objeví v praktickém provozu různých evropských měst před komerčním nasazením naplánovaným na polovinu roku 2020.

„S Toyotou máme dlouhodobé vztahy. Úspěšné rozšíření naší partnerské spolupráce na palivové články pro náš nový městský autobus v Evropě umožňuje oběma stranám ukázat doplňující se technologie a technické schopnosti na úrovni světové třídy. Díky tomuto projektu budou moci městské samosprávy přehodnotit budoucí možnosti mobility a přispět ke zvýšení kvality života,“ komentoval José Ramos, prezident společnosti Salvador Caetano Indústria.

tisková zpráva

41 Comments on “H2.City Gold: první vodíkový autobus s technologií palivových článků od Toyoty”

  1. Myslím, že ja načase říci jasně, že pokud autobus
    Myslím, že ja načase říci jasně, že pokud autobus vypouští vodní páru, pak takové řešení není bezemisní. Pára jsou také emise. V zimě, při vyšším počtu vozidel by to mohl být dost vážný problém – zhoršená viditelnost, hlavně pokud je inverze, mámraza, led. To nikdo na silnici nechce. Nebo to ty autobusy budou za sebou i přisolovat? Lepší řešení by bylo páru kondenzovat a uchovat až na nějaké místo, kde se dá voda vypustit. Ale musí se počítat s dost velkou nádrží. O má atomovou hmotnost 16 H 1. Z toho plyne, že reakcí H2 na H2O budou mít emise hmotnost 36kg H2 + 36/2*16 O. Tj. asi 324 kg/ 400km. Řekněme litr na kilometr?

    1. 1* navíc si myslím že z vejfuku natuti neteče čistá voda
      1* navíc si myslím že z vejfuku natuti neteče čistá voda ale kontaminovaná minimálně železem, antikoroz ochranou spíš těžkými kovy takže celý to je :

      RKNx3 = Ropácký Korupční Nesmysl na 3tí

      1) ekonom nesmysl výroba vodíků
      2) bezpečnost nesmysl výbušnost
      3) ekolog těžký kovy do okolí

      https://kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/

      1. Představte si, že bude 20 vodíkových tiráků
        Představte si, že bude 20 vodíkových tiráků roztažených na 1 kilometru. To je jako 20 papiňáků na kolečkách. Při rychlosti 60 km/h vypustí každou minutu na jednom kilometru 20 l vody. Není to déšť, je to spíš mrholení, ale i tak nic moc.

    2. Chemii vůbec nerozumí. Tak bych se chtěl zeptat opravdu je
      Chemii vůbec nerozumí. Tak bych se chtěl zeptat opravdu je to takhle správně a vodákový auto vypustí na 1 kilometr zhruba 1 litr vody?

      Jestli ano, tak je to teda fakt mazec.
      Místo plynných jedů tu bude vodní pára, která sama o sobě taký není pro ovzduší moc dobrá. Takže jedno zlo nahradíme jiným. Super. 🙁

    1. Na dizlblejt jezdej autobusy a nakladaky. Starsi obcas smrdej
      Na dizlblejt jezdej autobusy a nakladaky. Starsi obcas smrdej ale jinak to jde (v ramzi dyzlblejtu, samozrejme).
      Co se osobaku tyce tak vetsinou Mazda, Volvo? A nejaky importovany spalovaky. Poznam to spis podle zvuku nez podle smradu. Obecne je tu dyzlu osobaku proti Evrope nastesti docela malo.

      Jako presny data ale bohuzel nevim. Zkusim zaguglit…

      Tak: 国内の保有台数もガソリン車の3060万6520台に対し、ディーゼル車は107万247台に留まっている(2018年4月現在)

      Coz znamena ze k dubnu 2018 bylo v Japonsku zaregistrovano
      30 606 520 aut na benzin a jen
      1 070 247 aut na naftu.

      Ano. 30 mil. benzin vuci 1 mil. nafta. Podle webu predpokladam ze se jedna jen o osobaky. (https://bestcarweb.jp/feature/column/2983)

      Myslim ze neni treba nic moc dodavat.

      Zato hybridy jsou tady uplna tsunami. Nekdy se stane ze polovina vsech aut na parkovisti jsou hybridy. Vim ze je moc nekteri EV-sti nemusi jenze kdyz se prodavaji v takovyhle poctech, tak to proste ovzdusi ve mese zlepsi vic nez par EV-cek. O Toyotu strach nemam. Zkusenosti maj a nemyslim si ze si to nechaji utect. Pokud ano, bude to predevsim jejich prusvih. 🙂

      1. paráda dík za perfektně zpracovaný data to mi stačí k
        paráda dík za perfektně zpracovaný data to mi stačí k rozšíření obzorů. takže osobáky čr:
        55% dízl
        44% benzin
        1% elektromobily
        3% hybrid ??

        japonsko:
        3% dízl
        87% benzin
        10% elektromobily ??
        50% hybrid

        slušný, dík, ve větrným japonsku si dízl neškrtne, raka čuchaj fakt jen blázni evropani díky přičinění frantíků a konzervágn 😉

          1. Kdyby jen v Praze. U nás na vesnici je dyzlsmrad rovněž
            Kdyby jen v Praze. U nás na vesnici je dyzlsmrad rovněž cítit. Ráno soused nastartuje a nechá ho 10minut klapat, aby se ohřál. A tenhle nešvar nastartovaného vozu se celkem často objevuje i u vietnamské večerky, kdy si prostě jen majitel nechá auto před obchodem nastartované a jde nakupovat. Na vesnicích se tak nějak neočekává, že by mu s tím autem nějaký soused odjel, zvlášt když má ten vietnamský prodejce kamerový systém jak v obchodě, tak i před obchodem. Pachatel by byl rychle dohledán obzvlášť, když se na vesnicích všichni tak nějak známe. Jak to řešit?? Hybridní technologií vozu, neb nevypínatelný systém stop-start?

                1. no pokud jim hodis klic do schrany, nebude moct bet
                  no pokud jim hodis klic do schrany, nebude moct bet nastartovane, nebo ne?

                  resi to Zákon č. 361/2000, §7, „Řidič nesmí, obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu“

                  dost casto se takto pokutuji ridici autobusu, ti jsou na tohle experti

                2. Nesmysl. Žádné pokuty se nedávají.
                  Nesmysl. Žádné pokuty se nedávají.

                3. Já jim ho tam přece nemůžu nechat nastartované. Dopustil
                  Já jim ho tam přece nemůžu nechat nastartované. Dopustil bych se stejného přestupku. O krádeži se mluvit nedá. Nalezenou věc jsem odevzdal na oddělení policie. Snažil jsem se jim předat věc osobně, ale dveře nikdo neotvíral a zrovna telefón jak na potvoru jsem nechal doma. Zavolat jsem jim tudíž nemohl. Telefonní budky už u nás nejsou. 🙂 Spíš by bylo zajímavé jak jim bude majitel vysvětlovat, kde a jak auto nechal bez dozoru i s klíčkem.

                4. Samozřejmě, že se nejedná o krádež.
                  Jednalo by se o

                  Samozřejmě, že se nejedná o krádež.
                  Jednalo by se o neoprávněné užívání cizí věci, které přesně na tento případ užití motorového vozidla pamatuje.

                5. To udělej, půl roku vězení tě srovná.
                  To udělej, půl roku vězení tě srovná.

                6. Blbost. Nalezenou věc jsem odevzdal.
                  Blbost. Nalezenou věc jsem odevzdal.

                7. Nezbývá, než aby sis to tedy vyzkoušel. S chutí do toho.
                  Nezbývá, než aby sis to tedy vyzkoušel. S chutí do toho.

            1. Nevypínatelný stop start? Minulý týden jsem jel v Praze na
              Nevypínatelný stop start? Minulý týden jsem jel v Praze na Kulaťáku s automaterm a to kurvítko nechal zapnuté – během 3 minut, co jsem to objížděl 50 startů motoru – 50x obohacená směs….
              nevypnout motor před krámem není o start stopu, ale o kreténismu…stačilo by za to pokutovat…

  2. off
    Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy,

    off
    Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/akumulator-baterie-volkswagen-clanek-salzgitter.A191008_191711_motorky_fdv

    No nekecej? :))) To je ale zvláštní a co tak najednou? Že by konečně těm dinosaurům co dokážou plánovat desetiletí dopředu a maj plnou hubu slov fjůčr a lídr docvaklo to o čem se tu my laici už leta bavíme, že bez vlastních gigatováren na baterky jsou prostě nahraný? :)))))

    1. „Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily.
      „Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky potřebují rozjet výrobu elektromobilů v Evropě co nejdříve. Jediný, kdo je schopen dodat bateriové články, ze kterých se akumulátory seskládají, jsou asijské firmy. Německý deník Handelsblatt proto varuje před závislostí na Číně.
      „Němečtí výrobci automobilů se dostali do nebezpečné závislosti,“ píše německý Handelsblatt. Bateriové články pro jejich elektromobily pocházejí převážně z Asie. Více než osmdesát procent baterií montovaných do elektromobilů pochází z Číny, Koreje a Japonska. Důvod: výroba bateriových článků v Německu a Evropě byla dlouho považována za příliš drahou. Stále více koncernů ovšem sází do budoucna na elektromobilitu a bateriový článek je jedním z nejdůležitějších komponent alternativního způsobu pohonu. Tím stoupá moc producentů ovládajících trhy, jako je CATL, Samsung SDI a LG Chem. To se má nyní změnit.“

    2. Tak oni to samozrejme vedeli ale spoliehali sa na to, že
      Tak oni to samozrejme vedeli ale spoliehali sa na to, že Tesla skončí a na tých pár kusov pre piár žvásty budú stačiť aj čínsky výrobcovia, aj keby každý rok zdražovali o 50%. Som si istý, že nikdy nemali skutočné plány vyrábať EV vo významných množstvách.

    1. KLasický autobus má spotrebu zhruba 40L/100km, čo je asi
      KLasický autobus má spotrebu zhruba 40L/100km, čo je asi 7násobok spotreby osobáku. Takže toho vodíku to spotrebuje tiež asi 8L/100km.
      Otázne je, že či tých 39L je v tých nádržiach pod tlakom 350Bar alebo až 700Bar? A ďalej ma zaujíma prečo len na 350Bar, keď v miraji je 700 a nádrže sú vraj testované na 1000Bar.?

      1. Ono uz z nazvu vyplyva wocogo. Takze ten Cx nevadi bo to
        Ono uz z nazvu vyplyva wocogo. Takze ten Cx nevadi bo to stejne furt bude jezdit pomalu.
        A co se tlaku 350 tyka, tak dle mne je to prave o bezpecnosti. Vemte si miray, kde pro 5kg jsou ty nadrze obrovske kvuli vysokemu tlaku; jde o prostor v aute. V busu tedy volili tlak nizsi na ukor vetsiho pouziteho prostoru, ktereho je tam dost.

Napsat komentář