Společnost GE představila světu novou sodíkovou baterii Durathon. Ta má pomoct výrazně snížit cenu elektrických autobusů pro které je mimo jiné určena. Své využití ale najde např. i v telekomunikacích a všude tam, kde je potřeba výkonná, spolehlivá baterie.
foto: GE
Už v roce 2010 představila GE hybridní elektrobus (neprotiřečí si, viz. dále). Autobus byl vybaven jednak li-ion baterií, za druhé ale i sodíkovou baterií s vysokou energetickou hustotou. Výsledkem těchto snah je o dva roky později Durathon.
Více než o novou technologii Durathon baterií jde vlastně spíš o celkový battery management, novou architekturu, která autobusům umožňuje využívat právě ten zdroj energie, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Veletrhu Czechbus 2012 dominovaly elektrobusy
TransExpo: největším tahákem byl domácí Solaris se svým novým elektrobusem
Součástí ukázkového řešení autobusu s bateriemi Durathon je kromě sodikové a li-ion baterie také palivový článek. Autobusy na vodík patří k nejslibnějším technologiím budoucnosti, ale vysoká cena palivových článků dosud bránila jejich dalšímu rozšíření.
Durathon právě tenhle problém řeší: díky přítomnosti dvou dalších zdrojů energie může být vodíkový palivový článek mnohem menší, a tedy i levnější a dostupnější. Přesto je pak díky pokročilému managementu vyvážení výkonu a spotřeby právě takové, aby autobus dělal všechno, co běžně dělat má.
Výsledná cena autobusu může přítom být až o 50 % nižší než kdyby v něm musela být plnohodnotná sada palivových článků.
„Palivové články byly roky považovány za správnou alternativu v čisté mobilitě, ale jejich rošíření bránila vysoká cena,“ říká Tim Richter, systémový inženýr v laboratoři elektrických pohonných systémů v GE Global Research.
Celý výzkumný projekt jehož výsledkem je Durathon je financován americkou vládou. Ta má pochopitelně na čisté hromadné dopravě eminentní zájem.
V USA je celkem registrováno 846 000 autobusů. Z toho 480 000 jsou školní autobusy a 63 000 tranzitní autobusy. Většina z nich najezdí denně méně než 160 km.
Přitom jde ve velké většině případů o zastaralé stroje vybavené ještě zastaralejšími dieselovými agregáty, které se zdaleka nejvíc podílejí na znečištění ovzduší.
Pokud by se alespoň část z nich podařilo nahradit čistými elektrobusy (a další část např. pohonem na CNG), odlehčilo by to výrazně jak finanční zátěži díky nižší spotřebě pohonných hmot, tak i přispělo kvalitě životního prostředí.
GE svou novou technologii nazývá krkolomným přepisem „Multi-Energy High Voltage Energy Management“, který ovšem velmi dobře vystihuje podstatu věci. Jde o to, že návrháři autobusů mohou díky této technologii bezstarostně kombinovat různé typy baterií či obecně energetických zdrojů do jednoho hladce fungujícího celku.
V zásadě to do značné míry připomíná český vodíkový autobusy TriHyBus, který využívá vodíkové palivové články, li-ion baterii a superkondenzátory.
Většina dnešních dostupných baterií je výsledkem nějakého kompromisu mezi výkonem a schopností uskladnit co nejvíce energie. Např. klasické lithiové baterie dokážou poskytnout spoustu energie (výkonu) k akceleraci, ale nejsou optimální pro skladování energie na dlouhé cesty.
Sodíkové baterie jako je právě GE Durathon to mají přesně naopak. Dokážou uložit velké množství energie, ale nedokážou ho příliš rychle předávat. Baterie Durathon se vyrábějí v továrně Schenectady, která byla otevřena v červnu 2012.
Od roku 2013 budou baterie Durathon dodávány zájemcům z oblasti telekomunikačního průmyslu. Tito operátoři jsou zejména v místech jako je Afrika, střední východ a jihovýchodní Asie často odkázání na dieselové generátory pro pohon svých vysílačů. Baterie Durathon je budou moct nahradit.
Dalším trhem, který se pro tento typ baterií přímo nabízí, je pochopitelně energetika. Smart grids, solární elektrárny, větrné turbíny, všechny tyto aplikace jsou pro Durathon jako dělané. V budoucnu by se tyto akumulátory mohly objevit dokonce v důlních strojích nebo lokomotivách.
Jak je zde správně
Jak je zde správně citováno, převratná baterie je ve skrze spíše převratný „bateriový systém“ nebo lépe systémové úložiště kombinující vodík, li-ion a sodíkové články. Pokud se jim to povede dobře odladit, tak proč ne, třeba získají většinu světového trhu. Já bych ale viděl omezení:
1, čím složitější vehikl, tím více se toho může kazit
2, cena celého řešení
3, dostupnost vodíku a celý jeho(zatím stále) problémový řetězec
4, potenciálně vysoká váha systému, která může vést k nižší obsaditelnosti
Má recht !! s vodíkovou
Má recht !! s vodíkovou atomovkou pod prdelí to není vono. Baterky jsou beztak v trezoru youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=96AIBYwNs4M Já bych to viděl na RTU, co vy na to 🙂 BABARADI.WEBNODE.CZ/auto/motor-rtu/