Foxconn ukázal tři nové elektromobily, včetně elektrobusu

Taiwanský výrobce elektroniky Foxconn, který vyrábí mimo jiné telefony iPhone, představil tři nové elektromobily. Elektrický sedan, SUV a elektrobus by firma mohla začít vyrábět pro své zákazníky.

Prozatím firma představila tři nové elektromobily pod svou vlastní značkou Foxtron, ale je pravděpodobné, že – kromě elektrobusu – je bude vyrábět pro jiné zákazníky z celého světa. Jedním z nich by mohl být např. právě i Apple.

Velkou inspirací je pro Foxconn samozřejmě Tesla, od které se taiwanská firma vypůjčila styl pojmenování. Velké 5+2 SUV se jmenuje „Model C“, je 4,64 m dlouhé s rozvorem 2,86 m. Slibuje aerodynamický odpor 0.27 a zrychlení 0-100 km/h během 3,8 sekundy při dojezdu až 700 km.

Foxtron Model E je luxusní sedan s designem od italské karosárny Pininfarina s výkonem přes 560 kW a dojezdem 750 km. Zrychlení 0-100 km/h umí nběhem 2,8 sekundy. Nakonec Foxtron Model T je velký elektrobus s dojezdem až 400 km.

Elektromobil Foxtron Model E. Právě o toto označení kdysi Tesla bojovala s automobikou Ford, která jej má registrované. Místo něj nakonec použila Tesla Model 3. foto: Foxconn

V současné době si Foxconn připravuje výrobní kapacity v USA. Nedávno koupil většinu výrobního provozu společnosti Lordstown v Ohiu, chystá se stavět zcela novou továrnu ve Wisconsinu, kde by se elektromobily měly vyrábět také. Kromě toho firma údajně pracuje na vývoji solid-state baterií.

zdroj: tisková zpráva

31 komentářů u “Foxconn ukázal tři nové elektromobily, včetně elektrobusu”

      1. Naopak. Cena je v tuhle chvíli 0 Kč, minimálně do Vánoc jedeme pilotní provoz a jediné, co za to chceme, je feedback.

        Není to rozhodně nouzové řešení, v rámci pražského provozu to není moc reálné přijet na počkání. Naopak je to připravené jezdit po centru města a nabíjet auta, jejich řidiči jsou např. v práci, místo toho, aby hledali nabíjecí body.

        Takže každý, kdo má auto, které umí DC může zkusit a říct nám, co si o tom myslí, ať z toho můžeme udělat funknčí produkt na placený provoz, budeme rádi.

        1. S tou cenou jsem zvědvý. Když uvážíme, že u dobíjení je nutná přítomnost jednoho člověka, k tomu tu baterku musí přivézt auto (náklady a odpisy na auto), baterka taky něco stojí, náklady na člověka budou tak 1500-2000/den, atd… K tomu když si vezmeme, že za jeden den se nabije tak 8-10 aut, každé max. 30 kWh. Snad to máte dobře spočítané, každopádně mi to přijde jako nouzovka, občas to využít, když není jiná možnost, rozhodně ne pro pravidelné nabíjené majitelů EV z paneláku.

          1. Pro to nouzové nabíjení to není úplně ideální zejména kvůli dopravní situaci (nejen) v Praze. Ale teoreticky to možné je.

            Co se týká dalších úvah, tak člověk tam naopak není potřeba, stačí tam ně prvních pár minut a jede dál. To je ale vyhlídka až na komerční provoz. Situace v pilotu s jednou baterkou je trošku jiná. Každopádně reálné počty nám vyjdou až z pilotu a až se nám trošku ustálí trh s energiemi.

          2. No já doufám, že jim to nevyjde. Ne, že bych jim nepřál rozjet kšeft a vydělávat, ale kvůli úplně něčemu jinýmu. Elektromobilita měla být především ekologická. Prozatím rozhodně není kvůli typu výroby elektřiny (v ČR). A s tímhle nesmyslem se ještě dál a dál mrhá drahocenou elektřinou jak při zdvojeném nabíjení ( = nabíjecí ztráty), tak i převážením a udržováním celého byznysu v chodu. Kdo nemá kde nabíjet, ten ať si koupí hybrida. Bude zelenější a má na roky dopředu klid a ještě ušetří. Za nějakých 10 a víc let bude snad infrastruktura připravenější a bude možné nabíjet. Ale kdo ví, co bude… Takže teď buď přístup k energii a nebo na elektřinu zapomenout.

              1. Jo aha, takže oni budou mít desítky baterií, aby dobíjely právě v době, kdy je to ideální? S jednou si asi nevystačí… Hmmm, tak to jim teda fandím. Taxikáři s tím souvisejí jak? A jestli budou mít zelenou energii – výkony řádově ve stovkách kW, tak by se taková elektřina dala využít smysluplněji a ne ji tratit v tomhle nesmyslu.

                1. Pokud o tu službu bude zájem, tak těch baterií budou muset mít stovky, nebo tisíce, a z ekomomického hlediska bude ideální to dobíjet v nízkém tarifu(většinou v noci) a pak to prodávat např. za trojnásobek plus režie.Taxikáři také mrhají energií popojížděním „na prázdno“.Co to je smysluplně využitá elektřina, hry, psaní příspěvků na netu, koukaní na TV nebo těžba kryptoměn?O Tesle, nebo Space-X také většina „odborníků“ tvrdila, že to je nesmysl, že?

          1. Dobrý den, víkendy máme zatím rezervované pro odstraňování chyb a další optimalizace, takže pro objednání máme zatím pouze všední dny. S dalšími prototypy ale budeme i rozšiřovat časová okna, kdy bude možné nabíjet.

            Snad se podaří najít termín i ve všední den, který bude vyhovovat. 🙂

        1. aha, nóooo jestli pražské dobíječky jsou věčně obsazené tak jako manažerský luxus je možná vaše zařízení na dobíjení „použitelné“ …. na vesnici a maloměstech jsou poloprázdný… Každopádně je příííliš neohrabané, určitě ho integrujte do elektroauta, tzn vyhodit audinu s vozíkem a koupit e-Berlingo a dobíjet přímo z auta 😉

          https://www.novinky.cz/auto/clanek/elektricky-peugeot-rifter-a-citroen-berlingo-maji-ceny-pro-cesky-trh-40375343

          1. Mimo Prahu a podobná velká města určitě smysl nemá, to se shodneme. Už jenom proto, že většina uživatelů elektroaut mimo Prahu má wallbox, respektive nabíjí přes noc. Naše ambice není jezdit po celé republice. V principu míříme tam, kde jsou lidé v bytech a nemají svojí nabíjecí infrastrukturu. 🙂

            Odhodit vozík je určitě jeden z cílů. Zatím jsme ale příliš těžcí. U dalších prototypů se o to určitě budeme snažit.

            1. Nimbee je super nápad a díky za něj. Jakmile se objevila na videu Audina s vozíkem, vyvalil jsem oči, jak je to celé velké. Určitě si dovedu představit Nissan e-NV200, do kterého se celé zařízení pohodlně vejde (případně i s vozíkem). Krásně se s tím dá „protahovat“ Prahou (to si vždy užívám). Už jsem v tom vezl i přes 640 kg do Zlína. Pokud by bylo parkovací místo před nebo za klientem (příp. vedle), dalo by se nabíjet přímo z auta. Už mám i vymyšleno, jak bych těch min. 500 kg dostal z auta i sám. Snažím se ušetřit 1 pracovníka. To by se mi moc líbilo. Předpokládám, že v ostrém provozu takové nabíjení pod tisíc korun nepořídím.

              1. Určitě je jedna z cest to integrovat do nějakého auta. V tuhle chvíli to máme postavené na principu, že zapneme nabíjení, baterii necháme na místě a my jedeme za dalším zákazníkem. Tím, že je to pilotní provoz o jedné baterce, tak chceme spíš poutat pozornost, i proto je ten celý přívěs takový, jaký je. 🙂

                Ale je to teprve druhý prototyp, takže možná jednou skončíme na cargokole. Kdo ví.

                1. Cetl jsem diskuzi na idnes. Mnoho ctenaru se tam pohorsuje nad ztratami pri nabijeni a vybijeni vasi baterky. Mozna by tem pulmozkum s naftakem mel nekdo znazornit, jak se tezi, dopravuje, zpravovava a 1000x precerpava ropa pro jejich zazracny diesel. Asi by se jim sevrel sverac a uz by nevydali ani hlasku.

    1. To mně přijde jako dost praštěný nápad. Při nabíjení jsou ztráty cca 10 %. Takže takhle se ztratí 10 % navíc. To je vskutku ekologické a ekonomické. Je třeba vyrobit baterii navíc, další energie se mrhá, když s tím chlapíci jezdí po městě. Navíc by ti borci mohli dělat smysluplnou práci a tvořit nějaké hodnoty. Tohle je fakt zvrácený. Kterak udělat z elektromobility ekologickou špínu pouhým plýtváním…

    2. Jestli to není aspoň z 70% financováno z dotací, tak opravdu obdivuji investora. Jen pro ten prototyp to muselo představovat investice v řádu vyšších jednotek mil. I kdyby to bylo za cenu odtahu, jaká je asi návratnost? Nedivil bych se, kdyby i teď, když to běží zdarma, auto x hodin stálo a pracovníci tak akorát hráli hry na mobilu. Spousta lidí včetně mně bude mít navíc problém udělovat souhlas nějaké cizí aplikaci, aby mohla sledovat auto a libovolně si ho odemykat. Nicméně, kdyby to dokázalo otevřít jen nabíjecí port a sledovat auto jen s vždy potvrzeným souhlasem v daném čase, to by mi problém nedělalo.

      Plán nabízet to hlavně v centru je dost optimistický. Například na Praze 1, kde parkuju já, často 20min kroužím, abych našel místo. A když nějaké najdu, mám tak 20cm místa ve předu i v zadu. Dostat tam 600kg baterku na chodník přes 50m dlouhou řadu aut, po silnici z kočičích hlav, to musí být docela fuška.

      Jako nápad zajímavý, ale tak za 10 let, až bude mít el.auto aspoň 30% Pražanů a ani tak bych si nebyl jistý ekonomickou návratností.

      1. Dobrý den, udělení souhlasu rozhodně není podmínkou. Zatím cca 1/3 lidí nám auta odemyká ručně, ať na dálku, nebo přímo na místě. Samozřejmě chápeme, že vybudovat si důvěru bude chvíli trvat. Co se týká pohybu v centru, zatím jsme nanarazili na nikoho, ke komu bychom se nedostali. Občas je to trošku náročnější ve svazích a na kostkách, ale umíme si poradit.

        Jinak co se týká sledování auta, tak máme data přístupná jen v rámci objednaného časového okna. Případně, jak píšu výše, nemusí být vůbec CarConnect aktivní. Otevírání pouze nabíjecího portu by bylo určitě ideální, ale zatím se nám to nepodařilo dostatečně spolehlivě vyřešit. Je to ale určitě jedna z věcí, na kterých pracujeme.

        1. Je tady hodně názorů, některé chápu, jiné jen rýpou. Určitě služba dobití EV má smysl! Jedno z dalších řešení je třeba dobití do 5ti kWh (v případě min. energie v baterii) a pak s EV přejet k normální nabíječce. Je to jen další řešení. Určitě si nemůžeme myslet, že tato služba bude masová. Ten komfort, že se mi EV nabije z velké části kdekoli „na chodníku“ budu muset pořádně zacálovat! Nabití na nabíječce – stojanu musí být o hodně levnější než Nimbee.

        2. Díky za info. Možná přeci jen vyzkouším 🙂 Nechtěl jsem pouze rýpat, jen tam prostě nechápu tu ekonomiku. Asi si to dokážu představit pro někoho, kdo jede na jednání do cizího města, má BEV třeba půjčené, nemá žádné nabíjecí karty, aby se zastavil cestou zpět na 15min na DC chargeru a nebo to prostě nechce řešit. Případně cizinec, který přijede do Prahy a nemá zajištěné nabíjení ani nechce hledat žádné nabíječky, nebo má obavu, že cílová nebude funkční/nebude vědět jak zaplatit. Jako alternativu pro Pražana, který nemá garáž a chce si nabít v pracovní době to nevidím vzhledem k pravděpodobně vysoké ceně jako reálné.

          1. Ano, také to tak vidím – ty příklady jste přesně vystihl. Už jsem psal, že tuto službu nebude možné pořídit v ostrém provozu pod cca tisícovku (řádově). Pořád bude levnější nabít (nouzově) jen minimálně a přejet s tím k nabíječce. Prostě služba, kterou musí někdo zaplatit (otázka kdo, …).

Napsat komentář