Ford chce vyrábět auta z bambusu

Téměř jistě jste na něm seděli a možná jste ho i jedli, ale věděli jste, že bambus by mohl nalézt uplatnění i ve výrobě automobilů? Jedná se totiž o jeden z nejpevnějších přírodních materiálů.

Ford zkoumá potenciál bambusu pro automobilovou výrobu. Bambus je extrémně pevný v tahu a roste tempem až 1 metr za den. V řadě zkoušek si vede lépe než jiné umělé i přírodní materiály.
foto: Ford

Díky investicím do výzkumu získalo lidstvo převratné materiály jako plast vyztužený uhlíkovými vlákny (zvaný též karbon) nebo lehký hliník. Bambus ale stačí zalévat a za den může vyrůst až o metr.

Kombinací bambusových vláken s plastem by mohl vzniknout nový, mimořádně pevný kompozit, z nějž by se daly vyrábět některé automobilové součásti.

„Bambus je úžasný,“ řekla Janet Yin, vedoucí materiálového inženýrství výzkumného a konstrukčního střediska Fordu v čínském Nankingu. „Je pevný, pružný, zcela obnovitelný a hojný v Číně i v mnoha jiných částech Asie.“

Přednosti bambusu jsou známy již déle než sto let. Experimentoval s ním dokonce i Thomas Edison, když pracoval na vývoji žárovky. Ve stavebnictví je dobře známá jeho pevnost v tahu.

A protože doroste do plné dospělosti za dva až pět let, obnovuje se daleko rychleji než jiné dřeviny. Ford se svými dodavateli již několik let pracuje na vyhodnocení použitelnosti bambusu k výrobě interiérových součástí i dalších dílů.

Výzkumný tým zjistil, že v mnoha materiálových zkouškách si bambusová vlákna vedou lépe než řada jiných, ať už přírodních, či syntetických.

Udržitelná budoucnost

Testování bambusu bude pokračovat, ale jiné udržitelné a recyklované materiály Ford již v praxi používá. Zvuková izolace se vyrábí s využitím recyklované džínoviny, podběhy Fordu C-MAX nebo Fordu Transit jsou z recyklovaných plastových lahví, těsnění se vyrábějí z použitých pneumatik.

Při výrobě dveřních výplní amerického Fordu Escape se využívá vlákno z ibišku konopovitého a odkládací schránky v SUV Ford Flex jsou zpevněné slámou. Dále se využívají třeba rýžové slupky, sója nebo celulóza.

tisková zpráva

6 Comments on “Ford chce vyrábět auta z bambusu”

  1. To už chtěl Mercedes před 10 lety dávat do výplní
    To už chtěl Mercedes před 10 lety dávat do výplní dveří lisovaný traviny sklizený nejspíš o kousek blíž než někde v tramtárii.

    Taky můžou použít konopný nebo lněný vlákna co si vypěstujou za fabrikou a nemusej se dovážet přes půl zeměkdoule. Konopný vlákna se daj použít i do laminátů společně s eko pryskyřicí.

    Koukám že Ford měl auto z konopí už v roce 1941!!! 70 % hmoty panelů bylo z konopí 😀
    Takže tedle jejich greenwashing zase bude jen další malování spalovacích popelnic na zeleno.
    http://gearheads.org/the-greenest-cars-dont-always-have-the-fewest-emissions-got-hemp/

    Dalo se do něj mlátit i sekyrou 😀
    https://www.youtube.com/watch?v=srgE6Tzi3Lg

    Dokonce poháněl svoje Fordy konopným palivem
    https://www.youtube.com/watch?v=54vD_cPCQM8

    V Kanadě se už mělo i vyrábět elektroauto z konopí – Kestrel
    https://www.youtube.com/watch?v=aIT6sOnAje8
    http://www.albertatechfutures.ca/portals/0/images/Web_Photos/john_jan-optimized.jpg

    Kestrel EV – elektrické auto vyrobené z konopí
    http://www.hybrid.cz/kestrel-ev-elektricke-auto-vyrobene-z-konopi

    1. Nejen Grygar, takova kola stavi spousta nadsencu. Videl jsem i
      Nejen Grygar, takova kola stavi spousta nadsencu. Videl jsem i bambusovy lehac. Navic tady to nevypada, ze by byl bambus primo konstruckcni material, ale jde „jen“ o vlakna, ktera se pridaji do laminatu. Na to by mozna sly pouzit i chlupy z pand, co chcipnou hlady kolegovi dole 😉

Napsat komentář