Mladá americká automobilka Fisker Automotive je poslední dobou v hledáčků médií. Aktuální informace totiž hovoří o tom, že má problémy s financováním vývoje a výroby nového automobilu Project Nina, který následuje po úspěšném startu výroby plug-in hybridu Fisker Karma.
foto: Fisker Automotive
Project Nina jde ve šlépejích svého staršího sourozence. Už v roce 2009 Henrik Fisker, zakladatel automobilky, mluvil o sériovém plug-in hybridu, který bude levnější než Karma a bude se vyrábět ve větším objemu.
Cílem bylo vyrábět ročně až 100 000 aut přímo v USA, na což také automobilka získala přislíbenou výhodnou půjčku několika stovek milionů dolarů od amerického ministerstva energetiky. Kromě toho Fisker získal bývalou továrnu General Motors ve Wilmingtonu ve státě Delaware.
V současné době je dokončeno převzetí továrny. Bohužel, protože se jednání s DOE (am. ministerstvo energetiky) protahují, musela automobilka propustit stávajících 26 zaměstnanců továrny.
Fisker Automotive dosud obdrželi $193 mil. z přislíbených $529 mil. dolarů půjčky. Převážná část těchto peněz šla na projekt Fisker Karma. Zbylých $336 mil. má jít na Project Nina, který je již ve velmi pokročilé fázi – vetšina návrhů, designu a vývoje je téměř dokončena, a výroba by tak mohla začít velmi rychle.
Mezitím co se bude jednat, chce Fisker Automotive především rozšířit a případně upevnit pozice ve světě a založit na plug-in hybridu Fisker Karma silný byznys. Ten pak bude základem pro mnohem objemnější výrobu vozu Project Nina.
Je jasné, že mocná
Je jasné, že mocná automobilová lobby nafoukne každý problém nově přicházejících automobilek do mediálně obludných rozměrů. S tím se musí počítat a brát každou informaci s odstupem. Ty nejhorší manipulace nás ještě teprve čekají, až noví hráči začnou opravdu ukusovat z krajíce mastodontů.