EU letos přidala už 442 000 nových elektromobilů, stoupá i počet nabíječek

V zemích EU bylo od ledna do dubna roku 2024 registrováno 441 992 nových osobních elektromobilů, meziročně o 6,4 % více. Podíl na všech registracích dosáhl 12 %.

V EU se od ledna do dubna tohoto roku registrovalo 3 683 042 nových osobních vozidel (meziročně o 6,6 % více), z nich 441 992 bylo bateriových elektrických (meziročně o 6,4 % více). Bateriové elektromobily se s podílem 12 % staly čtvrtou nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (35,6 %), před hybridními bez externího dobíjení (29 %) a dieselovými (12,9 %), plug-in hybridy pak dosáhly podílu 7,2 %.

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo

Popis byl vytvořen automaticky

Česko se v podílu bateriových elektromobilů dlouhodobě pohybuje mezi zeměmi EU na chvostu, nejinak tomu je zatím i v letošním roce. Důvodu proč tomu tak je, bude celá řada, jedním z nich však nepochybně zůstává stále velká obliba naftových motorizací, která nás co do podílu v letošním roce řadí na druhé místo mezi zeměmi EU hned za první Irsko. Český trh s novými osobními vozidly byl letos 10. největší mezi zeměmi EU, s těmi naftovými 5. největší, s bateriovými elektrickými pak až 18. Dlouhodobě nejpopulárnějším modelem v Česku je Škoda Octavia, v letošním roce si její naftová motorizace připsala 4 498 registrací – jedná se o v Česku nejregistrovanější model a motorizaci vůbec. Na jednu registrovanou elektrickou Škodu Enyaq tak letos připadá téměř 15 naftových Octavií. Bude zajímavé sledovat jestli, případně jak tento poměr zvrátí model dostupnější Enyaq Tour s kapacitou baterie 52 kWh a dojezdem dle WLTP až 375 km, který Škoda nově nabízí za 899 000 Kč s DPH. Za tyto nebo podobné peníze lze v Česku aktuálně pořídit např. Hyundai Kona, MG4, Volvo EX30, Volkswagen ID.3, Renault Megane a další,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Z pohledu značek si zatím letos v Česku nejvíce registrací osobních bateriových elektromobilů připsaly automobilky Tesla (507), Škoda (306), Hyundai (177), BMW (125) a Volvo (111), nejregistrovanější modely dle obchodního označení: Škoda Enyaq (306), Tesla Model Y (299), Tesla Model 3 (189), Hyundai Kona (119) a Volvo EX30 (68).

Podle posledních veřejně dostupných informací z Národní rozvojové banky (stav k 12. květnu 2024), požádali podnikatelé v rámci Záručního programu ELEKTROMOBILITA o podporu pro 1 623 elektromobilů, od spuštění programu bylo uzavřeno 879 smluv o záruce a dalších 173 žádostí bylo schváleno. Celkem 471 žádostí bylo posuzováno a zamítnuta byla pouze jedna žádost. Bližší informace k programu jsou k dispozici na webu

V EU je přes 700 tisíc veřejných nabíječek

V zemích Evropské unie je provozováno 708 774 veřejných dobíjecích bodů, v Česku pak počet veřejných dobíjecích bodů překročil 5 tisíc, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva.

Téměř šest z deseti, přesněji 59,5 % veřejných dobíjecích bodů, je k dispozici ve třech zemích EU: v Nizozemsku 22,5 %, v Německu 18,8 % a ve Francii 18,2 %. Celkem 5 013 veřejných dobíjecích bodů nás mezi zeměmi EU řadí na 13. místo, hned za 37 milionové Polsko, které provozuje 7 010 bodů. 

Z celkem 5 013 provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 3 615 běžných (72,1 % AC), 1 093 výkonných s rychlým dobíjením (21,8 % DC do 149 kW) a 305 vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (6,1 %).

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, diagram

Popis byl vytvořen automaticky

Aplikace pro řidiče elektromobilů

Aplikací, které usnadní cestování elektromobilem (bateriovým nebo vodíkovým), je celá řada. Na webu Čistá doprava je k dispozici výběr několika z nich. Kromě uvedených (univerzálních) aplikací má většina výrobců elektromobilů vyvinutou svoji vlastní aplikaci. Bližší informace k uvedenému tématu.

zdroj: tisková zpráva

13 Comments on “EU letos přidala už 442 000 nových elektromobilů, stoupá i počet nabíječek”

    1. Odkaz?
      Poslední co jsem zaznamenal, je toto „Fair competition is good. What we don’t like is when China floods our market with massively subsidized electric cars. And we have to tackle this, we have to protect our industry“.

      Jinak je na tvém výroku pozoruhodná jiná věc – to uklidňování. Ty si vážně myslíš, že brutální clo na čínská auta někomu vadí tak, že je rozrušen a je třeba ho uklidňovat? Jako fakt?

        1. Já měl dneska jednání s člověkem, který má naprosto detailní znalost a data z „objednávkových“ systémů dealerů a automobilek. Říkal mi, že hlavní značky v jako Hyundai a koncern v ČR pracovaly s frontou nejméně 2000 objednávek do výroby. A že poprvé za dobu co to dělá, a to je fakt dlouho, je posledních pár měsíců tato fronta NULA.

        2. A ještě jeden zajímavý tip – včera jsem četl záznam z dvacátého summitu NATO v Bukurešti, 2.-4. dubna 2008. A naprosto jasně z toho vyplývá, že to byl ten okamžik, který rozhodl o tom, že se Západ bude srát do Ukrajiny a pošle ji na kolizní kurz s Ruskem. A Česká republika patřila mezi země, které to podporovaly.
          Vřele doporučuji si poslechnout třeba projev ministra zahraničí Německa – oni již tehdy věděli a byli zásadně proti.

  1. V CR byla Octavia vzdy nejprodavanejsi auto. Jelikoz neni ve verzi BEV, tak neni z ceho vybirat a tudiz je jeji spalovaci verze jako jedinna take nejprodavanejsi. Skodovka umyslne nedela Octavii BEV, protoze jim situace vyhovuje. Pak neni divu, ze podil EV vazne. Vsak jim Cina nakope do kouli a to bude revu ze je to nefer. Dobre jim tak smejdum v MB a ve WOB.

    1. pristi generace octavie se jiz jako EV chysta, daji se potkat jiz testovaci muly, aktualni generace ma do duchodu cca 2 roky a soucasny facelift dostal vesmes jen zajimavej plug-in hybrid s elektrickym dojezdem prez 100km

      nastesti vedeni Skody si toho vedomo je jak zaostavaj, problem jsou spise nekteri zamestnaci kteri medialne porad hlasaj nesmysly v domeni, ze jim to do toho jejich duchodu vystaci, s velkou pravdepodobnosti ale spousta zamestnancu dnesni Skodovky duchod ve Skodovce nedopracuje a budou postupne odejiti, z kuloaru jsem zaznamenal neco jako 10 let „na zbaveni se vsech skudcu“ 😀

      1. Nic proti Škodě , ale to je právě to. Pokud někdo plánuje zbavovat se spalováků a celého byznysu kolem toho 10 let , tak je to mrtvá firma. Dejme tomu do roku 2035. To prostě nejde , oni potřebují najet na EV okamžitě. Získat tržní podíl na úplně novém trhu. Vyrábět EV ve velkém , tak aby došlo k co největší úspoře z rozsahu. Okamžitě postavit nebo předělat vybrané továrny s novým úspornějším systémem výroby. Postavit obrovské továrny na baterie a dělat na jejich neustálém vývoji. A bohužel propustit spoustu nepotřebných lidí. Snížit počet modelů , prodávat přes internet. Tedy to vše na úrovni celého koncernu.

Napsat komentář