Prodej elektromobilů v EU rapidně stoupá, Česko stále na chvostu

V zemích EU bylo v Q1 2023 registrováno 320 987 nových osobních elektromobilů, meziročně o 43,2 % více. Podíl na všech registracích se z 10,0 % zvýšil na 12,1 %.

V Q1 2023 bylo v zemích EU registrováno 2 650 711 nových osobních vozidel, meziročně o 17,9 % více. Nejvyšší podíl byl tradičně evidován u benzínových motorizací (37,4 %) před hybridními (HEV, 25,2 %), naftovými (15,0 %), bateriovými elektrickými (BEV, 12,1 %) a plug-in hybridními (PHEV, 7,1 %).

Obrázek 1: Počet a podíl registrací elektrických vozidel v zemích EU v Q1

Ostatní paliva, kde jsou zahrnuta elektrická vozidla s palivovými články, vozidla na zemní plyn, LPG, E85/etanol a další paliva, se na celkových registracích podílela 3,1 %. Meziročně nejvíce rostly registrace bateriových elektrických vozidel, které si připsaly + 43,2 %, naopak pokles o 3,6 % byl evidován u plug-in hybridních vozidel. 

Obrázek 2: Vývoj podílů registrací nových osobních vozidel dle typu paliva v zemích EU v Q1

Pokud bychom data z České republiky za první kvartál tohoto roku hodnotili izolovaně, pak lze konstatovat, že 1 338 nových osobních bateriových elektrických vozidel a v meziročním srovnání růst o 70,5 % nebyl špatný. Pozitivně se v tomto směru projevilo významné snížení cen automobilky Tesla, která se s 300 registracemi stala nejúspěšnější značkou mezi BEV v ČR, s 208 vozidly pak následovala Škoda, Volkswagen (181), Hyundai (141), BMW a Mercedes-Benz (oba 79). Vůbec nejregistrovanějším BEV byla Tesla Model Y s 220 vozidly, před Škoda ENYAQ (203) a Hyundai KONA (93). Při srovnání se zeměmi EU v podílu registrací BEV však výsledek prvního kvartálu 2,4 % řadí Českou republiku stále na předposlední místo, před Slovensko s 1,8% podílem. Ze zemí V4 byl v Polsku podíl BEV 3,3 %, v Maďarsku pak 5,6 %. Nejvyšší podíly BEV byly evidovány ve Švédsku (36,2 %), Finsku (31,4 %) a Dánsku (29,8 %),“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).

Obrázek 3: Podíl registrací nových osobních BEV a PHEV v EU v Q1 2023

Aktualizovaná interaktivní grafika k registracím nových osobních vozidel v zemích Evropské unie je k dispozici na webu www.cistadoprava.cz. V detailu lze mj. zjistit vývoj a stav v konkrétní zemi EU dle všech druhů paliv (pozn. mimo bateriová elektrická i plug-in hybridní, hybridní, benzínová, naftová a ostatní).

zdroj: Centrum dopravního výzkumu

21 Comments on “Prodej elektromobilů v EU rapidně stoupá, Česko stále na chvostu”

  1. V České republice bych k roku 2035 zakázal provoz vozidel <Euro6. Zároveň bych zakázal dotace pro elektro a neakceptoval jakékoliv zpřísňování "eko-norem".
    Cílem by bylo podpořit výrobu a prodej levných aut Euro 6 a nahradit veškerý starý vozový park.
    To by zredukovalo emise o 80% a zachovalo mobilitu české společnosti. Německá protektorátní vláda nás vede přesně opačným směrem.

    1. Návrh to není úplně špatný, ale je málo ambiciózní (před 10 lety možná OK, dnes ale už je to málo). Zachovat Euro6 je málo – chce to aspoň to Euro7. Jsem přesvědčený o tom, že situace je a hlavně ještě bude horší, než se zdá, a proto je třeba o něco radikálnějšího řešení. A navíc, jednoho dne se stejně dostaneme k tomu, že už tu spalováky prostě nebudou, tak proč tomu nejít už teď naproti? Myslím, že by si všichni měli uvědomit, že pokud se člověku nenastaví eko-pravidla pomocí právní regulace, že se sám nezačne uskromňovat a dobrovolně omezovat, to jednoduše není zabudováno v jeho povaze. Proto nezbývá jiné cesty, než to řešit na úrovni legislativy, chceme-li dosáhnout pokroku, který je bohužel nezbytný pro naše budoucí přežití či alespoň udržení stávajícího well-being. Jinak proti dotacím (a ne jenom na elektromobilitu) jsem taky.

      1. Proč tomu nejít na proti už teď… no třeba proto, že zákaz vůbec nemusí vést ke kýženému cíli. Zdražování bude vzdalovat možnost koupit si nové auto, ergo se budou do rozpadnutí provozovat staré střepy. Taková evropská Kuba. Zbavení možnosti provozovat staré střepy a demobilita společnosti pak bude znamenat sociální nepokoje, proti kterým jsou stávající demonstrace neškodná taškařice.
        Tento stát naprosto prokazatelně nemá prostředky pro přechod na nespalovací vozový park. Takže co s tím?

        Můj návrh by umožnil dosáhnout výrazného zlepšení v ekonomických reáliích České republiky.

    1. Pche. Nevím sice, kde jste to kupoval, že tam neměli nic pořádného na baterky. Já byl ale nedávno v Hornbachu a viděl jsem, že tam mají robotické bateriové sekačky za cca 20 tis. Kč na nějakých 600-700 m2. Ještě před pár lety takové sekačky stály přes 100 tis. Kč. A Vari Agatha je bubnovka na vysokou trávu, což není úplně srovnatelné. Divím se, že v době, kdy už i sekačky dokáží jezdit úplně samy, se někdo chce honit za sekačkou (to leda snad někde na chatě, kde se to seká jenom nárazově).

        1. Fajn, to uznávám. Na takhle velkou plochu zatím bateriové sekačky nejsou (snad ale brzy taky budou). Ty jsou tak na ne úplně obří zahradu za domem. Taky doma sekáme na seno a za bubnovkou i za lištovou sekačkou jsem sám naběhal milión hodin. A taky mám raději tu bubnovku, než lištovou; i když jak ta bubnovka chytne kámen, tak to pak lítá mrtě daleko a je to v tomhle o hubu. Aktuálně bych tudíž taky šel klidně do té Vari Agathy, pokud bych to teda měl mít na seno a ne na golfový trávníček (což ale je taky sterilní hrůza, které se chci vyhýbat).

        1. To je sice pravda, ale zůstane ti na zemi aspoň nějaká vláha a tráva pak tolik nevysychá (zvlášť, když to někdo seká na milimetr). Stejně jako robotická sekačka fungují i traktůrky na trávu, ty taky nechávají rozsekanou trávu ležet (i když u nich je samozřejmě i možnost to sbírat do koše). Záleží holt na vkusu každého súdruha a na místě použití – někde se hodí trávu sbírat, jinde zase ji nechávat na místě jako mulč.

      1. Já sekám skoro hektar. Ale zaprvé většina je na seno, zadruhé nejsem blázen abych to sekal pořád do kola, 3x-4x za sezónu je maximum. Malou sekačkou bych musel sekat nízkou trávu, tzn teď v sezóně každý víkend. To mám lepší věci na práci. Ale když už jdu sekat, tak to musí frčet.

Napsat komentář