Elektromobil Holden Commodore ustanovil neoficiální světový rekord

Mezi výrobci elektromobilů panuje velké dilema. Větší skupina výrobců i přes delší dobíjecí časy preferuje nabíjení baterií elektromobilů. Ovšem jsou i tací, jako například , kteří vidí možnou cestu v pronájmu baterií a jejich rychlejší výměně na výměnných stanicích. Těm druhým by teď trochu vody na mlýn mohl přihnat elektromobil Holden Commodore, který ustanovil nový, i když neoficiální rekord v počtu ujetých kilometrů za 24 hodin.

Baterie jsou uloženy v místě kde byl dříve motor a převodovka.
foto:evengineering.com.au

Commodore je automobil australské automobilky spadající pod koncern . Úpravu automobilu na elektromobil má na svědomí tým šestnácti inženýrů a techniků ze spřátelených firem. Výraznou podporu projektu zajistila i společnost Better Place, která mimo jiné dodala zmenšenou verzi své výměnné stanice baterií.

Pokus o neoficiální překonání odstartoval 21. července v jednu hodinu odpoledne. Zvolený 122 kilometrový jízdní okruh vedl po veřejných komunikacích mezi přístavem Port Melbourne a městem Geelong. Všichni jezdci Holdenu Commodore shodně potvrdili, že celý pokus byl dokončen, aniž by došlo k porušení australských silničních předpisů.

Za volantem se postupně objevili všichni členové vývojového týmu, přičemž každý z nich absolvoval jeden okruh. Po ujetí každého kola byly v dílně vyměněny použité baterie za plně nabité. Autoři pokusu uvedli, že i po ujetí 122 km zůstalo v bateriích přibližně 20 až 25 % energie, což by znamenalo možnost ujet s plně nabitými 30 kWh bateriemi více než 150 km. Celkově během pokusu došlo 15krát k výměně baterií.

montáž pohonné jednotkyfoto:evengineering.com.au

V neděli 22. července v jednu hodinu odpoledne, tedy přesně po 24 hodinách jízdy, měřící jednotka GPS zobrazila hodnotu ujeté vzdálenosti ve výši 1 886 km. To je ve výsledku o 268 km více než činí oficiální rekord, který od letošního června drží elektromobil .

V porovnání obou výkonů ovšem figurují dva podstatné rozdíly. Prvním z nich byl fakt, že Renault Zoe ztratil mnoho času při nabíjení . Naproti tomu nemalou výhodou byla zvolená trať, která nevedla v běžném silničním provozu, ale na rychlostní dráze v Normandii.

Na závěr dodejme, že firma vytváří síť dobíjecích a výměnných stanic baterií pro Austrálii, a tak je pro ni i tento neoficiální milník dobrou reklamou. Doposud společnost Better Place poskytuje své služby v Izraeli a Dánsku.

12 Comments on “Elektromobil Holden Commodore ustanovil neoficiální světový rekord”

  1. Čím dlhšie to sledujem,
    Čím dlhšie to sledujem, tým mi začína byť jasnejšie, že len akumulátor to nebude. Nedá sa to. Buť to bude úplne inak, alebo to bude Indukčný AC 3-f 4p. elektromotor, menič, záložné Acid batérie – prípadne iné nenáročné /lithium v aute – to je otázka/ a nejaký princím uzavretého spalovania niečoho čo sa dá pasívne skladovať, je lacné a ma vysoký energetický potencial. Pre mňa za mňa aj paradajková polievka – tej sa denne vyrobí, alebo sojová omáčka, pripadne čosi dosť olejnaté a vypestované alebo vybakteriované. Olejari si tento džob a jeho pochopiteľnú výhodu energetickej hustoty vyfúknuť nedajú.

    Kto bude mať možnost vyrobi si, bude to ale velmi zriedkave a nepodstatne, najskor sa prestane jazdit – alebo sa to vyrazne omedzi, ale len na ciste baterie sa jazdit urcite nebude, to uz skor daju do dialnic bezdrotovy prenos energie.

    Vodik sa v takom mnozstve produkovat z vody neda a pre air baterie este k tomu pri teplote 200C.. tak to uz vobec nie. Same sny. A co vodikova Honda co jazdi ale sa nepredava uz od 2006 ? dojazd 400km, hned natankovany vodik, jazdi to vsade, zima leto, zivotnost komponentov 10r zodpoveda zastaraniu sucastnych aut. Nepripada nikomu divne ze sa nepredava ? ..ta cena za ten clanok v nej – fuuu. tu je pricina ktoru uz niekto spomenul, technologii mrte – ale surovin uz nieto.

  2. Litiova bateria nie je vzdy
    Litiova bateria nie je vzdy to najlepsie risenie a prave vanadium diborid/air ma neskutocny potencial aj co sa ceny tyka. Jedina nevyhoda je nutnost vybudovat siet regeneracnych stredisk pretoze VB/air sa nabija termo-chemicky vodikom.

    To co je dolezite je ze na 300km dojazd Vam staci 15kg bateria ktoru si dokazete bezproblemovo vymenit.

    20700Ah/l – dvadsat-tisic-sedemsto amperhodin/liter

  3. Vymena batery paku je dobre
    Vymena batery paku je dobre riesenie ale iba pre novy typ VB/air baterie ktora sa nabija – regeneruje termochemicky vodikom o teplote 200°C. VB bateria ma vyssiu energeticku kapacitu – 32kWh/l ako benzin 11kWh/l co znamena ze elektromobil by mal bateriu do 15kg ktoru si vymenite do 2min. Objemova kapacita VB je 20.7kAh/kg – hmotnostna 4.1kAh/kg.

  4. Stanice na výměnu baterií
    Stanice na výměnu baterií jsou hovadina. Tím se opět dostáváme do kolotoče toho, že na jedné straně jsou „pumpaři“ a nich zavislí řidiči a mobilita je opět závislá na někom. Lepší cesta je dobíjení. Dobíjecí stanice může být např. každé obci na obecním úřadě, na každém parkovišti obchodníka. Tj. bude obrovská konkurence a bude naplno využit potenciál místních zdrojů energií. Možná toho se Frantík s jeho centrálním jádrem bojí, že by si lidi dobíjeli doma ze solárů a malých větrníků a u francoucouzkého JZD z lokálních bioplynek…

    1. To je hodně nerealistická
      To je hodně nerealistická představa…

      Při propočítání roční spotřeby paliv v ČR, efektivity spalovacího motoru vychází spotřeba při plném přechodu na EV někde mezi 18 a 19 Twh – což znamená nutnost dobudovat kvůli tomu Temelín… Minimálně…

      Ze solárů / minivětrníků by to šlo utáhnout leda tak na vesnicích , kde je 1 auto na 1 barák s velkou střechou..
      Což znamená možná…5-10% spotřeby…?!

      1. Spotreba elektriny by se
        Spotreba elektriny by se zvedla zhruba tak jak rikate (mi vychazi 16TWh, ale to je celkem jedno, ikdyby to bylo zrovna 20TWh). Nemyslim si ale, ze by se kvuli tomu musel stavet novy Temelin. Elektromobily by lidi v 90% pripadu stejne nabijeli v noci a v te dobe je mozne produkovat elektrinu jako ve dne (krome solarnich el.), s tim rozdilem, ze v noci je mnohem mensi spotreba a tedy by to spise vedlo k rovnomernejsimu vyuziti jiz postavenych elektraren.

        Je taky dulezite si uvedomit, ze k takovemu prechodu na el. automobily stejne nedojde ze dne na den, spise v radu desitek let (za predpokladu, ze k tomu vubec dojde) a je tedy spooooousta casu pro vyrobce elektriny se prizpusobit.

Napsat komentář