Škoda Auto má první elektromobily: vnitropodnikové elektrické tahače

Logistika závodu Škoda Auto v Mladé Boleslavi intenzivněji sází na interní dopravu s elektrickým bateriovým pohonem. Elektrický tahač se dvěma přívěsy byl nyní v pilotním projektu navíc vybaven solárními panely.

Elektrické tahače v závodě Škoda jsou jednou z cest ke snížení ekologické zátěže z výroby.
foto: Škoda

Fotovoltaické moduly nabíjejí li-ion baterie během jízdy. Škoda si od využití solární energie v provozu tohoto vozu slibuje průměrnou roční úsporu energie přibližně 10 %. Pokud se během testování využití fotovoltaiky osvědčí, dojde k jejímu výraznějšímu nasazení.

Solární moduly jsou namontovány na střechách přívěsů, a protože během jízdy nabíjejí trakční baterie tahačů, mění tyto vozy méně často baterie v nabíjecích stanicích.

Solární tahač spotřebuje přibližně o 10 % méně elektřiny ze sítě a zároveň dosahuje delších časů v provozu mezi nabíjecími cykly.

Akumulátory vozidla se zpravidla plně nabijí ze solárních panelů během víkendu. V závodě Mladá Boleslav během jednoho dne tyto bateriové, elektricky poháněné tahače ujedou téměř 70 kilometrů.

ZAJÍMAVOST: Logistika Škoda využívá celkem sedmnáct elektricky poháněných bateriových tahačů Still R 07

Nabíjení je prostřednictvím senzorů monitorováno a jeho průběh je zaznamenáván. Pro každý provozní den tak lze zjistit, jak dlouho nabíjecí cyklus trval, kolik energie pocházelo z elektrické sítě a jakým podílem přispěly solární panely.

Tato data jsou průběžně ukládána a následně budou vyhodnocována v rámci semestrálního předmětu „Green Logistics“ na Škoda Auto Vysoké škole. Kromě elektrického tahače s dodatečnými solárními panely je v závodě Mladá Boleslav nasazeno dalších patnáct bateriových, elektricky poháněných logistických tahačů.

Tyto soupravy doplňují elektrickou energii výlučně v nabíjecích stanicích, kde dochází k výměně baterie. V rámci strategie ochrany životního prostředí si Škoda dala za cíl využívat ve vnitropodnikové logistice část vozů na alternativní pohony.

Pro blízkou budoucnost má český výrobce automobilů vizi, že většina subdodavatelů (sídlící v blízkosti závodu Škoda Auto) bude komponenty do hlavního výrobního závodu přepravovat také pomocí nákladních vozů na alternativní pohony.

Elektro-ofenzíva u vozidel logistiky tvoří další stavební kámen v aktivitách společnosti Škoda Auto v oblasti ochrany životního prostředí. Firemní strategie „GreenFuture“ zahrnuje také další oblasti, např. ekologicky šetrné vozy Škoda během celého jejich životního cyklu – od výzkumu a vývoje, jejich provoz, až po ekologickou recyklaci.

Stěžejní jsou přitom vozy, které produkují nízké emise. V nabídce značky je v současné době 107 variant modelů s emisními hodnotami pod 120 g CO2/km, z toho 37 modelů s hodnotami pod 100 g CO2/km.

V oblasti „Green Factory“ Škoda realizuje četná opatření s cílem co největší úspory zdrojů ve výrobě. Díky snížení spotřeby energie a vody, snížení produkce množství odpadů a emisí CO2 a tzv. těkavých organických sloučenin (Volatile Organic Compounds, VOC), snížila Škoda zatížení životního prostředí mezi lety 2010 a 2015 o 35,8 %.

Za účelem urychlení tohoto pozitivního trendu byly stanoveny ještě ambicióznější ekologické cíle. Podle těchto cílů automobilka Škoda do roku 2018 sníží dopady své výroby na životní prostředí oproti roku 2010 o 45 %, tj. zredukuje je téměř na polovinu.

K naplnění cílů strategie „GreenFuture“ přispějí také optimalizace logistiky ve vztahu k životnímu prostředí, jakou je např. elektricky poháněná závodová doprava.

tisková zpráva

17 Comments on “Škoda Auto má první elektromobily: vnitropodnikové elektrické tahače”

    1. Jesterky se pouzivaji uz tak
      Jesterky se pouzivaji uz tak dlouho, ze mame tleskat, kdyz si koupili uz xtou generaci za poslednich 40let?
      Vase otazka „neni to malo“ je vtipna, maji vas kde chteli, neco co pouzivaji desetileti ted diky vam nastavili jako novinku… 😀

      Takze zhrnuto, neco co skodovka pouziva desitky let koupi nove generace zacala teprve setrit, prtoze teprve ted to dala do PR zvastu a kazde se p.s.r. jak je ten skoda ekologicka, minimalne napise, „dobry, chtelo by to vic“ 😀

  1. néééé šáde už
    néééé šáde už nééé, fakt ne ne a ne i kdyby tam jezdili po hale všici včetně generála na elektrokolech :)))))

    Do tý doby dokať nenapraví Vahlandovic ukončení výroby VW ŠKODA Octavia Green E-Line 2011

    kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/skoda-octavia-green-e-line/

  2. tady je vidět, jací ve
    tady je vidět, jací ve Škode (VW) pracují pokrytci, zloději a podporovatelé terorismu ropou
    sami využívají el. motory, aby ušetřili na spotřebě i servisu, ale nám cpou rakoviny a terorismus

    ŠKODU UŽ NIKDY NEPODPOŘÍM, od nich už ani jedu rakovinu (vlastěn už nikdy žádnou rakovinu)…

    1. Tak jasne PR rekla, ze ANO
      Tak jasne PR rekla, ze ANO :D, ze jesterky(elektricke) se pouzivaji nekolik desetileti se zamlci, koupi novou generaci a daji to do novin. Co se stane? Preci se timto okamzikem zmenila skoda z automobilky co s.r. na EV na automobilku co je lidrem trhu s EV 😀

      Boze fakt jsou ve skodovce manazeri tak hloupi, ze si mysli, ze toto nekdo zbasti? Mam dojem, ze od doby co velke podniky (prumyslove) zacali vest ekonomove co o vlastni vyrobe vi jenom z obrazku prezentaci jde prumysl evropy do kytek 🙁

Napsat komentář