Ekologická daň aneb registrace vozidla v roce 2009

1. ledna 2009 vstoupí v účinnost novela zákona o odpadech 383/2008 Sb. Bouřlivé diskuse zapříčinil hlavně paragraf 37e nazvaný „Poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků“. Ve zkratce: Registraci vozidla vyrobeného před rokem 1999 zatíží poplatek 3 – 10 tisíc korun. Zatímco ostatní média zajímají zejména fronty u přepážek evidence vozidel, my jsme se rozhodli připravit shrnutí celého problému.   

Na které vozy se poplatek vztahuje?

Zjednodušeně lze konstatovat, že na osobní a lehká užitková vozidla do 3,5 t (M1 a N1) vyrobené roku 1998 a starší. Ve skutečnosti je však rozhodující úroveň normy EURO. Vozů splňujících alespoň normu EURO 3 se poplatky nedotknou vůbec. Pro úroveň EURO 2 byl stanoven poplatek 3000, pro EURO 1 5000 korun. Pokud emise vozu nesplňují ani nromu EURO 1 vztahuje se na něj poplatek 10 000 Kč.

Paradoxní je ovšem skutečnost, že majitelé vozidel, kterých se poplatky týkají, ve většině případů ve svém technickém průkazu žádnou hodnotu EURO nenajdou. Pomineme-li tedy situaci, že je v technickém průkazu úroveň normy EURO uvedena, mohou nastat další dva případy.

Tím nejčastějším bude zřejmě přítomnost konkrétního emisního předpisu EHK/OSN (např. „83.01C“) nebo emisní směrnice EHS/ES (např. „94/12“).
Méně častý bude případ, kdy v technickém průkazu nebude ani emisní předpis či směrnice. Tehdy se automaticky předpokládá, že vozidlo nesplňuje požadovanou normu EURO a pokud žadatel neprokáže opak zaplatí nejvyšší sazbu, tedy 10 000 korun.

Orientační tabulka převodu na normu EURO *
EURO 0
(10 000 Kč)
EURO 1
(5000 Kč)
EURO 2
(3000 Kč)
EURO 3
(bez poplatku)
R 15.02 R 83.02 B,C R 83-03 B,C R 83.05A
R 15.03 91/441 R 83-04 B,C 98/69A
R 15.04 93/59 94/12 1999/102A
R 83.00 96/44 2001/1A
R 83.01 B,C 96/69 2001/100A
89/458 98/77 2002/80A
2003/76A
2006/96A
* na oficiální tabulce převodu pracujeme

Kdo poplatek zaplatí?
„Ekologická daň“, jak se poplatkům hojně přezdívá, bude požadována při první registraci vozidla po 1.1. 2009 a platit bude ten, kdo vozidlo registruje. Důležitý je zejména fakt, že platit se bude za každý konkrétní automobil pouze jednou a další převody tak touto sankcí zatíženy nebudou.

Existují vyjímky
Ano. Poplatky se nevztahují na registraci oficiálních veteránů a sportovních speciálů. Ty se nezapisují do registru silníčních, nýbrž historických, resp. sportovních vozidel.

Kam s vybranými penězi?
Nové daně a poplatky jsou obecně přijímány spíše s nevolí. Rozhodujícím faktorem, jak se k nové dani postavit, by mohla být skutečnost, kam budou peníze směřovat. V tomto případě se jedná o dobrou zprávu. Neztratí se ve státním rozpočtu, ale poputují do Státního fondu životního prostředí, tedy na stejnou adresu, ze které je možné obdržet dotace třeba na solární panely. Jak bude fond s prostředky nakládat není zatím jasné. Nicméně požádali jsme SFŽP o vyjádření a budeme o výsledku informovat.

AKTUALIZACE: Tisková mluvčí Lenka Brandtová uvedla, že prostředky budou použity na financování Národních programů, ze kterých je možné dostat dotace na solární systémy, tepelná čerpadla a kotle na biomasu.

Krok správným směrem?
Vzhledem k průměrnému stáří vozového parku v , který činí 14,5 roku, bylo jen otázkou času, kdy podobné opatření přijde. Ty nejstarší vozy jsou samozřejmě větší záteží pro , ale v neposlední řadě také neplní dnešní bezpečnostní standardy. Předpis, který vstoupí na Nový rok v platnost, ošetřuje situaci poměrně rozumně. Ten, kdo chce svým starým vozem jezdit nadále, není nijak postižen, znevýhodněn je pouze převod vozů na nové majitele. Poměrně rozumný krok, nemyslíte?

Svůj názor můžete vyjádřit v naší anketě.

660 Comments on “Ekologická daň aneb registrace vozidla v roce 2009”

  1. Dobrý den! Dotázal bych se
    Dobrý den! Dotázal bych se k výši platby poplatku ekologické daně k vozidlu značky Alfa-Romeno 156, JTD, zdvih. objem 1910 cm3, v ORV část. II-další záznamy je uvedeno dovezené vozidlo ze SRN, první registrace v SRN-20.09. 2000. pozn.první registrace ČR od 08.10.2008./bude změna na nového majitelevlastníka/ Děkuji.

  2. Dobrý den, budu kupovat
    Dobrý den, budu kupovat vozidlo (r.v.2000) po majiteli, který nabyl vůz v roce 2011 v rámci dědického řízení a tím pádem neplatil při přepisu automobilu ekologickou daň na takto získaný vůz. Budu jako další majitel muset uhradit tuto daň, nebo už je vozidlo od této daně osvobozeno. Auto splňuje normu EURO 2.
    Předem děkuji za odpověď.

      1. Zase špatná odpověd.
        Zase špatná odpověd. Pokud bylo vozidlo od Eko daně osvobozeno, ať už z důvodu ZTP, ZTP-P, dědictví, nebo převodu rodina, zapíše se do velkého TP a další kupující už Eko daň také neplatí. Problém nastává pouze v případě, že držitel ZTP koupil auto před rokem 2009 kdy se eko daň neplatila a tudíš není osvobození zapsáno v TP. Dá se to ale vyřešit i tak že držitel ZTP dojde na příslušný magistrát a osvobození od eko daně nechá zapsat. V převodu rodinných příslušníku se ale eko daň stejně neplatí takže by se to týkalo jen situace kdy by držitel ZTP prodával vozidlo cizí osobě.

  3. Dobrý den chtěl bych se
    Dobrý den chtěl bych se zeptat, koupil jsem škodu octavii 1.9 tdi r.v. 1999 v TP mám zapsáno že ji předchozí majitel dovezl a přihlásil po dovozu z německa. JSem teď třetí majitel chtěl bych se zeptat zda-li zaplatím ekodaň či nikoliv V TP je v kolonce datum vystavení uvedeno 9.11.2011

Napsat komentář