laboratorni_podminky_v_tuev_sued

Jak se testují baterie elektromobilů?

Na konferenci Autosympo 2013, převážně zaměřené na zemní plyn, neměl Ondřej Vaculín ze společnosti TÜV SÜD, specializovaný na e-mobilitu, právě jednoduchou pozici. Přesto jsme se dozvěděli mnoho pozoruhodných zajímavostí, které se týkají např. požadavků na trakční baterie pro elektromobily.

Výfukové plyny

Bude stát dotovat nákup nových automobilů po vzoru Německa?

Dotace, které jsou již v Německu skutečností, nyní hodnotí i české Ministerstvo průmyslu a obchodu. U našich západních sousedů je nákup nového vozu splňujícího normy EURO 5, EURO 6 či kteréhokoli jiného vyrobeného letos zvýhodněn částkou 2,5 tisíce euro, tedy v přepočtu přibližně 70 tisíci korunami. Dotace je ještě podmíněna ekologickou likvidací vozidla staršího 9 let.

Výfukové plyny

Ekologická daň aneb registrace vozidla v roce 2009

1. ledna 2009 vstoupí v účinnost novela zákona o odpadech 383/2008 Sb. Bouřlivé diskuse zapříčinil hlavně paragraf 37e nazvaný „Poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků“. Ve zkratce: Registraci vozidla vyrobeného před rokem 1999 zatíží poplatek 3 – 10 tisíc korun. Zatímco ostatní média zajímají zejména fronty u přepážek evidence vozidel, my jsme se rozhodli připravit shrnutí celého problému.   

Tahače Volvo

Kamiony o víkendu na silnice nepatří!?

Boj dopravců s vícepremiérem a ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem se chýlí ke konci. Vláda odsouhlasila návrh, který by měl zakázat jízdu vozidlům nad 7,5 t v pátek mezi 15. a 18. hodinou a v neděli téměř po celý den – od půlnoci až do desáté hodiny večer. Nynější předpisy zakazují jízdu pouze v neděli od 13:00 do 22:00.

Zelení tímto naplnili svůj předvolební slib, odůvodnění omezení však zní poněkud populisticky. „Zákaz přinese plynulejší víkendovou dopravu a snížení počtu dopravních nehod, včetně těch smrtelných,“ uvedl Bursík. Podle sdružení dopravců ČESMAD BOHEMIA, kterým se nelíbí hlavně páteční omezení, však za celý rok 2007 způsobila vozidla nad 7,5 t v čase navrhovaného pátečního zákazu jízdy 17 nehod, při nichž nikdo nepřišel o život.

Soulasíte s rozšířením zákazu?

Výfukové plyny

S kouřícím autem do Francie? Raději ne.

Francouzští policisté rozšiřují počet jednotek vybavených mobilními měřáky oxidu uhličitého a uhelnatého. V dohledné době se tak zkomplikuje situace řidičům, kteří prošli emisní kontrolou za podivných okolností.

V minulém roce, kdy kontroly probíhaly v omezeném počtu, byly nevyhovující hodnoty naměřeny u 360 ze 1700 vozů. Pokuta ve výši 1000 – 1500 Kč není pro francouzské řidiče vysoká, mohou se však při nadměrném překročení bát i odebrání technické způsobilosti.
Podobný systém funguje i ve Španělsku, kde navíc policisté měří také hlučnost. Kdo se tedy chystá na letní dovolenou do jedné z těchto zemí, nechť není překvapen případnou kontrolou emisí ze strany policie. Odpovědnost již neleží na straně výrobců a stanicí emisních kontrol, nýbrž na každém řidiči.

Uvítali byste takové kontroly v ČR?

Biopaliva v ČR už za půl roku

Mladá Fronta DNES přinesla ve svém včerejším vydání obsáhlý článek o na téma biopaliva v ČR, který vyjasňuje dosud velmi zmatený stav ekologické legislativy týkající se biopaliv v ČR.
Vypadá to, že řidiči se biopříměsi dočkají už od 1. července 2007. Bude to však jen velmi nízký objem, hodnota 5% byla totiž snížena na 2%. Řidiči tak nepocítí ani žádné výrazné zdražení pohonných hmot, maximálně v řádu desítek haléřů, což se v letních měsících ztratí. V České republice nicméně už dnes stojí několik závodů na výrobu a míchání biopaliv a další se stavějí. Výrobci nicméně namísto do ČR dodávají své pohonné hmoty raději na Slovensko, do Polska a do Německa, protože „dodávat na český trh je sebevražda“. Například Unipetrol dodává většinu své produkce na Slovensko, kde je prodej biopaliv povinný a dotovaný.