Ekologická daň aneb registrace vozidla v roce 2009

1. ledna 2009 vstoupí v účinnost novela zákona o odpadech 383/2008 Sb. Bouřlivé diskuse zapříčinil hlavně paragraf 37e nazvaný „Poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků“. Ve zkratce: Registraci vozidla vyrobeného před rokem 1999 zatíží poplatek 3 – 10 tisíc korun. Zatímco ostatní média zajímají zejména fronty u přepážek evidence vozidel, my jsme se rozhodli připravit shrnutí celého problému.   

Na které vozy se poplatek vztahuje?

Zjednodušeně lze konstatovat, že na osobní a lehká užitková vozidla do 3,5 t (M1 a N1) vyrobené roku 1998 a starší. Ve skutečnosti je však rozhodující úroveň normy EURO. Vozů splňujících alespoň normu EURO 3 se poplatky nedotknou vůbec. Pro úroveň EURO 2 byl stanoven poplatek 3000, pro EURO 1 5000 korun. Pokud emise vozu nesplňují ani nromu EURO 1 vztahuje se na něj poplatek 10 000 Kč.

Paradoxní je ovšem skutečnost, že majitelé vozidel, kterých se poplatky týkají, ve většině případů ve svém technickém průkazu žádnou hodnotu EURO nenajdou. Pomineme-li tedy situaci, že je v technickém průkazu úroveň normy EURO uvedena, mohou nastat další dva případy.

Tím nejčastějším bude zřejmě přítomnost konkrétního emisního předpisu EHK/OSN (např. „83.01C“) nebo emisní směrnice EHS/ES (např. „94/12“).
Méně častý bude případ, kdy v technickém průkazu nebude ani emisní předpis či směrnice. Tehdy se automaticky předpokládá, že vozidlo nesplňuje požadovanou normu EURO a pokud žadatel neprokáže opak zaplatí nejvyšší sazbu, tedy 10 000 korun.

Orientační tabulka převodu na normu EURO *
EURO 0
(10 000 Kč)
EURO 1
(5000 Kč)
EURO 2
(3000 Kč)
EURO 3
(bez poplatku)
R 15.02 R 83.02 B,C R 83-03 B,C R 83.05A
R 15.03 91/441 R 83-04 B,C 98/69A
R 15.04 93/59 94/12 1999/102A
R 83.00 96/44 2001/1A
R 83.01 B,C 96/69 2001/100A
89/458 98/77 2002/80A
2003/76A
2006/96A
* na oficiální tabulce převodu pracujeme

Kdo poplatek zaplatí?
„Ekologická daň“, jak se poplatkům hojně přezdívá, bude požadována při první registraci vozidla po 1.1. 2009 a platit bude ten, kdo vozidlo registruje. Důležitý je zejména fakt, že platit se bude za každý konkrétní automobil pouze jednou a další převody tak touto sankcí zatíženy nebudou.

Existují vyjímky
Ano. Poplatky se nevztahují na registraci oficiálních veteránů a sportovních speciálů. Ty se nezapisují do registru silníčních, nýbrž historických, resp. sportovních vozidel.

Kam s vybranými penězi?
Nové daně a poplatky jsou obecně přijímány spíše s nevolí. Rozhodujícím faktorem, jak se k nové dani postavit, by mohla být skutečnost, kam budou peníze směřovat. V tomto případě se jedná o dobrou zprávu. Neztratí se ve státním rozpočtu, ale poputují do Státního fondu životního prostředí, tedy na stejnou adresu, ze které je možné obdržet dotace třeba na solární panely. Jak bude fond s prostředky nakládat není zatím jasné. Nicméně požádali jsme SFŽP o vyjádření a budeme o výsledku informovat.

AKTUALIZACE: Tisková mluvčí Lenka Brandtová uvedla, že prostředky budou použity na financování Národních programů, ze kterých je možné dostat dotace na solární systémy, tepelná čerpadla a kotle na biomasu.

Krok správným směrem?
Vzhledem k průměrnému stáří vozového parku v , který činí 14,5 roku, bylo jen otázkou času, kdy podobné opatření přijde. Ty nejstarší vozy jsou samozřejmě větší záteží pro , ale v neposlední řadě také neplní dnešní bezpečnostní standardy. Předpis, který vstoupí na Nový rok v platnost, ošetřuje situaci poměrně rozumně. Ten, kdo chce svým starým vozem jezdit nadále, není nijak postižen, znevýhodněn je pouze převod vozů na nové majitele. Poměrně rozumný krok, nemyslíte?

Svůj názor můžete vyjádřit v naší anketě.

660 Comments on “Ekologická daň aneb registrace vozidla v roce 2009”

  1. Syn si koupil MBW 320 r.v
    Syn si koupil MBW 320 r.v 1991 v tabulce emise nemá nic vypsáno měl by platit 10 000.Druhý syn si kopil MBW 318 r.v. 1991 také neměl v TP nic u kolonky Emise,ale měl i nedostatečně označen typ motoru,psal si na BMW ta mu zaslala ověření motoru a doplnila mu emise a splnuje EURO 1 tedy 5000,- .Podle roku by měl platit 10 000,- ,nemá si i ten druhý syn zažádat na BMW o doplnění údajů-je to ale zpoplatněno /1200,- kč/ stále se to ale vyplatí,děkuji za info Iva

  2. Vzhledem k tomu,co
    Vzhledem k tomu,co vyprodukuje jedna Tatra148 a jiné ještě hojně se vyskytující veterány ,Liaz,Praga V3S,Avie,….je ekologické zatížení osobnímy vozy směšné .Samozřejmě z někoho ty peníze na státní velkorysé rozhazování dostat musí,tak proč ne z těch chudáků,kteří horko těžko uškudlají pár tisícovek na ojeté auto,aby mohli občas navštívit babičku,že? No tak ekologii zdar.Král Josef

Napsat komentář