Národní úřad pro letectví a kosmonautiku NASA v rámci iniciativy New Aviation Horizons (NAH) financuje vývoj revolučních leteckých projektů. Jedním z finančně podporovaných projektů je vývoj nového podzvukového dopravního letadla Aurora D8.
foto: Aurora Flight Sciences
V rámci programu NAH vzniká několik experimentálních letadel, které mají akcelerovat zavedení nových pokrokových technologií do letectví. Obecným cílem programu AVH je dosáhnout u letadel až o 50 % menší spotřeby paliva a o 75 % menšího znečištění ovzduší. Konstruktéři cílí i na jednoduchost výroby letadel, jednoduchou údržbu nebo nízkou hlukovou zátěž.
Prvním z podporovaných projektů je vývoj a stavba malého elektrického dopravního letadla X-57 Maxwell. Dalšími projekty je testování nového hybridního turboelektrického pohonu na menším dopravním letadle (projekt STARC), vývoj dopravního letadla konstrukce samokřídla (projekt Ultra-Efficient Hybrid Wing Body) nebo vývoj prototypu nadzvukového dopravního letadla (projekt QueSST).
NASA nyní udělila šestiměsíční vývojový kontrakt firmě Aurora Flight Sciences v hodnotě 2,9 milionů dolarů. V rámci kontraktu firma postaví zmenšený model tvarově “revolučního” letadla Aurora D8.
Současná konstrukce dopravních letadel – tedy úzký trup, šípová křídla s vnitřními nádržemi a proudovými motory umístěnými na pylonech pod křídly, vychází z legendárního dopravního letadla Boeing 707 (B707) z 50. let minulého století.
B707 znamenal v roce 1958, kdy vstoupil do komerčního provozu, revoluci v civilním letectví. Jednalo se o první letadlo s tak dlouhým doletem, velkou kapacitou, vysokou rychlostí a ekonomickým provozem. Šlo o stroj, který zpřístupnil leteckou dopravu široké veřejnosti.
Bohužel dopravní letadla vycházející z konstrukce B707 naráží na své fyzikální limity. Podle Aurora Flight Sciences každé nové dopravní letadlo konstrukce B707 přináší pouze 1,5% úsporu paliva oproti starším typům.
Aurora D8 naopak přináší nové pojetí dopravního letounu – spotřeba Aurora D8 má být až o 70 % nižší než u letadel vycházející z konstrukce B707. Až 49 % úspory paliva je dosaženo novým uspořádáním trupu, křídel a motorů.
Široký placatý (tzv. double bubble) trup částečně zastane i vztlakovou funkci křídla. Podobnou konstrukci trupu dostal do vínku i dopravní letoun Boeing 377 Stratocruiser z konce 40. let minulého století.
Motory jsou umístěny na zádi trupu vedle sebe. Tah motorů bude soustředěn víceméně do jednoho proudu a sníží se tím aerodynamický odpor. Široký trup umožní vnitřní konfiguraci letounu se dvěma uličkami a 8 sedadly v řadě. Dnešní podobně velká letadla B737 mají pouze 6 sedadel v řadě.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Solární letadlo Solar Impulse II dokončilo cestu kolem světa
Solární letoun Solar Impulse 2 přeletěl Atlantik
V Číně vymysleli dron pro osobní přepravu, míří na testy do USA
Podle Aurora Flight Sciences je cestovní rychlost Aurora D8 Mach 0,76 (936 km/h). Letoun dokáže přepravit až 180 cestujících na vzdálenost 5500 km. Například oproti dopravnímu letadlu stejné velikosti B737-800 nabídne Aurora D8 (samozřejmě teoreticky) až o 60 menší EPNdB (hladina hluku při přeletu v decibelech) a o 87 % menší emise oxidu dusíku(NOx).
Během následujících tří let Aurora Flight Sciences vyrobí letuschopný model letadla poloviční veliksoti. Pokud půjdou vývojové práce dobře, letadla využívající konstrukci konceptu Aurora D8 vstoupí do ostrého provozu v roce 2027.
Dobrý název pro
Dobrý název pro revoluční letadlo.
Bude se z ní střílet?
Ty pořád ještě slavíš
Ty pořád ještě slavíš VŘSR? 🙂
Takze, mozno sa ho doziju
Takze, mozno sa ho doziju moje deti. Tomu hovorim dobra sprava. 🙂
+1
+1