Solar Impulse 2, solární letadlo švýcarského dobrodruha Bertranda Piccarda, úspěšně přistálo ve španělské Seville. Dorazilo tam 71 hodin a 8 minut poté, co odstartovalo z New Yorku.
foto: Solar Impulse
Úspěšný přelet Atlantiku se zapíše do historie jako první takový uskutečněný solárním letadlem v historii. Cesta z New Yorku do Sevilly je předposledním úsekem velkolepé cesty kolem světa, která bude zakončena tam kde začala, v Abú Zabí.
Podle Piccarda je přelet přes Atlantik (6265 km) symbolický. Podle něj se každý nový způsob dopravy pokoušel vždy Atlantský oceán překročit, ať už to byly první parníky nebo letadla. Obratem ale přiznal, že jeho cílem není změnit letectví, nýbrž ukázat možnosti současných technologií.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Facebook odhalil svůj internetový dron
Solární letadlo se vydalo na oblet zeměkoule
Elektrické letadlo Solar Impulse 2 se vydává na cestu kolem světa
Solární letadlo Solar Impulse 2 má rozpětí křídel 72 metrů, o něco víc než Boeing 747. Jeho křídla pokrývá celkem 17 000 tenkovrstvých solárních článků. Ty během dne pohánějí elektromotory a doplňují energii do baterií.
Celková hmotnost letadla je 2300 kg. Baterie tvoří asi čtvrtinu (633 kg, 4x 41 kWh). V noci zásobují energií čtyři elektromotory, každý o výkonu 13 kW. Vzletová rychlost je 36 kmh, maximální letová 140 km/h. Během dne vystoupá letadlo do výšky až 12 km, aby pak mohlo během noci postupně klesat.
Nejdelší cestu (8924 km) urazilo letadlo Solar Impulse s druhým pilotem André Borschbergem během cesty z Japonska na Havaj. Celkem 118 hodin trvající let znamená historický rekord v nepřerušeném letu.
Let ze Sevilly do Abú Zabí bude dlouhý 5845 km a měl trvat něco kolem stovky hodin. Zatím není jasné kdy přesně letadlo ze Sevilly odstartuje.
Myslim ze Solar Impulse
Myslim ze Solar Impulse lietadlo sa da urcite vyrobit lepsie a s pouzitim lepsich technologii ako priklad ELO tenkovrstve solarne flexibilne FV clanky 250W/m2, 1000W/kg + nova generacia baterii s 500Wh/kg a k tomu mozne vyuzitie traktor-beam dobijania z pozemnej stanice.
Výborně, držím vám
Výborně, držím vám palce. Až obletíte svět ozvěte se nám.
Slavika potřebujeme na
Slavika potřebujeme na zemi, to je práce pro piloty!
1*
1*
Kedy si konecne uvedomite ze
Kedy si konecne uvedomite ze globalne firmy vyuzivaju svoje R&D oddelenia ako jednu velku pracku na peniaze. Osobne som pracoval s e-BMW aj e-VW takze sa pytam co je tak dolezite na Solar Impulse ktoreho cestovna rychlost je cca 65km/h oproti 850km/h na komercnych linkach?
Pred par tyzdnami sme odmietli (kapacitne moznosti) kooperovat na EU projekte vyvoja autonomnych e-dronov pre strazenie hranic EU takze vieme ze traktor-beam je velmi efektivny sposob prenosu vykonu na dialku takze riesenia na elektricke letecke prostriedky su a je vidiet ze legislativne co sa tyka emisii hluku z leteckej premavky zacina tlacit na vyrobcov a tak sa zacina vyvoj specialnych elektrickych leteckych motorov.
Pane Slavíku, úplně
Pane Slavíku, úplně živě vás vidím, jak procházíte nějakým výzkumným ústavem či Akademií věd a rozdáváte kolem sebe zasvěcené rady z kteréhokoliv oboru.
A to hemžení poskoků s deníčky jako kolem Velkého malého tlustého Kima.
I účes máte stejný?
Ukažte mi nějakou
Ukažte mi nějakou úspěšnou funkční aplikaci toho traktor beamu. Jak to funguje, jako ve Star treku?
http://www.themasonreport.com/wp-content/uploads/2015/09/tractor-beam.jpg
+ link na ty ELO tenkovrstve flexi clanky?
+ link na tu novou generaci 500Wh/kg baterii?
A proč to adresujete mně?
A proč to adresujete mně?
I když není článek
I když není článek formálně dokonalý, blahopřeji všem co se na letu podíleli.
Pane Horčíku –
Pane Horčíku – opravy
ostartovalo z New Yorku
odstartovalo z New Yorku
jen jede)
jen jeden)
Abu Zabí 2 výskyty
Abú Zabí (též Abu Dhabi) (
wikipedie
)
Během dnes vystoupá
Během dne vystoupá
Ještě drobnost ke všem článkům – vkládejte mezi číselnou hodnotu a k ní patřící označení jednotky místo normální mezery (Ascii 32) mezeru „pevnou, (nedělitelnou)“ – Alt+0160.
Viz v tomto článku roztržení „4x 41 kWh“.
V tomto konkrétním případě bych slovo Baterie dal jako nový odstavec a vše by se vyřešilo bezbolestně.
Vzhledem k tomu, že „pevnou“ mezeru uznávají komentáře, předpokládám že tak tomu bude i u vlastního těla článku. Krapet to přidá na profesionálním vzhledu.
Používání „x“ jako násobení místo „ד (Alt+0215) už ponechám na vaší libovůli. Jsem tolerance sama 🙂
Díky, dnes šotek řádí
Díky, dnes šotek řádí jako pominutý :).
Toto nic?
Viz v tomto
Toto nic?
Viz v tomto článku roztržení „4x 41 kWh“.
V tomto konkrétním případě bych slovo Baterie dal jako nový odstavec a vše by se vyřešilo bezbolestně.
(nejsem pedant, né, to já né)
já píšu připomínky k
já píšu připomínky k překlepům přímo na email redakce, čtenáře to asi nezajímá
a/ nikdo to nikoho nenutí
a/ nikdo to nikoho nenutí číst a může to přeskočit, tak jako já přeskakuji komenty různých jenjů, cipísků a jim podobných, nebo sáhodlouhé, sem zajisté nepatřící, hádání o politice atd.
b/ naivně pořád doufám, že ta veřejná „ostuda“ přiměje redakci k větší pozornosti a ostražitosti — marné volání…
Autor své překlepy není,
Autor své překlepy není, z velké části, schopen sám opravit, protože je prostě nevidí, on vidí to, co sám chtěl sdělit.
Já také když článek s nějakými chybami přečtu, tak napodruhé už jich půlku nenajdu (bez extrémně zvýšeného úsilí).
Beru na vědomí; nebudeme
Beru na vědomí; nebudeme to tu plevelit, to by bylo na delší povídání.
Jsou to primárně e-autové stránky, nikoliv lingvistická poradna.
Ale blbost to vůbec není
Ale blbost to vůbec není žadné plevelení, ale potřebná věc! A čtenáři se aspoň naučí česky! A prudiči si můžou trhnout nohou, maj ke čtení spousty jinejch komentářů k věci ;P
Budete se mozna divit, ale
Budete se mozna divit, ale zajima !! Takove reakce ctenaru primo jsou bezne a normalni na vsech forech, myslim tim hlavne ty na Zapad od Plzne. Muzou se nakonec i neco naucit..ze…To je nakonec mozno nejen z vlastnich chyb…Kazdy at reaguje podle sveho uvazeni, ze..
Když píšeš,piš aspoň
Když píšeš,piš aspoň česky.