Dánsko chce zakázat prodej fosilních aut do roku 2030, hybridů do roku 2035!

Evropské země ohlašují čím dál ambicióznější cíle v oblasti elektrifikace dopravy. Británie má svou „Road to Zero“, teď se hlásí o slovo Dánsko.

Dánsko je dnes mezi Skandinávskými zeměmi nejhorší co se týká podílu aut do zásuvky na prodejích nových aut. Zatímco v Norsku se tento podíl v některých měsících blíží 60 % a ve Švédsku je průměrně na 5 %, v Dánsku to v roce 2017 bylo pouze 0,4 %.
foto: Daimler

V roce 2016 dánská vláda k překvapení všech rozhodla o zvýšení daní na nákup elektrických aut. Prodeje pak klesly zhruba na méně než třetinu. Zatímco v roce 2015 se v Dánsku prodalo 4762 aut do zásuvky (elektromobilů a plug-in hybridů), loni už to bylo pouze 913!

I proto je nově ohlášený plán na kompletní zákaz prodeje nových spalovacích aut s benzinovými a dieselovými motory velkým překvapením. Dánská vláda jej hodlá navrhnout jako zákon tamnímu parlamentu.

Návrh je poměrně radikální v tom, že s prodejem fosilů hodlá skoncovat už za 12 let, tedy do roku 2030. Ale také v tom, že do roku 2035 chce dokonce ukončit i prodej běžných hybridních aut!

Dánská vláda doufá, že do roku 2030 bude mít na silnicích milion elektromobilů a hybridů. V Dánsku v současné době jezdí něco málo přes 2 miliony aut. Průměrné staří vozu je tam 8,9 let.

V roce 2017 tam obnovitelné zdroje energie (větrné elektrány, solární elektrárny a biomasa, bez vodních elektráren) měly na výrobě elektřiny podíl 74 %, který stále roste.

Aktuálně také kodaňský starosta Frank Jensen ohlásil, že od 1. ledna 2019 zakáže do města vjezd dieselovým autům. „Není lidským právem znečišťovat vzduch ostatním,“) řekl dánskému listu Politiken.

60 Comments on “Dánsko chce zakázat prodej fosilních aut do roku 2030, hybridů do roku 2035!”

  1. Myslím si, že keď si prečítajú toto, tak si to
    Myslím si, že keď si prečítajú toto, tak si to rozmyslia. 🙂

    http://www.autoforum.cz/zajimavosti/smutne-konce-norske-elektricke-pohadky-vecer-na-ulicich-pres-kabely-neni-k-hnuti/

    Malá vysvetlivka k videu.
    NAF je Nórske automobilové združenie a vo videu sa píše:
    Do 2025 musia byť všetky nové autá elektrické.
    Staňte sa členom a podporte nás v boji za dostatočný počet nabíjacích miest.

    1. Ti novináři autofora jsou fakt žumpa. Toto je reklamní
      Ti novináři autofora jsou fakt žumpa. Toto je reklamní video, které má absurdnostní ukázat, jak to může na sídlištích dopadnout, když se rychlonabíječky stavět nebudou. Takže teď se tento virál bude šířit českými spalovacími médii jako varování před elektromobilitou. V zemi, kde je 5.600.000 spalovacích osobních popelnic a 2.000 elektrik. Ach jo…

  2. OFF: Automobilka Audi zaplatí za podvody s emisemi 800
    OFF: Automobilka Audi zaplatí za podvody s emisemi 800 milionů eur.
    Jako super. Blbý je, že to spolkne zase nějaká státní instituce, takže pro elektro-mobilitu prd. Kdyby to rozdělili jako dotace na e-auta nebo za to postavili infrastrukturu aspoň.

  3. 2035 je za 17 let. Nedovedu si představit, že se v tu dobu
    2035 je za 17 let. Nedovedu si představit, že se v tu dobu budou spalováky vyrábět sériově (jedině sběratelské kusovky).
    Před 17 lety, v říjnu 2001 stál barel ropy $21, teď $70 za 17 let to klidně může být $200 (zdroje levné ropy do té doby nebudou). Pokud se už teď vyplatí elektromobil při vyšším nájezdu, tak za 17 let si je budou kupovat jenom nadšenci do retro technologií bez ohledu na nějaké zákazy.

    1. Rád bych byl taky tak optimistický, bohužel když se
      Rád bych byl taky tak optimistický, bohužel když se podívám na parametry dostupných i připravovaných elektroaut, tak je to velká bída. Čím mám nahradit diesel kombi o váze 1,5 tuny s tažným zařízením také na 1,5 tuny? Jak organizovat cesty nad 500km bez stresu kde nabiju baterku a za jak dlouho?
      Pravdou je, že zejména evropské automobilky co se týče elektromobility pořádně zaspaly, jenže i ty „cool“ tesly jsou nic moc a s tažným je povolená pouze ta megakráva tesla x, kterou bych si kvůli rozměrům nekoupil, ani kdybych na to měl 🙁
      Fazit: současná elektroauta jsou skvělá jako druhé auto do rodiny na krátké cesty nejlépe do města, ale normální použitelné auto na vše není vidět široko daleko, ani co se týče připravovaných modelů, takže konec „spalováků“ rozhodně za těch sedmnáct let nevidím, spíše tak za třicet…..

        1. To já už to vím :-), pokud se toho dožiju 🙂 tak to bude
          To já už to vím :-), pokud se toho dožiju 🙂 tak to bude samozřejmě zase další diesel – sice bych radši elektroauto, ale uběhlých 10 let u mě znamenalo obrovské vystřízlivění ohledně elektromobility 🙁
          Váš původní názor je přesně „přání otcem myšlenky“, ale stačí se podívat, jak dlouho trvalo rozšíření takových jednoduchých věcí jako jsou notebooky nebo mobily, a je jasné, že elektromobilita se bude rozšiřovat daleko pomaleji, než se předpokládalo viz. frau Merkels milion elektroaut v Německu v roce 2000.
          Jedno ale se dá předpovědět zcela jasně: až přijde čas uplatňovat tyhle velkohubé zákazy prodeje spalováků, tak to ti politici potichu zruší nebo budou smeteni v dalších volbách podobně jako zastánci migrantů tady v ČR.

          1. A kdo vám ten diesel prodá? Několik značek už je
            A kdo vám ten diesel prodá? Několik značek už je přestalo vyrábět a třeba v srpnu se u nás prodalo jen 25 % nafťáků a jakmile se podíl dostane pod kritickou hranici (tipuju, že to bude 10-15 %), tak se v tom malém objemu nevyplatí vyrábět nikomu a konec přijde velmi rychle. Vidím to, že tak do 2-3 let neseženete diesl pod půl milionu a za 5-6 let skončí v osobních autech úplně. Představa dieslu (byť hybridního) za 17 let je mimo realitu.

            1. Problém je, že diesel zůstává i do budoucna těžko
              Problém je, že diesel zůstává i do budoucna těžko nahraditelný. Podívejte se, kolik má povolení táhnout srovnatelně velký diesel, hybrid, elektro….. . To bylo pro mě největší zklamání, že elektroauta se svým kroutícím momentem motoru nemají v drtivé většině povolené vůbec mít tažné zařízení 🙁
              Další problém je spotřeba na delších trasách na dálnici…

              Chápu, že takhle nevyužívá auto každý, ale úplně zanedbatelné množství to také není, takže nevěřím na brzký zánik výroby dieselu do osobních aut zvláště tady v Evropě se superdaněmi na PHM.
              Naopak se může stát, že jestli tohle šílenství kolem CO2 povede ke zvýšení cen aut obecně, tak se můžou vládnoucí „elity“ připravit na podobný sešup jako zažívají socani po celé evropě. Aneb každý zákon se dá změnit, i ten týkající se emisí…

              1. Hyundai Kona/Kia Niro mají 1300 kg, to by nestačilo?
                Diesly

                Hyundai Kona/Kia Niro mají 1300 kg, to by nestačilo?
                Diesly u osobních aut v USA prakticky nejsou, takže bych nedělal unáhlené závěry s tou nenahraditelností.
                Brzkému zániku věřit nemusíte, ale přesto už se to děje teď. Potvrzené, že ukončují nabídku dieslů je od Toyoty, Nissanu, Porsche, Suzuki a Mitshubishi. Ano, ještě máme pár let před sebou s nafťáky od Škodovky, ale rozhodně ne 17 a jistě ne ani 7, tipnul bych, že už v roce 2021 nic rozumného (z nových vozů) nekoupíte.

                1. Ony ty diesly v USDA nejezdí protože se to nevyplatí. S
                  Ony ty diesly v USDA nejezdí protože se to nevyplatí. S cenou nafty 1,3x vyšší než je cena benzínu. EU nám stále tu naftu štědře dotuje, na to bysme neměli zapomínat.

    2. cenou ropy sa nedá vôbec, ale vôbec nič definovať. asi si
      cenou ropy sa nedá vôbec, ale vôbec nič definovať. asi si nepamätáte leto, keď arabi zdvihli ceny a sovietsky zväz zatvoril kohútiky. rady dovolenkárov stáli pred pumpami a benzín vydali iba oproti zápisu do veľkého technického: 20 l dátum, razítko! a cena (vonku) zrazu spadla a ťažilo sa viac ako kedykoľvek predtým.
      o tom, že ropa a iné dôležité i bezvýznamné komodity NEBUDÚ, všetky zásoby sa vyčerpajú a svet skolabuje, nastane apokalypsa písali (teda ja som zaznamenal) rímsky klub/kruh v roku 1963. odvtedy tio aktualizovali, ale nič sa nepotvrdilo, nestalo. akurát v číne zaviedli „jedno dieťa“ a teraz stoja po kolená v demografickej katastrofe.

    1. Jeden pán se rozčiloval že pospíchá že má nemocné
      Jeden pán se rozčiloval že pospíchá že má nemocné dítě doma a paní na STK mu vysvětlovala že mají ze zákona povinnost aby každá fáze STK trvala 1/2 hodiny… jako, lol.

      Nějaké číslo motoru je ještě celkem logický omyl ouředníků ale buzerace s délkou trvání kontroly je fakt přes čáru…

      1. No zrovna včera jsem byl na STK a emise se zvládly změřit
        No zrovna včera jsem byl na STK a emise se zvládly změřit i bez otevření kapoty. Samotné STK pak trvaly cca 45 min. Nevím co myslíte jednotlivou fází? Jakoby to přejíždění na „stanoviště“? Co by pak dělali půl hodiny u kontroly seřízení světlometů?:D

        1. Já byl taky za 15 minut, ale ještě před 1.10.
          Pak jsem tam

          Já byl taky za 15 minut, ale ještě před 1.10.
          Pak jsem tam byl ještě jednou a pán se tam rozčiloval.
          Fáze jen předpokládám emise a technická… uvažovat že na tlumičích budou skákat 30 minut je taky vtipné 😀
          U brzd by mi vybil baterku do sucha ;-D

          1. No žádný úplatek jsem nedával. Nevím samozřejmě
            No žádný úplatek jsem nedával. Nevím samozřejmě úplně platný postup. Ale pán si nafotil auto a vin, normálně připojil nejspíš měřící přístroj přes OBD, na výfuk dal tu hadici a sondu, pak nastartoval, měřil volnoběh, potom záběr, vystavil doklad a bylo hotovo..

          2. emisie – sonda vo výfuku a kábel v OBDII. chvíľu sa iba
            emisie – sonda vo výfuku a kábel v OBDII. chvíľu sa iba pozeral a potom sadol a stúpal na akcelerátor.
            kapotu motora neotváral vôbec, zato pred začatím otvoril všetky dvere (5) a zoškrabal pôvodné vignety.
            pri EK a STK kontrolovali ani nie polovicu vecí akopred dvoma rokmi. napríklad ani jedno koleso/pneu, žiadnu výbavu, …
            spaliny, svetlá, brzdy. informatívne tlmiče a pohľad na spodok. dokonca zapísal takú vec ako mastné (nie suché/čisté), ale neodkvapkáva.

  4. EURO 5,6,7,8…X porad rakovinomet 🙂
    btw. 50g CO2 / km ma

    EURO 5,6,7,8…X porad rakovinomet 🙂

    btw. 50g CO2 / km ma byt ten novy limit pro RZ zacinajici „EL“ … to je jako 5kg CO2 na 100km ? Blbe se to predstavuje ze za 100km nekomu vyleze z vyfuku 5kg a to je jeste hodne ekologicke 🙂

          1. Já teda nejsem odborník na chemii, ale vybavuju si tak
            Já teda nejsem odborník na chemii, ale vybavuju si tak nějak obecně zákon zachování hmotnosti:
            https: is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js18/obecna_chemie/web/pages/3-zakladni-chemicke-zakony.html

            Může ještě někdo pro extra blbečky napsat, jakým způsobem je CO2 „těžší“ než benzín? Nebo jakým způsobem se zvýší hmotnost produktu hoření ze cca 1.4kg na více než 5kg exhalací?
            🙂

        1. To ale nic nemění na tom, že je to spalovák, ve tvé
          To ale nic nemění na tom, že je to spalovák, ve tvé řeči „spalovací popelnice“.

          Koukám na tvůj podpis:
          „Každej nahrazenej spalovák se počítá“

          Rozumím tomu tak, že pro čistý vzduch a ekologii je dobré spalováky nahradit ekologickými vozy, předpokládám EV, je to tak? Ale u tebe to je asi tak, že ať nahradí všichni ostatní a ty si tu svou spalovací popelnici necháš. Nebo jak tomu rozumět?

    1. A proto chce rasisticky diskriminovat diesly jen na základě
      A proto chce rasisticky diskriminovat diesly jen na základě názvu jejich skupiny, a né podle skutečných exhalací, které mají přímovstřikové benzíny bez filtru daleko škodlivější než dnešní opravdu čisté diesly 6d.

      1. Tyhlety čisté spalovací procesy mi připomínají pokusy u
        Tyhlety čisté spalovací procesy mi připomínají pokusy u natáčení filmu:
        Klapka – Opravdu čisté diesely – po šesté!
        A jedéééém!
        😀

        Bůůů – oni mi zakážou průjezd Dánskem, i když já mám čistého hybrida! Mi nikdo neprokázal, že moje auto není čisté. To jsou ale rasisti!
        🙂

      2. Já celkem rasisticky vidím, že těch vychcánků kterým se
        Já celkem rasisticky vidím, že těch vychcánků kterým se čadí na křižovatkách za řití zhusta přibývá. A je mi jedno jakým způsobem se jich stát zbaví. Když to neumí kontrolami stanic STK tak ať raději dýzly zakáže. Klidně vy zastánci udělejte občanské sdružení kontrol stanic STK a udělejte si s nimi pořádek sami. A s dopravní policií taky. Prostě aby holt nečadili, protože to je humus na entou. A ještě se divíte, že na křižovatkách vypálíme jak raketa abychom nemuseli ta trus čuchat.

    2. Tak doufejme, že žije v zemljance a chodí nahatej, protože
      Tak doufejme, že žije v zemljance a chodí nahatej, protože při veškeré výrobě něčeho je vzduch na nejrůznější způsoby znečišťován. A jestli si to pan starosta neuvědomuje, tak je neschopný vnímat realitu anebo je mistr světa v pokrytectví. Což by mě zrovna u dána, dle osobní zkušenosti, vůbec nepřekvapilo.

Napsat komentář