Jedním z prvních vystavovatelů, na kterého jste mohli při vstupu na veletrh drážní techniky Czech Raildays 2012 narazit, byla společnost Vítkovice Doprava, a.s. Ta se na železničním veletrhu prezentuje v posledních ročnících svými CNG lokomotivami. Připomeňme, že v roce 2010 spatřil světlo světa prototyp o výkonu 250 kW zkompletovaný na bázi přestavby dvounápravové lokomotivy řady 703.8.
foto: Daniel Kunz pro Hybrid.cz
O rok později se už na veletrhu představila dvakrát výkonnější, dvěma motory (každý o výkonu 260 kW) poháněná lokomotiva na CNG vyvinutá z motorové lokomotivy řady 714 010-6. Tento vůz původně zamýšlely využít už i České dráhy k pozdějšímu zkušebnímu provozu na regionálních tratích, ale přesto jej dosud používá pouze společnost Vítkovice Doprava ze strojírenské skupiny Vítkovice Machinery Group.
Czech Raildays 2012: ukázal se RegioPanter, nechyběla ani hybridní lokomotiva
„Je to tak, zatím je lokomotiva využita pouze jako posunovací a tažný vůz, který se pohybuje mezi provozy společnosti Vítkovice Machinery Group. Ale lokomotiva už táhla loni a letos i soupravu dvou vozů metra při příležitosti tradičního Prvomájového dne strojařů, kdy je den otevřených dveřích v našich provozech,“ prozradil nám pan Maršo, strojmistr ve společnosti Vítkovice Doprava.
Letos soupravu „Vítkovického metra“, o kterém si více řekneme níže, doplnila i nejnovější CNG lokomotiva z Vítkovic, jež vychází z přestavby řady 714.8. Právě tento vůz, na jehož vývoji se podílely kromě ČVUT firmy CZ LOKO a Phoenix Zeppelin, byl vystaven i na letošním drážním veletrhu.
foto: Daniel Kunz pro Hybrid.cz
V pořadí tedy třetí ve Vítkovicích přestavěná lokomotiva na CNG se od svého předchůdce odlišuje především pohonnou jednotkou a velikostí zásobníků CNG.
Disponuje pouze jedním motorem CAT 3412 G o výkonu 600 kW a CNG je plněno do svazků vysokotlakých lahví umístěných pod rámem lokomotivy a v motorovém prostoru o celkovém vodním objemu 4 354 l.
To dovoluje uskladnit zásobu 650 kg stlačeného plynu, která by měl postačit na dojezd 550 – 740 km. Jen připomeňme, že tlakové lahve lokomotivy 714 010-6 umožňují uskladnit jen 479 kg, což postačuje na dojezd jen okolo 510 km.
„Ta teoretická dojezdová čísla jsou zatím opravdu jen teorií. V našem provozu lokomotivu znovu plníme po ujetí menšího množství kilometrů, ale přesto nám to stačí na odježdění několika směn za sebou.“ doplnil pan Maršo, kterého jsme se zeptali i na přibližný čas plnění zásobníků.
foto: Daniel Kunz pro Hybrid.cz
„Tak samozřejmě zásobníky vedle mě stojící lokomotivy jsou kapacitnější než u té, která tu stála před rokem, takže i to plnění je probíhá delší dobu. Jde asi o nějakých osm hodin, navíc vše prodlužuje to, že plyn se transportuje až z plnící stanice na ul. Ruské.“
ROZHOVOR: Železnice je ekonomická, rychlá a ekologická, říká Leoš Novotný
Česká vlaková nádraží se změní v nákupní centra, na koleje vyjedou nové vagony
Závěrem je na místě rozebrat i právě výše zmiňovaný projekt „Vítkovického metra“. Myšlenka se zrodila v roce 2007, kdy občanské sdružení Krkonošské metro projevilo zájem o dvě vyřazená vozidla pražského metra a společně s Fakultou dopravní ČVUT v Praze začalo pracovat na vývoji hybridního pohonu.
Věci se daly do pohybu až na podzim roku 2010, kdy byly vozy z Prahy převezeny do Ostravy, kde měla právě ve Vítkovicích proběhnout přestavba na hybridní pohon.
„Souprava by měla v dohledné budoucnosti putovat konečně do Krkonoš, ale kdy to bude, to opravdu nevím. Zdá se, že se to celé nějak zaseklo, takže je možné, že se přestavba prodlouží,“ uzavřel pan strojmistr Maršo. Z výše uvedeného tedy plyne, že „Vítkovické metro“ je vítkovickým pouze dočasně, poněvadž je to vlastně Krkonošské metro…
Společnost Vítkovice Doprava, a.s. se zaměřuje na přestavby lokomotiv s cílem snížení emisí a nákladů na provoz a údržbu. K výhodám lokomotiv přestavěných na CNG patří i prodloužení jejich životnosti a snížení kilometrických proběhů mezi údržbovými cykly.