BYD E6 – změní elektromobil z Číny pravidla hry?

Čína, jejíž ekonomika, téměř nezasažena krizí, i nadále alespoň papírově roste meziročně o jednotky procent, představuje podle většiny analytiků budoucí ekonomickou velmoc.  

galerie: BYD E6
BYD E6 BYD E6 BYD E6

Jak je patrné z v posledních letech zřejmého důrazu na obnovitelné zdroje energie, Říše Středu si je vědoma své úlohy v regionu a připravuje se na ni. Kromě jiného i v oblasti osobní dopravy, kde chce sehrát vůdčí roli v oblasti alternativních pohonů.

Čínská automobilka BYD Auto už před časem uvedla na domácím trhu světově první plug-in hybrid v podobě BYD F3DM. Ten, jak se zdá, zatím neměl velký úspěch, přesto už BYD Auto pracuje na jeho pokračovateli. Tím bude čistokrevný elektromobil BYD E6.

Konzultanti ze společnosti McKinsey odhadují, že mezi lety 2005 a 2030 naroste domácí poptávka po autech v Číně desetkrát. To zásadně zvýší poptávku po pohonných hmotách – benzinu a naftě. A to následně bude znamenat obrovské zvýšení emisí. Přitom Čína už dnes předehnala Spojené státy jako největšího producenta skleníkových plynů.

Čínská vláda proto podporuje přechod na elektrický pohon především doma (nabízí dotaci 50 000 chuanů na elektromobily a hybridy), ale své výrobky chce také vyvážet. Tím, kdo z toho bude profitovat chce samozřejmě být automobilka BYD.

Podle deníku Guardian nemá automobilka BYD vůbec malé cíle. Do roku 2015 chce být největší v Číně, do roku 2025 pak největší na světě. Jejích 10 000 výzkumníků pilně pracuje na nových technologiích, které jí k tomu mají dopomoct.

Elektromobil BYD E6 je začátek. Jde o velký pětimístný rodinný vůz (crossover), který údajně dokáže ujet 400 km na jedno nabití a dosáhnout max. rychlosti 160 km/h. „Chceme vyrobit elektromobil, který lidé budou moct využít jako normální auto,“ říká Henry Li, hlava exportní divize BYD Auto. Dobití na 80% má trvat 15 minut. Životnost baterie slibuje BYD 2000 cyklů při 600 000 km.

Výhodou automobilky kromě jiného je skutečnost, že další společnosti ve skupině BYD mají dlouholeté zkušenosti právě s výrobou baterií. Kvalitní technologie ukládání energie je pro elektromobily klíčová. Svou roli ale hraje samozřejmě také bezpečnost provozu, která není u čínských aut právě standardem.

Výroba elektromobilu má začít už letos, stejně jako dodávky na domácí trh. BYD Auto zdůrazňuje, že veškeré chemikálie využité pro výrobu „revolučních“ baterií jsou recyklovatelné.

Do USA chce BYD Auto svůj elektromobil začít vyvážet podle Liových slov v roce 2011. Tedy zhruba ve stejné době, kdy by se na tamním trhu měly objevit také elektromobily Mitsubishi iMiEV a Nissan Leaf, případně plug-in hybrid Chevy Volt. Cena má být nastavena podle dostupných informací na asi 28 500 dolarů (v hrubém přepočtu 600 000 Kč). Konkurence pracuje, a to je jedině dobře. Mimochodem, do BYD Auto investoval i známý americký miliardář Warren Buffet.

3 Comments on “BYD E6 – změní elektromobil z Číny pravidla hry?”

  1. Konec evropskych automobilek
    Konec evropskych automobilek se blizi. Nasazeni Cinanu ostre kontrastuje s vlaznym pristupem vedeni evropskych automobilek (snad krome Renaultu). Pak bude velke diveni – „boze co se to stalo ze nikdo nechce nase chrchlave sazochrlice“? Vzdyt je mame naplanovane na 10 let dopredu. Asi tak nejak, jako se divili sefove americkych automobilek, ze najednou „pres noc“ nikdo nechce zrave mastodonty. Sakra, co za lidi ridi ty giganty. Premysli o budoucnosti, nebo dodnes ziji v iluzi, ze budoucnost budou sami ridit kam potrebuji?

Napsat komentář