Čínské BYD představilo popelářské auto na elektřinu

Čína odhodlaně pracuje na přestavbě svého automobilového průmyslu směrem k pohonu na elektřinu. Tamní společnost BYD aktuálně představila popelářské auto na elektřinu.

Čínské BYD Auto má obrovský úspěch se svými elektrobusy, teď se rozšiřuje elektrický pohon i na další typy vozidel.
foto: BYD

Nový plně elektrický popelářský vůz o hmotnosti 3,9 tuny byl trochu překvapivě představen v americkém Phoenixu. Čínská společnost BYD Auto totiž v vyrábí elektrické autobusy a nákladní auta.

Plně elektrické popelářské auto BYD dokáže ujet na jedno nabití 188kWh baterie kolem 160 km. Nabití vybité baterie má trvat 2,5 hodiny. Elektrické popelářské auto dává dokonalý smysl – tyto vozy mají denně přesně vymezenou oblast a vzdálenost, kterou ujedou.

Ve Spojených státech zatím pouze asi 10 % popelářských vozů (v roce 2010 jich bylo 179 000) využívá alternativní palivo. Nejčastěji je to – zhruba polovina všech nově pořízených vozů je na zemní plyn.

Spotřeba běžných dieselových popelářských vozů v USA je až kolem 60 l/100 km. Jde o vozy, které neustále zastavují a opět se rozjíždějí. V takovém případě je ideální využít hybridní pohon, případně elektromobil.

Zatím není jasné kdy půjde nový elektrický popelářský vůz BYD do výroby. Auto nicméně slibuje snížit provozní náklady až o 60 %, nemluvě o přínosech pro životní prostředí – zejména s ohledem na malé prachové částice.

22 Comments on “Čínské BYD představilo popelářské auto na elektřinu”

  1. off
    Idealistická německá

    off

    Idealistická německá mládež Sonomotors se svým solárním vozítkem Sono vyhrožuje testovacíma jízdama už přístí rok a s dodáním na trh prej 2018 nebo 2019 🙂

    „Sono In 2017 we will have testdrives for everyone. After those testdrives you can preorder the Sion. Delivery will be in late 2018 or early 2019.“

    V létě prý dobije sž 50 km v zimě až 0 km, v průměru 30 km 🙂 Tak to chci vidět 😀

  2. žádný převratný
    žádný převratný vynález,…
    v Anglii vyrábí firma Aixam ( i jiné firmy ) elektrické popelářské, mlíkařské vozy, mini náklaďáčky na čištění ulic apd, téměř 10 roků. Mlíkařskej náklaďák se už dá i levně koupit i ojetý. V Londýně tyto komerční elektroauta makají každý den..

  3. Mno pokud začnu tvrdit, že
    Mno pokud začnu tvrdit, že stávající auta mají spotřebu až 60l nafty na 100km a že je jsou schopné nahradit auta s 180kWh akumulátorem , tak při použití info o energii v naftě (Zdroj: https://nejen.cz/viewtopic.php?f=56&t=20&p=23&hilit=nafta#p23 )
    mi vychází, že při uvažované učinnosti auta s naftou 30% je v jednom litru nafty cca 4kWh energie. Tedy v extrémním případě popelářské eletroauto s 180kWh auku ujede jen 45-50km. Což vlastně není tak hrozné a nepoužitelné. Mno tak teda ok 🙂

    Jinak ideální je kombinace popelářského auta jezdícího na bioCNG z odpadu. Případně bioCNG + elektro hybrid.

    1. V tomto případě to nelze
      V tomto případě to nelze takto jednoduše přepočítat. Popelářské auto bude mít většinu času motor běžící na volnoběh a kilometrů ujede naopak málo. Spotřeba na 100km pak vyjde ohromná a v podstatě nesmyslná. Smysl by spíš dávalo počítat spotřebu na hodinu, jako u pracovních strojů. Ostatně i běžné osobní auto v podobném provozu (např. hodinové poskakování v koloně) bude mít klidně spotřebu 15-20 l/100 km i když normálně bude jezdit za 6.

      Elektromobil bude naopak na tento provoz ideální, protože na stojícím autě bude trochu energie spotřebovávat jen světla, rádio, topení a trochu hydraulika.

      1. Souhlas, to je jako kdybych
        Souhlas, to je jako kdybych počítal spotřebu na 100km u sekačky.
        Ale pravda je, že že pro takovýhle typ stroje je klasický motor ať už dieselový nebo na CNG neefektivní.
        Ideální by byl autobus, který by po cestě sbíral popelnice, odpad by spaloval v dokonalém kotli s malou parní turbínou a tím by se poháněl. A ještě by mohl zametat silnici a v zimě protahovat pluhem a sypat popelem.

    2. Jak jezdí popelářské
      Jak jezdí popelářské auto? Stojí, vytůruje motor a popojede 10-20 metrů a zabrzdí, a tak pořád dokola. Když má plno, odveze odpad na skládku/recyklační linku/spalovnu.
      Tohle je snad nejhorší možný způsob využití naftového motoru. Strsšně žere, trpí na opotřebení, trpí spojka, brzdy se rychle opotřebují.
      Elektromotor tohle dá úplně v klidu a brzdí rekuperací. A je tichý.

  4. Taky jsem potkal v Praze
    Taky jsem potkal v Praze malý popelářský vůz na CNG. Stál 10 minut uprostřed silnice a celá ulice stála, dokud popelář nevytahal všechny popelnice z průjezdu. Přitom se dalo až k tomu průjezdu zajet.
    Celou dobu byl samozřejmě motor nastartovaný.
    Napadlo mě, jaká je hovadina, že když už dělají takovýto stroj na alternativní palivo, proč běží kvůli hydraulice a popojíždění o 20 metrů velký motor. Tady by měly smysl baterie, nebo i nějaký hybrid.

  5. Kdy začne Čína ještě
    Kdy začne Čína ještě odhodladnějc pracovat na přestavbě svých uhelných elektráren a jejich kontrole a ekologizaci? Bez toho to nepude a masové nasazení elektroaut situaci akorát může zhoršit. Baterkoauta jsou jen půlka skládačky.
    Čína taky dlouhodobě nechtěla podepisovat žádné dohody o emisich a Japonsko a USA už kůli tomu postavili družice IBUKI a OCO-2, které přesněji zmapovávají masivní Čínské emise CO2 a získávají tak pro svět důkazy a páku pro vyjednávání s Čínou. (týká se to taky Brazílie a Afriky).
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Orbiting_Carbon_Observatory_2

    Čína pálí uhlí vo 106 protože ho má dost a nemusí ho dovážet. Většina toho šílenýho smogu v čínskejch metropolých je hlavně z blízkejch uhelnejch elektráren, které zřejmě podléhají v reálu nulové emisní kontrole o filtrech nemluvě.
    Situce není zoufalá, ale přímo šílená, viz velmi nelichotivý čínský dokument „Under The Dome“, který se stal velmi rychle v Číně virálem a brzo byl zakázán.
    Potřeba zapnout anglické titulky pomocí tlačítka CC.
    https://www.youtube.com/watch?v=UiWWaVk7ilI

    1. Spotřeba uhlí klesla už
      Spotřeba uhlí klesla už dva roky po sobě o 4 „Česka“. A konce nevidno. V Energetické koncepci mají plán do roku 2030 na 100 GW v jádru, 500 GW ve větru, 500 GW ve fotovoltaice a 100 GW ve vodních elektrárnách. Přitom jim spotřeba elektřinu už neroste.

Napsat komentář