Čína má první tramvaj na vodík, pochází z Plzně

Čching-tao je moderní přístavní město ležící na východním pobřeží. V tamní továrně CSR Sifang aktuálně vznikla světově první vodíková tramvaj. Svůj původ má ale v plzeňské Škoda Transportation.

Nová tramvaj 27T společností CSR Sifang a Škoda Transportation
foto: Škoda Transportation

Nová tramvaj 27T je výsledkem spolupráce plzeňské Škoda Transportation a čínské společnosti CSR Sifang. Je založena na tramvaji ForCity, která jezdí kupříkladu v Praze. Narozdíl od ní ale může být poháněna bateriemi nebo vodíkovými palivovými články.

Škoda v roce 2013 prodala čínské společnost licenci na výrobu 400 nízkopodlažních tramvají typu ForCity (15T). Od té doby obě firmy úzce spolupracují a výsledkem této spolupráce je i nová vodíková tramvaj 27T.

Naplnění vodíkových článků trvá pouze tři minuty. Tramvaj pak ujede až 100 km při rychlostech až 70 km/h. Díky tomu výrazně klesají provozní náklady. Uveze přitom pře 380 pasažérů.

Čína dnes intenzivně bojuje se a veřejná hromadná doprava je jednou z cest, jak tento palčivý problém řešit. Plzeňská Škoda Transportation si zmíněnou spoluprací otevřela cestu k potenciálně obrovskému čínskému trhu.

Novinky.cz, New China TV

24 Comments on “Čína má první tramvaj na vodík, pochází z Plzně”

  1. Vyvést něco do Číny a
    Vyvést něco do Číny a doufat, že přijde další velká zakázka? Chvilku bude ticho a pak tu svou tramvaj potkají na nějaké výstavě pod čínskou značkou:-))) Ale samozřejmě dopracovanou o vychytávky z dalších zkušebních vzorků od podobně optimistické konkurence…

  2. Zajímaly by mě
    Zajímaly by mě podrobnosti, pokud jde o vodíkový článek, tak půjde zřejmě o dost drahou a náročnou záležitost. Jestli má tuto technologii Čína zvládnotou a je spolehlivá, tak jde o špičkovou technologii, kterou zatím nemá nikdo jiný. Může jít ale také o propagační Potěmkinovu vesnici, jezdí jeden prototyp a komerční využití je někde za horizontem…

        1. Ano mykanče! Vzdělanost
          Ano mykanče! Vzdělanost občanu v ČR se předvádí za anonymitou anonymu! A nejen na Hybridu.cz! Jinak ale je dobře, že SVĚT od století páry a ropných paliv přechází k dalším mediím. Je otázkou, jak dalece je budoucnost vodíkového pohonu ekonomičtější než elektřina v elektromobilech. Budování elekronabíječek všech typu v ČR brání vysoká pořizovací cena a nízká návratnost vložené investice. Jak to bude u vodíku.

          1. Ze století páry jsme jaksi
            Ze století páry jsme jaksi nevylezli, nedivil bych se kdyby dnes naše republika měla takový výkon parních turbin jako celý svět v páře kolem roku 1880.
            Rozhodně se jich nezbavíme, zůstanou jako zdroje v solárně-termických elektrárnách (rozhodně mají vyšší stabilitu, dodávek než FVE) a v elektrárnách, které spalují biomasu, možná v teplárnách.

            Myslím že vodík, pokud bude uspokojivě vyřešeno skladování a plnění nakonec nad bateriemi vyhraje. ALe je to otázka. Nejspíš to budou hybridy, nebo se prosadí zejména v nákladní dopravě. Možná mu budou, jestli se technologie podaří, více nakloněné velké, dnes ropné, firmy, které by ale byly nejraději kdyby se jezdilo na ropu do nekonečna

            1. Vodik je jen prevleceny
              Vodik je jen prevleceny zemni plyn (ze ktereho se vyrabi pomoci parniho reformovani). Takze ano, zminene firmy jsou mu vice nakloneny…

              Samozrejme ze pokud by se vodik vyrabel z vody misto zemniho plynu a soucasne by ucinnost elektrolyzy + komprese + ucinnost palivoveho clanku byla vyssi nez ucinnost ulozeni te same elektriny v baterii, byl bych mu velice naklonen.
              Praxe je zatim ale takova, ze na stejne mnozstvi elektriny ulozene do baterie misto do vodiku ujedete asi 2-3x vetsi vzdalenost.

              1. Ovšem elektřina má proti
                Ovšem elektřina má proti vodíku jednu nevýhodu, je jedno jak silný kabel použijeme a jedno jestli střídavý nebo stejnosměrný proud (napětí by i tak bylo obrovské), ale nepodaří se nám ji nikdy vést na takové vzdálenosti jako je možné přepravit vodík. Navíc by to znamenalo zabetonování v regionech (A mohla by si Evropa dovolit se svázat desertecem, tak závislým na elektrárnách na Sahaře s nestabilní oblastí Severní afriky a Blízkého východu?).

                Naproti tomu vodík se dá dopravit klidně z Jižní ameriky nebo Austrálie.
                Myslím že cestou budou hybridní auta, kde vodík v palivovém článku vyrobí proud a ten bude pohánět elektromotory stejně tak jako bude používán proud z baterie.

                Tak mne napadá, že by teoreticky šly vytvořené tepelné spády, jednak zahřátí kompresí, jednak ochlazení expanzí při přepouštění do nádrže s nižšším tlakem, využít k získání části energie.

          2. Ano Staniku! Bohuzel
            Ano Staniku! Bohuzel anonymita zde nenarusuje nahled na vec!
            K cemu je mi vas nick, kdyz pisete hlouposti a poucujete druhy hloupostmi!
            Pokud je vse spatne, tedy i vodik v Tram, tak proc se o to nekdo snazí?
            To ze zmrznou troleje v 1 den, a vsichni se po.se.rou, a jen hejtujou jak je to spatne, je hloupost!
            Jinak v Cine vedi proc to delaj, a muzem bejt hrdy na to, ze ta spoluprace je z nasi Ceskou firmou!
            Pro mne dobry napad, a z mraziky to urcite nema nic soolecneho….

      1. Taky jedna z možností,
        Taky jedna z možností, když se to stalo naposledy, byl jsem zrovna v Brně a ten oňostroj nad vozovnou v Medlánkách byl něco. Říkal jsem si, tehdy že by možná měli vytahnout v Maloměřicích páru aby alespoň něco na normální dráze dojelo a že by to na tramvajích chtělo alespoň nějaké tahače v nezávislé trakci.

            1. Zasekané byly proto, že je
              Zasekané byly proto, že je blokovaly ty nejezdící elektronické. Linka č.2 jezdila celou dobu.
              Jinak DPmB samozřejmě tahače tramvají má, problém je se k takovým obousměrným řadám zdechlých tramvají dostat a postupně je odtahat do depa.
              Námrazy bývají téměř každoročně ale takovou kalamitu chcíplých tramvají a trolejbusů, která byla ve 12/2014, si za 50-let nepamatuji. Jo hold to je ta elektronika.

                1. Samozřejmě by taková
                  Samozřejmě by taková tramvaj s palivovým článkem v tomto případě byla k ničemu. Zůstala by zasekaná mezi těma chcípnutýma a čekala až budou odtaženy ty před ní. Navíc by v Brně některé kopce asi nevyjela.

                  Takže taková tramvaj by byla např. v Brně k ničemu.

  3. Vzhledem k parametrům a k
    Vzhledem k parametrům a k tomu co vidím za okny (všiměte si nákladních vagonů), mi to spíš příjde jako že se má používat jako vlakotramvaj, nějaká taková meziměstská jednotka. Kdyby byla o něco širší a podlaha o něco výše, pak by se mohla hodit i na našich tratích, kde by to bohatě možná bohatě stačilo, pokud by tedy nebyl problém s doplňováním vodíku ve stanicích.

  4. Perpetuum mobile? „Díky
    Perpetuum mobile? „Díky tomu výrazně klesají provozní náklady.“
    Ta veta je bud vytrzena z kontextu, nebo vynalezli P.M.
    Ja tipuji spise na vytrzeni z kontextu a ze porovnani bude asi s autobusovou dopravou. Normalni tramvaj s napajenim z troleje je vubec nejefektivnejsi pohon.
    Jak muze byt takovy clanek publikovan na tomto serveru?

Napsat komentář