Chytré lampy veřejného osvětlení v Praze umí také nabíjet elektromobily. Budou jich tisíce!

Pražané mohou od prosince využívat nové nabíjecí stanice na stožárech městských lamp na Praze 2 a dobíjet svoje vozy přímo z distribuční soustavy. Prvních 13 stanic s 25 dobíjecími body instalovala městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) na speciálně upravené stožáry veřejného osvětlení na Vinohradech, tzv. EVR lampy, v ulicích Moravská, Korunní, Chodská, Kladská, Slezská a  Slovenská.

Jako dárek současně nadělila Pražanům nabíjení na těchto stanicích do konce letošního roku zdarma. Zájemci o pravidelné nabíjení se mohou už nyní registrovat na www.prahanabiji.cz a objednat si dobíjecí čip, se kterým budou moci využívat i širokou síť nabíjecích stanic dalších provozovatelů. 

„Vytvoření efektivní dobíjecí infrastruktury je jednou z hlavních podmínek rozvoje elektromobility v hlavním městě. Sloučením nabíjecích stanic pro elektromobily s veřejným osvětlením se navíc předchází umisťování dalších sloupků do veřejného prostoru. Prvních třináct stanic, které mají primárně sloužit rezidentům dané oblasti, spouští městská společnost THMP na Vinohradech v pilotním provozu. Po jeho vyhodnocení a také v závislosti na zájmu Pražanů a penetraci elektromobilů se bude plánovat rozmístění a zprovoznění dalších,“ řekl Jan Chabr, radní hl. m. Prahy pro oblast majetku.

foto: Technologie hlavního města Prahy

„Praha 2 je moderní městskou částí, která rozvoj chytrých technologií a jejich zavádění do praxe dlouhodobě podporuje. V zavádění prvků Smart Cities jsme byli vždy průkopníkem, společně s Pražskou energetikou jsme s budováním sítě na dobíjení elektromobilů začali už před lety. Rozvoj elektromobility nakonec ukázal, že je potřeba kapacitu dobíjecích stanic nadále navyšovat. Zprovoznění nových dobíjecích míst tak jistě naši občané uvítají,“ dodal Jan Recman, místostarosta Prahy 2 pro oblast životního prostředí, výstavby a  územního rozvoje. 

„Přípravu stožárů na budoucí osazení nabíjecími stanicemi pro elektromobily realizuje THMP jako správce veřejného osvětlení souběžně v několika lokalitách. V letošním roce bude po Praze připraveno 55 EVR lamp. V příštím roce je jich v plánu 240, v následujících letech to budou násobky,“ uvedl Tomáš Jílek, předseda představenstva THMP. Z důvodu úspory nákladů a minimalizace zásahu do života Pražanů probíhají veškeré práce na budování dobíjecí infrastruktury v koordinaci s obnovou distribuční sítě a jejím vlastníkem, společností PREdistribuce.

EVR lampy jsou již vybudované v lokalitách Prosek, Vokovice, Kamýk, Háje a  Černý Most. Aktuálně THMP a PREdistribuce připravují další v Kobylisích, Bohnicích, Dvorcích, ve Vršovicích, na Vinohradech a Velké Ohradě.Pilotní nabíjecí stanice instalované na EVR lampách disponují výkonem až 2x 22 kW. Většina umožňuje současné nabíjení dvou vozidel, celkem je k dispozici 25 dobíjecích bodů. U deseti z třinácti stanic se ještě počítá s vyčleněním dvou parkovacích míst s tím, že vyhodnocení pilotní části pomůže najít optimální řešení pro další provoz.

V prosinci THMP umožní zájemcům nabíjet zdarma bez jakékoliv registrace, stačí připojit kabel do vozidla. Od 1. ledna 2023 bude možné nabíjet dvěma způsoby. Registrovat se a získat dobíjecí čip, který řidičům umožní za cenu garantovanou THMP využívat také nabíjecí stanice PREpoint a za standardní ceny i stanice dalších provozovatelů po celé Evropě. Druhou možností bude jednorázové dobíjení bez registrace, a to přes QR kód.

zdroj: tisková zpráva

21 Comments on “Chytré lampy veřejného osvětlení v Praze umí také nabíjet elektromobily. Budou jich tisíce!”

    1. Zrovna mě to samé napadlo. Soused si postavil FVE a koukal jsem včera, když bylo slunečno a dalo by se vyrábět, tak panely byly tak ze 2/3 zapadané sněhem. Z některých to sklouzlo, ale většinou jsou zapadané. Pak je to škoda… slunce svítí, ale FVE nevyrábí skoro nic.

      By mě zajímalo, jak to jde rozumně řešit. Ne vždy je možnost to omést smetákem. Jsem myslel, že je to nějaký materiál, po kterém ten sníh lehce sklouzne a nedrží se tam.

      1. Zalezi na sklonu. Na youtube je dost navodu jak to odstranit. Samotrejme ze to nejakou namahu vyzaduje, ale je to docela prospesna rozcvicka. Moje panely jsou u zeme a dobre pristupne. No co, auto zaparkovane venku se take musi ometat a prodal nekdo sve auto kvuli tomu? Majitele pozemku musi take odklidit snih kolem pozemku a kolem domu. Chapu, ze panelokovy povaleci se vysmivaji. Ale kdyby uklouzli u nejakeho pozemku, tak by hned bezeli k soudu. Pakaz jedna lina.

        1. Pokud to bylo na mě, tak nejsem žádný panelákový povaleč a ani se nevysmívám nikomu, jen mě zajímalo, jak se to řeší. Protože zapadané panely leží zbytečně ladem a nevyrábí. U sebe na střeše bych to pořešil v pohodě, smeták ze střešního okna a většinu bych očistil. Ale ne každý má dobrý přístup. A o FVE jsem i uvažoval, měl jsem i rozpočet, ale za fixovanou cenu el. se mi to moc nevyplatí a co bude pak, se uvidí. Od jedné montážní firmy vím, že panelů mají dost a i ostatní elektroniky, takže strach nemám, že by se na mě nedostalo, pokud bych měl zájem 🙂 Ale i po fixaci je strop na cenu, OZE se už neplatí a nakonec, i ty ceny zas mohou klidně klesnout. Žádný spěch, hlavně, když elektřinou jen svítím…

          Ten příměr s autem je fakt super 🙂 Ano, i auto zapadané sněhem je k ničemu, ale omést auto a panely na střeše je „trochu“ rozdíl, že? To musíte uznat i vy.

          1. Ten panelakovy povalec nebylo na vas, ten bydli o patro na vami. Ten se sutrem v hlave.
            Auto je sice mensi, ale musi se ometat kostatkem. Na panely mam hrablo primo na stahovani snehu, 60cm siroke a teleskopickou tyc az 5m. Jelikoz to je hladka sikma plocha tak to jde razdva. A jak jsem psal o hrabani chodniku, tak to je opravdova fuska kdyz napadne 20-30 cisel. Ale to je 2-3x do roka.

      1. Vidím naplno chápete význam vyrtuální baterky.
        Když to tak udělá každý, tak jako na zimu budeme zapnínat elektrárny, který na jaře vypneme a zakonzervujeme? Takto se závislost na fosilních palivech spíš prohloubí.
        Zatím to je jen marketingový tah, ale až to tak bude chtít moc lidí, tak to honem zpoplatní tak, že se to ani nevyplatí.

    2. Pro Lžidlaždič…Já mám sníh rád…Ometám tak deset minut, ale hlavně když je bílo, začne mi FVE při zatažené obloze dávat klidně 3x víc energie než bez sněhu. Máme tady všude okolo svahy, stráně a stromy a když napadne, vzduch je plný fotonů, až z toho oči bolej 😉🌨️👍

          1. Můj úvodní příspěvek se týkal jak denního, tak nočního příspěvku FVE k energetické bilanci třeba i Tebe, známý to ostrovane. Psal jsem, že v případě FVE se přes den honíš s tyčkou smetáku a v noci aby ses zahřál si honíš tyčku. Ale Ty seš už jako skopčák – reaguje na poslední příspěvek ve vlákně aniž by tušil, jak to vlákno začalo. Takže seš pak ve výsledku nejen slint ale i hlen jako skopčák.

                1. pro Lžidlaždič… Koukám že lež se stává normou… Ale ne mojí!!!…Že prý ,,mezní stavy se přechází taktním mlčením“…O čem to blábolíš ty slintáku 🤤??!!… Problémy OZE a návrhy na jejich řešení se tady probírají snad každý den 😳🙄

                1. pro Lžidlaždič… Tak že se ,,nepřechází taktním mlčením“ jak si před chvílí lhal…
                  A to je tak všechno co mám k tvému lhaní, puso prolhaná 😘

Napsat komentář