Smogový opar, který během zimy na čas zavalil vybrané evropské metropole, nemá svůj původ pouze v osobních autech. Významným zdrojem znečištění ovzduší jsou také pracovní a těžké nákladní stroje. I na ně už se ale šijí přísnější emisní normy.
foto: New Holland
Prakticky všechny stavební stroje, popelářské a další údržbové vozy, traktory, kombajny a další farmářské vybavení, jsou poháněny výkonnými, objemnými dieselovými motory. Přestože těchto strojů jezdí po světě řádově menší množství než osobních aut, jejich emise jsou nezanedbatelné.
Situace je o to složitější, že firmy i jednotlivci často využívají velmi staré stroje – s jejich obměnou vyčkávají na co nejzazší dobu (jinými slovy: dokud ty staré nedoslouží). Využívají tak často zastaralé modely, které například neobsahují katalyzátor, a proti moderním vozům tak vypouštějí do ovzduší více znečišťujících látek.
A kde je nejaky info o tom
A kde je nejaky info o tom Zetoru?
Může mi někdo vysvětlit,
Může mi někdo vysvětlit, proč se ten hybridní pohon o kterém se píše ve zde neviditelné části článku (Route HD se skládá z elektromotoru, baterie a malé turbíny, která funguje jako generátor elektřiny.) nepoužívá i u osobních e-aut?
Přečti si něco o
Přečti si něco o turbínách a bude ti to jasné.
Stručně vysoká účinnost, vysoký výkon, velký objem, velká váha.
Proto to najdeš v tanku ale ne v osobáku.
Já neměl na mysli turbínu
Já neměl na mysli turbínu z naší brněnské přehrady 🙂
Jsem skromný, líbila by se mi malá turbínka s adekvátním výkonem pro dobíjení akumulátoru elektromobilu v případě delší štreky. Takový malý přítulný turbínový extender.
Doporučuji k přečtení (strejda gůgl rád přeloží) níže uvedenou stránku o turbínovém autě fy Chrysler. A to ještě byl tehdejší zkušební model silně znevýhodněn nutností pracovat v širokém rozmezí otáček kvůli převodovce, která by u mnou uvažované varianty odpadla (případný stálý převod dopomala v tomto případě nepovažuji za převodovku), neb by turbína pracovala pouze v jedněch – pro pohon nějakého výrobníku (generátor/alternátor) proudu optimálních obrátkách. (nejsem moc elektricky talentován)
Pokud jsem něco v odkazovaném článku moc špatně pochopil, omlouvám se za případnou ztrátu vašeho času.
http://www.allpar.com/mopar/turbine.html
No pokud jsem to pochopil
No pokud jsem to pochopil pro osobní auto převažují nevýhody
– turbíny tak nějak špatně snáší startování – pracovní teplota turbíny je někde na 1400 stupních, jenže při startu ji na tuto teplotu ohřejete, potom zase vychladne při vypnutí – ten materiál uvnitř děsivě pracuje takže životnost je výrazně kratší než u pístového motoru
Další nevýhoda je hmotnost – turbínový motor váží kolem 200kg
no a nakonec zrychlování/zpomalování – turbíně se zrychlovat moc nechce (v porovnání s pístovými motory)
Turbíny jsou lepší než pístové motory, ale bohužel ne v aplikaci zvané auto.
No pokud by ta turbína
No pokud by ta turbína hnala nějaký generátor, tak by nebylo zapotřebí měnit její výkon, řekněme že by to mělo mít třeba 5kW, to by rozhodně nevážilo 200kg, ale nevím, kolik je tak běžně výkon auta když nezrychluje a jen překonává odporové síly.
Hodně malé turbíny se dělají pro modeláře, ale jejich výkon netuším, možná než extender by se mohla hodit v zimě, kdy by mohla připravovat teplo pro topení v autě a elektřina by byla jenom jako bonus, ale to by bylo hodně přehnané těch 5kW.
hybrid.cz/novinky/mikroturbin
hybrid.cz/novinky/mikroturbiny-budoucnost-hybridnich-aut
a?
článek starý 4,5
a?
článek starý 4,5 roku
uvítal bych info o DNES vyráběném autě s tímto zařízením
ať hledám jak hledám…
Něco novějšího, bohužel
Něco novějšího, bohužel se asi do seriové výroby nedostane.
auto.cz/walmart-predstavil-aerodynamicky-hybridni-tahac-wave-video-79992
Tato firma už mikroturbíny
Tato firma už mikroturbíny ve svých vozidlech používá.
wrightspeed.com/products/the-route/#geared-traction-drive
Moc děkuji za odkaz.
Moc děkuji za odkaz. Mrzuté, že se opět jedná o náklaďák, asi to pro osobák nemá smysl. No nic, najdu si jiný sen 🙂
Ještě dodám.
použít
Ještě dodám.
použít turbínku jako extender je pěkný nápad, jen bych se bál životnosti – do toho se automobilkám asi nebude chtít.
E? Proč se bát
E? Proč se bát životnosti? Autu když se poláme motor tak se pouze zastaví, u letadla je to krapet horší – spadne. A přesto se skoro nikdo nebojí létat. Jestli se nepletu, tak dnešní letecké motory jsou v podstatě turbíny. Kromě malých několikamístných letadel se ve vzduchu pístové motory moc nevyskytují.
Jak jsem tohle psal, tak jsem si trochu zahledal „turbina auto“ a vylezly zajímavé články. Doporučuji to též zkusit.
(podle nalezených odkazů vidím, že jdu s křížkem po funuse; zase nobelovka nebude 🙂
Zajímalo by mě, jak
Zajímalo by mě, jak složitá je transformace motoru Diesel/CNG?? Řekl bych, že to by možná zemědělci uvítali více, než Electro 🙂
Veľmi jednoduchá:-) Najprv
Veľmi jednoduchá:-) Najprv vymeníš hlavu valcov a prerobíš ho na benzínový, potom pridáš bomby a hotovo 🙂 Niektoré dopravné podniky to tak urobili, lebo autobusy na benzín prakticky nerobia.
Bomby se shazují z letadel
Bomby se shazují z letadel (asi to neche použít jako sebevražedný stroj), ale jestli myslíš tlakové lahve-nádoby, pak by se dalo souhlasit.
🙂
🙂
Jo, jo, není nad ten
Jo, jo, není nad ten požitek jet rychlostí chůze do dlouhého strmého kopce za plně naloženou Tatrou T148 🙂