ČEZ chce, aby Temelín fungoval minimálně 60 let

ČEZ do modernizace jaderné elektrárny Temelín investuje 3,6 miliard korun. Připravuje se na minimálně šedesátiletý provoz.

Zajistit minimálně šedesátiletý provoz. Tak dlouho chce společnost ČEZ provozovat Jadernou elektrárnu Temelín. Pomoci tomu mají i průběžné modernizace. Ke klíčovým projektům patří prodloužení palivové kampaně, modernizace řídicích systémů nebo příprava na výměnu generátoru. Celkově ČEZ na letošní rok pro Jadernou elektrárnu Temelín naplánoval 271 investičních akcí, tedy o 46 více než loni. Vynaloží na ně 3,6 miliard korun. Od začátku provozu ČEZ do modernizace Temelína investoval přes 28 miliard korun.

Soustředit se na posílení bezpečnosti, efektivitu provozu a životní prostředí. Investice do těchto oblastí pomohou podle představitelů ČEZ zajistit minimálně šedesátiletý provoz jihočeské jaderné elektrárny a v delším výhledu i zvýšit její efektivitu. „Obě české jaderné elektrárny chceme udržet v nejlepší možné kondici. Průběžná modernizace a zvyšování efektivity je cesta, jak toho dosáhnout. V následujících letech nás v tomto směru čekají klíčové projekty,“ uvedl Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika.

SOUVISEJÍCÍ: V JE Temelín se chystá místo pro malé modulární reaktory

Jako příklad uvedl prodloužení palivové kampaně, tedy doby provozu mezi dvěma odstávkami. Ta v současné době trvá přibližně rok. V následujících letech se bude prodlužovat až na finálních cca 18 měsíců. „Tomu samozřejmě předcházela řada analýz a posudků, nicméně následujeme většinu elektráren na světě, které v tomto cyklu už pracují,“ upřesnil Bohdan Zronek. Už letos zavezou energetici do reaktoru druhého bloku takzvanou přechodovou vsázku. Ten tak bude v provozu o dva měsíce déle. „Prodloužení palivových cyklů souvisí nejen se zvyšováním efektivity, ale delší palivové kampaně znamenají i například menší zatížení vlivem vychlazení a otevření zařízení,“ dodal Bohdan Zronek.

Padesát kilometrů nových kabelů, výběrové řízení na nové generátory

I letos budou energetici pokračovat v modernizaci části řídicího systému hlavních výrobních bloků. Pro energetiky jde o jednu z největších investic v historii temelínské jaderné elektrárny. Kompletně ji chtějí dokončit v roce 2029. „Hlavní práce jsme zahájili v loňské odstávce druhého bloku. Letos plánujeme položit pět kilometrů napájecích a 45 kilometrů optických komunikačních kabelů a přibližně polovinu této délky pak i v příštím roce,“ konstatoval Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.

Vlastní serverové skříně na blocích instalují v roce 2024. Nový systém bude postupně přebírat řízení od roku 2025, v plném rozsahu na obou blocích začne fungovat během roku 2029. Letos také mají v plánu vypsat výběrové řízení na nové generátory. Zařízení, které vyrábí elektřinu pro pětinu České republiky, chtějí měnit v roce 2028 na prvním a o dva roky později na druhém bloku.

Efektivitu provozu bude hlídat nový software

V letošním roce by ČEZ v Temelíně chtěl nasadit nový software, který bude hlídat ekonomický provoz hlavních výrobních bloků. „Jeho úkolem bude monitorovat veškerá zařízení v nejaderné části elektrárny, například čerpadla, výměníky nebo kondenzátory s cílem optimalizovat jejich provoz tak, aby elektrárna měla co nejnižší vlastní spotřebu elektřiny a nejvyšší výrobu. To jí umožní dodat do přenosové soustavy více elektřiny. Software by měl přinést úsporu v řádu jednotek tisíc MWh za rok,“ doplnil Jan Kruml.

Investiční akce v podobě různých modernizací probíhají především v době odstávek. Letos energetici na obě odstávky naplánovali dohromady 163 investiční akcí. Na prvním bloku začne odstávka 7. dubna, na druhém pak 18. srpna. V obou případech je odstávka naplánována na dva měsíce.

Od začátku roku 2023 elektrárna Temelín vyrobila 2,4 terawatthodin elektřiny. Společně s Dukovany jde o zdroje, které produkují největší množství čisté elektrické energie a podílí se tak výraznou měrou na bezemisní výrobě Skupiny ČEZ. Ročně se díky jaderným elektrárnám nevypustí do ovzduší přibližně dvě desítky miliónů tun CO2.

Od svého spuštění v roce 2002 dodala jaderná elektrárna Temelín do sítě celkem 289 659 GWh elektřiny. Každý z obou bloků jihočeské elektrárny přispěl více než 140 tisíci GWh, a zabránil tak vypuštění zhruba 110 milionů tun CO2, které by vznikly při výrobě stejného množství elektřiny spalováním uhlí. Celá česká energetika vyprodukuje ročně asi 80 000 GWh elektřiny.

Výroba v jaderných elektrárnách, se kterými Evropská komise počítá při plnění klimatických cílů EU, nepřispívá k produkci skleníkových plynů, a nemá tak vliv na globální změny klimatu. Výstavba nových bloků v Dukovanech a Temelíně i rozvoj malých modulárních reaktorů jsou také součástí energetické koncepce českého státu.

V českých jaderných elektrárnách Temelín a Dukovany například také za poslední roky významně posílili v oblasti bezpečnosti. Obě elektrárny zpřísnily pravidla, pro své pracovníky i dodavatele nakoupily celou řadu karabin, úvazků či úchytů, které mají zamezit pádu například pracovního nástroje do otevřeného zařízení. Posílili také přípravu před samotnou prací. „Máme centrum praktické přípravy, kde si naši lidé i pracovníci dodavatelů mohou veškeré činnosti i odpovídající ochranná opatření dopředu vyzkoušet. Na vlastní práci tak jdou dobře připraveni, což je základ pro její dobré provedení,“ konstatoval Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.

zdroj: tisková zpráva, ČEZ

50 Comments on “ČEZ chce, aby Temelín fungoval minimálně 60 let”

  1. pristi zima bude posledni ktera bude neco znamenat, jiz tato zima ukazala ze to zmaknem, a pak jiz bude jen lip a lip

    aktualni Evropa je precedens i pro Cinu a Indii ktere od Rusa take ve velkem berou plyn a ropu, jiz i tam se zacina objevovat vlna ktera by rada od „drahych“ inportovanych energii zacala ustupovat mnohem razantneji jez jak se to delo doted

    1. Čínská i Indická ekonomická expanze je omezena dostupností levných energií. Dostupnost ruské produkce energií a možnost finančně nesoutěžit s Evropou je pro ně naprosto ideální příležitost a napínají všechny síly k přesměrování toku těchto energií pro sebe.

      USA zradily své evropské spojence a odřízli je od ruských energií. To je jeden z hlavních cílů ukrajinské provokace. Sice tím poškodily své geopolitické konkurenty EU i Rusko, ale přesunem ruských energií z EU do bloku BRICS tím tento blok dlouhodobě významně posílí.

                1. Rusové tento rok dokončili připojení dalších nalezišť na Sílu Sibiře 1 a odesílají do Číny 40 miliard m3 ročně. Po dokončení zahájí stavbu SS2 přes Mongolsko s kapacitou 50 miliard m3 s termínem dokončení 2026.

                  Takže si o děláš starosti zbytečně. Otázkou jen je, kdy se Čína postaví na stranu Ruska i vojensky.

                2. Takže až to bude jednou hotové, bude to tak polovina trhu, o kterou přišli v EU. A jsem zvědavý jak to dostaví, trubky sice asi vyrobit umí, ale pumpy, ventily, šoupátka, kompresory a další technologie Rusové neumí. V tomhle jsou závislé na importu, povětšinou z EU. Třeba Čeljabinská fabrika na trubky, které dodává na Sílu Sibiře, měla výrobu tady těch dílů v ČR. Bude se bez nich muset obejít.

                3. Snad si nemyslíš, že se ruský export plynu do Evropy zastaví? Už brzy ten zaručeně pravý „izraelský“ LNG i v tvé domácnosti stejně jako zaručeně moravský Modrý Portugal z Templářských sklepů Čejkovice v tvojí vinotéce.

                4. „Snad si nemyslíš, že se ruský export plynu do Evropy zastaví?“
                  Ano, to si myslím, na to na světě není dost lodí na LNG, Rusko nemá na to exportní kapacity a LNG tankery se k jejich pobřeží ani nepřiblíží. Lloyd’s a jim pdoobní dali jasně najevo, že tyhle lodě nepojistí. Game over.
                  P.S.: Zemní plyn mi nemá do domácnosti kudy připlout. A ty jsi se svými pokusy trapný.
                  P.P.S.: Co ta analýza, už jsi na tom začal dělat, nebo se od tebe dočkám jen dalších trapných výmluv?

                5. Mě je celkem jedno, kdo koupí a spálí Ruský plyn, je ale důležité aby neutíkal do atmosféry, rozhodně je lepší ho spálit, protože metan je asi 20x účinnější skleníkový plyn.

                6. Zaprvé si pleteš priority Evropy a Ruska. Ruskou prioritou není udržet dodávky v daném objemu energie, ale příjmů.

                  Zadruhé, co se týká výkřiků Game over a podobných juvenilních projevů, tak jen prokazuješ naprostou neznalost ruské ekonomiky, pravděpodobně pod vlivem blábolení propagandistických médií o ruské životní potřebě prodávat ropu a plyn do Evropy.

                  Doporučuji si nastudovat strukturu ruského exportu a uvědomit si, že v případě plynu, ropy a derivátů se nyní hraje o pouhých 20% jejich exportního objemu. Zbytek už mají vyřešen.

                  hxxps://atlas.cid.harvard.edu/countries/186/export-basket

                7. Jan Veselý:Game over?::Ruská federace se letos(2022) stala druhým největším dodavatelem LNG do Evropy. Po moři sem dovezla 17,8 miliard metrů krychlových plynu, což je o 42 procent více než za stejné období minulého roku. Uvádí to agentura Bloomberg a deník Financial Times.:::::::.S už bezmála rok trvající válkou na Ukrajině se pojí mnoho paradoxů. Co se ruské ropy týče, tak přes jasnou podporu Kyjevu má Česká republika výjimku a stále odebírá ruskou ropu a řádně za ni platí. Rakousko zase v poslední době dokonce navýšilo odběr ruského plynu, který tam proudí přes Ukrajinu.A jak píše agentura Bloomberg v jedné z hlavních zpráv minulého týdne, tak nejen v Brně přistává čas od času letadlo s ruským jaderným palivem. Ostatně to budou až do roku 2025 nakupovat i ve Spojených státech amerických, pokrývá stále celou pětinu tamější spotřeby.

            1. Nevím, co si představit pod pojmem v poslední době. Zisky Gazpromu dává smysl hodnotit přinejmenším ročně, stejně jako výrobu tvé FVE. Kolik vydělal nebo nevydělal se dozvíme za rok.
              Že teď zrovna je cena nižší a svítí slunce není relevantní pro celkový výsledek.

              Když začala válka a sankce, takový obrovský růst zisků Gazpromu si ekonomická nemehla tvého typu nedokázala představit ani v nejhorších snech. A teď tváří tvář porážce jen hrozíte zaťatou pěstičkou a vykřikujete, že se ještě uvidí.

              Ano, Rusko nedodává tolik plynu, protože všichni panicky nakupovali v létě. Platí to o všech palivech. Obchodníci realizovali zisky předem. Teď jsou ceny nižší a kdo potřebuje ušetří. Ale dál? Až se zásobníky vyprázdní?

                1. Rusko se vrátilo s emisemi do roku 1996 protože nemají katalyzátory a sami je vyrobit neumí. Ruské automobilky dostaly na rok výjimku, že nemusí mít ani ABS. Už to bude končit tak jsem zvědav co jim Mašpriborintorg vyvinul. Možná to bude s elektronkami. 😉

                2. ruzzko ma nerosty vseho druhu a v neomezenem mnozstvi. Urcite bude mit kazdy Zigulik krabici plnou platiny a vzduch bude kristalove cisty. Oni delaji vsjo balsoj.

                3. Obávám se, že platinu rozkradou než se auto dostane na konec výrobní linky. Mám s tím osobní zkušenost. Jednou jsem montoval elektroniku v ruské pekárně. Měli jsme na všem pozlacené FRB konektory. Ruský technik se měl ptal „éto zoloto“? Já říkám „da“. Do rána nebyl na přístrojích ani jeden konektor. 😉

                4. @ Skopčák: This is not a dream, this is reality. Skopčák is an ox…..

                5. @visper Ano, to je pravda. Jak dlouho bude trvat čínským automobilkám obsadit trh a nahradit automobilky západní? Dva roky? Tři? Zcela jistě méně, než pět.
                  Nám není Škoda Auto schopna dodat auto dva roky. Skoro mám chuť se vsadit, že Rusové budou mít auta dřív, než mi toho Superba.

                6. Ano, to si myslím taky. Ale Čína tam bude valit hlavně EV protože spalováky moc neumí. Takže nám brzo Rusi předvedou jak má vypadat rozvoj elektromobility.

                7. Čína neumí spalováky?? Veškerá pracovní a zahradní technika, elektrocentrály, atd, to jsou dnes všechno čínské motory. A v autech to zválcují naprosto stejně, podívej se třeba na GW4N20. Ano, jsou technologicky řekněme deset let pozadu, jenomže před deseti lety se dělaly v Evropě ty nejlepší motory a rozhodně lepší, než dnes a mě to právě naprosto zapadá do ruských potřeb. Vymazlené spolehlivé spalovací motory emisně na úrovni Euro 6 jezdící pro Rusa prakticky zadarmo.
                  Tvl mě to teda dává hodně velký smysl. Abychom jim ještě nezáviděli.

                8. pro Runnču…V Číně je budoucnost jasnější než kdekoliv jinde. Spalovací motory a motůrky tam už nikoho nezajímaj…V podstatě už jen vyprazdňují sklady 😃

                9. @Drvoštěp Škoda, že čísla čínské spotřeby ropy pro PHM mluví opačně.
                  Spotřeba ropy na paliva včetně leteckých benzínů a mazutu, (samozřejmě bez biopaliv):
                  hxxps://www.statista.com/statistics/265235/oil-consumption-in-china-in-thousand-barrels-per-day/

                  Existuje ještě graf průměrné spotřeby vozidel, ze kterého je patrné, jak se průměrná spotřeba snížila. Z kombinace těchto dvou čísel je evidentní, že rozmach autmobilismu spalovacích vozidel je v Číně obrovský a vysoce akceleruje.

                10. pro Runnču…. Nemůžeš brát všechno doslova… Zásadní je, že když uděláš extrapolaci všech možných čínských statistik, je evidentní že skončí ze spalováky dříve než v EU… Pravděpodobně budou spalováky dál ještě nějaký čas vyrábět na export, nebo i pár procent pro vnitřní trh, ale to na věci nic nemění. TREND JE JASNÝ 🔋🔋🔋

                11. Čína bude výrobu spalovacích vozidel dále prudce navyšovat, jako to dělá teď. Důvod je prostý – automobilismus je v Číně stále na počátku a zhruba srovnatelný s Českou republikou v padesátých letech.
                  Ano, bude vyrábět i elektromobily a cokoliv dalšího, protože to není místo spalovacích aut, ale vedle nich.

                12. pro Runnču….jedna zprávička z uplynulého týdne: Největší světový výrobce baterií CATL zlevňuje baterie automobilkám o cca 25%. Ovšem pouze těm domácím -čínským…Sleva nebude ani pro Teslu, i když vyrábí v Číně…😉

                13. A? Já být Číňan, vyrábím elektromobily ostošest a jejich dovoz do EU i dotuji. A za deset let pak jako humanitární gesto udělám letecký most pro zásobování Evropy konopnými provazy.

                14. Na konci padesátých a začátku šedesátých let připadal statisticky jeden automobil v ČSSR na šest občanů. V současné Číně je to jeden automobil na pět občanů.
                  I příjmově jsou na tom občané současné Číny velmi podobně, jako občané ČSSR na konci padesátých let.

                  Představ si, že žebrota Češi najednou zchudnou o 70% a nebudou brát třicet, ale deset tisíc měsičně, seber jim 75% aut a pak jim zkus místo nich vnutit elektrobil 😉 To je realita Číny.

                  Jestli si někdo myslí, že prioritou čínských komunistů stran automobilismu je elektromoblita, tak je naprostý, ale opravdu naprostý debil.

                15. pro Runnču… Kdyby ses o čínskou elektromobilitu trochu zajímal, nemusel by si být za debila ty: Protože elektromobilita je jedna s priorit čínských komunistů… Důkazem budiž velké množství automobilek státních nebo polostátních vyrábějící právě elektromobily…
                  Tvůj argument o chudých Číňanech, který si nenechaj vnutit drahý elektromobil pramení opět z neznalosti:
                  1: Cena auta v Číně je podstatně nižší než stejného na EU trhu.
                  2: Mohou si vybrat z bohaté nabídky malých a levných městských elektromobilů.
                  3: Kromě ,,dospělých“ elektromobilů si chudší lidé mohou koupit jedno z mnoha nabízených laciných autíček se slabým motorem a krátkým dojezdem s nízkonapěťovou technologií (ale už ne na olovu 😉).
                  Můžeš se třeba rosypat smíchy, ale mnoha lidem to stačí a hlavně si nekoupí žádný levný prdosmrad, jak si naivně představuješ ty…

                  Vzdej to blázne 😜

                16. Cena auta v Číně je samozřejmě nižší, ale pouze absolutně, nikoliv v přepočtu paritou kupní síly. Automobil je stále pro průměrného Číňana luxusní zboží.
                  Ano, z nouze se vyrábějí podivuhodná přibližovadla. Ovšem realistický pohled do atlasu na geografii Číny by ti měl napovědět, že nejsou od určitého vývojového stupně perspektivní dopravní prostředek.

    1. Cena plynu byla dlouhodobě pod 20 EUR/MWh, nyní je 50 EUR/MWh, cena elektřiny byla 50 EUR/MWh, nyní je 160 EUR za MWh, cena emisní povolenky je 96 EUR/t.
      USA Henry Hub Natural Gas Spot Price je 2.42 USD/MMBtu neboli zhruba 9 EUR/MWh.
      Při výrobě elektřiny se nyní používá hlavně uhlí, plyn se šetří, proto také klesla jeho cena. Cena plynu sice klesla, ale stále je 5x dražší než v USA, což je pro evropské výrobce špatná zpráva.
      Každopádně současným cenám kombinace OZE+plyn i s emisní povolenkou nemůže jádro konkurovat.

      1. EU v roce 2022:
        Biomasa – 5.96%
        Zemní plyn – 19.91%
        Černé uhlí – 7.38%
        Voda – 10.12%
        Hnědé uhlí – 8.61%
        Jádro – 21.92%
        FV – 7.27%
        Vítr – 15.01%
        Ostatní fosily – 3.58%
        Ostatní OZE – 0.24%
        Celková spotřeba – 2795.37 TWh
        Výroba elektřiny z uhlí stoupla meziročně o 27.85 TWh (Č +15 H +12), výroba z plynu stoupla o 4.54 TWh, výroba z FV +39.42, vítr +33.07.
        Problém byl hlavně v tom, že jádro mělo technické potíže (-118.9 TWh) a v západní Evropě byl extrémně suchý rok (voda -65.66 TWh).
        Tolik k realitě.
        Bude-li letos normálně deštivý rok a Francouzi si opraví a zprovozní svoje jaderky, bude to pro fosilní energetiku naprostý masakr.

        1. dulezite je ale nezaspat dal s akumualaci a budovanim dalsich OZE zdroju, a diverzifikovat to u smerem na jadro a rychle spisnane zdroje na plyn, a tim plynem muze bejt i akumulovany vodik ktery se v energetice skladuje nizkotlace, tedy vesmes levne a bez uniku

          a co vim tak Nemecko hodla stavet nekolik vodikovych elektraren prave po bok s tema plynovejma co maj ted

          Rus proste jen urychlil to co Evropa mela v planu delat pristich 20 let natolik, ze to Evroipa mozna stihne za 5-8 let, co jsem koukal k Siemensu, tak ETES taky posunuli o 3 roky dopredu a se stavbou komercni faze chtej zacit pristi rok, puvodne se mela zacit stavet az 2026

          1. U vodíkových elektráren dost pochybuju o ekonomickém smyslu. Ale na druhou stranu se OBROVSKÉ množství vodíku spotřebuje v chemické výrobě a je tam teď obrovská chuť chemických firem přejít z parního reformingu zemního plynu na elektrolýzu. Jenom tahle sranda má potenciál ušetřit více plynu než kdyby se vypnuly všechny plynové elektrárny. A v mělčinách Severního moře a Baltu je obludně velký potenciál větrné energetiky.
            Jak psal teď nedávno Niedermaier, ČR na podobné akce asi nemá podmínky. Proto je pro nás nejrozumnější přisosnout se k sítím, kde tyhle zdroje pojedou. Znamená to posílit přenosová vedení do Polska a Německa. Pár set kilometrů drátů celkem by dokázalo neuvěřitelné věci s cenou elektřiny. Jen to chce vykašlat se na fangličkaření a hraní si na „nezávislost“ garantovanou importními palivovými tyčemi.

            1. vodikova elektrarna je vesmes poupravena plynova elektrarna na zemni plyn, jsou tam jen velice male rozdily, a je to tak stavebne nejlevnejsi forma tepelne elektrarny, zaroven to je stavebne nejrychlejsi tepelna elektrarna

              ono se nejedna o obri elektrarny jak si je spousta lidi predstavuje, tedy treba 500MWe+, ale jde vetsinou o mensi do vykonu 100MWe nekde pobliz nejake vetsi fotovoltaiky nebo vetrneho parku, a vodik se skladuje v energetice nizkotlace, takze i v radu let minimalni samovolny unik, a dany vodik se pro tako elektrarny vyrabi z prebitku tech OZE elektraren pobliz, tedy ve finale takova kombinace je vesmes totez co treba Dlouhe strane, jen mediem ktere se skladuje pro vyrobu elektriny neni voda v horni nadrzi, ale vodik

              Nemci maj tusim jiz schvaleno, ze pro projekty OZE ned urcitou vyrobni pkapacitu se musi zaroven resit prave akumulace, a ona vodikova vychazi zatim levneji nez baterie, Siemens upravuje takto na vodik svoji elekrtrarnu s turbinou 4000F, a nabizeji vykon od 4 do 375MWe, cena za tu 4MWe variantu je okolo 2-3 milionu eur, takze za rekneme 50-75 milionu korun ti dovezou a postavej malou elektrarnu ktera umi spalovat vodik a vyrabet z pary na turbine 4MWe, a montaz i s pozemnima pracenma je cca 8-9 mesicu, asi 2 mesice zpet jsme presne takovou blize neurceny plynovou elektrarnu (zatim se nerozhodli na jaky plyn) poptavali pro zakaznika v Rakousku k jednomu developerskemu projektu kde bude prez 1000 bytovych jednotek 😀 a pravdepodobne to bude nakonec prave na vodik z fotovoltaiky ktera bude na celem tom developerskem projektu zajistovat elektrinu, ted v Korei k tomu projektu popravame i odpovidajici elektrolizery, tak jsete cenu neznam, zatim se to resi, vykony, ceny a podobne

              vyvoj takove vodikove energetiky se deje i v CR

  2. To je normalne. V Japonsku to uz dokonca zacinaju robit uplne inak. Reaktor nie je vekovo obmedzeny. Robia sa na nom kazdych x rokov skusky a certifikacie a ak prejde tak moze fungovat dalej. Podla mna nie je problem aby reaktory fungovali viac ako storocie. Vacsi problem je moralne zastaravanie ale to zda sa nie je problemom, kedze sa dostatocne neinvestuje do zlepsovania tejto technologie. Uvidime co prinesie buducnost. Uzavretie palivoveho cyklu mal byt dalsi krok pri zavadzani 4. generacie reaktorov s naslednym vyvojom 5. generacie.

Napsat komentář