Češi robotickým autům nevěří

Prakticky všechny velké světové automobilky dnes pracují na robotických autech. A nejen ony, svá autonomní vozidla chtějí třeba i Google nebo Apple. Jak se k samořiditelným vozidlům staví Češi?

Robotická auta Google najela už přes 1,6 mil. km. Téměř bez nehod a když, byla to vždy člověčí chyba.
foto: Google

Agentura Focus provedla ve dnech 19.4. – 27.4.2016 reprezentativní výzkum veřejného mínění na dospělé populaci České republiky. Výběrový vzorek tvořilo 1037 respondentů ve věku 18 a více let, kteří byli vybráni metodou kvótního výběru na základě pohlaví, věku, vzdělání, velikosti obce bydliště a kraje.

Jedním z cílů výzkumu bylo zmapování postojů české veřejnosti k systémům autonomního či inteligentního řízení aut, které se v poslední době začínají objevovat v nabídce automobilek. V české veřejnosti prozatím k systémům samočinného řízení nepanuje velká důvěra.

Téměř čtvrtina dotázaných tuto technologii pokládá spíše za zajímavost nebo módní trend bez výhledu na větší rozšíření (23 %), další více než čtvrtina se domnívá, že jistý potenciál pro samořídící vozidla existuje, klasické řízení bude ovšem i v budoucnu převládat (27 %).

Postupné vymizení manuálního řízení aut očekává jen 13 % dotázaných. Odhad rozvoje autonomního řízení vozidel není výrazněji provázán s demografickými nebo sociálními charakteristikami dotázaných.

Optimističtější odhady sice vyslovují lidé, od nichž lze podporu nových technologií očekávat (mladší lidé ve věku 25 – 34 let, žijící ve velkých městech, z domácností s nadprůměrnými příjmy, pracující na kvalifikovanějších pozicích), rozdíly ovšem nejsou nijak zásadní. Názory se příliš neliší ani v závislosti na pohlaví respondentů.

názorový graf

graf: Focus

Otázka: „Automobilky a softwarové firmy v poslední době přicházejí s novinkami v oblasti vývoje autonomního či inteligentního řízení aut – jde o technologické systémy, které umožňují, aby se auto v silničním provozu pohybovalo částečně nebo zcela automaticky, bez zásahů řidiče. Jaký je Váš názor na budoucnost tohoto trendu?“ 19. 4. – 27. 4. 2016, N = 1037 respondentů

V české populaci nepozorujeme výraznější zájem auta se systémy samočinného řízení vlastnit. Zájem mít ve své domácnosti automobil s těmito funkcemi vyslovuje jen necelá třetina dotázaných (29 %). Zájem je patrný hlavně mezi mladšími lidmi s vyšším vzděláním a kvalifikací.

názorový graf

graf: Focus

Otázka: „Chtěl/a byste Vy osobně nebo ve Vaší domácnosti vlastnit automobil s těmito funkcemi?“ 19. 4. – 27. 4. 2016, N = 1037 respondentů

Dotázaní, kteří mají zájem auta s autonomním řízením vlastnit, by preferovali hlavně nižší stupně samočinného řízení: automatizaci jedné nebo několika funkcí (86 %) nebo částečné autonomní řízení, kdy se auto pohybuje samostatně pouze za klidného provozu nebo po dálnici (85 %). Automobil s plně samočinným řízením preferuje přibližně polovina z respondentů, kteří by vozidlo s inteligentními systémy řízení chtěli (53 %).

názorový graf

graf: Focus

Otázka: „Většinou se hovoří o několika základních úrovních autonomního řízení, které kladou na řidiče vozidla odlišné nároky. Který z těchto systémů byste chtěl/a ve svém autě mít?“ 19. 4. – 27. 4. 2016, N = 299 respondentů se zájmem o autonomní řízení

automatizace jedné nebo více funkcí: např. tempomat, parkování), řidič za vozidlo plně zodpovídá

částečně autonomní řízení: vozidlo je schopno jet samočinně např. za klidného provozu nebo po dálnici. Řidič musí průběžně kontrolovat podmínky jízdy a v případě potřeby převzít řízení

plně autonomní řízení: vozidlu je zadán pouze cíl cesty, pohybuje se zcela samostatně, řidič nemusí být přítomen nebo se řízení nemusí věnovat

tisková zpráva

30 Comments on “Češi robotickým autům nevěří”

  1. Přínos vidím především
    Přínos vidím především v jízdách na dlouhé vzdálenosti (Chorvatsko, apod.), popojíždění v kolonách, ale hlavně u osob, které ještě nebo už zase nemají papíry (nezletilci, důchodci). A jako bonus taxík bez okrádání taxikářem, který se sám přistaví tam, kam si řeknu.

    Moje vozidlo snů je obytný elektrický automobil s autopilotem vybavený solárními panely pro dobíjení při dlouhodobém stání i za jizdy. Ideální pro bydlení v důchodu. Vždy si dojedu tam, kde je hezky a teplo, aniž bych sáhl na volant.

  2. imho ziadne moralne dilema
    imho ziadne moralne dilema neexistuje.
    auto sa stane len sluzbou a nie vecou. jednoducho si clovek zavola auto a same mu pride pred barak. nasadne a zodpovedny bude vodic – clovek. bude soferovat auto sam, lebo samozrejme nezveri svoj zivot stroju no stroj mu bude fest babrat do riadenia. t.j. nedovoli mu prekrocit rychlost, obiehat kde sa nesmie, … proste to bude tak otravne a nudne soferovanie, ze kazdy vodic nakoniec zapne autopilota a bude robit nieco ine.
    prvy autopilot sa zacne pouzivat v kamionovej doprave. to potrva par rokov. tiez tam nehrozi ziadne moralne dilema, lebo autopilot prevaza len poisteny tovar a ziadnych ludi teda bude naprogramovany, aby ochranil hoci aj srnku a nie seba. bude jazdit mimo miest len na dialniciach a okreskach. to potrva par rokov. zatial sa to vyladi a zmenia sa aj generacie ludi. dnesni mladi uz pochopili, ze nepotrebuju vlastnit auto, ale dostat sa z bodu a do bodu B. v buducnosti pochopi vacsina ludi, ze auto je len kopa zeleza s ktorou je viac starosti ako radosti.
    hlavne si treba uvedomit, ze to cele bude dlhy proces na desiatky rokov.

      1. stroj nema moralku. stroj ma
        stroj nema moralku. stroj ma cisty kalkul. ak si vyrata, ze neexistuje moznost ako vyriesit situaciu bez ohrozenia zivota cloveka tak jednoducho vyrata, ze zabit dieta co vbehlo pod kolesa je mensia skoda ako zabit 4 clennu posadku v aute. resp. opacne.
        kazdopadne si myslim, ze stroj dokaze rychlejsie a lepsie zvladnut hocijaku situaciu ako clovek. teda minimalne zmierni nehodu. samozrejme, ze sa nebavime o dnesnej technike. davam tomu par desatroci kym to bude sposobile aj na samocinnu jazdu v meste.

        1. Abyste se nedivil, on
          Abyste se nedivil, on výpočetní výkon na to je, uživit v autě Intel nebo Arm není problém. Systéy se násobně jistí a automaticky restartují. Najetí procesoru trvá chvilku, problém je v OS, ale i ten lze osekat na to nejnutnější.

          Teoreticky není problém zvládnout městský provoz, protože tam kde naboří stroj by nabořil i člověk, už jenom kvůli reakční době.

          Ano bude se argumentovat kde čím, vběhnutím pod auto atd., ale v městském provozu je dnes nemožné řízení strhnout aniž byste způsobil nehodu, dobře o čem se můžeme bavit je jak řešit třeba přechody bez semaforů, ale to není to co by bylo nezbytné pro bezpečnou fci. autopilota. Možná tomu říkejme Autořidič.

          Zatím trochu zaostáváme ve strojovém vidění, ale to se taky dost rychle zlepšuje.

            1. Ale ne zase tak aby se to
              Ale ne zase tak aby se to během pár let nedalo očekávat jako použitelné. Navíc myslím tam bude docházet k spíše exponenciálnímu vývoji. Dlouho trvalo vymyslet jak vůbec naučit stroj vidět a přes 15 let trvalo než jsme měli něco jiného než jen IR čidla předmětů, dneska máme už zařízení na automatickou identifikaci pohybujících se předmětů v záběru.

              Sice ještě nejsme úplně na nejlepší možné úrovni, ale slušné automatické řízení by mohlo být do pěti let.

                1. Algoritmu na strojove videni
                  Algoritmu na strojove videni je spousta, ale jejich prakticka pouzitelnost v realnem zivote casto dost kulha (kvalita osvetleni/stiny pres cestu/menici se povrch vozovky/rozdily jasu/…). Proc se asi ty nejlepsi mozky u googlu patlaji s laserovym scannerem v cene auta, kdyz by to resila kamera a trochu vypocetniho vykonu…

  3. Dnes ještě lidi nechápou,
    Dnes ještě lidi nechápou, jek vubec jezdí elektromobil, sám jsem x lidí seznamil s takovým autem a každý měl hromadu otázek. Jak chcete po lidech názor na autopilota, až to bude a lidi si to budou moci vyzkoušet, pak se uvidí. Za mě ale určitě jo, jsem pro vše nové 🙂

    1. proc maj nekteri potrebu se
      proc maj nekteri potrebu se ptat na tyhle situace? tech situaci jsou biliony moznosti a v temer 100% z nich by lidsky ridic se svou „pomalou“ reakci neudelal nic a nebo v cca polovine pripadu spatne rozhodnuti

      takze sepiseme biliony moznosti a pak se nane postupne budeme ptat tech co autonomni systemy programuji? aby jsme se dozvedeli ze oni take nevedi protoze dany system z danych senzoru proste vyhodnoti systuaci nejak zareaguje a jen par setin v rozdilu rychlosti muze znamenat ze system pokazde rozhodne jinak

    2. Na to je prosta odpoved,
      Na to je prosta odpoved, udela presne to, co bude mit v programu (pro rejpaly, neuronova sit na klasickem zeleze je taky program). Co jineho chces slyset?

      EDIT: Jak pise Saman, tech teoretickych „moralnich“ dilemat je spousta, napr. ma radsi zabit tebe narazem do zdi nebo dite, co vbehlo do ulice? Zamilovany par vyhnutim vlevo nebo dite vyhnutim vpravo? … A na tohle nedokazes odpovedet ani za sebe, dokud v te situaci nebudes.

      Proste musis doufat, ze autori programu udelali to nejlepsi :))))

      EDIT2: jako platici zakaznik budes samozrejme chtit, aby to v maximalni mire chranilo tvuj zivot (a majetek – svuj „zivot“), na druhou stranu zakonodarce bude urcite trvat na tom, aby to bralo ohledy i na okoli (napr. tak, ze rekne, ze vsechny skody zpusobene robotickym rizenim pujdou na vrub tebe jakozto umyslne ciny).

      1. Důvod proč jsme tak
        Důvod proč jsme tak pozadu, zákonodárci, pořád kafrají do technologie, možná by se měli více starat o to aby fungoval pořádně stát v jeho nejprostší definici.

        Ne, podle mne by se to mělo řešit jako v případě železné dráhy, člověk tam nemá co dělat, pokud je na počátku vzdálenost menší než zábrzdná dráha, není co řešit, lze bezpečně zpomalit/zastavit. Dá se vyhodnotit rychlost objektu a dle toho zareagovat, takže morálním dilematem stroj jistě trpět nebude. Dá se nějak ošetřit minimalizace škody, další je možnost zákazu předjíždění, nebo zákazu nepoužívání autopilota, nebo možnost převzetí kontroly nad vozidlem. Tento problém vznikne protože pravidla a styl jejich tvoření atd. je zastaralý a stejný jako v době C. K. mocnářství a nerespektuje, ba brzdí, technologický pokrok.

        Ostatně když politici tolik milují zákazy a nařízení (snad i církev to uměla líp lidem podsunout), tak by se klidně mohlo určit že krom stavebních a speciálních vozidel a vozidel v rejstříku historických a závodních vozidel (nebo jak se to jmenuje), nesmí na silnici žádné vozidlo bez autopilota, který musí být stále aktivní a pokud není, je rychlost shora omezena na 40-50km/h, jehož rychlost převyšuje 40km/h pro vozidla dvoustopá a 100km/h u vozidel jednostopých a čtyřkolek. Eventuálně lze vzít definici pro sk. B1.

        Ostatně kdyby byly zákony jasně napsané a ne tak že jeden přepisuje druhý, pak by dilemat nebylo tolik. Například oblíbený s ujetou tramvají, nehledě na to že s výměnou prostě bez klíčů, nebo tyče nepohnete, v zákoně o dráze je že se zařízením dráhy nesmíte manipulovat, v dalším zákoně že musíte pomoct tak abyste neohrozili sebe nebo ostatní, čert aby se v tom vyznal. Tak platí ten a nebo ten?

        Kočičí definice nemají v právu co dělat.

        1. Tak to je teoreticky hezke,
          Tak to je teoreticky hezke, ale jak bys to chtel realizovat prakticky? Vezmeme si jen pidizemicku jako CR. Vecer vsech 7 milionu aut zmizi a rano bude 7 milionu automatickych? Nebo alespon milion, pokud budeme verit v car pool? Nebo se pres noc objevi paralelni dopravni infrastruktura, abys vozidla autonomni a rizena lidsky mohl oddelit fyzicky? Silnice tretich trid (kde je clovek rad, ze pozna krajnici sam a sotva to vyklickuje mezi dirami) pres noc spravime a oznacime? Nebo do tech vesnic, kam vedou, zakazeme vjezd a obyvatele at si trhnou?

          Proste at chces nebo ne, silnicni autonomni a manualni doprava bude muset koexistovat. A dokud budou manualni auta, budou experti, kterym ego tlaci na plynovy pedal a budou mit potrebu automat vyskolit…

          1. Všiml jste si doufám toho
            Všiml jste si doufám toho druhého nebo třetího odstavečku jak jsou v něm rychlosti a omezení? Tam by se dalo jít tou cestou že během STK budou muset být auta osazena omezovači, pokud nebudou mít autopilota. Nemusel by to být zase problém. Desetiletý horizont by mohl být realistický pro zavedení těchto opatření.

            Dále můžeme jít shora, od dálnic, pak postupem času silnice I. třídy atd.

            Nehledě na to že s tímto omezením nebudou starší vozidla použitelné pro pohodlné dlouhé cestování, což bude zase vytvářet tlak na obměnu parku.

            Samozřejmě preferovanou variantou by mělo být co nejrychlejší nasazení autopilota ve všech nových modelech uváděných na trh, pak by se to mohlo snadnou začít propagovat směrem dolů a pokud možno dostat co nejvíce lidí na železnici, nebo alespoň do autobusů, což by ale zase vyžadovalo investici do infrastruktury, které by se ale provést měla stejně.

            1. Ano, vsechno bude krasne a
              Ano, vsechno bude krasne a ruzove. Politici radostne spachaji karierni sebevrazdu zakonem o omezovaci na 50, ktery nepujde obejit, autonomni auta se od dalnice k baraku teleportuji, lide se omezi o dva roky driv nez budou muset (aby se to stihlo) a vubec v provozu nebudou pusobit kriticke situace (pri smesi 1:1 s max 50 a 90)…

              Mimochodem ad zeleznicni doprava, kdysi jsem to podle dat od RSD pocital, ekvivalent patecni dopravni spicky Praha-Ostrava odpovida zhruba vlaku velikosti Pendolino kazdych 3-5 minut (a to jsem ignoroval takove detaily jako cas zastavek, misto na konecnych, aby ti lide meli cas nastoupit a vystoupit, ze na kazdem segmentu trati smi byt max jeden vlak,…).

              Treba jsem jen zbytecny pesimista.

              1. Víte proč jsem volil těch
                Víte proč jsem volil těch 50km/h? Protože je to rychlost v obci, auta samozřejmě mají jakési algoritmy pro pohyb v obci atd. ale neptejte se jaké přesně, protože to nevím, ale pokud to chtějí pustit do provozu, pak to vyřešené mít musejí. No a pak tím hlavně postupně bude klesat pravděpodobnost setkání se s takovým vozidlem.

                Taky by se dalo zajistit že prvních X let bude možné AP vypínat, pak již ne, nějaká realizace se najít bude dát, ale první krok by bylo, myslím, stanovení maximální horní rychlosti pro vozidla bez AP a instalace příslušných omezovačů, tak aby se omezilo předjíždění, mnohdy zbytečné, taky zůstává otázka jestli umožnit vjezd pomalých vozidel na silnce 1. třídy.

                Tady spíš šlo o všemožné předjíždění, jako byl původní dotaz, jestli tam dáme 50, 60 nebo 90, 80, jakoukoliv horní rychlost tak aby se předjíždění nevyplatilo, to už je myslím jedno. Šlo by prvně o to aby se omezily tyto možnosti v přechodovém období. Myslím, nemám na to statistiky, že jsou dva zásadní typy předjížděčů, majitelé drahých silných aut a ti co se chtějí předvést s čímkoliv co jede, vlastně nejnebezpečnější skupiny (v poslední obě jim sekundují ženy v silných SUV).

                ——–Dráha
                Pendolino má 330 míst k sezení, to je nic, běžné vozy typu B???? (? je zástupný znak) mívají kolem 60-70 míst (Bdmpee 80 taktéž Bdmtee), A???? mívají kolem 50 míst. WR??? a různé WL??? nepočítám. Lze tedy realizovat vlaky o dvojnásobné kapacitě a to zhruba při dodržení 600t na vlak, což byla návrhová rychlost vlaků pro rychlíkové lokomotivy v minulosti.

                Zmíněná Bčka mají hmotnost cca 49t pokud jsou obsazena.
                Tedy nějaký vlak Apee+9*Bdmpee+Bbdgmee+WRmee(je vůbec na rychlíku jídelňák třeba?) má kapacitu 54+9*80+41 815 míst. Tím se dostáváme na 1 vlak za 15 miut.

                Ale ano souhlasím, trať Praha-Třebová je přetížená, to mi říká kde kdo od dráhy. Ani vlak s 13 vozy není nemožné na tuzemských kolejích potkat. Konkrétně Moskva-Nice. Tyto vlaky se do našich nádraží také vejdou. Kapacitně bychom byli asi bez problému. Nehledě na to že by bylo záhodno vést opět část vlaků přes Vysočinu a Brno, ale tam jsou zase jiné problémy. Záleží o jaké kategorii vlaků bychom se bavili, ale co vím jistě, že některé lokomotivy prý nemohou pod proudem přes kolejové 25Hz obvody v Kutné Hoře, repektive nesmí odebírat proud. Jízdní doby rychlíků přes Třebovou a Havlíčkův Brod jsou jen o 28 miut jiné.

                No traťové úseky asi budou brzy minulostí na hlavních tratích, neb se zavádí ETCS a tam by měla být možnost pohyblivých oddílů, jelikož by mělo být vše on-line tak se asi bude dát jezdit tak že mezi vlaky bude zábrzdná dráha + 50m třeba (nebo minimálně čas na přehození výhybky).

                A kam je pak třeba se zaměřit jsou příměstské spoje, které by mohly pojout nemalou část místní dopravy, která pak tvoří problémy v centrech.

              1. České země si prošly
                České země si prošly velkým růstem populace někdy v polovině 19. stoeltí, kdy se populace zvýšila na 8-9 milionů, od té doby byl růst pozvolný (pravda byly tam dvě války), tedy uživit 10M není zase takový problém a ani těch 10M přepravit, pokud bychom drželi zvyky na úrovni C.K. mocnářství.

                S produkcí uhlí jako tehdy bychom dnes měli asi 3-4 více elektřiny, než bylo tehdy pohonné energie. Co se ale změnilo je rychlost doby a kompletně zvyky, celá ekonomika, to vedlo k přestavbě všech sítí. Jneže to není u konce, v tom je problém a nikdy nebude, rotože se asi započala deurbanizace do satelitů, ta možná taky končí, je to divné celé jakési.

    3. Policie musí mít obrovské
      Policie musí mít obrovské databáze dobře zdokumentovaných dopravních nehod. Analýzou takových databází by se daly vyselektovat modelové situace pro běžné i méně běžné dopravní nehody. A následně naprogramovat optimální řešení nastalých situací.

Napsat komentář