ORLEN Unipetrol a ČEZ rozšiřují nabídku sítě Benzina ORLEN o elektrickou energii. Třicátý rychlodobíjecí stojan je v Jihlavě.
foto: ČEZ
Největší tuzemský řetězec čerpacích stanic, který patří do rafinérské a petrochemické skupiny ORLEN Unipetrol, ve spolupráci s ČEZ vybavuje své lokality rychlonabíjecími stanicemi pro elektromobily. Nejnovější v Jihlavě je současně 30. stanicí ČEZ pro dobíjení e-aut v síti bíločervených čerpacích stanic.
„Na čerpacích stanicích Benzina ORLEN chceme nabízet co nejširší portfolio produktů a služeb. Vedle tradičních paliv poskytujeme alternativní paliva LPG a CNG a postupně svou nabídku rozšiřujeme také o elektrickou energii, kterou ve spolupráci s externími partnery nabízíme již na 38 lokalitách po celé zemi. Celkově tak na našich čerpacích stanicích máme již 62 dobíjecích stanic, na kterých se může současně nabíjet téměř sto automobilů. S mateřskou skupinou ORLEN Unipetrol jsme aktivní rovněž v rozvoji vodíkové elektromobility, která již v letošním roce doplní současnou bateriovou elektromobilitu, když v Praze na Barrandově a v Litvínově otevřeme první veřejné vodíkové plnicí stojany v České republice,“ řekl Tomasz Wiatrak, předseda představenstva skupiny ORLEN Unipetrol.
„Následující roky budou v České republice ve znamení rychlého rozvoje elektromobility. Poptávku desítek tisíc nových elektrických aut po rychlém dobíjení pokryje jen výstavba stovek nových dobíjecích stojanů. ČEZ jako lídr trhu se své odpovědnosti nezříká a svou síť s aktuálně 300 veřejnými dobíjecími stanicemi chce během pěti let síť rozšířit na více než 800 stojanů. Věříme, že i pokračování dosavadní úspěšné spolupráce s Benzinou nám pomůže v dosažení tohoto cíle,“ uvedl Pavel Cyrani, místopředseda představenstva skupiny ČEZ.
Na 22 čerpacích stanicích Benzina ORLEN po celé ČR je nyní v provozu celkem třicet rychlodobíjecích stanic ČEZ. Řidiči elektromobilů je využijí jak dálnicích D1, D2, D4, D5, D6, D8 nebo D11 a u dalších hlavních tahů, tak i v některých větších městech.
Celkem na nich loni zastavili k „natankování“ ekologické elektřiny 13 439krát a odebrali 224 818 kWh. Stejný objem energie by naplnil až po okraj baterie 6244 elektromobilů střední třídy nebo by jednomu elektromobilu umožnil 40krát obkroužit zeměkouli.
Nejvytíženější byly stojany v Osicích na D11 (při 1095 dobíjeních odebráno 24 519 kWh), ve Vrchlabí (1285 dobíjení, 23 209 kWh), Českých Budějovicích (1363 dobíjení, 20 822 kWh). Počátek vzájemné spolupráce společností ORLEN Unipetrol a ČEZ se datuje do roku 2014, kdy ČEZ instaloval rychlodobíjecí stojan na čerpací stanici Benzina ORLEN ve Vrchlabí v rámci tzv. Smart regionu Vrchlabí.
Výstavba sítě dobíjecích stanic ČEZ je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ v minulosti uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Část sítě vzniká také díky využití prostředků z Operačního program Doprava a z vlastních prostředků ČEZ.
Panečku, to je vytíženost…
Pokud jsem správně
Panečku, to je vytíženost…
Pokud jsem správně počítal, tak na jednu stanici to vychází denně na cca. jedno nabití (1,2 auta) a odebraná energie je cca. 20 kWh na stanici a den. To ani nedojde na oblíbenou disciplínu elektromobilistů – pokecání s kolegou během nabíjení 🙂
A to jsou furt stížnosti, že není dost stanic. No jo, když vy šetřílkové nabíjíte z 90% doma a když se jednou za uherský rok vydáte na delší cestu, tak chcete mít možnost v každé vesnici nabít, i kdyby tam nabilo jedno auto za týden. A ideálně za cenu jako doma. To ale moc ekonomicky nevychází.
Tak na el. auta tlačí EU.
Takže logicky musí stavět
Tak na el. auta tlačí EU.
Takže logicky musí stavět nabíječky.
Protože je tu paradox. Nebude na cestách kde nabíjet, lidé si to nebudou kupovat.
Jak je vidět na příkladu ze zahraničí, tak ono spíš
Jak je vidět na příkladu ze zahraničí, tak ono spíš platí to, že pokud budou na EV dotace, tak si je lidé budou kupovat… alespoň teda o něco víc než teď.
To jsou ale dvě rozdílné disciplíny ne ? Cena a nabíjení.
To jsou ale dvě rozdílné disciplíny ne ? Cena a nabíjení.
Ano, to jistě. Jen jsem vyjádřil názor, že k
Ano, to jistě. Jen jsem vyjádřil názor, že k rozšíření EV u nás spíš než široká síť nabíjecích míst, dopomůžou dotace na nákup EV, jak je vidět v okolních zemích.
nepodceňujte elektronadšence. V začátcích automobilismu
nepodceňujte elektronadšence. V začátcích automobilismu jezdili po prašným cestách a benzín kupovali v lékárnách.
S tím moc nesouhlasím. Protože druhá alternativa byla jet
S tím moc nesouhlasím. Protože druhá alternativa byla jet v kočáru, nebo na koni po té samé silnici. A místo benzínu v lékárně se zabývat neustálým krmením koní i kdyb nebyli potřeba.
O té vytíženosti je to už stará písnička. Ale pěkná
O té vytíženosti je to už stará písnička. Ale pěkná no 🙂
Ono ty čísla vypadají působivě, dokud si to člověk
Ono ty čísla vypadají působivě, dokud si to člověk takto nespočítá. Pak vyjde, že u stojanů je takřka prázdno a majitelé EV pořád křičí, že nabíjecích míst je málo.
Já měl na mysli tu vaši písničku 🙂
Já měl na mysli tu vaši písničku 🙂
Já vím, opakuji to tady vždy, když se tato a podobná
Já vím, opakuji to tady vždy, když se tato a podobná čísla provozovatelů objeví 🙂
emise osobních aut ČR paradoxně rok od roku rostou…
2015
emise osobních aut ČR paradoxně rok od roku rostou…
2015 = 10,5 megatun CO2
2017 = 11,4 megatun CO2
2019 = 12,2 megatun CO2
2020 = 12,1 megatun CO2 * 2x lockdown…
+ češi přecházejí na SUV
2005 = 2.447 SUV 1,9%
2010 = 19.000 SUV 11%
2020 = 78.000 SUV
+ dízldublejt = řidiči přešli na hladovější benzínové motory ;))
palte pneu a ne gasoline kuwait
palte pneu a ne gasoline kuwait ;((
https://www.youtube.com/watch?v=tuj8iLxUtsE
Údajně jde o video z roku 2012.
Údajně jde o video z roku 2012.
to těžko, hoří tam každou chvíli
23. října
to těžko, hoří tam každou chvíli
23. října 2020
https://gulfnews.com/world/gulf/kuwait/kuwait-fire-ripped-through-25000-square-meters-of-al-sulabiya-tire-site-1.74769506
Sulaibiya tyre graveyard, Kuvajt = hřbitov 50 mega pneu
GPS 29.260259797584688, 47.670718490257244
https://twitter.com/i/status/1317159574378610688
i na satelitmaps je záznam … 😉
https://www.google.cz/maps/dir//+29%C2%B015'23.47%22n++47%C2%B040'29.72%22e/@29.2513186,47.6648921,5895m/data=!3m1!1e3!4m6!4m5!1m0!1m3!2m2!1d47.6749222!2d29.2565194
K čemu další stojan ve městě, kde už nějaký stojan
K čemu další stojan ve městě, kde už nějaký stojan je?
Co tak raději zaplnit prázdná místa?
Kompetentní úřednící spí, nebo vůbec neznají realitu. Takto ten zelený sen EU neprosadí.
Už jen nutnost mít 1000 dobíjecích čipů a aplikací, abych vůbec mohl s EV cestovat po EU.
Pak ještě závozníka, který mi bude zjišťovat, jestli vyhlédnutá stanice není vypnutá, nebo náhodou není dostupná pouze od 8:00 do 16:00.
Jen s Teslou no problem 🙂
Jen s Teslou no problem 🙂
Tesla otevře své SC i ostatním. V Evropě už má i CCS
Tesla otevře své SC i ostatním. V Evropě už má i CCS konektory, nějaká úprava SW a pojede to pro všechny s CCS konektorem. Pokud jsem to správně pochopil, tak autorizovat se bude mobilní aplikací a přes tu proběhne i platba. Takže skoro ten samý komfort jak s Teslou.
Ceny se zatím neví, ale tipuji, že budou podobné jako u ostatních nabiječek, podobné tomu, co platí zákazníci Tesly.
Samozřejmě, majitelé Tesel budou prskat, protože se jim u „jejich“ stojanů budou stavět i ostatní a hrozí, že budou muset čekat. Ale nenadělají nic, je to Muskovo rozhodnutí, do kterého ho teda trochu i dotlačily okolnosti, ale to je nepodstatné.
Pak už padne asi poslední argument proč koupit Teslu 🙂
Tady nějaké info k tomu:
https://fdrive.cz/clanky/otazky-a-odpovedi-proc-musk-otevira-superchargery-ostatnim-7522
Tesláci budou mít vlastní síť levnější, ostatní jim
Tesláci budou mít vlastní síť levnější, ostatní jim přispějí.
Určitě? Info o ceně ještě nepadlo.
Určitě? Info o ceně ještě nepadlo.
Elon nemá za potřebí, aby všichni nabíjeli na levných
Elon nemá za potřebí, aby všichni nabíjeli na levných Tesla rychlonabíječkách. Musí myslet taky na své stávající zákazníky.
No jak jsem psal… info o ceně ještě nepadlo. A nevím,
No jak jsem psal… info o ceně ještě nepadlo. A nevím, jestli je SC nějak extra levný, v ČR má cenu tuším 8,30 KČ/kWh, EON má 9 KČ, PRE nevím, bude to podobné. V DE je cena 0,35 eur, EnBW má cenu 0,39 eur.
Ano, je o něco levnější, ale že by to byl nějaký super rozdíl, který by stál za to tam kvůli tomu jet.
Myslím že nepadlo více informací a věc má i významné
Myslím že nepadlo více informací a věc má i významné technologické hledisko. Dle mého názoru je poměrně reálný scénář, že budou zpřístupněny jen vybrané stanice Tesla. A to zejména ty, které teprve budou postaveny s veřejnou dotací. Pokud by se měly otevírat i stávající, pak tyto by ale měly splnit technické podmínky poskytovatele, respektive průmyslového standardu. Myslím, že plnou kompatibilitu s CCS standardem splňují až SuC V3. Zejména jde o napěťový rozsah 200-500VDC, kupř. SuC V2 dle štítků disponuje rozsahem 50-410V a tedy by byl pro mnoho BEV doslova nepoužitelný. Nicméně toto nejspíš již má Tesla ošetřeno, neboť nová Plaid baterie již má mít významně vyšší nabíjecí napětí než dosud používaných ~404V@96s.
A nakonec i SuC V3 může mít problém, pokud by místní poskytovatel dotací specifikoval, že podpoří již jen stanice s podporou 800V (rozsah min 200-920V).
No právě… Je to vše na počátku, detaily nejsou známé,
No právě… Je to vše na počátku, detaily nejsou známé, ale někteří už mají jasno i v ceně za dobíjení -)
Jakože se pak už konečně dočkáme těch proklamovaných
Jakože se pak už konečně dočkáme těch proklamovaných poklesů prodejů Tesly? 🙂
To netuším. Já jenom psal, že je o jeden argument méně
To netuším. Já jenom psal, že je o jeden argument méně pro koupi Tesly, což je fakt.
Jinak, v Evropě už je jedničkou v prodejích el. aut VW, ve světě si prvenství pořád drží Tesla.
No psal jste „asi poslední argument“ z čehož jsem pochopil,
No psal jste „asi poslední argument“ z čehož jsem pochopil, že další vás už moc nenapadají nebo je neberete jako argumenty.
Jo letos i minulý rok to bude VW, rok předtím to byla těsně Tesla a další roky předtím Nisan s Renaultem.
https://www.forbes.com/sites/michaeltaylor/2021/05/24/volkswagen-group-doubles-teslas-rolling-12-month-european-ev-sales/?sh=6d221a456f4c
Těžko říct, jak to bude příští rok a na kolik se rozjede Giga Berlin.
Celosvětově si naopak Tesla stále více upevňuje pozici.
2017: 103 097 / 810 000 = 12,7 %
2018: 245 240 / 1 393 000 = 17,6 %
2019: 367 656 / 1 635 000 = 22,5 %
2020: 499 647 / 2 094 000 = 23,9 %
Já bych byl moc rád za Tesla stojan v Hradci směr
Já bych byl moc rád za Tesla stojan v Hradci směr Olomouc/Šumperk.
Já bych byl moc rád za obchod s jihoamerickými specialitami
Já bych byl moc rád za obchod s jihoamerickými specialitami 100 metrů od domu.
To zní dobře.
To zní dobře.
Co ti brání ho vybudovat? Všechno znáš, všude si byl,
Co ti brání ho vybudovat? Všechno znáš, všude si byl, tak proč né dovoz specialit z Chile?
nestačilo by dojít do peňáku pro argentinský citróny ??
nestačilo by dojít do peňáku pro argentinský citróny ?? 🙂
Když jsem četl Benzina tak jsem si na okamžik myslel že
Když jsem četl Benzina tak jsem si na okamžik myslel že už je to ta první slibovaná vodikova plnička
http://www.hybrid.cz/v-cesku-vyrostou-prvni-tri-verejne-vodikove-cerpaci-stanice
navic uplne nesmyslna lokalita..
DC 50kW pomaly..no staci mit
navic uplne nesmyslna lokalita..
DC 50kW pomaly..no staci mit usporne auto a vybitou baterku pri 400V(/125A) a tech 50kW jakz-takz staci @ 20-30min na dalsich 200km – to je celkem OK 🙂
furt jsou v mape prazdna DC mista:
Cheb / As
Lipno
Klatovy
Strakonice
Cesky Krumlov
atd
Nektera mista jsou zahustena hojne (do budoucna urcite super, kazda nabijecka se pocita, ale nekde je uplne prazdno v mape)
Znojmo.
Znojmo.
Ve Znojme se udajne stavi dve – EON Peny a e-station
Ve Znojme se udajne stavi dve – EON Peny a e-station Stop-Shop..viz plugshare app
Skvělá zpráva. Dík.
Skvělá zpráva. Dík.
Problém vidím v tom, že jsme si v tom nové OPD 2021-2027
Problém vidím v tom, že jsme si v tom nové OPD 2021-2027 nastavili dotace pro rychlonabíjecí stanice už od 50kW. Což v době kdy dojde na jejich realizaci bude opravdu přežitek. Mělo tam být minimum aspoň 150kW, aby to dávalo smysl.
Ach jo zase dalsi nesmyslne pomalj stojan…
Ach jo zase dalsi nesmyslne pomalj stojan…