Idea sdílení aut nám tady v malé České republice může připadat vzdálená, cizí, a proto dost možná i nefunkční. Stačí se ale podívat za západní hranice abyste zjistili, že opak je pravdou. Sdílení aut je čím dál tím oblíbenější alternativou k osobnímu vlastnictví auta.
foto: Daimler
Jedna z prvních firem nabízejících sdílení aut vznikla, kde jinde, než ve Spojených státech. Byl jí v roce 2000 Zipcar, start-up z Cambridge. Založili jej podnikatelé Antje Danielson a Robin Chase, aby jej v roce 2013 prodali za půl miliardy dolarů hotově.
A co vlastně prodali? Více než 810 000 aktivních členů a přes 10 000 vozů v USA, Kanadě, Británii, Španělsku a Rakousku. Tam všude dnes Zipcar působí, a je díky tomu přední světovou platformou sdílení aut.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Systém sdílení aut Car2Go funguje už pět let
Auto si můžete zamluvit přes telefon (u operátora) anebo online přes web, ať už jste kdekoliv a v jakoukoliv dobu. Speciální aplikace pro iPhone a Android telefony dokonce umožňují vzdáleně zatroubit, abyste auto snáze našli.
Je pochopitelné, že obrovský úspěch nezůstal bez následovníků, resp. konkurence. Tou nejvýraznější je dnes projekt car2go německého koncernu automobilky Daimler. Pro svou službu, kterou spustil v testovacím provozu v domácím Ulmu v roce 2008, využívá své malé vozy Smart.
ZAJÍMAVOST: Paříž má svůj vlastní systém sdílení aut jménem Autolib
Dnes je car2go k dispozici v největších městech Německa (Mnichov, Berlín – nejvíc aut, 1200, Hamburk, Dusseldorf, Stuttgart, Kolín, Ulm), dále také ve Vídni, Londýně, Římě, Amsterdamu a dalších městech Evropy. A také USA – tam má car2go překvapivý úspěch.
Celkem má car2go více než 10 000 automobilů Smart, z toho některé jsou elektrické verze Smart ED (1200) v 25 městech světa a sedmi zemích. Celosvětově má tato služba 600 000 členů, kteří podnikli už 18 milionů cest.
ČTĚTE: car2go v Praze? – sdílení aut v Praze je zas o kus blíž realitě.
Překvapivě velký počet členů najdeme v kanadských městech Calgary a Vancouver, v každém je to přes 40 000. V USA jasně vedou Seattle (35 000) a Austin (32 000). Takže až vám zase někdy někdo bude tvrdit, že sdílení aut je jakási obskurní hloupost, která nemůže fungovat, víte, kam jej máte odkázat.