BMW úspěšně testuje elektrický návěs

BMW a Trailer Dynamics úspěšně otestovali elektricky poháněný návěs na různých tratích a na různé vzdálenosti v reálném logistickém provozu.

S použitým dieselovým nákladním vozem bylo dosaženo průměrné úspory paliva o více než 46 % na krátkých a středních vzdálenostech a o více než 48 % na dlouhých vzdálenostech. Při použití kombinace elektrického tahače a e-návěsu bylo dosaženo dojezdu více než 600 km bez dobíjení.

Čtyři dny probíhaly pilotní testy na krátké a střední vzdálenosti v okolí závodu BMW Group v Dingolfingu a tři dny testování na dlouhé vzdálenosti mezi Mammingem v Dolním Bavorsku a závodem BMW Group v Lipsku. Schopnosti e-návěsu Trailer Dynamics byly testovány s cílem určit nejlepší scénáře použití pro BMW Group Logistik.

Jako BMW Group jsme – jako první německý výrobce automobilů – členem iniciativy ‚Business Ambition for 1,5°C‘ Science-Based Targets Initiative a zavázali jsme se k cíli úplné klimatické neutrality v celém hodnotovém řetězci. Proto využíváme vizionářské projekty k důslednému urychlení strategie BMW Group v oblasti ekologické dopravní logistiky. Pilotní testování s e-návěsem Trailer Dynamics ukázalo, že použití tohoto typu elektrifikovaného návěsu výrazně snižuje spotřebu paliva standardních dieselových tahačů a znatelně zvyšuje dojezd e-nákladních vozidel,“ řekl Michael Nikolaides, vedoucí výrobní sítě a logistiky BMW Group.

Na rozdíl od běžného návěsu je e-návěs od společnosti Trailer Dynamics z Eschweileru u Cách vybaven vlastní baterií a elektrickou hnací nápravou. Tato náprava podporuje motor návěsu. Integrované senzory na čepu mezi tahačem a návěsem zajišťují optimální poměr zatížení, a tím i co nejlepší spotřebu paliva.

Kromě snížení spotřeby energie tahače poskytuje poháněná náprava e-návěsu také dodatečný výkon při rozjezdu a na svazích. V kombinaci s nákladním automobilem s dieselovým motorem je navíc zajištěno bezpečné zásobování, i když je baterie e-návěsu prázdná.

Testy na střední vzdálenost probíhaly čtyři dny po sobě na skutečných logistických trasách v okolí závodu BMW Group v Dingolfingu. Přepravy tam a zpět s náročnou topografií trasy byly provedeny s poskytovatelem logistických služeb Gahr International.

Denně bylo ujeto až 250 km po dálnicích a hlavních silnicích, přičemž poprvé byl proveden automatizovaný a současný sběr dat z e-návěsu a tahače. To ukázalo průměrné snížení spotřeby nafty o 46,59 %.

Ještě větší úspora paliva na dlouhé vzdálenosti.

Testy na dlouhé vzdálenosti byly provedeny také na skutečných logistických trasách a s nákladem více než 16 tun mezi Lipskem a Mammingem. Energetické moduly pro elektromobily BMW byly přepravovány na vzdálenost 450 km převážně po dálnicích.

V porovnání s jízdami s běžným přívěsem a identickým nákladem tak došlo k průměrné úspoře nafty o více než 48 %. Baterie e-přívěsu se nabíjela uhlíkově neutrálně pomocí stoprocentně zelené energie, což znamená, že při sériové aplikaci by jeden elektrický přívěs mohl umožnit snížení emisí CO2 o přibližně 120 tun ročně („Well to Wheel“).

Snížení emisí CO2 o 100 % při použití e-náklaďáku

Snížení emisí CO2 o 100 % při současném umožnění dálkových tras lze dosáhnout kombinací e-návěsu s elektrickým tahačem a 100% zelenou elektřinou. Tento scénář byl testován v poslední den testování na střední vzdálenosti v oblasti Dingolfingu s použitím e-náklaďáku Volvo. S běžným nákladem bylo dosaženo ujetí více než 600 km bez dobíjení.

Úspory paliva při používání elektronických přívěsů jsou vyváženy jejich vyšší hmotností a z toho vyplývajícím nižším užitečným zatížením, které je však částečně kompenzováno zvýšením přípustné celkové hmotnosti přívěsů v EU.

Vyšší pořizovací náklady e-přívěsu jsou vyváženy nižšími provozními náklady. Zejména na dlouhé vzdálenosti může používání e-přívěsů usnadnit výraznou dekarbonizaci stávajícího vozového parku a současně ušetřit náklady.

zdroj: tisková zpráva, foto: BMW

50 Comments on “BMW úspěšně testuje elektrický návěs”

  1. @lih tak když necháme stranou všechny extrémní způsoby redukce populace, tak ale považuji za rozumné něco v tomhle ohledu dělat. Začít postupně a hlavně pomalu nastavovat podmínky tak, aby byl konečný počet obyvatel např. ČR rozumný. Například postupně omezit možnost výstavby na původně nestavebních pozemcích, zavést minimální možnou plochu bytové jednotky a pod.

    1. Bič je úplně k ničemu (nefunkční), přemýšlej o cukru…. Přelidnění se týká hlavně zemí ,,třetího světa“…. Pomohlo by: Snížení dětské úmrtnosti, nejmodernější hormonální antikoncepce globálně dostupná zcela ZDARMA, důchodová dávka vyplácená v maximální výši pro bezdětné a matky 1 dítě, snížená pro 2 děti, pro 3 už jen minimum od čtyř dětí výše nic (samozřejmě netrestat vícečetné porody)

      Určitě by se našlo více možností, jak jemně ale vytrvale stáčet neudržitelné tradice k zodpovědnému plánovanému rodičovství…

      Jenom mám obavu, že by byl problém s náboženstvím a jeho předáky.

        1. Privilegia pro bezdětné (a s jedním dítětem – to je ve výsledku stejně) nějak ve svém komentáři nevidím…. sociální kompenzaci ano…
          V mnoha zemích 3.světa sociální a důchodový systém prakticky nefunguje, a stárnoucí rodiče (a především matky) jsou závislé na podpoře a péči svých dětí… Čím více dětí, tím důstojnější podzim života….
          Teď jsem si vzpomněl: není to jen o penězích, důležitá je i pečovatelská služba a domovy důchodců….
          Jestli se ti nelíbí tohle inteligentní a humání opatření/řešení, navrhni něco ty sám….
          Á počkat: Ty si už vlastně souhlasil s těma atomovkama na chudý, 2 000 000 000 mrtvol to bylo že???
          Vážně ti vadí, když ti někdo říká fašoune?? Možná bys mohl být hrdý ☠️👎

          1. Cina uz zkousela politiku 1 ditete. Asi jste zamrznul v teto dobe. Dnes to uz vidi jako totalni nesmysl.
            S atomovym vyhlazenim lidi jsem nic nepsal a s pouzitim jadernych zbrani zasadne nesouhlasim. To je prednostne parketa rusaku v cele s medvedevem.
            Me osobne premnozeni lidstva az tak netrapi. Je to jejich svobodna volba a kdyz jim to dela radost, tak co. Priroda to nejak zaridi. Dostupnost potravy a vody to nejak prirozene reguluje. Ja mam velky pozemek a kdyz me tam nikdo neleze, tak me je ukradeny co delaji na opacnem konci zemekoule.

            1. 3.11. …11:47 jen o několik příspěvků dole je komentář od LEODENDULA, který tě usvědčuje ze LŽI…
              Nebo za to nemůžeš a zase s tebou tříská Alzheimer???😢 Ty další tvoje kraviny by tomu odpovídaly…
              Ta Čína je zajímavá… Samozřejmě že dnes nevidí politiku jednoho dítěte jako ,,,,totální nesmysl““, ale naopak jsou na sebe právem hrdí…
              Mimochodem víš že politika jednoho dítěte, byla ve skutečnosti politika jednoho dítěte ve městě a politika dvou dětí na venkově??… Přesný nastavení parametrů neznám, ale to už je teď jedno…
              Jeden čas se na západě do Číny šilo, jak jejich řešení populační exploze omezuje lidská práva (Jasně – možná je západní panstvo taky fans atomovek jako ty).
              V době největší mediální vlny, jsem viděl rozhovor s čínským studentem, který ukázal na Západní pokrytectví. Říkal: ,,Oni nás obviňují ze zločinů a přitom jsou rádi, že jsme vyřešili společný problém“.
              Možná v té době vzniklo obvinění Pekingu z genocidy muslimské části Ujgurů… Samozřejmě, oni chtěli mít tradičních 5-8 dětí a Činové po nich chtěli, aby to omezili jako všichni ostatní (tipuju na 2kusy, ale nevím to)…

              Možná by kromě ,,genocidy“, mělo být zařazeno do mezinárodního trestního práva i ,,pokus o přečíslení“ … Rozumíš nebo jsi mimo?😶

    2. pro MKM… mimochodem výstavba na prozatím nestavebních pozemcích už prudce omezena byla, pravomoci nutné ke schválení nového územního plánu obcí, nutného k novým stavebním pozemkům se přesunuli až na krajské úřady a jsou tam hodně přísný…..
      Ale nebude to kvůli populační explozi, spíše centrální kontrola napomáhá mazání těch správných kapsiček🤑

    3. Organizmus vystavený přemnožení v uzavřeném ekosystému se většinou dobrovolně zredukuje na udržitelné množství.
      Vnímání toho, co je nebo není extrémní, je závislé na okolnostech. Například Izrael, jeho pětibodová stupnice přiměřenosti teď vypadá takto..
      1) Vyhladit všechny Araby biologickou zbraní by bylo velmi přehnané.
      2) Srovnat Gazu se zemí jaderným úderem by bylo přehnané.
      3) Vysídlit Gazu a vyhladit Hamas je přiměřené.
      4) Vyhladit Hamas je nedostatečné.
      5) Přijmout pouze dohodu o potrestání přímých účastníků masakru je velmi nedostatečné.

      Ovšem před rokem by vysídlení Gazy a likvidace Hamasu bylo označeno za velmi přehnanou akci
      Měřítka se holt mění.

  2. Bral bych to jako evoluci řešení. Návěsy jsou standardizované, umím si představit i standardizované baterky. Časem třeba přijdou na to, že baterky mohou pod návěs zavěsit podle hmotnosti nákladu. Baterky mohou vyložit i s nákladem a dát nové nabité od toho před ním. A odtud už nebude daleko k „tankování výměnou vybitých za nabité“ pro kamiony. U osobáků ještě bude nutné překonat nevraživost konstruktérů a vypuntíčkovaných majitelů aut, kteří se budou ošklíbat, ale nakonec na to kývnou, když uvidí, že jejich sociální status nikterak neutrpí.

    1. resit vymenu ma smysl jen kratkodobe, neb jak baterie tak nabijecky se stale vyvyji, a neni daleko doba kdy bude bezproblemove nabijeni vice nez 1MW, ostatne na Nemeckcyh hubech jsou jiz instalovane megachargery s vykonem ktery 1MW atakuje, jen jsou prozatim omezeny na tusim 400kW, takze naco zbytecne resit nejake mechanizmy co se opotrebavaji a budou nachylne na poruchy, kdys existuje jednoduzsi reseni proste pripojit nabijeci kabel kde jedine co se opotrebovava je relativne levny konektor?

      1. Nevím jakou trýzní musejí projít konstruktéři, aby novou genearci udělali stejně velkou s úchyty na stejných místech. Taky nechápu co je na tom za vědu mít jeden konektor a v případě vyšších kapacit jich tam dát více vedle sebe. Ale prostě kdo nechce, hledá důvody, kdo chce hledá řešení. Až přijde mráz na psa tak se začnou chovat racionálně. Ale to bude až na konec. Nyní si prostě musíme projít desaterem jak oživit mrtvého koně. Bohužel to potrvá roky.

  3. Dava to smysl. Kamion musi byt v provozu skoro nonstop a naves muze nekde stat u nabijecky a kamion pripoji druhy jiz nabity naves. Takze na jeden kamion bude pripadat treba 1,5 nebo 2 privesy a tim se vytizeni kamionu a ridice plne vyuzije. Navic pak kamion nemusi cekat na nakladku a vykladku. Prijede, preprahne a hura zase dal.
    Podobny koncept byl pred casem take planovany u obytnych privesu za osobak. Prives by mel vlastni baterku a motor. Tim by stacilo slabsi auto s mensi baterkou, ktere beztak 95% roku zadny prives netaha a nepotrebuje takovy silny pohon. Navic by obytny prives mohl slouzit doma jako domaci uloziste pro FVE. Ale zatim se to nijak nerozsirilo.

    1. Nedává to smysl. Na jeden silniční tahač připadají 3-4 návěsy a právě to je filosofií oddělení tahače a návěsu – laciný návěs, časové oddělení přepravy a manipulace, a možnost více utilizovat drahou jednotku tahače. Razantní zvýšení ceny návěsu znamená nutnost jeho větší utilizace a v podstatě přestává dávat smysl odělit tahač a návěs.
      Je to prostě jen další debilita v nekonečné řadě elektrických debilit, která není o použitelnosti a ekonomice provozu, ale o podřizování se nutností nabíjet. Prostě je to zase jen o nabíjení, nabíjení a zase jen nabíjení.

    2. vetsina spedici ma vlastni navesy bud s vlastnim logem nebo s reklamou, a opravdu nikde nenechaji svuj naves stat aby zaprahli jinej, takhle logistika nefunguje a fungovat vesmes nemuze pokud je roztristena do desitek tisic firem, je to podobnej nesmysl jako vymena baterii ktere patri majiteli vozu

      1. Verim vasim zkusenostem, ale co neni, muze byt. Ze zrovna BMW prichazi s takovym napadem muze byt reseni pro jejich konkretni prepravu z jednoho mista na druhe kde jedno auto pendluje cely den.
        Videl jsem take takove reseni na trajektech mezi Svedskem a Nemeckem. Trajekt vozil jen navesy a tahace si je vyzvedavaly a privazely do pristavu. Na palubu je tahal uz palubni tahac ktery patril lodni spolecnosti. Takze velka spedice s tisici navesy muze klidne jit podobnou cestou. Spedice s 20 tahaci se tim asi zabyvat nebudou.

        1. ja ten napad taky beru, me to prijde super, ale ne formou change privesu mezi tahaci cizich spedici

          veskrze tak jako tak prichazi doba kdy se budou nabijet i samotne tahace, takze nabijet u toho i naves jiz nebude technicky zasadni problem

          ano navesy se celkem bezne vozi po zeleznici a na lodich samozrarne, ale nasledne si je prebira ta sama spedice, v USA celkem bezne ze se napric USA posilan navesy na vlacich, ale delaji to prave spedice co maj tahace jak u nakladky, tak pak i pri vykladce, v Evrope se casto navesy i pronajimaj, zakaznik si proste pronajme jen naves a pak si u spedic pronajima jen tahac s ridicem, to kdys chtej mit treba svoje reklamni plachty

          to co maji zakaznici jako svoje nebo pronajate a spedice to vlastni jen vyjimecne jsou kontejnery

          je treba si uvedomit ze jen samotnej naves coby novej stoji 15-20 tisic eur, ted kolik bude stat kdys bude mit baterku a pohon ktery tahaci pomaha

  4. Volswagen nebude stavět další továrnu na beterie v ČR ani nikde jinde. Poptávka po elektromobilech v Evropě neodpovídá předpokladům a tato investice by byla vysoce riziková.

    Přeloženo – opakované kolapsy prodejů po ukončení subvencí jasně dokládají nezájem evropské veřejnosti o elektromobily a protože je další subvencování vzhledem k ekonomickému výhledu Evropy krajně nejisté, nedává smysl pokračovat v investicích do elektromobility, navíc za situace, že se hromadí neprodaná vozidla.

              1. A jéje, další Leodendulovy pohádky. Jak zrovna jediný vyrábí elektřinu fotovoltaikou, když aktuálně jedou panely v ČR na 4% instalovaného výkonu, a jak vytápí dům 1.2kW, i když je třídenní teplotní průměr 12 stupňů. 😀 Tak určitě…

                Prostě jen další potvrzení, že asi bydlí v garáži…

                1. Trubko, v poslednich dnech svitilo docela dost a tak TC bezelo az se mi potil prodlouzeny zatylek. A podlaha je naakumulovana na nekolik dnu. I tech 1,2kW je zbytecne moc, ale preziju to. Po obede pustim bojler a bude vyreseno. Mame dve garaze s tremi stanimi. Ale ani jednu nevytapim. Jen pred zimou dam do Porsche Cabrio elektricke topeni aby se vevnitr uplne vysusilo a pak tam dam pytliky s gelovymi kulickami na vysouseni. Bohuzel to je nutne, protoze jednou jsem to neudelal a interier chytil pres zimu plisen.
                  Potrebuji radu od opravdoveho odbornika. Co je lepsi na zimu. Naplnit nadrz benzinem naplno aby tam nekondenzovala voda a riskovat, ze na jare bude benzin zlukly a fujtajbl, nebo vyjet do prazdna a na jare dat cerstvy benzin? Ale zase tam kondenzuje hromada vody ze vzduchu. Uz mam toho hnilobneho benzinu fakt dost. I kdyz tankuju predepsany 98 oktanu, tak se take kazi.

                2. Já se teda za odborníka na benzín nepovažuju, ale jsem si skoro jistý, že aby kondenzovala voda v prázdné nádrži, jsou potřeba prudké změny teploty… Podle mě se to v garáži prakticky nemůže stát….
                  Úplně nejhorší je při mrazech venku opakovaně startovat a ohřát nádrž, vypnout a ochladit atd…Ne za jízdy ale při stání, třeba v kalamitní koloně… Jednou jsem si takhle uhnal vodu v nádrži a sralo mě to až do příštího léta…

                3. Natankovat benzín bez biolihu lze. Jeho podíl je různý lze ho zjistit pro každý závoz, někdo na to používá aplikace sítě stanic, třeba EuroOil. Pokud se ti to nechce hledat, stačí vzít polovinu nádrže, přidat stabilizátor paliva za dvě stovky a po odzimování dotankovat čerstvým a pak vyjet.

                  Uskladněné vozidlo se nezavírá – okénka stáhnout na obou stranách cca 2cm, pak tam nic nekondenzuje a nic neplesniví. Plachta na zazimování s tím počítá a má tam takové ventilační klapky. Vysoušeč je zbytečný.

                4. Garaz ve ktere to auto stoji, ma jen sterkovou podlahu na hlinenem podlozi. Zadny beton. Je to v mirnem svahu a stahuje se tam vlhkost. Pootevrena okna jsem mel a to uz nikdy neudelam, bylo tam hodne vlhko a plisen. Uvazoval jsem o ozonovem sterilizatoru, ale ozon by mohl zlikvidovat i elektroniku a kozena sedadla a vse uvnitr. Ale plisen by take neprezila.
                  Na ten EuroOil mrknu.

    1. Vydite to blbe. Evropske automobilky budou investovat v Cine a budou sem tahat cinska EV. A evropsky prumysl jim je ukradeny. To omezovani vyroby z udajneho nedostatku dilu byla jen predehra k zameru to v Evrope utlumit. Spupne odbory chteli moc a tak se to vyresi tak, ze vsechny vyhodi na dlazbu. Vyvoj prevedly automobilky do Ciny uz pred nekolika lety. Ano, v Evrope se baterky vyrabet nebudou, budou cinske stejne jako cela auta.

      1. ,,,,Spupné odbory chtěly moc….““
        No jisťé, pracující mají dřít bídu s nouzí a naopak majitelé, manažeři, spekulanti, bankéři a lichváři, politici, byrokrati a další parazitický buržousti se mají mít jako vepři v žitě…
        A hned bude Evropa ráj na Zemi …😡

        1. To netvrdim, ale kdyz vidite vajicka v Lidlu za 30 kc a v Penny za 40 kc, tak si asi take koupite ty levnejsi. A presne tak uvazuji i manazeri ve vsech firmach. A verim, ze kdyz vidite ty drazsi vajicka za vyssi cenu, tak si rikate, ze Penny jsou zlodeji.
          Zpet k odborum. Zde se jedna konkretne o odbory ve Skodovce a VW, kde vydelavaji mnohem vic penez nez v podobnych podminkach jinde a porad maji malo. Tak se manazeri nasra.. a ted budou kupovat levneji a jinde.

              1. Ahoj Drvoštěpe, děkuji za uznání, popravdě si naši diskuzi na toto téma nepamatuji a ani si nemyslím, že bych se v tomto směru nějak v posledních letech změnil.
                Hospodářské zvíře respektuji a vždy jsem respektoval jako tvora, ze kterého mám prospěch a jehož život i smrt mám v přiměřené úctě. Nemám problém ukončit jejich život, když přijde jejich čas, ale nepředstírám, že třeba v případě ovcí je to lehký okamžik a ráno v den porážky je u nás v rodině vždy poněkud tíživé. Ale to je prostě život.
                O naše zvířata je vzorně postaráno. Naše slepičky nesmrdí, mají zcela přirozenou stravu (naše slepice milují bobuloviny, hlavně ostružiny), volný pohyb po pastvině i zahradě a zavíráme je jen na noc kvůli dravcům a ranní snůšce.
                Když porovnám vejce z obchodu s naším vajíčkem, tak je mi fakt konzumentů průmyslově vyráběných potravin líto. Lidi řeší jestli mají iPhone 12 nebo 13 a místní fantastové sní o městech elektromobilů, přitom do sebe ve velkém sypou naprosté sračky, žijí v prachu z permanentní stavební činnosti, všude much z popelnic jak na hnojišti, chorob, kraválu, kriminality…

                1. pro Runnču….. Už je to asi pár let zpátky, ale diskuze byla a dost krvavá😃
                  Téma (a můj názor) bylo, že živočišná výroba a konzumace masa a živ. produktů je neudržitelná a povede ke kolapsu ekosystému… Řešení je veganství a výroba syntetického masa v bioreaktorech…O etické aspekty jsme se tuším taky otřeli…

                  Pokud jde o (asi jen) mírnou změnu tvých názorů: možná sis nevšiml, ale já tě vidím jako více pozitivního a eko frendly…
                  Aby taky ne, když je tvůj nejoblíbenější Web Hybrid.cz😉
                  Když se odstěhuješ do Ostravy, taky se ti zkrátí zobák ani nevíš jak 😁

                2. @Drvoštěp Jo tak to si matně vybavuji. Vidím, že máš lepší paměť, než já.
                  Já jsem velmi eko-friendly. Ale opravdu eko, nikoliv pseudoeko. Proto například topím dřevem. Strávím tím nějaký čas a námahu, ale je to příjemná práce a tělu prospívá, dřevo z půdy vyroste a já ho sklidím, ztopím a vrátím popel do půdy. Cyklus, který se může opakovat tisíce let.
                  Místní zastánci FVE si koupí plastvo křemíkové panely, které pomocí ropy a uhlí vyrobí v Číně, teď právě v elektrárně topí uhlím a ušetřený čas jako většina tráví na gauči.

                  Nechci moralizovat, i já byl alespoň z části podobný, ale opuštění města, které nyní vidím jako lepší gheto, mi hodně prospělo a dalo mi možnost realizovat a rozvíjet moje ekologické a izolacionistické tendence.

                3. pro Runnču… Jen k tomu izolacionismu. Evidentně to není řešení pro všechny a hlavně není dlouhodobě udržitelné – hladový dav ti sežere ovce s chlupama a slepice s peřím…
                  Starost o globální životní prostředí a taky o důstojný a spokojený život ostatních lidí není naivní sluníčkaření, ale naopak pragmatizmus tvrdého kalibru.💪🧠🤝

                4. Doporučuji Smrt trávy. Tam je poměrně dobře vysvětleno, co se bude dít, pokud nastane hlad, a jak to bude vyřešeno.

                  Spoiler: Aby bylo možno zachovat fungující společnost, je nutné prudce zredukovat populaci – v této knize humánním nukleárním bombardováním velkých měst.

                5. Proč by se měla populace zredukovat prudce a krvavě, když by to šlo pozvolna a mírově??? …Ach jo…

                6. @lavrov42. Ja bych zacal likvidaci rusacko. To by pro zacatek melo nejvetsi prinos pro lidstvo. A pak vsechny komunisticke a komunisticko-kapitalisticke staty. To bysme dali dohromady kolem 2 miliard darmozroutu a pro nejakou dobu by to stacilo.

                7. r42, tak to je řešení parádní, navrhujete redukci populace jadernými bombami, tak aby si každý přeživší mohl zabrat svoje hektary a tam si naprosto ekologicky choval svoje slepičky, ovečky a pálil lesy… A jen tak mimochodem k tomu zkupoval po světě potraviny, elektřinu, ropu.

                  Podělte polovinu plochy ČR svou zabranou plochou a z toho vyjde, kolik lidí by tady asi tak mohlo přežít. Zbytek plochy by měl zůstat pro infrastrukturu, průmysl, zemědělství…

                  Současná civilizace se přemnožila z důvodu otevření pandořiny skřínky fosilních energií.

                  Takže redukce populace na počty před 200 lety, kdy ještě pro fungování civilizace stačily tehdejší způsoby využívání OZE a akumulace energie v biomase a nebo zavedení současných technologií pro využívání OZE (FVE, VE, VTE, TČ…), a zlepšování energetické efektivity (zateplení, optimalizace průmyslu, EV, redukce potřeby dopravy, přesun dopravy na železnici…).
                  https://youtu.be/nzEaM5tUrgY?t=4028

                  Tohle ale vaše mentalita fosilního parazita pochopit odmítá…?

          1. Tak nechme odbory stranou a jenom se zaměříme na vejce….
            Srovnání Lidl – Penny je nesmysl. Zde opravdu koupíš vejce za nižší cenu… Jenže to musí být ve srovnatelné kvalitě, jak faktické (čerstvost, hmotnost..), tak subjektivní (klece versus haly, výběhy)..
            Pokud ovšem budou stát 30 nejlevnější v Lidlu (Penny), a od sousedky 45, tak skoro není co řešit….
            Mimochodem tohle mě vždycky ,,pobavilo“.. Výběrové řízení pro stát a obce (snad) ze zákona musí vyhrát nejnižší cena… Jako kdyby se v krámě prodávali jen nejlevnější rohlíky a chleba…
            Ještě ,,chvíli“ (netuším jak dlouhou) budujte svůj neofeudalismus a stane se historicky nevyhnutelné… Každý z vás kdo se chce ,,zajistit“ na úkor ostatních a myslí si jak je pragmatický je z dlouhodobého pohledu stupidní …A dost možná svůj omyl pochopí ještě za svého života….

            1. Clovece, vubec si to nepochopil. nejde o vejce ani o Lidl/Penny, jde o zbozi vseho druhu a kazdy se pokousi koupit levneji. Kdyz automobilka v Cine vyrobi srovnatelne auto za x% levneji nez v Evrope a vcetne prepravy a vseho kolem to vyjde levneji, tak je velke riziko, ze evropske fabriky zavrou. A ze naklady maji neco spolecneho s naklady na mzdy si snad dovede kazdy predstavit. proto pisu, ze odbory to prepiskli a meli si udelat studii kam az muzou jit a kdy se uz kapitalistum vyplati tahat auta z Ciny. Vse ma sve hranice a kdo je prekroci, pohybuje se na velmi tenkem ledu.

              1. Nepodceňuj moji chápavost…. Na vině úpadku Evropy není trvale chudnoucí pracující třída, ale přesně opačná strana barikády. A to už od osmdesátých let.
                To co vyčítám odborům je, že nepochopily nutnost vývoje technologií a třeba i jejich boj proti ukončení těžby uhlí nebo udržení pracovních míst při osmihodinové pracovní době (což zase tlačí proti automatizaci = tech. pokroku)…
                Naopak jejich boj proti zbídačení produktivní části společnosti je naprosto v pořádku a naopak silně nedostatečný…

Napsat komentář