Bionafta v MHD? Někteří se radují, jiní se obávají

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ušetří díky využívání biopaliva FAME miliony korun. Jak je to s biopalivy v jiných českých autobusových flotilách? Využívá se i jinde nebo je Praha unikátem?

Autobusy Dopravního podniku hlavního města Prahy ušetří díky biopalivu FAME desítky milionů ročně na provozních nákladech
foto: Martin Singr

DPP před pár dny zveřejnil zprávu, podle které vybral v otevřeném výběrovém řízení nového dodavatele paliva pro autobusy. Tím bude ČEPRO, které nabízí FAME o 21 milionů korun ročně levněji než loni.

„Díky tomu, že můžeme využít alternativní palivo FAME, ušetří Dopravní podnik v následujících letech přibližně 85 milionů korun,“ uvedl Milan Křístek, generální ředitel DPP.

DPP šetří

Jedná se o palivo pro zhruba 560 autobusů, což je zhruba polovina z celkové flotily pražského dopravního podniku. Jedná se spíše o starší vozy.

Levnější palivo činí cestování autobusem ještě více efektivní. Pro porovnání ekonomiky provozu různých druhů MHD je totiž třeba brát v úvahu také náklady na vozidlo a dopravní cestu. Pokud není poptávka cestujících v příslušném úseku příliš vysoká, je autobus nejefektivnější řešení.

Oproti konveční naftě, kterou v tendru vysoutěžilo rovněž ČEPRO, je cena za FAME o 70 milionů nižší. Dle Lenky Svobodové ze společnosti ČEPRO je FAME dodáváno více dopravcům a v obecné rovině lze uvažovat i o FAME jako pohonu pro lokomotivy.

V Liberci ano, v Ostravě a Budějovicích ne

Jedním z měst, kde budou autobusy jezdit na biopalivo, je Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, kde sice dosud všechny vozidla jezdila pouze na motorovou naftu, ale letos bude část autobusů MHD provozována na FAME.

Kromě toho je v tamní flotile 28 autobusů na a dalších 5 se nakoupí v následujících letech, prozradila tisková mluvčí Martina Poršová.

Například v Ostravě nebo v Českých Budějovicích ale FAME vůbec nevyužívají. „Podle dostupných informací je FAME agresivní látka, která nepříznivě působí na palivový systém a hrozí tudíž jeho časté poškození,“ říká Slavoj Dolejš, manažer divize autobusy a místopředseda představenstva v Dopravním podniku města České Budějovice.

Nedostatek zkušeností

„Zvažovali jsme, že FAME vyzkoušíme, ale vzhledem k negativním informacím, které jsme se o této alternativě v pohonných hmotách dozvěděli, jsme tento náš záměr nerealizovali,“ vysvětlil Dolejš a dodal: „Počkáme si, až budou dostupné informace z praxe nebo až výrobce autobusů doporučí toto palivo používat.“

Kromě toho, že na naftu jezdí městské autobusy v Českých Budějovicích, lze toto palivo zakoupit i u bezobslužné čerpací stanice, kterou dopravní podnik provozuje. Za rok se zde podle Dolejše prodá nafta za více než 20 milionů korun.

Biopaliva nepoužívají ani populární žluté autobusy Student Agency. Důvodem je absence vlastní čerpací stanice a snaha tankovat tzv. po cestě pokud možno jednotné palivo.

Nicméně společnost se alternativnímu pohonu nebrání – pokud by se našel autobus s obsaditelností 63 – 68 cestujících, jízdním dosahem na jedno tankování okolo 1000 km a dostupným plnicím médiem na trase, mohli bychom se dočkat žlutého autobusu na CNG nebo na elektřinu, uvedl ředitel komunikace Aleš Ondrůj.

Více ušetřit na PHM už nejde

„Využívání jakýchkoliv pohonných hmot, které mají nižší negativní vliv na životní prostředí, je žádoucí, zejména pokud to přinese i snížení nákladů v řádech desítek milionů,“ říká Jan Spousta z Centra dopravního výzkumu.

A to i přesto, že si je vědom, že v DPP jsou desítky milionů méně než jedno procento. Obává se ale, jestli využívání biopaliv nezvýší náklady na údržbu motorů.

Dá se dále šetřit pomocí nákladů na pohonné hmoty? Spousta si to nemyslí. „Úspory je pro budoucnost třeba hledat ve snižování fixních nákladů. Šetření na provozních nákladech takovou formou, jako jsme ji zažívali dosud, se už dotýká úrovně dopravních služeb,“ říká Spousta.

Podle Spousty přestává být pro cestující atraktivní patnáctiminutový interval „metrobusů“ v sedle.

„Hledání cestujících“ pro provozně nákladné druhy dopravy, které byly trasovány politickým rozhodnutím, nepovažuje Spousta za správné a pokládá filozofickou otázku: „Jen pro srovnání, napadá čtenáře nějaká investičně nákladná silniční stavba v Praze, která si nenašla během pár let své ´cestující´?“

4 Comments on “Bionafta v MHD? Někteří se radují, jiní se obávají”

Napsat komentář