Bezpilotní letouny jako záchranáři při živelných pohromách

Českou republiku opět postihly obří záplavy. Lidé v nejhůře postižených místech čekají na záchranu. Ale žádný strach! Bezpilotní drony jsou už na cestě, aby zachránily obyvatele odříznuté od okolního světa velkou vodou.

Bezpilotní dron Ares
foto: DARPA

Na první pohled sci-fi úvod, který se však může stát za pár let realitou. Americký Pentagon již příští rok pošle do vzduchu prototyp robotického stroje Ares (Aerial Reconfigurable Embedded System) schopného kolmého startu a přistání.

Výhoda dronu Ares oproti vrtulníkům je především v jeho kompaktnosti, flexibilitě a možnosti přistát do míst, kde vrtulník nemá šanci. Pohon dronu obstarává dvojice zapouzdřených rotorů. Oproti jedinému rotoru u vrtulníků zabírají mnohem menší prostor a jsou navíc chráněné prstencovým krytem.

Ares tak může bez problémů přistávat v ulicích měst nebo mezi stromy v lese. Ares údajně potřebuje dvakrát méně místa na přistání, než obdobný vrtulník. Díky tomu 10 násobně vzroste počet míst, kde lze přistát.

Při dopředném letu se rotory překlopují. Ares tak není vrtulníkem, ale spíše konvertoplánem, podobně jako např. vojenský stroj V-22 Osprey. Díky překlápění rotorů dokáže Ares létat velmi slušnou rychlostí až 370 km/h.

Ares je vlastně létající platforma, schopna plnit nejrůznější letecké úkoly.
video: YouTube

Proč je vlastně Ares bezpilotním strojem? Kde se bere ta „obsese“ z bezpilotních letadel, aut a vrtulníků? Ač se to nezdá, díky absenci pilotů na palubě je celá konstrukce letadla/vrtulníku/konvertoplánu jednoduší a levnější.

Stačí se zamyslet, co vše konstruktéři nemusí řešit – pilotní kabinu, přístrojovou desku, ovládací prvky, sedačky, dveře, podporu života, atd. atd. Celá konstrukce se tak nesmírně zjednodušuje, snižují se náklady a také se významným způsobem šetří hmotnost a rozměry stroje.

DARPA očekává, že Ares přijde americké daňové poplatníky na „pouze“ milion dolarů. Americké vozidlu Humvee například stojí 400 000 dolarů a lehký vrtulník pak 4 miliony dolarů.

Odpadá také nutnost výcviku pilotů pro každý stroj. Zatímco klasický vrtulník potřebuje jednoho nebo dva piloty, někdy i technika, v případě bezpilotních strojů dokáže několik dronů ovládat pouze jeden operátor na zemi. Snižují se tak platové nároky, náklady na výcvik nebo i výstroj a zázemí pilotů.

Ares dokáže přepravit až 1400 kg nejrůznějšího nákladu ve speciálních výměnných modulech. Může jít o moduly se zásobami, pacienty nebo jiným vybavením.

DARPA

7 Comments on “Bezpilotní letouny jako záchranáři při živelných pohromách”

      1. No nevím to jistě, nikdy
        No nevím to jistě, nikdy jsem to nezkoumal, ale myslím si, že mrtvola zabere stejný objem jako živí člověk. Prostor tedy pro zachování života není důležitý. Rovněž neznám nikoho, kdo by umřel na to, že mu v autě nebo doma selhala klimatizace. Rovněž cirkulace vzduchu není pro život esenciální. Možná a tím si nejsem vůbec jistý existují verze přizpůsobené k podmínkám chemické a biologické války, kde je prostor hermeticky oddělen. Tam jisté prostředky podpory života jsou nutné.

        1. Chvíli mi to trvalo, ale
          Chvíli mi to trvalo, ale jasně jako vtip dobrý. Ha ha ha.
          Zkuste si někdy např. v autě vypnout větrák, zapnout vnitřní okruh, zavřít okénka. A uvidíme jestli cirkulace vzduchu je tak „esenciální“.
          Abyste to lépe pochopil udělejte to buď za deště, nebo až bude víc jak 30 stupňů nad nulou. Na slunci. (to jen kdyby jste nikdy neslyšel o tom jak dopadli děti když je nechají zavřené v autě na parkovišti.!) . Teda chudáci vaše děti. Nemám rovnou zavolat na policii a oznámit vraždu vašich dětí? Protože si myslíte že nepotřebujete dýchat, ze vydržíte 60 stupňů atd.

          Fakt jsem se už dlouhou tak nezasmál.

Napsat komentář